rotstraal, nat land regen wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romy83

rotstraal, nat land regen wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 12:37

hoi,

mijn paardje heeft al een hele tijd last van rotstraal (vooral links voor).
de straal is al 2 keer tot (bijna) bloedens toe weggesneden door de smid.
egyptische zalf helpt totaal niet. smid adviseerde blauw/violet spray dat werkt in t begin snel, de straal ziet er ook snel weer goed uit maar onder de bovenlaag gaat t weer fout en rot t weer weg (nu tot 2x toe). heb t idee dat t erg afsluit. ben nu bezig net betadine en t ging goed totdat ze gister voor t eerst een nachtje buiten bleef op de wei en dan de regen erbij.
dr hoeven waren eerst mooi hard en de straal bijna heel, nu is hij weer helemaal zacht
en overal krult de staal op en barst bij overal.
heb haar vannacht en vandaag binnen laten staan maar weet niet waar ik nu goed aan doe, binnen staat ze droog met d'r voeten maar buiten heeft ze weer wat meer beweging van t hoefmechanisme.

Wie heeft er raad? ook over een middeltje tegen de rotstraal ook ter voorkoming?
ze heeft alleen last in de winter, in t weide seizien niet.

gr annemieke

Dennis

Re: rotstraal, nat land regen wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:55

Ik gebruik straal tinctuur van de smid waar ik stage gelopen heb. Spul werkt heel goed.

romy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 15:05

en hoe heet dat tinctuur? waar evt te koop?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:38

Rotstraal ontstaat meestal door mest en urine die in de straalgroeves gaat zitten. Het zou dus helpen om je paardje zoveel mogelijk buiten te laten staan, en elke keer als hij uit stal komt even goed de hoeven uitkrabben en even door het zand/klei te lopen.
Mijn hoefsmid raadde me vroeger aan om de straalgroeves 's morgens goed schoon te spuiten, even drogen, en dan watjes erin duwen, en een beetje teer er bovenop (niet erin) zodat de watjes wat langer blijven zitten.
Uiteindelijk hielp dat bij mijn paard wel een klein beetje, maar het is pas echt overgegaan toen hij in een uitloopstal kwam te staan en daar nooit meer in de mest stond.

Er is ook een spul in een rood flesje met gouden letters, dat lijkt op teer, maar laat de lucht door. Dat spul is op zich ook wel fijn Ja

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:55

teren is een optie
maar! van te voren wel de straal brandschoon maken

Simone_Gp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:06

Bij mijn paard werkte een combinatie van Dettol en teer heel goed.
Ik maakte zijn hoeven grondig schoon met een Dettol-oplossing, droogde alles zorgvuldig af en deed er daarna watten met teer in.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:07

Als je teert is dit het beste om te doen als je paard pas bekapt is, de straal is dan mooi open. Als de straal wat dicht begint te groeien is teren niet echt aan te bevelen, de teer sluit de kieren teveel af waardoor de anaerobe bacteriën (bacteriën welk ontwikkelen bij zuurstof gebrek) kans krijgen zich verder te ontwikkelen. Bij de ruitersportzaak zijn diverse middeltjes te verkrijgen, dierenarts en/of smid heeft waarschijnlijk ook wel iets in huis. Voornaamst met al deze middelen is dat je de straal eerst goed schoon maakt, al het vuil moet eruit, dan pas smeren. Om te beginnen iedere dag, na een 4-6 weken wat minder frequent. Als de smid tussendoor tijd heeft, de straal tussendoor eens schoon laten snijden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:09

Mijn bekapper gaf vandaag nog de tip om met acederm te behandelen. Spuitbusje acederm gebruiken, op de (vandaag schoon gesneden) straal spuiten en dit goed herhalen. Dood de bacteriën, maar sluit ze niet in.
Tinctuur helpt idd ook heel goed.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:12

Teer werkt idd afsluitend dus zou ik alleen preventief aanraden. Er is ook een spul genaamd "Kevin Bacon" dat schijnt goed te helpen. Hoef je ook geen maanden te smeren, werkt vrij snel.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:14

Hoof & Sole hardener werkt erg goed bij agressieve rotstraal (dit kregen we mee van de hoefsmid). Pas op het is best heftig spul, dus raak geen kroonranden of je eigen handen. En lees de bijsluiter. Succes

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:42

Hoof en sole zoals hier boven staat heb ik ook eens gebruikt. Je kan het volgens mij ook bestellen bij de paardendrogist. Het is inderdaad super spul en werkt heel snel.

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:15

Mijn paard had een paar maanden geleden ook rotstraal en mijn hoefsmid heeft mij toen een spuitbusje hipposol gegeven. Na een paar dagen gebruiken zag ik al verbetering en het is snel over gegaan.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:18

Het enige wat bij mijn pony echt hielp was de straal te laten bijsnijden, ctc-spray (dierenarts) spuiten, elke dag goed schoonmaken, en een week binnen laten staan. Op de een of andere manier was de mest en urine minder erg dan de nattigheid buiten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:20

Even met de DA overleggen. We hadden ook een paard op stal voor training dat de beginselen van rotstraal had. We hebben een tijd lang dagelijks een vloeistof met een spuitje in de straal gedaan. Dat werkte super. Paard is er helemaal vanaf. Dat spul kwam gewoon van de DA af. Doorzichtige vloeistof was het, redelijk stroperig. Ik kan helaas niet meer vragen wat het was want paard (en flesje) zijn inmiddels naar huis.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:34

Heb hier ook zo'n probleemgeval. Het enige wat helpt is Betadine en blauwspray. Ik doe dan een tijd lang de hoeven in verband pakken en dan Betadine oplossing erin laten lopen. Zo kan er geen smeer in komen. Is het nat buiten dan gaat er een plastic zak om. Of daarna het verband wisselen. het vocht is dan niet zo slim. Zolang het natuurlijk geen dikke drek is.

