Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
dynamiek schreef:Mijn oude pony heeft het 2 weken geleden gekregen, heeft nu speciaal beslag maar deze is er gisteren onderuit getrapt omdat het ijzer weinig houvast heeft, hebben we gisteren besloten om het ijzer er onderuit te laten, pony staat in de weide en ik moet het elke dag schoonmaken met water en dan insmeren met honing dat schijnt de bacterie schimmel te doden..
Pony is trouwens heel vroeger bij de vorige eigenaar bevangen geweest, pony is bij mij niet bevangen geweest maar toch white line disease, volgens mijn smid zijn de medischie er nog niet uit hoe precies dit kan komen, mijn smid komt overigens elke 8 weken en binnen dit tijdsbestek is er heel wat weggegeten door de schimmel.
Zal effe wat fotos voor je opzoeken.

Tiana schreef:Met citroensap smeren (wat je ook in een taart doet), die van mij heeft er bijna 2 jaar mee gelopen, nu is het weg...
Jollybollie schreef:Mijn Shetlander heeft het ook gehad, we ontdekten het omdat zijn ene hoef veel sneller groeide dan de andere 3. Uiteindelijk kwam er een behoorlijk gat tevoorschijn. Mijn smid smeerde er een eigengemaakt smeersel op, een watje erin en dan het ijzer er weer onder. Het ging echt heel langzaam over. In de zomer van 2006 is het begonnen en de laatste keer dat hij beslagen werd was het pas helemaal weg.
Gelukkig heeft hij er geen dag kreupel op gelopen!
Tiana schreef:Ja, dat raadde mijn hoefsmid me aan
Jollybollie schreef:In het begin moest ik er een paar keer per week wat van dat smeersel in laten lopen (kon er net bij want het gat viel een klein stukje buiten het ijzer)
Verder moest ik hem bij nat weer niet op het land zetten, anders zou het te vochtig worden en dat vindt die schimmel natuurlijk lekker![]()
Ja het duurde inderdaad lang, maar het was een diep gat en dan duurt het ook wel even voordat het er helemaal uit is.
Ik heb nooit honing of imaverol gebruikt nee.
cijsalover schreef:Gebruikte je dat niet om een speciale reden?
Vandaar! Alicia2u schreef:als jullie honing zeggen, is dat dan gewone honing uit de supermarkt of medicinale honing? Is het misschien ook goed voor gezonde hoeven, brokkelhoeven etc.?