Slowmotion filmpjes hoeven landen, met en zonder ijzer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Slowmotion filmpjes hoeven landen, met en zonder ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 22:08

Onze collega's in het buitenland zitten ook niet stil. Een cursusleider uit Denemarken heeft een highspeed camera aangeschaft en maakte de volgende opnamen.

Vandaag stuurde hij me deze toe:

http://www.youtube.com/watch?v=sPipjsRep9U

Een andere van hem
http://www.youtube.com/watch?v=_6yLEdr2EOM

en ter vergelijking een hoef met een ijzer
http://www.youtube.com/watch?v=fql-xsof ... re=related
Citaat:
Highspeed recording showing touchdown of a shod horse hoof, note the uneven force distribution in the hoof and lower leg.

Vergelijk hierbij niet zozeer het toon of hiellanden, maar de manier van neerkomen en de impact....

Scheve mond

Zijn website http://www.naturhov.dk met gelukkig ook een Engels versie Knipoog

hier nog een filmpje van hoeflanden met hoefschoenen http://www.naturhov.dk/prod/Clips/Trot_asfalt.mpg
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 11-05-08 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bonte_

Re: Slowmotion filmpjes hoeven landen, met en zonder ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:16

maar is dit bij elk paard zo ? Ik weet echt dat Bonte zijn voeten NIET op zo'n manier neerkomen hoor Lachen

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:23

Ik weet dat Uron's voeten net ijzers ook zo niet neerkomen....

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:31

jammer dat het niet hetzelfde paard is..

vind het verschil wel groot.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:33

jammer dat mijn internet te slecht is om de filmpjes te zien!!!!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:36

Ik vind het hele mooie filmpjes, vind zo'n camera helemaal geweldig. Haha!

Maar inderdaad, het is niet hetzelfde paard. En als het wel hetzelfde paard was, is het nog steeds maar één paard.
Mijn Haflinger loopt niet als een KWPN'er, een Fries loopt niet als een Shetlander. Elk paard loopt anders, sommige beter met ijzers, sommige zonder.

Als het nou een stel filmpjes achter elkaar waren, verschillende paarden, met en zonder ijzers, zou ik het nog wel wat vinden.
Maar Hier kan ik geen 'ooooh' of 'aaaah' van zeggen, of van; zie je nou, ijzers zijn hartstikke slecht.
Ben trouwens niet pro-ijzers, of pro-barefoot, ik ben gewoon voor wat het individuele paard het beste uitkomt. Haha!

Vind dat het been met de ijzer trouwens best 'raar' neerkomt, of ben ik dat nou?

Ik zag trouwens de titel en dacht; dat zal wel Arabesk zijn. Ha, ik had gelijk. Huilen van het lachen

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:37

Ik twijfel er niet over dat er veel paarden zijn die neer zullen komen als het voskleurige beentje. Maar... ik twijfel wel of deze twee filmpjes zo goed met elkaar te vergelijken zijn. De belichting is bijvoorbeeld veel beter bij de hoef die neer lijkt te komen met een megaklap. Het donkere been zonder ijzer is ook nog meer behaard, waardoor beweging (de klap) minder snel te zien zal zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:39

Tjah.. ik zíe het verschil wel... maar is dit bij álle paarden zo? precies zoals roane zegt... zou eerst meerdere filmpjes van meerdere paarden willen zien voordat ik hier een conclusie uit zou kunnen trekken Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 22:41

De beharing is niet heel veel meer, bovendien zou je de klap ook nog terugzien juist door de haren die mee bewegen.

Ook al is het een ander paard en is het maar één paard, heel duidelijk is te zien dat een ijzer de schokdemping toch behoorlijk teniet doet. Met alle gevolgen van dien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 22:46

Ik kan geen Deens, maar dit vond ik wel humor op zijn site:

http://www.naturhov.dk/prod/brug_sko.htm#designer_sko

'Nieuw design/ontwerp voor mensenvoeten' gemaakt van staal, 4 mm dik

De schoen die ontworpen is voor elke individuele voet, goede pasvorm en ?? (selvfølgelighed), Slidstyrke nås gennem sål udformning (iets met doorglijden/grip?), en gegarandeerde minimale schokdemping:

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

ROFL
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 11-05-08 23:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:48

Je kunt de filmpjes niet met elkaar vergelijken. De snelheid is afwijkend, daarnaast is het eerste filmpje een achtervoet die doorrolt, de tweede is van een voorbeen in een remmende landing.

