Brandnetel zelf knippen en voeren???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Brandnetel zelf knippen en voeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 22:04

Zijn er mensen die zelf brandnetels plukken/knippen Knipoog en dit aan hun paarden voeren?
Ik vraag me af of dit kan en of er verder nog dingen mee moeten gebeuren?
Zoals hoeveel dagen laten drogen of wat dan ook enz enz?

Ik weet dat je het ook bij bepaalde winkels kan kopen maar knoflook voer ik ook gewoon zo.
Hoop dat iemand hier meer over kan vertellen.

Maartje1990

Re: Brandnetel zelf knippen en voeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:08

Ik zelf heb het nooit gedaan ofzo (ook nooit gekocht imo) maar er lijkt mij toch wel een groot verschil tussen knoflook en brandnetel. Dat brandnetel dus prikt etc en knoflook niet. Dus zo lijkt het me ook niet logisch dat je dat dan zelf gaat doen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:10

Wij maaien het met een bosmaaier om en laten het dan liggen. Na een paar dagen gaan ze er zelf van eten.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:12

Kun je inderdaad gewoon knippen en laten liggen, zodra ze droog zijn eten ze ze graag op!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:18

Ik doe ze ook af met de bosmaaier en laat ze dan liggen.
Als ze gedroogd zijn, eten de paarden ze op Knipoog

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:30

ik weet niet hoe het moet,
maar ik heb een vraag omdat ik het gewoon niet weet Clown
wat is het nut van brandnetels voeren?

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:33

Mijn instructeur trekt er altijd thee uit, dus de bladeren verknippen en koken in water. Daarna gebruikt hij het om de slobber mee aan te maken (2x per week). Het werkt bloedzuiverend en hij had er nog een rede voor, maar daar kom ik met mijn slaperige hoofd even niet op... Slapen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:35

hmm ja dacht al dat het goed was voor de bloedsomloop
was het ook niet goed voor de stofwisseling oid?
bij mensen is het goed voor vrouwen met borstvoeding dat weet ik wel misschien ook voor paarden die melk geven?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:37

Als je het echt goed wilt doen moet je ze op de kop drogen uit de zon. Brandnetel is gewoon natuurlijke MSN.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:22

Ja klopt, stimuleert ook de melktoegift bij paarden en wordt gebruikt bij eczeem, infecties,artritis, weerstand, verbetering bloedsomloop.
Als je ze zelf wilt drogen moet je ze niet alleen ophangen maar ook zorgen dat er luchtcirculatie is.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:37

ik heb hier nog nooit over gehoord Gaaaap

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:46

Ik heb het wel eens gedaan, een paar jaar geleden. Maar ik kwam erachter (goh, had ik dat van tevoren niet kunnen bedenken Haha!) dat de brandnetels dus van het drogen en knippen ineens een stuk kleiner/minder worden. Je moet dus wel heel veel brandnetels plukken en drogen voordat je voor een winter voorzien bent. Tenminste, ik wilde het aan alle zeven paarden geven. Doe ik dus niet meer Lachen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:49

Dus gewoon knippen en dan ophangen op de kop en dan een paar (2?) dagen laten hangen. Zo simpel? Want dan ga ik het ook proberen, moet altijd de brandnetels weghalen bij de omheining van de wei maar als ze nog een doel hebben dan hang ik ze op Lachen

Is het ook goed voor een paard met stalbenen?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:53

mehlika schreef:
Ja klopt, stimuleert ook de melktoegift bij paarden en wordt gebruikt bij eczeem, infecties,artritis, weerstand, verbetering bloedsomloop.
Als je ze zelf wilt drogen moet je ze niet alleen ophangen maar ook zorgen dat er luchtcirculatie is.

Ken mensen waarbij het ook goed helpt voor zomereczeem bij de paarden, en zelf heb ik het ook gevoerd in verband met een slechte conditie van de vacht.

