Ik weet het even niet meer, spierbevangenheid of toch meer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Ik weet het even niet meer, spierbevangenheid of toch meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 09:25

En dat zegt heel wat, als ik het even niet meer weet. Huilen van het lachen
Ik wil gewoon wat tips van mensen die hetzelfde gehad hebben, of misschien nog creatieve ideeën hebben voor een oplossing. Ik heb absoluut geen behoefte aan aanvallende reacties, dat ik dom geweest ben, dat ik dit had moeten doen, of dat want zo help ik mijn paard de vernieling in. Alles wat we in de afgelopen drie jaar gedaan hebben is met eer en geweten gedaan, in onze ogen voor het belang van het paard. (klinkt alsof ik hem half mishandeld heb, maargoed)
Om dat even voorop te stellen. Knipoog

In 2001 ontmoette ik een geweldig leuk Haflingertje op de manege, waar iedereen een spuughekel aan had en ik natuurlijk weer meteen verliefd op werd. Deze mafketel, Bart, kreeg al snel het predikaat gevaarlijk en moest verkocht worden.
Je raad het al, wij kochten hem, in 2005.

Ik kende hem dus al van 2001 tot 2005, en er was werkelijk waar nóóit wat mis mee, afgezien van een paar keer kreupel dat binnen een dag weer weg was. Gebruikelijke, ongevaarlijke kruepelheidjes door te kort bekapte hoeven en nieuwe hoefijzers.
Omdat we hem zo kenden, besloten we hem te kopen van de manege.

In 2005 hadden we een leuke deal gemaakt met de manege eigenaar, ik zou toen drie weken op vakantie gaan, in die drie weken ging Bart net nog even mee naar Zeeland, in de laatste week kwam ik ook naar Zeeland voor een weekje aan het strand. Niks aan het handje gewoon leuk.
Ware het niet dat hij in die drie weken twee keer per dag was gereden met elke keer anderhalve kilo biks voor zijn neus.
Thuis reed ik hem misschien 3 keer in de week omdat hij nog niet officiëel van mij was, en kreeg hij een halve kilo biks. Ik wist niks van zijn trainingsschema af in Zeeland, niemand had er eigenlijk bij nagedacht omdat spierbevangenheid nog nooit op de manege was voorgekomen.

Je raad het al, zo bevangen als maar zijn kon. Met waardes over de LDH 2000, waar 500 min of meer de norm is.
Een week na thuiskomst kreeg hij zo'n trap dat hij stalrust moest (oei) en werd het biks door de leverancier veranderd (ookal zeiden ze van niet, de samenstelling was spontaan veranderd).
Goed, rampenscenario, daar kon Bart alleen maar bevangen van worden.
Toeval wil dat 12 andere paarden in die tijd ook bevangen raakten. (best apart, nietwaar?)

Bart op rust, infuus erin met elektrolyten om de verzuring in zijn spieren af te breken. Acetylzuur, vitamine e, mocht zijn stal niet uit. Na een maand 10 minuten aan de hand stappen. Omdat meneer ondertussen zo knettergek was geworden door de stalrust (ik nam het hem niet kwalijk) moest hij twee uur van te voren verdoofd worden, omdat hij anders weer de pan uit rees.
Dit hebben we een half jaar volgehouden, toen mocht ik er weer op.
10 minuutjes stap, 20 minuutjes stap. Gebruikelijke opbouw van een paard met spierbevangenheid.

Toen, door een inschattingsfout waar ik zelf ook schuld aan heb, een terugval. Weer rust. Vita e, acetylzuur, spoelinkje.
Opnieuw opstarten.
Leek goed te gaan. En toen weer een terugval. Elke keer met hele hoge waardes. Ik probeer me nog iets speciaals te herinneren, maar dit ging denk ik zo een jaartje of anderhalf door. Zijn nieren waren in orde, maar zijn bloedwaardes daalden heel langzaam en kwamen ook heel snel weer op.

