Stalbenen, wat kun je doen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Stalbenen, wat kun je doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 20:28

Hoi,

mijn Haflinger heeft vermoedelijk stalbenen. Hij staat altijd op stal en ik rij elke dag ong. 1 tot 2 uur met hem, dit wisselt. Ong. 1x per week heeft hij een rustdagje en dan wandel ik met hem, zet hem in de stapmolen of ik gooi hem los. Maar nu het probleem. Als ik hem uit de stal haal heeft hij vaak vocht in het pijpbeen (bij alle 4 de benen, verschillend hoe erg en niet altijd gelijk) en soms is het ook wat warm. Als het warm is, vraag ik vaak ff of iemand wil kijken of hij zuiver loopt. Hij is van zichzelf wel wat stijf, omdat hij zijn voorbenen niet goed kan strekken. Daar heeft hij ook silliconen voor in zijn voorhoeven, met een zooltje. De silliconen dempen de druk die er op de benen komt te staan omdat hij zijn been zo recht neerzet. Maar meestal is hij niet kreupel, soms licht onregelmatig maar meestal is het gewoon stijfheid. De dierenarts heeft ong. een maand geleden nog naar allevier zijn benen gekeken en toen kon hij er behalve stijfheid ook niks aan ontdekken. Ik spuit iedere dag na het rijden zijn benen af met koud water en zijn hoefverzorging is ook goed, alleen heeft hij wel wat last van scheurtjes en brokkels achter.

Vandaag merkte ik voor het rijden ook weer vocht op in zijn voorbenen, en na het rijden was dit over. De eerste keer na het rijden dat ik voelde was meteen toen ik zijn peesbeschermers af deed, en ong. 5/10 min. later voelde ik weer en toen had ik het gevoel dat er alweer meer vocht in zat, maar dat kan ik me ook verbeeld hebben.

Ik weet niet of het goed is om met benen met vocht erin met peesbeschermers te rijden (het zijn normale BR en HH peesbeschermers), mss wordt het dan te warm ? Daar heb ik geen idee van, maar kan het me wel voorstellen. Of dat 3-in-1 beenbescherming beter is ofzo. Bandages is geen optie agz ik die zelf niet zo goed kan aanleggen en ik rij eigenlijk altijd buiten, dus dat wordt één grote blubberboel. En ik vind bandages ook best gevaarlijk, ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat ze los raken en daar zit ik niet op te wachten.

Hebben jullie tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan ? Ook wil ik graag weten of een paard met stalbenen eerder kreupel raakt of niet. Bedankt !

Groetjes Anne-Sophie

Maxielover

Re: Stalbenen, wat kun je doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 21:20

Niemand ? Verdrietig

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:41

is het niet mogelijk om hem in een paddock/wei te zetten overdag of meerdere keren per dag even in de stapmolen.
mischien hebben de peesbeschermers een afsluitende werking op het been doe je ze niet te strak? mischien kan je een week zonder peesjes rijden en kijken hoe het dan gaat als het dan niet verbeterd denk ik niet dat het daaraan ligt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:54

Bedoel je werkelijk dat het paard buiten de tijd die jij met hem besteed 24/7 binnen staat? Zo ja, dan weet je zelf ook wel wat het probleem is denk ik.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:01

Het woord zegt het al, stalbenen ontstaan door het veel op stal staan. Paarden zijn eigenlijk gemaakt voor de hele dag lopend grazen. Maar een stal heeft meestal géén loopruimte, alleen maar ruimte om te draaien en dus de benen te kruisen.

Overigens is het voor jezelf ook geen aanrader om afgezien van een uurtje sporten, de rest van de dag je spieren amper aan te spreken. Erg belastend van de spieren.

