Röntgenfoto's bij shet; doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Röntgenfoto's bij shet; doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 11:01

Hallo,
Mijn shetlander is ca 2 maand geleden waarschijnlijk in de wei getrapt. Ze liep toen ernstig kreupel en de dierenarts is geweest. Zij kon geen oorzaak vinden maar dacht dat het een scheurtje in het bot kon zijn.
Ze heeft toen een paar weken pijnstillers gekregen en moest rust houden.

Nu is het nog steeds niet over, en ik zie weinig verbetering. Vanochtend heb ik de dierenarts weer gebeld en die komt vrijdag kijken. We overwegen om röntgenfoto's te laten maken, maar dat zal behoorlijk in de kosten lopen. Helaas heb ik geen geldboompje in m'n tuin, en vragen vooral mijn ouders zich af of het wel zin heeft.

Een dierenarts bezoek is al meer waard dan de pony zelf.. En watvoor operatie zal er misschien wel volgen? Zal het zin hebben? Is het ook nog leuk voor de pony?

Ik weet het niet meer, vandaar dat ik jullie om hulp vraag. Heeft iemand ervaring hiermee of een goede tip/advies, alvast heel erg bedankt.

Groetjes Eline en Bles

doerakje

Re: Röntgenfoto's bij shet; doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:04

Ik zou mn shetlander ook op de foto laten zetten, hij is mij meer waard dan wat dan ook!
Wie weet heeft hij heel veel pijn dan is het niet eerlijk om hem niet op de foto te zetten. je kunt maar beter weten wat er is. dan kun je altijd nog kijken wat er daarna moet of kan gebeuren
veel succes ermee!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:06

Persoonlijk vind ik dat je die foto's moet laten maken als de dierenarts dat ook een beter idee vind. Dat die foto's duurder zijn dan de pony zelf is logisch, hoe goedkoop of duur paarden ook kunnen zijn, ze kunnen allemaal tegen iets aanlopen waardoor je veel geld kwijt zal zijn.
dat is het risico wat je neemt bij het nemen van een paard, dat weet je van te voren. Persoonlijk zou ik het dus wel doen, als jouw dierenarts zelf al aangeeft dat zoiets beter zou zijn. Wat voor alternatieven zijn er anders nog dan? Ik neem aan dat je daar ook aan zit te denken?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:07

hoeveel is de pony voor jou waard?????
Dat is een afweging die je moet maken.

Maar ik vind het niet eerlijk tegenover de pony als deze pijn heeft en jij niet weet waar het vandaan komt.
Een foto kost iets van 35,-. dat heb ik een aantal maanden geleden eens aan de veearts gevraagd.

Het is jou keuze, maar ik zou het dier niet onnodig pijn laten lijden

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 11:10

Röntgenfoto's staan zowiezo op het plan.
Ik kan mijn pony niet laten lijden, dat is niet menselijk en daar heeft ze ook een te grote emotionele waarde voor. Begrijp me niet verkeerd, ik wil graag het beste voor 't beest hoor.

Annastasia; Waar zouden jullie dan die foto laten maken? Welke kliniek zegmaar?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:10

Door die foto's kun je misschien wel gericht (of juist niet meer...) behandelen. Je weet dan waar je aan toe bent. Ik zou het zeker doen.
Zo duur zijn foto's nu ook weer niet Knipoog
Succes met je pony!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:17

niet dat het een rede is om het niet te doen maar over het algemeen kosten het maken bezoek onderzoek etc, toch rond de 250 euro ook al kost een foto 45 euro ze maken er altijd meer...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:08

MD-->BEH

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:12

doerakje schreef:
niet dat het een rede is om het niet te doen maar over het algemeen kosten het maken bezoek onderzoek etc, toch rond de 250 euro ook al kost een foto 45 euro ze maken er altijd meer...

