Spanningskoliek? Wie o wie weet er meer vanaf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Spanningskoliek? Wie o wie weet er meer vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 16:24

Mijn merrie heeft nu 2x spanningskoliek gehad, 1x hebben we het weg kunnen stappen, maar zaterdag heeft het doorgezet. Om een lang verhaal kort te houden: Volgens de dierenarts spanningskoliek. Niet van dat ik haar onder druk zet, maar zijzelf. Het is nu al 2x na wedstrijd gekomen, en daar zet zij(niet ik) een grote druk op zichzelf, ze wil het goed doen en braaf zijn. Natuurlijk heb ik ook wel de wedstrijdstress, maar volgens de DA kan dat niet in deze zin overslaan.

Wie heeft hier ervaring mee? Hoe kan ik het voorkomen, blijft ze er nu gevoelig voor en wat kunnen de gevolgen voor haar zijn?

Saron

Re: Spanningskoliek? Wie o wie weet er meer vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:35

Hee Emma, ik weet niet zo goed wat je eraan zou kunnen doen ofwatdan ook, maar vind het wel heel vervelent voor jullie beiden Ach gut Misschien weet je Da hoe of wat je haar kan helpen? Lachen
Veel sterkte nog Kusje Lachen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:42

Misschien zou je haar iets kunnen geven met een kalmerende werking? Mijn paard wordt snel erg heet en hem geef ik soms een paar dagen voor de wedstrijd Pavo NervControl door zijn voer. Ze worden er niet sloom of duf van, maar de ergste spanning gaat er vanaf. Sterkte!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 16:49

Mijn DA had ook geen idee Roos
@Pytje: Dat is een goede! Zitten daar bepaalde kruidenen in ofzo? Ik zal eens op zoek gaan, dank je Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:49

Ik vind het heel vreemd, eerlijk gezegd Knipoog Ik geloof jouw behandelend veearts niet helemaal.
Koliek is koliek, daar ligt een medische oorzaak achter... geen psychische! Zo werkt het bij paarden niet.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:51

Hmm ene van mij heefd dit ook, maar alleen als zn maatje uit het zicht gaat, voor bijv te trainen ed. Nu neem ik die andere pony gewoon mee naar de bak of zet hem in de wei ernaast, zodat ze bij elkaar blijven. Maar in jou situatie heb ik geen idee.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 16:54

Dan geloof je het niet scoxxx, koliek kan door spanning opgewekt worden omdat ze zichzelf dan volledig aanspannen. Als jij dat lange tijd doet, met stress erbij, krijg je ook last van je buik

@oOoKellyoOo: Ging het bij jou standaart fout of altijd? Bij mij is dat inderdaad geen oplossing helaas, maar bedankt voor je reactie

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:11

ik denk wel degelijk dat spanning koliek op kan wekken (krijg zelf ook buikpijn met erge spanning, dus waarom een paard niet?). In het supplement van Pavo zitten voorzover ik weet geen kruiden, maar is voornamelijk magnesium. Voor ontspannende kruiden zou je even bij de paardendrogist oid moeten kijken, daar weet ik het fijne niet van.

edit: heb even gekeken bij de paardendrogist, als je zoekt op 'spanning' vindt je wel het een en ander. Onder andere van Primeval Stressless, hier zitten naast magnesium ook kruiden in. Ook verkopen ze er kamille, hier staat me iets van bij dat het een werking op de darmen kan hebben. Volgens deze site (http://www.natuurlijkerwijs.com/kamille ... epassingen) heeft het deze werking: Bactericide, ontstekingsremmend, wondhelend, anti-allergisch, krampwerend, kalmerend, rustgevend, verzachtend, maagmiddel, decongestivum, digestief tonicum. (klinkt goed haha). Ook is er nog iets van de Groene Os. Genoeg te vinden dus!
Laatst bijgewerkt door Pytje op 05-05-08 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 17:15

Oke Ja ik ga het gewoon proberen, werkt het niet is het jammer, werkt het wel ben ik(en mijn pony) helemaal happy
niet geschoten is altijd mis

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:20

Voor de NervControl geldt wel dat het na een paar dagen pas werkt. Als ik wedstrijd heb op zondag, geef ik het woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Maar dit zal per paard verschillen denk ik.