Overzie inderdaad eens of de manier van verzorging die je je paard biedt, ook wel echt bij je paard past..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:08

Zet je paard ergens neer waar hij lekker buiten kan lopen en dan knapt hij vast al weer een beetje op. Het vele op stal staan is niet goed voor de bloedsomloop en daardoor komt er zoveel vocht in zijn benen.
Verder kan je eens een fysiotherapeut of osteopaat naar hem laten kijken om te zien of er wat aan die stijfheid te doen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:21

Maxielover schreef:
mijn Haflinger heeft vermoedelijk stalbenen. Hij staat altijd op stal en ik rij elke dag ong. 1 tot 2 uur met hem, dit wisselt.

Je paard staat altijd op stal en je vraagt je af wat je aan stalbenen kunt doen? Verward
Naar buiten dat dier!

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:07

Caira schreef:
Bedoel je werkelijk dat het paard buiten de tijd die jij met hem besteed 24/7 binnen staat? Zo ja, dan weet je zelf ook wel wat het probleem is denk ik.

Klopt helemaal. Maar niet iedereen heeft de luxe dat hij/zij een landje of paddock heeft waarin zijn paardje kan vertoeven overdag. Ik zelf moet veel naar school en mijn paard staat ook op stal de hele dag. Ik zorg er wel voor dat ik haar er zeker 2 uur per dag uit haal en zelf vind ik dat opzich ook te weinig maar ik kan er ook niet voor zorgen dat ze nog een paar uur los mag. Eens in de week gaat ze smorgens los en als ik pas aan het eind van de dag kom gaat ze in de stapmolen maar de rest van de dag staat ze op stal.
Sommigen hebben de luxe van wei of paddock gewoon niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:09

Wei of paddock is geen "luxe" hoor. Het is een eerste vereiste wanneer je een paard hebt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:11

Mag ik dan zo cru zijn om te stellen dat je dan geen paard moet houden! Het is toch van de zotte dat een dier moet lijden, want dat is 24/7 opsluiten in een box wel. Of zoek een goede stalling waar je paard naar buiten kan, hij geeft immers zelf aan dat hij problemen heeft met de opsluiting (stalbenen krijgen ze niet zomaar)of verkoop je paard naar een adres waar hij wel de juiste verzorging krijgt.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:20

Inderdaad naar buiten met je paard. Zoek een andere stal waar hij wel naar buiten kan. Ga jij eens de hele dag op de wc zitten en dan word je er een uurtje of 2 eruit gehaald om wat te doen?? Is toch niet eerlijk. Die peesbeschermers doe je die om als de benen nog gezwollen zijn?? Het is eigenlijk een schande om je paard zo te houden. Ik weet dat toch nog heel veel mensen hun paarden zo houden en het ZELF eigenlijk maar onzin vinden dat hun paard veel meer bewegings vrijheid en sociaal contact nodig hebben. Maar ja dat zijn mensen met paarden en GEEN paarden mensen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:28

Als je je paard niet die vrijheid kan geven, dan zou ik gewoon geen paard nemen. Hoe kun je ermee leven, wetende dat hij zo lang in een isoleercel staat. Dan heb je je paard echt puur voor je eigen plezier, sorry dat ik het zeg.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:29

Zet het dier in een stal met uitloop en de stalbenen zullen verdwijnen Ja
Jou paard geeft aan dat op stal staan niet goed voor zijn benen is
verder zou je eens naar de voeding kunnen kijken
Hoeveel Kg. krachtvoer krijgt hij per dag en krijgt hij kuilvoer?

Toen ik mijn schimmel kocht had ze 4 dikke benen.
Nu zijn ze mooi slank Cool
Ze staat al 24 uur per dag in een stal met (flinke) uitloop
binnen staat ze zelden.. alleen als het weer echt slecht is.

b.t.w.
Je schrijft ook dat je paardje stijf is en zich niet goed kan uitstrekken
Wellicht heeft je paard een spierprobleem waardoor de doorbloeding in de benen niet optimaal is.
Laatst bijgewerkt door unamie op 21-05-08 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:29

gooi dat paartd naar buiten, is dat op jouw stalling niet mogelijk, zoek dan andere stal
in mijn ogen is dit mishandeling en vind niet gek dat die stalbenen krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:32

ze zeggen ooit dat domme vragen niet bestaan...maar soms twijffel ik...
Het woord zegt het al...
Naar buiten met dat dier.
En nergens is het nu meer nat, dus dat smoesje gaat ook niet meer.