Ondertussen waren er van de 12 paarden nog drie over die het echt zwaar te pakken hadden.
Nu, drie jaar later, zijn er nog twee paarden die er nog steeds niet vanaf zijn. De mijne, en een ander manegepaardje.

Goed, heden ten dage. Bart staat in een hitactief stal, kan dus zelf bewegen. Dit was een gigantische vooruitgang ten opzichte van toen hij nog op stal stond. Zijn waardes werden er een stuk constanter door.
Hij heeft speciale muesli van Cavalor, speciaal samengesteld door het bedrijf voor paarden met dit soort spierproblemen. Echt tevreden ben ik nog niet, maar ze sleutelen er weer wat aan dus dat wacht ik nog even af. Hij heeft de hele tijd vitamine e bijgevoerd gekregen, maar daar zijn we vorige week mee gestopt. Kom ik zo op terug.

In oktober had hij opnieuw een terugval. Toen heb ik hem weer een infuus gegeven. Door korte hoefjes deed hij zowieso even rustig aan, en na zes weken stappen liep hij als een zonnetje. Ik heb hem nog nooit zo lekker voelen lopen. Hij liep als een trein, was soepel, en was helemaal schoon.
Tot ik in januari begon te merken dat hij weer minder ging lopen. Meteen afgebouwd, ik vreesde een nieuwe aanval.
Maar hij werd hoefbevangen. Hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen weet ik niet, is geen directe, logische verklaring voor. Doet er ook niet toe, ik hou het gewoon op de afvalstoffen in zijn lijf.
Maargoed, maand later, hoefbevangenheid voorbij, wilde Bart opnieuw opstarten en natuurlijk was hij bevangen.

Dat was even geleden. Meteen een infuus erin, weer zes weken lang alleen maar gewandeld, pas de laatste vier weken gestapt (15 minuten), maar ik heb het idee dat het dit keer niet geholpen heeft.
Op de manege werd toen ook net een nieuw rigoreus medicijn ingezet, dat alle paarden die op dit moment enigszins spierbevangen zijn, zijn geweest of nog altijd zijn, in één keer schoon zou vegen van de verzuring.
Best heftig spul, kuur van 10 dagen, daarna bloedprikken.
Alle paarden waren of helemaal schoon, of bijna schoon. Behalve Bart.
Die is in waardes geloof ik iets van 200 gezakt. Van LDH 1758, CPK 636, naar LDH 1564, CPK 458.
Oftewel, in mijn ogen is het resultaat niet echt geweldig.
De normale waardes liggen rond de LDH: 500, CPK 100, bij Bart ongeveer LDH: 700, CPK 200.

Ik zit nu dus even met de handen in het haar. Infuus heeft niet gewerkt. Zelfs dit medicijn heeft niet gewerkt terwijl alle andere paarden (inclusief de merrie die net zo ernstig verzuurd was) helemaal schoon zijn.
Ik kan wel vitamine e blijven voeren, zal beslist wel wat helpen, maar een oplossing is het niet. Ik wil hem nu helemaal van de muesli afhebben, omdat ik toch twijfel of dat nou wel het beste is, en gewoon een vita e en mineralen bij ga voeren. Hij krijgt in de hooi genoeg hooi, meer dan genoeg zelfs want hij is moddervet aan het worden (ik weet het, helpt niet) door te weinig beweging.

Maar ik weet het gewoon even niet meer, zit even in een zwart gat. Bart is er duidelijk ook niet blij onder. Hij is sloom (echt sloom), terwijl hij vroeger een race eend was. Met rijden doet hij zijn best, maar je voelt gewoon dat zijn spieren hem dwarszitten. Wandelingetjes over de weg vind hij leuk, maar rijden word gewoon langzaam steeds minder leuk. Het enigste wat we ook kunnen doen is stappen, dat komt ons allebei wel de strot uit nu na drie jaar. Bloos

Wat mij ook dwarszit, is het paard van een stalgenootje. We dachten dat die hetzelfde had als Bart, namelijk ook EPSM (chronische variant van spierbevangenheid), die is klinisch onderzocht en bleek de zwaarste vorm van spat te hebben. Haar bloedwaardes waren zo hoog door de pijn.
Aï, ik zeg niet dat Bart dat meteen moet hebben, maar het zet je toch even aan het denken. Het was voor mij nogal een schok, omdat ik me opeens realiseerde dat het helemaal geen spierbevangenheid hoefde te zijn.