Inderdaad; knippen/maaien, in een wortelzak stoppen en op de kop laten drogen. Je ziet vanzelf wel wanneer ze voerbaar zijn. Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:38

Ze hoeven echt niet persé gedroogd te zijn hoor, ze zijn de volgende dag al voerbaar. Maai maar af en leg maar neer op de paddock oid. Hier doen we dat altijd zo, afmaaien en in de paddock neerleggen, volgende dag is het schoon op. De brand is er na een paar uur al uit en dan krijgen ze hier ruzie om wie de berg mag opeten.
Het is overigens ook vochtafdrijvend, je kunt het ook zelf eten. Ik zit op het moment aan een soepje van brandnetel en spinazie, brandnetels heb ik een uurtje geleden geplukt en ik brand mijn mond niet hoor (hooguit omdat het nog wat heet is qua temperatuur Knipoog )

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:30

Je hoeft ze ook niet te drogen tenzij je er langer mee wilt doen. Maar we staan nog aan het begin van het seizoen dus ik zou ze nu ook niet persee gan drogen.
Ik gebruik ook brandnetelthee met melisse Haha!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:38

Goh, ik had hier nog nooit van gehoord, maar misschien vind mijn tinkertje ze ook wel lekker. Ik heb een heeele hoop brandnetels in m'n tuin staan waar ik dan meteen een goede bestemming voor heb. Alleen, heeft iemand tips hoe ik die dingen tussen m'n planten uit kan halen zonder lek geprikt te worden? Sommige hebben echt serieuze stekels!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:42

manex schreef:
Goh, ik had hier nog nooit van gehoord, maar misschien vind mijn tinkertje ze ook wel lekker. Ik heb een heeele hoop brandnetels in m'n tuin staan waar ik dan meteen een goede bestemming voor heb. Alleen, heeft iemand tips hoe ik die dingen tussen m'n planten uit kan halen zonder lek geprikt te worden? Sommige hebben echt serieuze stekels!

Iig goede tuinhandschoenen aan doen Haha! Zelf knip ik ze af en wurm ik de afgeknipte steel voorzichtig weer tussen de schaar en dan kan ik ze makkelijk verplaatsten zonder er met mijn handen aan te komen. Hoop dat je beetje snapt hoe ik t bedoel, klinkt denk ik vaag Clown

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:46

Ik doe het met een heggeschaar.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:26

Citaat:
Iig goede tuinhandschoenen aan doen Haha! Zelf knip ik ze af en wurm ik de afgeknipte steel voorzichtig weer tussen de schaar en dan kan ik ze makkelijk verplaatsten zonder er met mijn handen aan te komen. Hoop dat je beetje snapt hoe ik t bedoel, klinkt denk ik vaag :

Ik snap wat je bedoelt. Zo ongeveer sta ik ook te prutsen Ja . En als ze klein zijn is dat best te doen, maar ik ben ietwat laat met het onderhoud dit jaar en ik heb er nu ook een hoop tussen staan van zo'n 60 cm hoog. En die staan dan ook nog eens tussen allerlei kruipspul wat moet blijven staan. Dus ik knip ze boven dat spul af en het laatste stuk, dat geeft dan de problemen. Dat wil ik er eigenlijk met wortel en al uit, maar door die stekels kom ik daar niet goed bij.

Ik denk dat ik het mezelf maar makkelijk ga maken en alles op een hoogte ga afknippen waarbij het laatste stuk gewoon niet meer te zien is tussen het kruipspul. Ik ben toch de enige die weet dat het met de franse slag is gedaan Bloos M'n man ziet dat echt niet!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:30

ik heb die moeite ook eens gedaan, maar ze at het niet :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:36

Ik pluk 's avonds een emmer vol en leg ze dan neer bij het hooi. De volgende dag zijn ze op. Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:38

Ik dacht dat ik de enige mafkees was met brandnetels voeren en ook zelf opeten *LOL*

Je kan ze ook overgieten met kokend water en zo door de slobber voeren. Zodra je ze met kokend water overgiet, is de brand eruit.

Anders pluk ik ze ook gewoon en gooi ze op een hoop in de wei. De volgende dag zijn ze meestal weg.
Distels idem dito, de paarden plukken ze niet zelf maar eenmaal geplukt eten ze ze wel op.
Bij mij tenminste.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:41

Ik voer het ook altijd Lachen

Ik knip ze voorzichtig af (event. met handschoenen) en dan gooi ik ze gewoon gelijk in de wei Lachen
Ze eten het altijd op!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:42

wij voerden ze eerder ook, maar dan op de volgende manier:
Brandnetels plukken, kortknippen in een pan, voldoende water er op en koken (je krijgt dan thee). Vervolgens de hele zooi (brandnetels en water) over hun voer (over de brokken of er met zemelen slobber van maken), af laten koelen en dan geven. Ze zijn er gek op en het is heel gezond.