Goed gekozen om zijn standpunt te verkopen, maar niet erg objectief te noemen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:48

En dat kan jij zien uit een kort filmpje van één paard, die nog eens een voorgeschiedenis kan hebben Lachen

Voegt voor mij niks toe eigenlijk, sowieso te gekleurd

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:53

ik kan ze niet zien. mijn internet is te slecht vanavond. morgen weer een dag Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 22:53

Fides schreef:
Je kunt de filmpjes niet met elkaar vergelijken. De snelheid is afwijkend, daarnaast is het eerste filmpje een achtervoet die doorrolt, de tweede is van een voorbeen in een remmende landing.

Goed gekozen om zijn standpunt te verkopen, maar niet erg objectief te noemen...

Pas de dérde is met een ijzer hoor. Het 1e filmpje is zonder ijzer, van achter gefilmd, de tweede van de zijkant en de derde is een hoef ook van de zijkant, maar dan mét ijzer

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:54

Filmpjes geven een eenzijdig beeld over hoe een paard land met en zonder hoefijzers.

Natuurlijk snap ik het idee erachter wel. Maar niet ieder paard is gelijk en niet ieder paard loopt hetzelfde en belast zijn 4 benen op dezelfde manier.
Vind het geen toegevoegde waarde hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 22:54

katiavl schreef:
Voegt voor mij niks toe eigenlijk, sowieso te gekleurd

Ja en deze extreme Deense natural rijdt ook al bitloos Tong uitsteken

Ze zijn ook overál Clown

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:57

interessant om te zien, maar wederom eenzijdig en te weinig informatief om er werkelijk iets zinnigs over te zeggen (zoals jammer genoeg meer van jouw topics Arabesk...) Gemiste kans, jammer, want dit soort beelden kunnen idd geweldig helpen om meer inzicht te krijgen in het bewegingsmechanisme van t paard icm en zonder ijzers. Maar dan idd, hetzelfde paard, en liefst meerdere paarden, met en zonder ijzers, en dan met en zonder ijzers vanuit dezelfde hoek gefilmd, onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde snelheid. Dit is heel mooi om te zien (vind ik dan) maar voegt verder weinig toe..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:59

Misschien kan arabesk haar beste deens uithalen en dit doorspelen, en komt dat er hopelijk wel.
Zou de slippers wel eens willen testen, zien er nog goed uit

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 23:02

kjoetie schreef:
interessant om te zien, maar wederom eenzijdig en te weinig informatief om er werkelijk iets zinnigs over te zeggen (zoals jammer genoeg meer van jouw topics Arabesk...) Gemiste kans, jammer, want dit soort beelden kunnen idd geweldig helpen om meer inzicht te krijgen in het bewegingsmechanisme van t paard icm en zonder ijzers. Maar dan idd, hetzelfde paard, en liefst meerdere paarden, met en zonder ijzers, en dan met en zonder ijzers vanuit dezelfde hoek gefilmd, onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde snelheid. Dit is heel mooi om te zien (vind ik dan) maar voegt verder weinig toe..

Ik zou zeggen mail het hem. Hij kan wel engels lezen en begrijpen, maar terugschrijven in het Engels niet echt. Zijn emailadres staat op zijn site Knipoog

Al zou hij 100 filmpjes maken dan nog zeggen mensen 'maar mijn paard.....' en timmeren nog steeds een ijzer onder de voeten van hun paard, dus het lijkt me vrij zinloos in de overtuiging van die mensen.

Al zou je hun eigen paard komen filmen en hij zou zo landen als op het filmpje, dan was het een moment opname, maar loopt het paard normaal gesproken héél anders.