Alle tips en ideeën zijn welkom. Ik ben er best emotioneel door, sta op het puntje van de spreekwoordelijke ontploffing, kan misschien wat verhit reageren (zeg het bij voorbaat) maar als iemand van buitenaf misschien hier wat in ziet of een oplossing weet wil ik het risico wel lopen dat ik afgebrand word. Tong uitsteken
Ik ga vanmiddag even de dierenarts bellen, vragen of hij een verklaring heeft waarom het medicijn bij Bart niet heeft geholpen. Ik ben aan het sparen voor een klinisch onderzoek (sparen ja, na drie jaar van dit ben je niet rijk meer), hoop ook dat iemand me kan vertellen hoe duur ik het schatten moet.

En vooral hoop ik dat Bart en nou eens vanaf komt, of in iedergeval stabiel raakt. Hij heeft gewoon duidelijk pijn, is nog steeds even lief, maar dit vind ik gewoon niet leuk meer voor hem.

Sorry voor het lange verhaal. Clown Maarja, hoe schrijf je drie jaar lang aanmodderen kort op?
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 13-05-08 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets verduidelijkt

ikenindi

Re: Ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:34

weet je zeker dat het gewoon spierbevangenheid is?

al eens van epssm/pssm/epsm gehoord? dat zijn dezelfde waardes die dan te hoog zijn.

mijn paard heeft het ook. mag geen suiker meer nu, en veel vet (olie).

pb maar als je meer wilt weten. met die van mij gaat t nu goed Knipoog

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:35

Ze noemt epsm al want dat had het andere paard op stal dat ook zulke hoge waardes had.
Roane ik kan je helaas niet helpen maar hopelijk een ander wel. Heel veel succes ermee!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:36

Jalenka_Kiya schreef:
Ze noemt epsm al want dat had het andere paard op stal dat ook zulke hoge waardes had.
Roane ik kan je helaas niet helpen maar hopelijk een ander wel. Heel veel succes ermee!

hihi ja ik zie t nu. blond Knipoog

edit:
in dat geval kan je het zekere voor het onzekere zetten en hem op een epssm dieet te zetten: suiker en zetmeer arm, vet en vezelrijk... en dan vit.e en selenium bijvoeren (wat je al deed). dit komt een epssm paard ten goede, en een paard dat het niet heeft wordt er zeker niet slechter van...
Laatst bijgewerkt door ikenindi op 13-05-08 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 09:37

ikenindi schreef:
weet je zeker dat het gewoon spierbevangenheid is?

al eens van epssm/pssm/epsm gehoord? dat zijn dezelfde waardes die dan te hoog zijn.

mijn paard heeft het ook. mag geen suiker meer nu, en veel vet (olie).

pb maar als je meer wilt weten. met die van mij gaat t nu goed Knipoog

Zoals ik al had beschreven weet ik helaas al van EPSM af. We hebben een EPSM dieet geprobeerd, in december en toen kreeg hij die terugval.
Dus echt vertrouwen heb ik daar ook niet in. Hij kreeg Omega 3 van de Groene os, vitamine e, speciale vette muesli zonder eiwit en melasse, en nog viel hij gewoon terug. Knipoog

Maar blijf vragen, misschien ziet me iets te binnen dat ik nog niet opgeschreven heb...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 09:38

Oh, hij krijgt trouwens ook totaal geen lekkers meer. Geen wortels, geen appels, geen oud brood. Als hij al een hapje extra krijgt omdat hij lief, schattig en hardwerkend is, is het een handje eigen muesli. Clown