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:31

Emma, ik denk dat je pure magnesium moet geven. Dit werkt stress verlagend, wil het Vegas ook gaan geven. Biomag van de Paardendrogist!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 17:35

Werkt dat pure magnesium dan ook op hoe suf of druk je paard is? Wat is de werking en de bijwerkingen daar precies van

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:44

Magnesium is ook de werkzame stof in NervControl. Het maakt je paard dus niet suf, maar wel rustig.

Volgens deze site (http://www.kruidenvrouwtje.nl/mineralen/magnesium.htm) de werking van magnesium: Magnesium
Magnesium is onontbeerlijk voor alle biochemische processen in het lichaam. Het speelt een belangrijke rol in de cholesterolstofwisseling, helpt bij de vorming van DNA en is betrokken bij de aanmaak van hormonen. Verder speelt magnesium een rol in de overdracht van zenuwimpulsen en heeft het een ontspannende werking bij lichamelijke stress.

Symptomen bij een tekort
Een magnesium tekort kan leiden tot een onregelmatige hartslag, hartkloppingen, een slechte bloedsomloop, spierkrampen, nervositeit en benauwdheid.
Therapeutisch gebruik
Osteoporose, depressiviteit en angst, gebrek aan energie, PMS, menstruatieklachten, slapeloosheid, migraine, tandvleesproblemen, hoge bloeddruk en prostaatproblemen.

Bijzonderheden
Magnesium is schadelijk voor mensen met nierproblemen en atrioventriculaire blocks. Magnesium werkt samen met calcium (botontkalking, nervositeit), vitamine B6 (zwangerschapsmisselijkheid, nierstenen) en kalium (hartziekten).

edit: dit zijn dus mensen voorbeelden, maar zijn waarsch wel op paarden toepasbaar. De voorbeelden lijken me ook iets extreem.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 17:49

Dank je pytje Schijnheilig

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:51

asjeblieft. Ik hoop dat het werkt! En baadt het niet...

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:54

Mijn E-pony heeft dit in haar eerste wedstrijdjaar ook 2x gehad. De 1e keer weet ik zo niet meer, de 2e keer waren we nog op de wedstrijd (net na de parade werd ze koliekerig) .. ze heeft daar van de DA ter plekke een standaard spuitje gekregen.
Daarna heeft ze het niet meer gehad, dé ergste spanning was weg leek het ... ze is d'r niet minder rustig/relaxed op wedstrijden mee geworden. Vaak heeft ze wel dat ze de dag van de wedstrijd en de dag erna niet zo'n grote eetlust heeft.
Net haar baasje Bloos

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 18:01

Mijn merrie eet dus juist heel veel, tijdens de laatste koliek aanval bleef ze ook eten, maar haar poep liet ze gewoon lopen, en haar plas ook. Zij is het de 1ex in de trailer geworden, en de 2ex naderhand. En ze heeft inderdaad een spuit gehad de 2ex, de 1ex is de DA er niet bij geweest omdat ik voor gek werd verklaard want een paard als die van mij kreeg toch geen koliek Rolleyes maar nu valt alles op zijn plaats Ja

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:37

Bach rescue remedy dat werkt supergoed bij mijn merrie. Het is op een natuurlijke basis volgens de bach bloesem methode. Ik help met bach bloesem ook een aantal dieren herstellen en het werkt echt super. De bach rescue is zonder gevolgen te gebruiken. Je kan het het makkelijkst op een stukje brood doseren. 12 druppels en dat mag je na 2 uur herhalen. Je kan het doseren voordat ze op de trailer gaat en dan vlak voordat je de ring ingaat.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:47

Ik heb ook zo'n overgevoelig paard wat betreft emotie's welke meteen op de darmen slaan. Laatst was ik wat boos op hem en had hij alweer een heeeeeele lichte koliek. En als hij stress heeft, krijgt hij ook weer (spannings)koliek.

