Help!! Mijn shetlander heeft waarschijnlijk een gas koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

Help!! Mijn shetlander heeft waarschijnlijk een gas koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 14:46

Ik woon in Oostenrijk en heb sinds anderhalve maand een shetlander en een iets grotere pony van allebei 9 jaar. Gister kwamen we bij de wei en het shetlandertje lag op de grond en wou niet op staan of eten. Toen heeft mijn moeder gelijk de dierenarts gebeld en zij vermoed dat het gas koliek is. De symptomen verwijzen er in elk geval na. Niet willen eten, veel schrapen met de hoeven. Elke keer gaat ze liggen. Ze heeft al twee spuiten gehad en we hadden ook nog spul gekregen die we om de 2 uur in haar mond moesten spuiten. Het leek gisteravond allemaal wat beter te gaan en vanacht ben ik wezen controleren en toen leek het ook allemaal goed te gaan. 's ochtend hebben we haar dus weer wat te eten gegeven. Maar nu gaat ze weer de hele tijd liggen en ik probeer er al zoveel mogelijk mee te lopen, maar het lijkt alsof het nu steeds slechter gaat. Weet iemand of ik er nog meer aan kan doen??
Het probleem is ook als de shetlander overlijdt wordt de grotere pony helemaal gek, want die 2 kunnen niet zonder elkaar. Dus als je iets weet, laat het mij dan alsjeblieft weten!!!

Groetjes Myrthe

Pytje

Re: Help!! Mijn shetlander heeft waarschijnlijk een gas koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:50

weer de dierenarts bellen en niet voeren, probeer haar maar een klein beetje te laten wandelen (als het idd gaskoliek is)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:04

De dierenarts is gister al 2 keer geweest en zij kan er nu ook niks meer aan doen. Dan zouden we haar 2 uur met een trailer (die we niet hebben) moeten vervoeren en dan zou ze geopereerd moeten worden. Aangezien dat een ontzettend dure operatie is en wij ze ook maar voor weinig geld hebben overgekocht, omdat iemand ze niet meer kon houden word dat te veel. We hebben vandaag 2 keer met haar een flink stuk gelopen en daarna gaat het iets beter, maar dan zakt ze later ook weer terug. Maar we houden het wel gewoon goed in de gaten en dan word het denk ik afwachten of ze het red. Ik hoop het wel!!

Groetjes Myrthe

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:06

niet opereren omdat het te duur is ?
sorry maar ik zou er alles voor over hebben om mn beestjes te redden

veel laten lopen is anders t advies

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:09

Vergeet niet, dat een koliek enorm veel pijn doet. Huilen Je kunt hem niet zo dood laten gaan. Huilen Vraag de DA hem parafine te geven. In ieder geval niet voeren voordat hij gemest heeft.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:09

Regelmatig gaan kijken, stukken lopen en even geen eten geven.
Wel water.

Ik vind dat de koliek lang duurt..
Laatst bijgewerkt door Up_to_Date op 22-05-08 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:11

Maar niet te veel laten lopen dan raakt ze uitgeput en kan ze niet meer vechten. verder vind ik het dom dat je een paard koopt en dan niet nadenkt over wat je doet/kan doen als hij/zij wat krijgt. tegenwoordig zijn er veel goede verzekeringen:). Maarja verder zeur ik hier neit meer over. Ik zou zeker de dierenarts bellen. en als ze eenmaal stil ligt laten liggen. Een paard weet namelijk zelf hoe hij/zij er mee om moet gaan. alleen rollen is heel slecht:). En geen eten geven tot ze mest! Wel laten drinken als ze dat wil. En ongeveer om het kwartier stappen als het erg is:). Succes verder!!:)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:16

Inderdaad is lopen niet echt nodig... Rollen niet toestaan.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:22

Bedankt voor jullie tips!! Wij kijken het vanacht nog even aan en als het er niet goed uitziet bellen we de dierenarts nog een keer. Het gaat nu in elk geval beter dan vanmiddag. Ze heeft al wel gemest, want dat had ze gister al gedaan en vandaag ook weer, maar ze mest heel weinig.

Groetjes Myrthe

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:26

Hou ook haar oren in de gaten...die kunnen koud worden en dan is er echt heel snel een DA nodig.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:29

okee dat is wel handig om te weten bedankt voor de tip. Ik heb nog een vraag. Ze zijn gewend om dag en nacht buiten te staan, maar ik heb ze nu in de stal gezet zodat de shetlander niet kan eten. Voor de grotere pony hebben we wel hooi in een hoger hangende bak gedaan. We doen ze elke keer even naar buiten, zodat ze niet te veel eet. Wat denk je dat beter is. Moet ik ze buiten laten staan, of binnen laten. Het is wel regenachtig weer hier.