Een haflinger die geen lekkers mag, de ironie is snijdend. ROFL

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:40

Niet dat de Uithof in Utrecht zaligmakend is, maar ik zou eens contact met hun opnemen. Zij krijgen daar de meest aparte gevallen, wellicht dat ze ook ervaring hebben met soortgelijke situaties als waar jouw pony in verkeert.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 09:42

Oh, goed dat je het zegt! *LOL* *schiet weer wat te binnen*

Utrecht is bezig met een spoedonderzoek naar spierbevangen, omdat de laatste jaren het aantal spierbevangen paarden explosief is gestegen, zeker in mijn regio. (Midden, Gelderland)

Maar kan ik ze opbellen dan? Heb ik werkelijk nog nooit gedaan, wat moet/kan ik daar van verwachten?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:47

je kan vragen wat zij denken, wat zij je aanraden...

wat voor melassevrije muesli heb je geprobeerd? melassevrij zegt mij namelijk niet veel omdat wel meer voeders dat beweren te zijn. je moet echt het suiker of glucose gehalte weten...
en hoe lang heb je get geprobeerd? is wel iets wat een tijd duurt...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:48

Heb je al eens een magnesium geprobeert? Kun je oplossen in water en daar je hooi in laten weken. Weet alleen niet of het ook bij spierbevangenheid werkt maar bij hoefbevangen paarden wil het nog wel eens werken (die van mij is daarna niet meer bevangen geweest)

Iig veel sterkte, ik weet hoe je je voelt.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 09:52

Ik heb het geprobeerd tot hij hoefbevangenheid kreeg, toen zijn we zo in het infuus, naar het medicijn gerold, en dat ging even niet samen met dat dieet, dus is het afgebroken. (november-februari)

Het voer is in samenwerking met cavalor ontwikkeld, voldoet dus aan de eisen die in dit geval mijn instructrice/ Bart's health coach eiste van het voer.
Ik kan je dus met 100% zeggen dat er géén suiker in zit, géén melasse, eiwit laag is en rijk aan vet.
Nou word dat binnenkort nog wat meer veranderd, andere samenstelling, maar ik zeg al, ik wil gewoon helemaal van het voer af.

Tja, wat tijd duurt. Als het na drie maanden nog niet werkt heb ik iets van toedeledokies. Knipoog Klinkt misschien wat bruut, maar als iemand tegen mij zegt; 'probeer dit en wacht een half jaar' heb ik iets van, ehhh... mijn paard heeft er nu last van. Knipoog

Magnesium, magnesium. Ik heb er over gezeln maar schiet me even niet te binnen wat het deed. Hoe werkt het, wat doet het dan? Waar zorgt het voor?
Spierbevangenheid en hoefbevangenheid zijn twee totaal verschillende dingen, met als enigste overeenkomst dat het beide veroorzaakt kan worden door vervuilde lichaamsstoffen.
Graag zou ik dus even willen weten waar het voor dient als je iets oppert. Haha!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:54

Je kan de Uithof gewoon bellen volgens mij, het is net een dierenartspraktijk, alleen dan een beetje groter Haha!. Ze kunnen je telefonisch advies geven, en misschien dat ze wel vragen of je langs kan komen met je paard.
Kijk even op:
http://www.vet.uu.nl/viavet/departementen/paard

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:56

Roane schreef:
Magnesium, magnesium. Ik heb er over gezeln maar schiet me even niet te binnen wat het deed. Hoe werkt het, wat doet het dan? Waar zorgt het voor?
Spierbevangenheid en hoefbevangenheid zijn twee totaal verschillende dingen, met als enigste overeenkomst dat het beide veroorzaakt kan worden door vervuilde lichaamsstoffen.
Graag zou ik dus even willen weten waar het voor dient als je iets oppert. Haha!