wij zijn vorige week met onze shet naar de kliniek geweest, kreupelheidsonderzoek, voetje uitblokken, onderzoek + foto's en daarbij de pijnstillers + ontstekingsremmers en waren minder dan dit bedrag kwijt. mja nu verschilt het natuurlijk af en toe wel per kliniek..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:13

als je aan een paard/pony begint moet je er rekening mee houden dat hij wat kan gaan mankeren. Ik vind dat het jou (of je ouders) verantwoordelijkheid is om je dier dan ook goed te laten behandelen. En dus ja, wel een foto laten maken en advies van een dierenarts vragen. Je kan van te voren aan de dierenarts vragen wat het ongeveer gaat kosten.
De stelling dat de foto duurder zou zijn dan wat de pony waard is vind ik nergens op slaan. Het is een dier, met gevoel, die laat je geen pijn lijden omdat de foto's je te duur zouden zijn.
Als uit de foto's blijkt dat er iets gebroken is dan kan je pas de beslissing nemen om het leven van je dier te beëindigen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 14:12

Stelling van de behandeling is duurder als de pony is niet mijn uitspraak, maar die van m'n ouders die geen paardenmensen zijn. Zij geven wel om Bles, maar hebben niet zo verstand van die dingen en doen er misschien wat makkelijk over.
Het is inderdaad mijn verantwoordelijkheid, maar als het geld er niet is houdt het op. Al ga ik daar niet van uit, dus ik wacht gewoon af tot vrijdag. Dat ik foto's laat maken ben ik al over uit. Dan heb ik tenminste de zekerheid en weet ik wat ik kan verwachten qua behandeling en revalidatie.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:56

Lijkt mij een goede beslissing om fotos te laten maken. Dan krijg je duidelijkheid. Persoonlijk denk ik dat je het al eerder had moeten laten doen...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:59

Ik heb laatst een kreupel sportpaard gehad. 2 keer laten kijken, pijnstillers en 6 foto's hebben me 320 euries gekost. Voor een paard dat een paar duizend euro waard is zeker de moeite waard.

Voor een shetlander weet ik echt niet of ik het zou doen. Laat je niet opjutten door mensen die zeggen dat je het louter emotioneel moet bekijken. Paarden houden heeft ook een financiele kant en daar moet je je verstand bij gebruiken. Alle begrip als je ervoor zou kiezen het niet te doen.

Als hij niet meer beter wordt moet je hem wel niet met pijn laten leven vind ik. Dan is het helaas inslapen of de slacht.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 15:01

Ik heb het advies van m'n DA opgevolgd zover ik kon..

Misschien is het ook wel de angst voor de uitslag.. Moet er niet aan denken haar een spuit te geven, maar met pijn laten leven is ook geen doen.
We'll waite and see..

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:19

Je moet realistisch zijn, assepoes, hoe hard het ook is.Als hij zoveel weken na het ongeluk nog steeds stokkreupel is moet er wel iets ernstigs aan de hand zijn lijkt mij zo. De pony heeft geen financiele waarde, dus als er een dure behandeling nodig is ben je beter af met een andere pony.

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:24

Ik zou de foto's wel laten maken als ik jou was. Misschien valt het wel mee, en als het dan blijkt dat je idd een dure behandeling te wachten staat kun je als nog het besluit nemen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:26

Jeetje Eline dat is flink balen zeg.. Poeh zeg.. Als ze nu nog steeds duidelijk pijn heeft dan denk ik niet dat er nog veel aan te redden valt. Ténzij je een fortuin wilt neerleggen, want de röntgenfoto's zullen flink wat geld kosten en dan volgt er natuurlijk ook nog een behandeling (zal waarschijnlijk opereren zijn), nabehandeling (antibiotica) en al die oliebol. Dat kost écht heel veel geld. Zelf zou ik het er denk ik niet voor overhebben.. hoewel.. misschien wel. Maar dan is er altijd nog de kans dat het niet goed komt en ze alsnog pijn heeft, dan is het eigenlijk voor niets geweest. Wil je dat risico nemen?

