Bietenpulp goed om dikker te worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Bietenpulp goed om dikker te worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 14:54

Mijn paardje wordt helaas wat ouder, is inmiddels 19, maar nog topfit. Pallas is een lipizaner, heeft onbeperkt toegang tot hooi en gras. Staat overdag in de wei. S'avonds in stal met eigen paddock en onbepekt toegang tot hooi. Hij wordt 5 x perweek gereden, meestel buitenritten en 1x in de week les. Hij is verder prima gezond, maar sinds een half jaar, vind ik dat hij wat dikker in de flanken mag zijn. Daar hij genoeg hooi heeft, ben ik mais bij gaan voeren naast haver, Havens' Reform, lucerne en spelt, wat hij dagelijks krijgt om hem wat dikker te laten worden. Ik heb niet echt het idee dat het werkt. Nu heb ik in Duitsland gehoord (daar wonen we), dat bietenpulp ook goed zou kunnen zijn. Maar omdat het een afvalprodukt is van suikerbieten, twijfel ik daarover. Is bietenpulp eigenlijk wel goed, hoe lang moet ik het laten weken. Wat zijn de nadelen? Wat zijn jullie ervaringen?

kynshiri

Re: Bietenpulp goed om dikker te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:07

bietenpulp zit eigenlijk wat tussen ruw-en krachtvoer in en veroorzaakt niet zo'n eiwitpiek als de meeste granen doen...
als het om te verdikken is kan je er ook nog een scheut olie doordoen.

voordelen: je mag er voldoende van geven omdat het dus niet zo energierijk is en zo kan je paard lang met zn eten doen. Verder vinden de meeste paarden het ook gewoon heerlijk

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:10

Waar kan je bietenpulp kopen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:24

Het paard van mijn vriendin valt heel snel af en krijgt sinds een tijd ook bietenpulp en die doet het daar super op, ook die havens reform is al een hele goede om te voeren, kwam mijn oude shet ook fijn van uit de haren.

Bietenpulp kun je bij een voerhandel voor groter vee kopen.
Ik weet niet of een grotere boerenbond het misschien ook zelfs heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:27

bietenpulp heeft een kromme calcium/fosfor verhouding. Dit los je op door er zemelen bij te voeren.

ik geef mijn 22 jarige in de winter een halve bikschep bietenpulp met 1 schep zemelen en 200 ml zonnebloemolie in ongeveer 10 liter water.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 09:37

Hoe lang laten jullie de bietenpulp weken, want ik heb gelezen dat heel belangrijk is?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:39

Ik maak het 's ochtens met een ruime hoeveelheid water ( heel belangrijk) en voer het 's avonds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:41

Je moet het na het wellen heel erg goed doorspoelen, ik doe het dan in een vergiet en spoel met de waterslang af. Er komt een gigaberg zand van af. Je zult dan ook zien dat de pulp lichter van kleur wordt en op de grond ligt een berg heel fijn zand.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:45

Is dit ook zo met pulpbrok? Ik hbe daar nog geen zand in gevonden...

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:48

Bij mij opstal werden altijd hele bieten gevoerd. Stond op een privestal waar de boer nog een deel van het land gebruikte om groenten en bieten te planten. Dus die kwamen bij ons vers van het land. even zand eraf borstelen/spoelen en indien nodig met een schep in tweeen hakken. echter perfect. En de paardjes lekker knagen eraan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:08

Petra_O schreef:
Is dit ook zo met pulpbrok? Ik hbe daar nog geen zand in gevonden...

Pulpbrok weet ik niet, maar de pulp die je moet weken zeer zeker wel.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:11

pulpbrok moet je ook laten weken. ik zal vandaag extra goed opletten of er zand in zit of niet. Ik geloof het niet, want ik controleer altijd of er nog water op de bodem zit na het weken, en daar heb ik nog nooit zand in gezien.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:13

Ik heb ook pulpbrok, en die moet idd ook goed geweekt worden.
Ik heb voor een kleine halve schep pulpbrok, meer dan een halve emmer water. En dan komt die pulp helemaal op.
Ik heb er eerlijk gezegd ook geen zand ingevonden.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:17

ik voerde ookaltijd bietenpulp (pulpbrok van de welkoop) nadeel is het hoge suiker gehalte, verder is pulp een goed product ook om maagzweren tegen te gaan. Wees alleen uiterst voorzichtig met het bewaren, en het op de hoogte stellen van de mensen in je omgeving. Ik had mijn vader niet verteld dat ik het had..en hij dacht mij paardjes even lekker te willen verwennen met wat brokjes................nou dat heb ik geweten.. mijn oude paard had een slokdarm verstopping (heel naar).. dat spul zet onwijs snel op.. heb de hele nacht doorgebracht op dierenkliniek!..

heb vernomen, dat maisbrok ook erg goed aanzet... het voeren fenegriekzaad stimuleerd aanmaak van spier/massa.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:24

In alle tijd dat ik bietenpulp heb gevoerd heb ik ook nog nooit zand erin gevonden. Wij voerden het ook i.c.m. zemelen, ivm de kalk/ fosfor verhouding. Omdat onze paarden meer dan dik genoeg zijn voeren we nu alleen nog een zemelen slobber. Het suikergehalte in pulp is overigens minimaal, vrijwel alle suiker is er uit gehaald tijdens de verwerking en de produktie van de suiker die wij in de winkel kopen. Het levert wel veel ruwe stof, dat is heel goed voor darmwerking.
Overigens is Lucerne ook een goede dikmaker ( maar ook hier granen of zemelen bijvoeren ivm kalk/ fosfor verhouding). Wij voeren al jaren lucerne i.c.m. goed hooi en een granen mix ( tarme, gerst, haver, mais) en mijn altijd te magere Arabier heeft n zelfs een buik, is de dikste van het hele stel Knipoog .
Ook gerst is goed, bevat veel vet en veel minder energie als bijv. haver.