Moet je even op www.paardnatuurlijk.nl kijken, daar staat het heel uitgebreidt omschreven. Maar je paard had beide varianten toch? Of heb ik je tekst nu zo slecht gelezen Bloos

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 09:58

Oh nee, hij heeft even hoefbevangenheid gehad in februari. Nog niet eens echt hoefbevangenheid, het was nog net níet hoefbevangenheid.
Ik was er heel, heel snel bij volgens de dierenarts. Het begon net te ontsteken, hij vond het knap dat ik het opegemerkt had. Knipoog

Hoefbevangenheid is weer even afgewend voorlopig, maar zal eens naar dat magnesium kijken. Lachen Weet nooit wat je vind.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:34

Ik denk ook meteen aan magnesium. Aangezien je paard snel hoefbevangen en spierbevangen is. Je geeft aan dat hij nu moddervet wordt..... insuline gevoelige paarden worden snel te dik. Je paard heeft denk ik geen muesli nodig. Sommige paarden reageren zeer gevoelig op granen. Ik zou absoluut de magnesium van hoefnatuurlijk eens proberen dan weet je zeker dat je een goed opneembare vorm van magnesium voert aan je paard. Te rijk hooi ( veel fructaan ) kan voor een paard als die van jou al te veel zijn. Dat wordt dus best lastig om een geschikt dieet samen te stellen. Vooral met hooi aangezien je paard in een hitactief stal staat waar alle paarden natuurlijk hetzelfde hooi gevoerd krijgen, bovendien wisselt de kwaliteit van het hooi nogal per partij. Mijn advies is alleen hooi/voederstro en magnesium tot het beter gaat. Hoop dat je de magnesium binnen krijgt want het smaakt best bitter. Verder wil ik je een compliment geven dat de moed niet opgeeft met je paard en het blijft proberen! Succes en beterschap!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 11:12

Dat is nu dus ook even een probleem. Hij loopt in de hit = goed, beweging. Maar hij krijgt ook onbeperkt hooi = niet goed, beetje teveel. Hij loopt nauwelijks onder het zadel, merendeels in de hit, maar daar slankt hij helaas ook niet vanaf omdat hij maar blijft vreten.
Op stal is geen optie, daar wordt het eigenlijk alleen maar erger van omdat hij dan geen beweging meer krijgt.
Of de wei, tja, als we het dan toch over fructaan hebben. Huilen van het lachen

Ik zat ook te denken aan een graaskorf Schijnheilig als we Bart echt willen pesten. Kan hij in iedergeval zich niet meer tonnetje rond vreten aan hooi in de hit. Maargoed, voor verdediging is zo'n graaskorf niet geweldig. Communicatie verslechterd dan ook.
Relatie met Bart wordt aanzienlijk minder als ik het probeer. ROFL

Dan zit ik nog met olie bijvoeren. Olie is goed voor zijn spieren. Maar dunner wordt hij er ook niet van.

Maar wát doet magnesium nou precies? Wat voor nut heeft het voor Bart's spieren, de verzuring? Is het alleen voor paarden met hoefbevangenheid, dan is het (in mijn ogen) nutteloos omdat hij het maar één keer gehad heeft, als gevolg van spierbevangenheid.
Ik wil het best proberen hoor, maar ik wil feiten! Haha! waarom zou het goed zijn voor Bart, wat doet het.

Net dierenarts gebeld, issie foetsie. He, weer een uur wachten. Lachen

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:49

ik ben hier niet zo in thuis probeer me te denken met je maar heb je hem bv ook wel eens zonder krachtvoer gehouden dus alleen op ruwvoer?

zodat hij niet "kunstmatig bewerkt" voer krijgt waar hij misschien zeer heftig op reageerd met gevolg van bovenstaande problemen???

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:05

Roane schreef:
Oh, goed dat je het zegt! *LOL* *schiet weer wat te binnen*

Utrecht is bezig met een spoedonderzoek naar spierbevangen, omdat de laatste jaren het aantal spierbevangen paarden explosief is gestegen, zeker in mijn regio. (Midden, Gelderland)

Maar kan ik ze opbellen dan? Heb ik werkelijk nog nooit gedaan, wat moet/kan ik daar van verwachten?