Dromen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:08

goed idee, zal ik eens doen, want ik vind het wel boeiend Ja
En tsja, als je informatievoorziening zinloos vind, dan vraag ik me af waar al die topics van jou goed voor zijn Haha!

edit nav jouw edit: ja maar die hou je toch altijd, voor de grote grijze massa in het midden is het wel zo interessant om te zien, kunnen mensen hun eigen mening vormen Knipoog Daarom is het ook zo belangrijk om niet meteen op de preekstoel te klimmen, maar gewoon goede, duidelijke, objectieve informatie te geven (en daarbij dus je eigen mening niet zo nadrukkelijk te presenteren Knipoog ). Ik vind dit soort filmpjes prachtig om te zien, geeft veel inzicht in het bewegingsmechanisme van t paard.

Ik zou ook wel eens de mening van een TB en een DA over dit soort beelden willen horen Ja
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 11-05-08 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:13

Interesante filmpjes, ben onder de indruk!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 23:14

kjoetie schreef:
En tsja, als je informatievoorziening zinloos vind, dan vraag ik me af waar al die topics van jou goed voor zijn Haha!

edit nav jouw edit: ja maar die hou je toch altijd, voor de grote grijze massa in het midden is het wel zo interessant om te zien, kunnen mensen hun eigen mening vormen Knipoog Daarom is het ook zo belangrijk om niet meteen op de preekstoel te klimmen, maar gewoon goede, duidelijke, objectieve informatie te geven.

De informatie is objectief genoeg in mijn ogen, maar volgens anderen niet.

Wie het lezen wil, leest het, wie de filmpjes wil zien klikt ze aan en mensen moeten er mee doen wat ze zelf willen. Knipoog Maar als er geroepen wordt dat het pas geldig is bij honderd filmpjes etc etc ben ik er klaar mee. In andere topics is één reading genoeg waarvan een paar dingetjes, om te 'bewijzen' dat readings waar zijn, maar filmpjes als deze niet.

Dus Vork

Maar het gaat hier niet om welles nietes, maar om de prachtige beelden die hij gemaakt heeft van de hoeven met zijn highspeed camera, om jaloers op te worden.. Zij zijn groot en ik is klein!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:18

Arabesk schreef:
kjoetie schreef:

edit nav jouw edit: ja maar die hou je toch altijd, voor de grote grijze massa in het midden is het wel zo interessant om te zien, kunnen mensen hun eigen mening vormen Knipoog Daarom is het ook zo belangrijk om niet meteen op de preekstoel te klimmen, maar gewoon goede, duidelijke, objectieve informatie te geven.

De informatie is objectief genoeg in mijn ogen, maar volgens anderen niet.

Wie het lezen wil, leest het, wie de filmpjes wil zien klikt ze aan en mensen moeten er mee doen wat ze zelf willen. Knipoog Maar als er geroepen wordt dat het pas geldig is bij honderd filmpjes etc etc ben ik er klaar mee.
Dat is niet waar (zie nergens iets over honderd filmpjes?), maar jij met je wetenschappelijke opleiding moet toch ook wel weten dat je dingen pas werkelijk kunt vergelijken als ze onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde variabelen uitgevoerd worden?

In andere topics is één reading genoeg waarvan een paar dingetjes, om te 'bewijzen' dat readings waar zijn, maar filmpjes als deze niet.
En omdat readings door mensen goedgelovig opgevat worden, moet dat hiermee ook maar? Dat is toch een argument van het kaliber "maar paarden in India hebben het slechter dan paarden in Nederland"...

Dus Vork

Maar het gaat hier niet om welles nietes, maar om de prachtige beelden die hij gemaakt heeft van de hoeven met zijn highspeed camera, om jaloers op te worden.. Zij zijn groot en ik is klein!

En dat laatste ben ik met je eens, daarom zou ik er graag meer van zien.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:19

Dat filmpje met ijzers is best shocking Nagelbijten / Gniffelen
Dat is toch op een harde bodem? Zou de bodem nog verschil maken?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 23:21

Aimee schreef:
Dat filmpje met ijzers is best shocking Nagelbijten / Gniffelen
Dat is toch op een harde bodem? Zou de bodem nog verschil maken?

ja op zand is het effect natuurlijk minder

beide filmpjes zijn op asfalt