Groetjes Myrthe

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:29

slimmerik schreef:
Hou ook haar oren in de gaten...die kunnen koud worden en dan is er echt heel snel een DA nodig.

Wat kan er dan gebeuren als haar oren koud wporden?:)

GinaLoveStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:30

egt waaar alleeeees ik heb het ook gedaan met mijn paard en het is allemaal goedgekomen
of vraag wat de bij de vorige eigenaar deden

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:32

Je kunt ze vannacht op stal laten hoor.
Als je morgen maar niet al te laat komt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:32

Citaat:
Citaat:
quera niet opereren omdat het te duur is ?

----------------------------------------------------
egt waaar alleeeees ik heb het ook gedaan met mijn paard en het is allemaal goedgekomen

ik heb het over dat ik dus wel zou opereren.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:18

GinaLoveStar schreef:

Ik vind dat jullie nogal beschuldigend naar de opstarter van dit topic reageren ivm wel of niet laten opereren bij koliek. Beseffen jullie wel goed wat een koliekoperatie inhoudt? Dat dit een hele boel geld kost en de zorgen die je achteraf hebt? Wie zegt dat iedereen zomaar even het geld heeft om je dier te laten opereren? Dat is niet zo vanzelfsprekend hoor! Ik vind het mooi dat ze raad vraagt, dit is toch een teken dat ze om de pony geeft? Ik vind wel dat ze moet kiezen als het niet betert om de pony niet verder onnodig te laten afzien, maar haar verwijten dat ze niet laat opereren? Neen, dat vind ik niet kunnen. En ik zeg dit niet zomaar omdat het 'mijn gedacht' is, de pony van mijn dochter is over twee jaar terug op een maand tijd tweemaal van koliek geopereerd, dat heeft ons 6500 euro gekost, veel angst en zorgen gekost. En ja, bij onze pony is het goed gekomen. Ze loopt nu in de sport op een hoger niveau dan voorheen en als ze morgen opnieuw koliek krijgt, zal ik er alles aan doen om haar er weer door te halen MAAR verwijt aub niet iemand dat die niet laat opereren, dat is niet mooi!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:48

gas koliek vreselijk, Verdrietig maar ik dacht dat je haar de eerste 24 geen eten mocht geven hoor alleen water! althans dat was het geval bij ons op sta en het was een dag later over!
heel veel sterkte ben benieuwd hoe het nu gaat!
groetjes van bren!

WilawanderJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:21

Absoluut geen eten geven en als ze weer normaal mest en geen problemen meer heeft dan kan je beginnen met wat hooi en dan 12 uur later wat slobber. Hooi zorgt ervoor dat de spijsvertering wordt gestimuleerd.
Wat verder goed helpt bij gaskoliek is Colosan. Kun je ook zelf kopen. verder wandelen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:34

Wilawander schreef:
Absoluut geen eten geven en als ze weer normaal mest en geen problemen meer heeft dan kan je beginnen met wat hooi en dan 12 uur later wat slobber. Hooi zorgt ervoor dat de spijsvertering wordt gestimuleerd.
Wat verder goed helpt bij gaskoliek is Colosan. Kun je ook zelf kopen. verder wandelen.

Sluit ik me bij aan, en dan hooi voeren langzaamaan opbouwen.
Lopen hoeft niet perse, zolang ze maar niet ligt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:40

Chivance schreef:
Ik vind dat jullie nogal beschuldigend naar de opstarter van dit topic reageren ivm wel of niet laten opereren bij koliek. Beseffen jullie wel goed wat een koliekoperatie inhoudt? Dat dit een hele boel geld kost en de zorgen die je achteraf hebt? Wie zegt dat iedereen zomaar even het geld heeft om je dier te laten opereren? Dat is niet zo vanzelfsprekend hoor!

Mijn mening is, dat als je een dier aanschaft, geld achter de hand moet hebben voor eventuele calamiteiten. Nu zal een operatie van 3000 euro op een shet van amber 100 euro misschien niet in verhouding staan. Maar toch.... soms is houden van, niet in geld uit te drukken.

Geld voor enkele DA consulten moet je imo sowieso achter de hand hebben. Dit begint op onnodig lijden te lijken. Dus hou a.u.b. in de gaten of de pony pijn lijdt. Dan maar dat laatste spuitje erin of naar de slager. Maar wacht niet totdat ie vanzelf dood gaat. Dat is imo gelijk aan zware mishandeling.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:03

Hoe gaat het nu????

