Mijn hengstje heeft na het afspenen bij mijn merrie gelopen. Mij werd verteld dat dit rustig kon tot aan het voorjaar, dierenarts kon niet garanderen dat hij echt niet vruchtbaar was, maar normaal gesproken begonnen hengstjes pas vanaf 1,5 jaar te dekken zei hij. ( veulen is van eind juli ). Met 8 maanden zat hij er echter op, merrie was ook hengstig. Veulen had bloed aan zijn piemel zitten, bij de merrie kon ik zo verder niks zien.
Echter heb ik ze niet meer bij elkaar gezet voor de zekerheid, en het hengstje 2 dagen later na opfok gebracht, die hadden het zelfde probleem bij het hengstje van 2007, die zat ook op de merrieveulens. Dus hun twee kwamen samen te staan.
Iedereen zei me dat het risico dat de merrie drachtig is wel heel klein was dus heb ook verder geen maatregelen gedaan.
Nu dacht ik dat als de merrie weer gewoon hengstig werd ze niet drachtig zou zijn. Merrie is inmiddels deze maand flink hengstig, maar dit is gekomen nadat ze van stal is verhuisd. ( hier staat ze nou 24/7 buiten )
Ik lees echter dat een merrie wel nog hengstig kan worden tijdens dracht? Komt dit vaak voor of is dit maar zelfzaam? Was juist gerustgesteld dat er niks was