Utrecht heeft toch ook een lange wachttijd eer je uitslag hebt?? Dan is dit misschien een alternatief. En anders zou je DA je moeten informeren over andere klinieken. Mocht dit niet lukken bel dan even met de Hypozrg ( paardenverzekering) die kunnen je zo een lijst geven

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:09

Magnesium kan verzuring tegen gaan. Daarnaast is magnesium betrokken bij de verbranding van glucose, celreplicatie, spiercontractie, en bij nog talloze andere processen. Wanneer je paard een magnesium tekort heeft ( en dat schijnt relatief veel voor te komen ) Gaat dit proces niet goed meer. Met name het verbranden van glucose hierdoor onstaat dan sneller verzuring. Ik denk dus dat magnesium zeer goed is ook bij spierbevangenheid. Ik ben alleen geen dierenarts Knipoog Informeer eens bij je dierenarts hierover. Op de site van pavo staat geloof ik ook iets over magnesium en het belang voor de spieren.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:13

Een pony die weinig beweegt en spierproblemen heeft .. wat moet die met muesli, brok, extra vitamine en magnesium ???
Waarom voer je die eigenlijk niet gewoon goed hooi (echt hooi van goede oude weidegrond en geen koeiegras met veel fructaan), geef' 'm een liksteen en zet 'm op de schrale wei ?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 12:19

Indy29; geen flauw idee, dacht altijd dat Utrecht de oplossing was als je paard op sterven na dood was. ROFL

Morelia: Ah kijk, dat klinkt hoopvol. Gaat gewoon op de lijst van vragen-aan-de-dierenarts. Lachen

Baal; Sorry, maar ik denk niet dat jouw oplossing het wordt. Komt misschien iets banketstaaf uit dan ik het bedoel, maar met enkel een schraal weitje, een liksteen en hooi kom je er niet. Daar is het probleem te groot voor, het zal misschien helpen maar het lost het niet op.

Staat in je profiel dat je veel moet leren, Knipoog ik stel voor dat je eens op zoek gaat naar websites met informatie over chronische spierbevangenheid of sites met informatie over EPSM. Dat is niet op te lossen met op een wei pleuren en zien hoe het gaat. Lachen Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:35

roane, wat een verhaal zeg en wat een pech, ik vind wel dat je nu op een verkeerd spoor zit na 3 jaar aanmodderen en daar moet je vanaf, goed dat je een topic start, ik hoop dat je er veel aan gaat hebben.
Ik heb een cushing paard en ook door schade en schande wijzer geworden. Over suiker, het gaat niet om alleen de suiker maar om het suiker/zetmeel gehalte. Er zijn maar 2 fabrikanten die dat in nederland hebben en een daarvan is Marstall in limburg( ga bellen al is het alleen maar voor de info, ze weten daar veel), ik heb een vertegenwoordiger die dat hier thuis brengt. Die van mij staat op de Vito, voor paarden met cushing en hoefbevangenheid en nog meer ziektes maar geen idee welke allemaal. Ik voerde hiervoor onderhoudsbrok van een bekend merk, hij werd er alleen maar zieker van.. hij doet het erg goed op dit voer.
Verder verdiep je in magnesium, ik denk dat dit jouw paard ook veel kan helpen en bekijk wat sites over fructaangehaltes in het gras, dat is ook belangrijk.
En vraag ik me af waarom je hem nog op (zoveel) krachtvoer heb staan.

En dan nog petje af dat je zo lang met je paard bezig bent, nogmaals ik hoop dat het straks beter gaat worden met je haf.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:59

Hoe weet je dat zo zeker Roanne? Dat ik veel moet leren wil niet zeggen dat ik niet veel weet.. Knipoog
Ben ik de enige die het idee van goed ruwvoer en beweging heeft voorgesteld ?
Ik zal zeker wat gaan lezen over spierbevangenheid, maar denk je dat ik er dan achter kom dat (om het in jouw woorden te zeggen): 'in een stal pleuren met veel preparaten en uitgebalanceerde muesli's ' de oplossing gaat zijn ? (als het van een artikel van een voedingsfabrikant is wel natuurlijk!)