Heb je al eens OTC Spray geprobeerd? Werkt ook erg goed. Heeft jou smid al eens aan straalkanker gedacht? Is zo een opweliing van mij als ik je verhaal lees.

(NOOIT met teer gaan smeren, maak je het nog erger mee)

romy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 14:51

blauwspray heb ik al geprobeert, gaat eerst goed de straatword ook weer hard maar na een tidje gaat het onder de bovenlaag weer verder. hoorde van de week een tip over flossen met hydrofiel gaas dan haal je meer vuil uit de middelste straalgroef dan met het borsteltje van je hoevenkrabber en dat gaat aardig.
ook getipt om droogzetter voor koeien te gaan proberen.heb al het een en ander geprobeert dus, oa ook tandpasta om het uit te drogen, egyptische zalf (geen effect), blauwspray, betadine oplossing (met en zonder watjes) betadine zalf omdat dat wat langer blijf zitten. heb haar nu binnen staan omdat het land nat is en er nog meer regen is voorspelt.
zelf schiet idd wel eens straalkanker door mijn hoofd maar heb de hoefsmid er niet over gehoord zal t ff aankaarten als hij weer komt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:04

Probeer anders eens zinkpasta.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:10

Straal goed uit laten snijden, watje in de straal duwen (in het midden) en straal en groeves dagelijk insprayen met DryFeet. Weekje volhouden, daarna 1 keer per week herhalen. Werkt prima.
Niet teren, daarmee sluit je de hoef af. En inderdaad is urine en mest in een stal slechter dan buiten lopen.

romy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 18:37

hoefsmid is vandaag geweest en nog steeds niet ok.
ze staat nu buiten in de paddock, die is droog (gedaineerd) op stal werd ze helemaal gek omdat ze alleen stond en nu ziet ze de andere paarden toch nog. is iig wat.
dryfeet is gewoon bij de ruitersport zaak te koop? is dat nog van een bepaalt merk?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:31

Ik waste de hoeven altijd erg goed schoon met betadine of dettol oplossing. Daarna spoot ik er acederm in. Ik wasde de hoeven zo elke week een keer uit.
En spoot 3 keer in de week hoof hardner.

pandora1707

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:36

ik heb nu bij mijn paard opgelost kopersulfaat en het is al zo goed als weg.
Ik heb dit in de straal laten lopen.Trek wel handschoenen erbij aan Knipoog

LuvieLuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:06

ik ben ook opzoek naar een goede behandeling voor rotstraal.
paard waar het om gaat staat op rubbermat en een klein beetje stro in stal omdat hij de boel opeet.
ondanks dat blijft het nat. ik ben al aant kijken naar andere bodembedekker, vlas, dat schijnt de boel goed droog te houden.
het is niet mijn eigen paard, maar laatst is aan 3 hoeven rotstraal ontdekt. iemand heeft zonder goed schoon te maken (foei) een beetje teer in een holtetje gespoten, en daar kwamen zelfs maden uit.
Gebrobeerd een wattenbol met Sebacil erop de doen maar dat vond paardje niet zo leuk, nogal een heftig aggresief middeltje.
De verdere behandeling die ze plannen is Veerust op de plekken spuiten zodat er geen maden meer gaan ontstaan.
Belachelijk want zo goed werkt veerust nou ook weer niet, en al helemaal niet tegen rotstraal, is meer het gevolg bestrijden dan de oorzaak.
Wat zal ik doen wat zal ik doen?
Eerst bijsnijden door de hoefsmid, en dan betadine of teren? ik hoor van velen al dat Teer nogal omstreden is..
Help!!!

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 07:29

Door het te voorkomen zou ik zeggen...

Hou haar binnen in het winter seizoen... En met het weide seizoen zeg je dat ze er geen last van heeft.. Dan kan je haar dus buiten doen...

romy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:26

nadat ze in de paddock staat gaat t beter, ben maar weer begonnen met egyptische zalf met watten, vantevoren even flossen dan een hoefschoen aan.
in t begin 2 maal per dag, na een paar dagen werd het al een stuk beter en harder daarna 1 maal per dag en nu sinds 4 dagen geen zalf meer en omdat t nu droog is (ook 's nachts geen hoefschoenen aan en t gaat super dr stralen zijn nog steeds hard en er komt met flossen geen prut meer uit. zal nog ff de smid vragen om ff te kijken en hopelijk is ze er dan nu eindelijk vanaf (duimen)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:12

Hoe oud is het paard? Is het paard beslagen?
Rotstraal ontstaat NIET door een vuile stal.