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 16:56

slimmerik schreef:
Chivance schreef:
Ik vind dat jullie nogal beschuldigend naar de opstarter van dit topic reageren ivm wel of niet laten opereren bij koliek. Beseffen jullie wel goed wat een koliekoperatie inhoudt? Dat dit een hele boel geld kost en de zorgen die je achteraf hebt? Wie zegt dat iedereen zomaar even het geld heeft om je dier te laten opereren? Dat is niet zo vanzelfsprekend hoor!

Mijn mening is, dat als je een dier aanschaft, geld achter de hand moet hebben voor eventuele calamiteiten. Nu zal een operatie van 3000 euro op een shet van amber 100 euro misschien niet in verhouding staan. Maar toch.... soms is houden van, niet in geld uit te drukken.

Geld voor enkele DA consulten moet je imo sowieso achter de hand hebben. Dit begint op onnodig lijden te lijken. Dus hou a.u.b. in de gaten of de pony pijn lijdt. Dan maar dat laatste spuitje erin of naar de slager. Maar wacht niet totdat ie vanzelf dood gaat. Dat is imo gelijk aan zware mishandeling.

Dat de pony niet moet lijden, dat ben ik volledig met je eens.
Heb jij al eens de situatie rond zo'n koliekoperatie meegemaakt? Misschien dat je het dan door andere ogen bekijkt. Nu, ik zeg nogmaals, als hier één van onze pony's of paarden het opnieuw aan de hand moest krijgen, dan deed ik er weer alles voor om ze erdoor te halen. Maar denk er eens aan hoelang je spaart voor 3000 euro aan de kant te hebben, en dan misschien nog overlijdt je paard/pony aan de complicaties nadien. Ik wil alleen maar zeggen, veroordeel niemand die niet kiest voor een operatie maar wel voor een spuitje. Alhoewel ik denk dat wij wel bewezen hebben alles te doen voor de beestjes begrijp ik mensen die voor een andere oplossing kiezen zonder hen te veroordelen!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:46

Er zijn ook zat paarden die spijtig genoeg zo'n operatie niet eens overleven. Boos!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 19:57

hey allemaal,

Ik denk dat jullie het verhaal ook niet helemaal begrijpen. Ik woon hier net 2 maand in oostenrijk. Wij hebben een oud huis gekocht waar ontzettend veel aan moet gebeuren. Wij hebben in de eerste korte 2 maand een appartement helemaal verbouwd en nu zijn we druk bezig met het andere appartement. Die moeten zo snel mogelijk klaar zijn zodat wij daar geld mee kunnen verdienen. Het huis heeft bijna 2 jaar leeggestaan dus overal stond onkruid en zooi. We zijn dingen tegen gekomen die ons al veel meer geld hebben gekost, dan dat wij eigenlijk in onze begroting hadden staan. Wij hebben momenteel geen inkomsten en dat juist op dit moment onze shetlander ziek is geworden is pech hebben. Wij hebben deze pony's hier bij een kinderboerderij weggehaald. Je wil niet weten hoe ze eruit zagen. Ze zaten ontzettend slecht in de vacht. Vooral de shetlander, want ze werden nauwelijks geborsteld. Verder waren ze ontzettend dik, ook omdat ze elke dag slobber kregen. Ze hadden allebei totaal geen conditie meer. Hun vachten beginnen nu weer te glanzen en ze krijgen beide een betere conditie. Ik hou ontzettend veel van hun en ik ben er ook elke dag mee bezig. Nu ze ziek is ga ik er 's nachts uit om te kijken hoe het met ze gaat. Dat het er nu niet inzit om zo'n dure operatie te doen vind ik ook jammer. Maar gelukkig heeft ze laten zien hoe sterk ze is. Het gaat elke dag een klein beetje beter. Ze gaat nog wel veel liggen en schraapt nog wel regelmatig met de hoeven. Maar tijdens het lopen is ze ook al een stuk aktiever. Dus het lijkt gelukkig de goeie kant op te gaan. Maar verwijt mij niet dat ik niet van ze hou omdat ik mijn shetlandertje niet laat opereren. Wij hebben al moeite genoeg om onze eigen kop boven water te houden!!.

Maar ondanks dat alles. Toch bedankt voor al jullie tips!!

Groetjes

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:59

hoe gaat het nu?
groetjes van bren! Knipoog