Vanaf hoe oud kan een hengst dekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Vanaf hoe oud kan een hengst dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 16:43

Mja even een vraagje..

Mijn hengstje heeft na het afspenen bij mijn merrie gelopen. Mij werd verteld dat dit rustig kon tot aan het voorjaar, dierenarts kon niet garanderen dat hij echt niet vruchtbaar was, maar normaal gesproken begonnen hengstjes pas vanaf 1,5 jaar te dekken zei hij. ( veulen is van eind juli ). Met 8 maanden zat hij er echter op, merrie was ook hengstig. Veulen had bloed aan zijn piemel zitten, bij de merrie kon ik zo verder niks zien.
Echter heb ik ze niet meer bij elkaar gezet voor de zekerheid, en het hengstje 2 dagen later na opfok gebracht, die hadden het zelfde probleem bij het hengstje van 2007, die zat ook op de merrieveulens. Dus hun twee kwamen samen te staan.
Iedereen zei me dat het risico dat de merrie drachtig is wel heel klein was dus heb ook verder geen maatregelen gedaan.
Nu dacht ik dat als de merrie weer gewoon hengstig werd ze niet drachtig zou zijn. Merrie is inmiddels deze maand flink hengstig, maar dit is gekomen nadat ze van stal is verhuisd. ( hier staat ze nou 24/7 buiten )
Ik lees echter dat een merrie wel nog hengstig kan worden tijdens dracht? Komt dit vaak voor of is dit maar zelfzaam? Was juist gerustgesteld dat er niks was Clown

ellepel

Re: Vanaf hoe oud kan een hengst dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:07

wij zagen een tijd geleden hoe een hengstveulen van 8 maanden oud zijn uiterste best deed om bovenop een grote merrie te klimmen
ROFL

deze merrie heb ik eigenlijk ook niet meer hengstig gezien, al is bij haar bekend dat ze eigenlijk niet drachtig kan worden..
maar ja wie weet was dat hengstjke wel een heel bijzonder hengstje en komt er wel een veulentje uit. Haha!

als je zekerheid wilt moet je de veearts laten komen en die kan scannen op drachtigheid.

hengsten kunnen dus wel degelijk dekken vanaf 8 maanden,maar of ze vruchtbaar zijn dat is de vraag.
word gezegd dat beide ballen dan moeten zijn ingedaald,maar ik heb geen idee of die informatie wel klopt

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:09

Bij ons was er vroeger een jaarling die nog bij zijn moeder liep, en een jaar later kwam daar een zoon uit. Dus er zijn ook vroege heren bij!!!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:09

vanaf een maand of 10 zijn er deugnieten die het proberen maar pas vanaf 1.5 jaar kan er ook een veulen van komen, tenminste zo is het mij ook verteld Tong uitsteken ik zou ze voordat ze 1 jaar zijn uit elkaar halen om het voor te blijven

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:13

mensen worden ook ongesteld tijdens hun zwangerschap Lachen

ik weet niet wanneer een hengst vruchtbare zaad heeft......

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:40

sja, verschilt heel erg per dier,
de 1 zal met 1,5 pas met scherp kunnen schieten, maar je zal niet de eerste zijn die een hengsteveulen van een maand of 8 a 9 heeft lopen die perongeluk al met scherp schoot

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:42

wij hebben de veearts toen gebeld en die zei dat voor de 10 maanden een veulen nog niet geslachtsrijp kon zijn..
dus ja nou ja...dan geloven we dat maar he

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:04

ellepel schreef:
wij hebben de veearts toen gebeld en die zei dat voor de 10 maanden een veulen nog niet geslachtsrijp kon zijn..
dus ja nou ja...dan geloven we dat maar he
uitzonderingen zijn er helaas voldoende Haha!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 21:20

Mja hij was toen net 8 maanden.. Ballen waren nog niet ingedaald, nu nog steeds niet.. Maar toen ik gister met hem en mijn merrie ging wandelen ( ze is weer hengstig ) wilde hij aan haar ruiken, ging flemen en hinnikken zoals een oudere hengst dat doet als hij een merrie zit, dus hormonen heeft hij wel.. Hij is vanaf de 22ste deze maand 10 maanden.

Ik had het de dierenarts gevraagd en hij kon me dus niet garanderen dat hij niet gedekt heeft.
Heeft het wel zin om dan nu te scannen op drachtigheid? Ze is dan nog niet eens 2 maanden drachtig.
Ze heeft alleens een veulen gehad, en ik kan er nu dus toch niks meer aan doen toch? Wat kost scannen ongeveer? Zijn er bepaalde tekenen die een merrie geeft als ze drachtig is?
Ik merk niet echt verschil, ze is alleen wat nerveus en wil graag terug na de groep, normaal heeft ze dat niet zo erg, maar ze staat hier ook pas 3 weken en pas 2 weken 24/7 op de wei dus daar kan het ook van zijn.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:30

volgens mijn oude stalbaas kon het echt niet.
1 jaar later kwamen er op 15 merries 2 veulens,1 daarvan was bij mijn merrie.
ik heb er van geleerd,scheiden die hap. Knipoog