En niet onbelangrijk; hébben jullie het geld uberhaupt wel? Want als het geld er niet is dan houdt het natuurlijk op. (ik wil me verder niet met jullie financiën bemoeien hoor, maar uiteindelijk moet het geld er natuurlijk wel zijn én het moet hieraan besteedbaar zijn)

Het is in ieder geval wel duidelijk dat je goedkoper uit bent als je een andere keus maakt, maar dan is de vraag of de emotionele waarde opweegt tegen de waarde van de behandeling én de risico's..

Dit is even vooruitgekeken in het geval dat er iets flink mis is, foto's maken kan inderdaad altijd: ik weet niet hoeveel dit gaat kosten eigenlijk.. Maar dat zal je vast zelf wel weten.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:27

Dit is het verschil tussen een huisdier en een paard? Voor een gekregen katje ga je toch ook door het vuur? Of voor dat puppie wat je in Spanje vond? Maar goed, er zijn ook in die wereld natuurlijk mensen die met een financieel plaatje in hun hoofd redeneren. De mensen die het dier niet als vriendje maar als werktuig zien.

Assepoes, inderdaad je moet realisitisch zijn en de verantwoording nemen die jij vindt dat je op je genomen hebt toen je Bles kocht of kreeg. Hoe jij haar ziet is alleen aan jou.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:33

Rosita: prijs jezelf gelukkig dat jij dat geld wel hebt. Als de TS het bedrag in haar zak had zou ze er zeker voor gaan. Zou ik ook doen.
Maar als er niet genoeg geld is om een pony die 100 euro waard is voor 4000 euro medische kosten te laten maken, dan moeten er keuzes gemaakt worden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:14

ik heb het destijds gevraagd aan de veearts uit nunspeet. Uiteindelijk geen foto's laten maken (bij aankoop paard)

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:07

als je foto's laat maken kun je tenminste het een en ander uitsluiten. Wil nog niet meteen zeggen dat ie op de operatietafel terecht komt want daar kies je nog altijd wel of niet zelf voor Lachen dus als je het geld hebt om iig foto's te laten maken en je denkt ja hij is het me waard dan zou ik het doen.. de shetlander waarmee wij vorige week zijn geweest hadden we ook maar gewonnen bij een loterij, maar dierbaar genoeg om wel foto's te gaan laten maken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:16

Ik heb wel een shet op de foto gehad. En als het nodig is gebeurd het zo weer.

Aan de hand daarvan weet je waar je aan toe ben. Of een hele dure behandeling (dan kan je je altijd alsnog af vragen of dat het waard is), of misschien wel alleen rust.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:03

hier worden alle beesten die wat mankeren op de foto gezet
zou het we doen !!!!!!!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:28

doerakje schreef:

Ben ik het niet mee eens, ligt eraan of ze met 1 foto (en met paardenbenen worden er standaard altijd 2 op elkaar staande gemaakt) kunnen zien wat ze willen zien.

Maar to the point: Maak die foto's, het zal echt wel meevallen, en aan een operatie beginnen ze echt niet als het niet nodig is. Daarbij vind ik wel, een beest heb je, en moet je verzorgen, ook als het (veel) geld (gaat) kost(en).

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:08

Ja hoor, foto maken zeker wel. De hond zou ook op de foto gaan dus waarom de Shet niet? Als ik duidelijkheid zou hebben van de foto zou ik daarna wel weer verder zien. Dan weet je in ieder geval precies wat er aan de hand is en naar aanleiding daarvan zou ik beslissen of het het waard is of laten inslapen. Het kan niet altijd, maar als het kan weet ik graag precies wat er aan de hand is, vooral als het een kwestie is van inslapen of behandelen, want inslapen kun je maar één keer.

In ieder geval heel veel sterkte ermee!