Ik doe met hem gewoon rustig aan en alles rustig opbouwen en laten wennen. En als iets heel spannend gaat worden, geef ik hem iets kalmerends. Ik geloof dat ik voor het laatst iets van Cavalor had?

Maar het bestaat wel degelijk, daar ben ik van overtuigd Ja

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:45

Spanningskoliek zal in zekere mate zeker wel bestaan. Een paard kan zichzelf ook zoveel stress op zn hals halen, en zichzelf 'over de zeik' helpen.
(deze uitdrukking komt overigens uit de paardenwereld!!)

Er zijn wel een aantal magnesium preparaten die heel goed werken bij dit soort paarden Lachen én ondanks de stress: HEEEL VEEEL meenemen. Dat is denk ik ook een heel goed medicijn!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 21:34

InekeH87 schreef:
Bach rescue remedy dat werkt supergoed bij mijn merrie. Het is op een natuurlijke basis volgens de bach bloesem methode. Ik help met bach bloesem ook een aantal dieren herstellen en het werkt echt super. De bach rescue is zonder gevolgen te gebruiken. Je kan het het makkelijkst op een stukje brood doseren. 12 druppels en dat mag je na 2 uur herhalen. Je kan het doseren voordat ze op de trailer gaat en dan vlak voordat je de ring ingaat.

Dit gebruik ik al maar het helpt dus niet genoeg helaas Maar anders had ik het zeker geprobeerd

Vonnie84 schreef:
Ik heb ook zo'n overgevoelig paard wat betreft emotie's welke meteen op de darmen slaan. Laatst was ik wat boos op hem en had hij alweer een heeeeeele lichte koliek. En als hij stress heeft, krijgt hij ook weer (spannings)koliek.

Ik doe met hem gewoon rustig aan en alles rustig opbouwen en laten wennen. En als iets heel spannend gaat worden, geef ik hem iets kalmerends. Ik geloof dat ik voor het laatst iets van Cavalor had?

Maar het bestaat wel degelijk, daar ben ik van overtuigd Ja

CarpeDiem schreef:
Spanningskoliek zal in zekere mate zeker wel bestaan. Een paard kan zichzelf ook zoveel stress op zn hals halen, en zichzelf 'over de zeik' helpen.
(deze uitdrukking komt overigens uit de paardenwereld!!)

Er zijn wel een aantal magnesium preparaten die heel goed werken bij dit soort paarden Lachen én ondanks de stress: HEEEL VEEEL meenemen. Dat is denk ik ook een heel goed medicijn!

Ik neem haar zoveel mee als mogelijk, maar zit met ouders die altijd wegzijn en ik heb zelf geen rijbewijs+trailer dus kan ook niet zelf met haar weg. Helaas want misschien zou het helpen, maar het is pas sinds maart dat ze dit heeft. Daarvoor kreeg ze er niks van behalve gewoon stress...Er is niks gebeurd op de trailer dus ik weet ook niet waar het vandaan komt helaas

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:37

Heb je misschien ander hooi ofzo op de trailer?!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 21:54

Nee hetzelfde hooi als anders, wordt net als haar eigen hooi nat gemaakt. Ze is voor dit gedoe een keer onderuit gegaan bij het eruit halen, maar daarna is ze er heel vaak op geweest zonder dat er iets aan de hand was. En zaterdag waren we lopend, niet met de trailer

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:39

Nog even een toevoeging. Prijs je je paard wel helemaal de hemel in? Ook al ging het niet helemaal lekker? Als ze haar best maar gedaan heeft, dat is belangrijk. En vooral bij zo'n paarden. Die hebben dat echt nodig. Zo worden ze ook wat zekerder van zichzelf en maken ze zich niet meer zo druk.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 18:22

ja na wedstrijd krijgt zse altijd geweldige knuffel, beloning enz. En voer Ja want dat heeft ze heel hard nodig inderdaad Ja