Gaat dat niet op je huidige stal...heel snel een andere plak zoeken

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:33

Nounou, laten we het wel even aardig houden, los van de vraag of het inderdaad 'paardwaardig' is om ze de hele dag op stal te hebben staan is het momenteel gewoon een feit dat het voor veel paarden zo IS.
Feit is ook dat dit paard daar duidelijk hinder van ondervindt: stalbenen zijn imo deels te wijten aan aanleg, maar voor het overgrote deel aan statische belasting.
Dwz de benen lopen als gevolg van de zwaartekracht vol met (lymf)vocht en omdat er niet voldoende pompwerking ontstaat wegens het gebrek aan beweging blijft dit vocht ook staan in de onderbenen.
De enige oplossing is dan ook: lopen! En dan is een uurtje per dag dus gewoon niet voldoende.
Stalbenen zijn niet pijnlijk voor een paard, hoogstens geven ze een wat strak gevoel; gevaarlijker is dat een stalbeen veel kwetsbaarder is voor infecties en dergelijke als gevolg van de verstoorde lymfe-circulatie, enerzijds omdat de gespannen huid kwetsbaarder is, anderzijds omdat er gewoon te weinig immuniteit is ter plaatse, lymfevocht is namelijk de grootste factor in afweer en immuniteit.
Dus als je vraagt: "wat kan ik eraan doen?", verwacht geen huismiddeltjes, trucjes, medicijntjes oid om dit structurele probleem te gaan verhelpen: er is maar 1 remedie: het paard moet de hele dag door meer kunnen lopen!
En zoals ik al zei: dit topic is niet bedoeld om de vraag 24/7 op stal versus uitloop weer eens op te rakelen, maar als je in een situatie komt waarin je paard direct fysieke hinder ondervindt van dat gebrek aan beweging (stalbenen dus) vind ik het wel legitiem om je af te vragen of je niet eens op zoek moet gaan naar een andere woonruimte voor je paard waar hij meer kan bewegen.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:47

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 27-09-23 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:58

runningkawa schreef:
ze zeggen ooit dat domme vragen niet bestaan...maar soms twijffel ik...
Het woord zegt het al...
Naar buiten met dat dier.
En nergens is het nu meer nat, dus dat smoesje gaat ook niet meer.

Gaat dat niet op je huidige stal...heel snel een andere plak zoeken

Afgod

Ik viel bijna van mijn stoel toen ik de beginpost las.

Mijn paard staat altijd op stal en nu heeft hij stalbenen en wat kan ik daaraan doen. Hmmm tja…. waarom zouden stalbenen stalbenen heten?

Ik denk dat TS zelf ook best heel goed weet wat de enige (dierwaardige) oplossing is.

Naar BUITEN.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:59

Alles leuk en aardig hier hoor! Maar mijn pony heeft ook stalbenen EN die staat de hele dag op het land. En ondanks dat ze op het land staat heeft ze altijd een soort van stalbenen.

En wat moet ik daar dan aan doen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:04

Als een paard altijd binnen staat en stalbenen heeft, kun je er gevoeglijk van uitgaan dat de oorzaak het binnenstaan is en dat je moet beginnen met buiten zetten.

Als jouw paard buiten staat en tóch stalbenen heeft, dan is er een andere oorzaak.

Maar je zult het toch met me eens zijn, dat je érgens moet beginnen en in dit geval zal dat toch echt zijn het buiten zetten.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:10

ponyparadijs schreef:
Alles leuk en aardig hier hoor! Maar mijn pony heeft ook stalbenen EN die staat de hele dag op het land. En ondanks dat ze op het land staat heeft ze altijd een soort van stalbenen.