Als je niet teruggaat naar een bepaalde basis, kom je er ook nooit achter of iets wel of niet werkt voor je pony.

Succes in ieders geval!

Roane

Re: Ik weet het even niet meer, spierbevangenheid of toch meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 13:19

garny95: nee, ik ben er helemaal mee eens dat dit spoor gewoon niet het juiste spoor is en dat er iets rigoreus moet veranderen.
Kun je toevallig namen geven van die voeders, dat ik ze eventueel op kan zoeken? (Dan bedoel ik meer namen van het voer, niet het merk. Of hebben ze geen fancy namen als Equine Support Fudder?)
Mijn 'nieuwe' idee is dus van het krachtvoer af, omdat meneer duidelijk aan het hooi genoeg heeft. Hij krijgt nu per dag een halve kilo muesli, is in principe niks als je ziet wat de andere paarden krijgen, maar ik vind het alsnog te veel.
Is iedereen het geloof ik wel met me eens.

Het enige wat hij aan fructaangehaltes binnen kan krijgen is uit het hooi. Hij komt namelijk niet op de wei, bewust niet om die fructaan. Alleen dat hooi dus, dat dat niet echt te controleren is, is jammer.

Baal; volgens mij hebben wij even last van miscommunicatie. Even iets gladstrijken; Tong uitsteken

Waarom ik denk dat enkel een schraal weitje met een liksteen het niet zal zijn; zijn verzuring in zijn spieren is nu zo hoog dat hij het zelf niet meer af kan breken. Al geef je hem twee jaar rust in een paddock met zand.
Hij moet dus eerst clean zijn, wil je een basis hebben. Dat is gepoogd met infuus, met de kuur, en zijn waardes bleven hoog. Dat is even een ander probleem, even naar de basis;

Ik weet niet waar jij hebt gelezen dat hij in een stal stond, het enige waar hij op dit moment in staat is een hit-actief 'stal.'
Aka, de grootste loopstal van nederland met enkel straat en zand. geen gras, geen hokje van 3x3. Hele dag vrolijk rondhuppelen.

Ben jij de enige die goed ruwvoer voorsteld? Wat is mijn idee dan van geen muesli, enkel hooi en desnoods de mineralen bijvoeren die hij nodig zou hebben? Tong uitsteken Knipoog
Beweging?
Hij staat 24 uur per dag buiten, moet wel lopen om van water, naar station, naar eventueel muesli te lopen, en ik rij hem elke dag. Knipoog
Naja, rijden. Rondhobbelen.
Zoals ik al eerder beschreef is een stal geen optie. Er is zelfs uitgewezen dat de paarden die 'herstelden' op stal, sneller een terugval kregen dan de paarden die herstelden op de wei (schraal of vet, weet ik niet. Ik hoop schraal). Vandaar dat ik Bartmans ver ver weg hou van elke stal.

Waar ik sta, en ik ben niet van plan te verhuizen, is de enige wei die we hebben een hele, hele groene wei waar ik al spontaan de kriebels van krijg als ik denk aan de hoeveelheid fructaan die er eventueel in zou kunnen zitten. Knipoog

Dat is op dit moment zijn basis. Rondlopen op een zandvlakte. Hooi. Binnenkort geen muesli.
15 minuten per dag onder de man stappen, omdat ik vrees dat het erger word (en hij ook in de breedte erger word Knipoog ) als ik hem helemaal stil zet.
Volgens mij redelijk overeen.

_Merato_

Re: Ik weet het even niet meer, spierbevangenheid of toch meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:33

He, jeetje Anouk, wat lees ik nu toch allemaal weer.
Wat een gedoe met Bart toch, ik kan me voorstellen dat je er hondsmoe van wordt.
Ik kan je helaas niet helpen (ben er absoluut niet bekend mee), maar ik hoop je hiermee een hart onder de welbekende riem te steken en ik leef met jullie mee.
Sterkte in de strijd en geeft die Bart een dikke knuf van me.