Ik hoor ook hele goede verhalen over Subli Priores, daar zit ook pulp in en wordt nat gevoerd.

Bietenpulp kan je kopen bij winkels als Welkoop, boerenbond, etc.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:25

ik voer ook altijd bietenpulp, vooral in de winter, haal het bij de voerdealer, merk : instandpulp voor rundvee van arie blok, bevalt me prima en....goed tegen verzuring van de spieren! en ik hou de flanken er vol bij. succes

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:26

De welkoop bij mij had er nog nooit van gehoord.... Die hebben het uit Meppel laten komen en vroegen wat ik er in hemelsnaam mee moest.
Laatst bijgewerkt door Petra_O op 16-05-08 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:30

phietje schreef:
ik voerde ookaltijd bietenpulp (pulpbrok van de welkoop) nadeel is het hoge suiker gehalte, verder is pulp een goed product ook om maagzweren tegen te gaan. Wees alleen uiterst voorzichtig met het bewaren, en het op de hoogte stellen van de mensen in je omgeving. Ik had mijn vader niet verteld dat ik het had..en hij dacht mij paardjes even lekker te willen verwennen met wat brokjes................nou dat heb ik geweten.. mijn oude paard had een slokdarm verstopping (heel naar).. dat spul zet onwijs snel op.. heb de hele nacht doorgebracht op dierenkliniek!..

heb vernomen, dat maisbrok ook erg goed aanzet... het voeren fenegriekzaad stimuleerd aanmaak van spier/massa.

waar heb je dat vandaan? dit is wat ik er over vind:

Citaat:
FENEGRIEKZAAD
Fenegriek is rijk aan ijzer en koper, waardoor het prestaties kan verbeteren. Fenegriek bevat saponine en coumarinen, waardoor het kan helpen bij aderproblemen. Verder heeft het ontstekingswerende eigenschappen en bevordert het de galproductie

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:47

Petra_O schreef:
De welkoop bij mij had er nog nooit van gehoord.... Die hebben het uit Meppel laten komen en vroegen wat ik er in hemelsnaam mee moest.

Nou ja Knipoog , de meeste hebben het toch echt standaard op voorraad.

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:01

De welkoop wordt ook wel het boerenbond genoemd. Volgens mij zit dat her en der door het hele land heen......

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:54

ElCid schreef:
Petra_O schreef:

Nou ja Knipoog , de meeste hebben het toch echt standaard op voorraad.

Ik vond het ook vrij apart. Ze hadden me eerst nog bijna suikerbietenzaad verkocht... Alsof ik ze wil gaan kweken!

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:17

ikenindi schreef:
phietje schreef:

waar heb je dat vandaan? dit is wat ik er over vind:

Citaat:
FENEGRIEKZAAD
Fenegriek is rijk aan ijzer en koper, waardoor het prestaties kan verbeteren. Fenegriek bevat saponine en coumarinen, waardoor het kan helpen bij aderproblemen. Verder heeft het ontstekingswerende eigenschappen en bevordert het de galproductie

Fenegriek (Trigonella foenum-graecum) is een kleine éénjarige plant die in Zuid-Europa in het wild voorkomt. De zaden met actieve stoffen bevinden zich in lange, gebogen peulen. Deze springen open als ze rijp zijn.

Fenegriek wordt vooral ingezet:
- ter bevordering van je eetlust
- om je mogelijk minder winderig te laten zijn
- wanneer een platte buik wenselijk is
- om gewichtstoename te bevorderen

Fenegriek wordt ook wel gebruikt door sporters die door middel van zware trainingen en een 'bulk-dieet' in gewicht en spiermassa willen toenemen.

Gewichtstoename blijft afhankelijk van je calorie- en proteïneinname.

heb door ooit een tip gekregen door iemnad.. het helpt.. incombinatie met voeren ...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:52

Ik kan mij herinneren dat het een keer op de emmer heeft gestaan, helpt bij gewichtstoename.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:05

Mijn opa voerde ook altijd geweekte pulpbrok en ik heb er eigenlijk nooit zand in kunnen vinden.
Hij voerde het altijd icm sportbrok en geplette haver aan zijn tuigers (wat neerkwam op 2x pd een zga volle emmer, waarvan gemiddels 1kg biks en 1kg haver was, de rest geweekte pulp). Zijn paarden zagen er altijd super uit, vol energie en behoorlijk dik in het vlees.
Wat ik ervan weet, is dat het heel goed is voor de spijsvertering. Ik heb met mijn dik 18 jaar dagelijks bij hem op stal, bijvoorbeeld nog nooit een koliekgeval gezien. Dat kan toeval zijn, maar imo is pulp goed omdat er zoveel water in zit en niet stopt. Bovendien zijn ze lekker lang aan het knabbelen en hebben een volle buik en eten dus ook niet zoveel stro erbij.
Opa zet het in de week voor het slapen gaan, om sochtends te voeren en in de ochtend voor de avondronde. Zet het wel afgedekt weg, want vliegen zijn er dol op.

Wel apart dat de welkoop het niet kent. Pulp word/werd ongeweekt veel gevoerd aan schapen en koeien.

veel succes en het is imo zeker het proberen waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:21

Het zand vind je alleen als je het gaat uitspoelen. Het zit in de gemalen pulp, ze worden nl niet volledig schoon gewassen. Pulp wordt ook eigenlijk veel aan koeien gevoerd, in ongeweekte vorm, maar die hebben een veel ander verteringssysteem.