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 11:46

Mariska hou oud was dat veulen dan?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:55

Hmmm... als ik het zo goed lees, is er niet eens een 'ongeveer'-leeftijd waarop een hengst vruchtbaar wordt...? Hier op stal staat een nu bijna 7 maanden oud hengstveulen, met bovengemiddeld veel belangstelling voor hengstige merries. Hij springt wel, maar dekt niet. De eigenaar overweegt castratie, maar het zou natuurlijk het mooist zijn daar nog even mee te wachten. Wat gemakkelijk zou kunnen, als hengsten bijvoorbeeld pas echt vanaf anderhalf oid. vruchtbaar zijn. Maar helaas, als ik het goed begrijp, is dat dus niet zo...

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:08

klasgenoot van mij had ook opeens een extra veulen lopen 8 maanden oud hengstje had zijn jaarling zus gedekt kan dus echt wel de mijne heeft ook geprobeerd zijn moeder te dekken toen hij 9 maanden was uit elkaar gehaald merrie wilde maar niet hengstig worden da erbij gelukkig niet dragend maar had goed gekunt zei hij erbij

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 19:22

Hmm nog steeds maar afwachten dan.. Had zo gehoopt dat ik zeker wist dat ze niet drachtig zou zijn.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:05

twinducklin schreef:
Mariska hou oud was dat veulen dan?

ik weet het niet precies meer,was mijn eerste pony dus al een aardig tijdje geleden.
ik dacht rond het jaar maar volgens de kenners niet vruhtbaar nog Tong uitsteken

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 19:17

hmm ik wacht denk ik nog maar af. Nog meer mensen ervaringen?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:20

ja ons jaarling (hij word 1.70...) is boven op onze shet gekopen... toen bleek het dat hij al vruchtbaar was Clown ... maar het veulen past zich toch aan aan de baarmoeder van de shet Knipoog ... maar hij mag wel blijven Knipoog
Nu moet hij alleen de wei in.... wand wij hebben allemaal merrie's en 1 ruin... maar die maakt hem af!!!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 19:28

Maar jaarling? hoe oud was hij dan precies.. Die van mij was echt net 8 maanden.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:33

Mijn jaarlingmerrie staat nog steeds bij haar vriendje, een jaarlinghengst... Ik heb mn merrie nog niet hengstig gezien, en de hengst is ook een echte gentlemen. Soms staan ze in een grotere groep, inclusief andere merries, en hij verrekt geen spier momenteel. Deze heeft dus nog niet ontdekt dat hij hengst is.

Langs de andere kant, had een ander hengstje (nu verkocht) met 3-4 maand al de neiging om op merries te springen, inclusief het hengstengedrag Clown

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:55

twinducklin schreef:
Maar jaarling? hoe oud was hij dan precies.. Die van mij was echt net 8 maanden.

21 mei word hij 1 Knipoog

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:59

onse 9maanden oude hengst, begon gisteen ineens onder het poetsen heel raar te doen. Allemaal hengsten hinnekjes naar mama toe, en toen er boven op springen, en hij probeerde haar echt te dekken. De ballen zijn nog niet ingedaald, maar er kwam wel vocht uit zijn penis Bloos Zou hij al vruchtbaar zijn? En zou zijn moeder drachtig van hem kunnen worden?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:26

Arans of de ballen wel of niet ingedaald zijn doet er volgens mij niet toe, een klophengst kan ja ook dekken terwijl hierbij nooit de ballen indalen..
Ik zou ze niet meer bij elkaar laten, heb ik bij mijn merrie ook niet meer gedaan, alleen was mijn merrie gelukkig niet de moeder van mijn veulen. Dat als er een veulen uitkomt is het nog niet zo heel erg.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:56

Ik ken een hengst van 11 maanden die gewoon per ongeluk een stel merries heeft bevrucht met succes, dus het is wel degelijk mogelijk

natje93 schreef:
ja ons jaarling (hij word 1.70...) is boven op onze shet gekopen... toen bleek het dat hij al vruchtbaar was Clown ... maar het veulen past zich toch aan aan de baarmoeder van de shet Knipoog ... maar hij mag wel blijven Knipoog
Nu moet hij alleen de wei in.... wand wij hebben allemaal merrie's en 1 ruin... maar die maakt hem af!!!

dat is dus niet waar he Bloos

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:05

ik heb veulens van 3/4 maand al zien dekken Clownzowel zijn mama als papa Clown Dus volgens mij hoeft het nog niet direct te betekenen dat ze vruchtbaar zijn omdat ze hengstenmanieren vertonen, maar ik zou er toch wel mee oppassen... Het gebeurd toch wel af en toe

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:06

er is dekken en dekken...
veel veulens springen spelenderwijs achterop hun mama of papa...
pas later in het eerste jaar verandert het in echt dekken met vol ornaat