Afgod
Juist ja. Wie heeft daar een antwoord op Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:15

Ikke, zie één post naar boven Knipoog

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:18

ponyparadijs schreef:

Paarden lopen nou eenmaal niet de hele dag te rennen, er is ook gewoon een groot deel van de dag dat ze stil staan op 1 plek of maar heel weinig meters per minuut afleggen, als je paard dan aanleg heeft voor stalbenen zul je altijd wel last houden van vocht in de benen op de momenten dat hij/zij niet aan het werk is.
Er drukt tenslotte wel een paar honderd kilo op de benen en in combinatie met de zwaartekracht geeft dit een enorm hoge druk in de vaten (zowel bloed- als lymfe-) in de onderbenen.
Pas als het vocht ook niet wegtrekt na stappen/werk is er wrsch meer aan de hand.
Ook zou je eens naar de voeding kunnen kijken: eiwitrijk voedsel zal de kans op stalbenen doen toenemen omdat stalbenen (=lymfoedeem) eigenlijk niets anders is dan een stagnatie van eiwitten in het weefsel.
Eiwitten worden nl niet met de bloedbaan afgevoerd maar via het lymfsysteem, dit omdat eiwitmoleculen te groot zijn om door de bloedvatwand heen te kunnen worden opgenomen.
Als het lymfsysteem niet goed functioneert blijven die eiwitten dus 'achter' in de benen en fungeren daar als een soort sponsjes/vochtvretertjes (slurp-slurp) en zullen de stalbenen meteen weer opnieuw vocht vasthouden zodra je stopt met bewegen.
Dus: eiwit-inname beperken en VEEL BEWEGEN!!!
En als je pony wel buiten staat heb je dat deel van het probleem wat je als baasje in ieder geval WEL kunt beinvloeden, wel voor je rekening genomen.
Maar dan dus liever weer niet op een vette wei....
Er bestaan wel een soort steunkousen voor paarden, maar dit is geen oplossing voor het probleem, eerder een ondersteuning (zoals het woord al zegt, ha!)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:21

Maanling schreef:
Als een paard altijd binnen staat en stalbenen heeft, kun je er gevoeglijk van uitgaan dat de oorzaak het binnenstaan is en dat je moet beginnen met buiten zetten.

Als jouw paard buiten staat en tóch stalbenen heeft, dan is er een andere oorzaak.

Maar je zult het toch met me eens zijn, dat je érgens moet beginnen en in dit geval zal dat toch echt zijn het buiten zetten.

Oke als ze binnen staan en stalbenen hebben dan moet je beginnen met meer uit de box halen. Als het kan dus los zetten (bijvoorbeeld op het land) Maar niet iedereen heeft land tot zijn beschikking en ik vindt niet dat het een eerste vereiste is. Vindt het wel een meer waarde geven hoor! Maar je heb plekken genoeg waar je je paard niet op het land kan zetten. En daarbij zijn er ook paarden die dus niet op het land mogen om de een of andere reden.

Wat betreft die ander oorzaak, is mijn merrie helemaal door gelicht en hebben ze geen reden kunnen vinden voor haar stalbenen. De DA denkt dat het door de leeftijd komt. Dat ze haar afvalstoffen niet meer goed kwijt kan. Ik geef haar daarom nu solidago en brandnetel, dat helpt wel iets maar helemaal weg is het nog niet!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:28

STAL-benen is eigenlijk niet het goede woord, want dat impliceert dat ze het alleen op stal zouden kunnen krijgen....
Je kunt het beter zien als TE-WEINIG-BEWEGINGS-benen, zie mijn vorige posts.
Wat dus niet wil zeggen dat het dan niet uitmaakt op ze op stal of buiten staan, want iedere beweging is mooi meegenomen en zal het probleem beperken!