Pony kraken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fnie

Pony kraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:37

Hallo Lachen
Ik heb dus een vraag, zijn er mensen die hun pony of paard al hebben laten kraken ?
en zoja waarom heb je dat gedaan?

Ik zou het graag ook doen bij m'n pony omdat hij echt overal vast zit en hij echt hangt(maar dat hangen zal daarmee wel niet verholpen worden denk ik) maar ik heb ergens gelezen dat het wel pijn doet ?
En ik weet ook niet of het mijn probleem zal oplossen ..

Ik ken een fjord en die had een probleem met haar rechtergalop , ze liet haar dan kraken en toen kon ze het ..
Mijn pony heeft last van z'n linkergalop , hij kan maar een aantal seconden juist zitten (maar dan toch maar in kruisgalop) en dan verspringt hij naar rechtergalop.

Ik weet wel niet of het topic hier juist staat..

Kunnen jullie mij helpen?

snamsap

Re: Pony kraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:46

mijn paard wordt dinsdag gekraakt. zelf hebben we eigenlijk niks gemerkt . tot dat vorige week de zadel maker kwam voor een nieuw zadel. de zadel maker voelde op een plaats waarbij mijn paard pijn leek te hebben. hij voelde toen nog even en zei dat het het vast zat. vandaar dat we haar laten kraken.

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:50

Of kraken zeer doet? Bij mensen in ieder geval wel (ik spreek uit eigen ervaring:P).

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:52

Anniiekk schreef:
Of kraken zeer doet? Bij mensen in ieder geval wel (ik spreek uit eigen ervaring:P).

Tong uitsteken ik ken er ook waarbij het geen zeer doet

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:53

snamsap schreef:
mijn paard wordt dinsdag gekraakt. zelf hebben we eigenlijk niks gemerkt . tot dat vorige week de zadel maker kwam voor een nieuw zadel. de zadel maker voelde op een plaats waarbij mijn paard pijn leek te hebben. hij voelde toen nog even en zei dat het het vast zat. vandaar dat we haar laten kraken.

Oké , laat nog iets weten anders Lachen

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:55

Fnie schreef:
Anniiekk schreef:

Tong uitsteken ik ken er ook waarbij het geen zeer doet

Oke. Haha! Bij mij deed het wel zeer, alleen op het moment dat je het hoort 'kraken'. Daarna voelde ik er weinig/niks van.
Maar kan ook zijn dat mijn pijngrens laag ligt hoor. Bloos

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:57

Haha Tong uitsteken
Hopelijk (als ik het zou doen) doet het geen zeer bij m'n pony Boos!

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:00

Hoop ik ook voor jouw pony (en voor jou). Haha!:P

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:04

De pony die ik had hebben we ook een keer laten kraken, volgens mij deed het haar op dat moment wel redelijk pijn, of ze vond het in iedergeval niet fijn. De massages vond ze wel heerlijk en toen stond ze bijna te slapen. Door het kraken is ze onder het zadel een stuk beter gaan lopen!

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 17:59

Nanna schreef:
De pony die ik had hebben we ook een keer laten kraken, volgens mij deed het haar op dat moment wel redelijk pijn, of ze vond het in iedergeval niet fijn. De massages vond ze wel heerlijk en toen stond ze bijna te slapen. Door het kraken is ze onder het zadel een stuk beter gaan lopen!

Kzit daar echt mee in dat het pijn zal doen ..
Wordt je pony dan ook gemasseerd? zo leuk Tong uitsteken
En waarom heb je haar laten kraken ?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:02

Ik heb een lange tijd bij een manueel therapeut oftewel een 'kraker' gelopen ivm rugklachten..
Bij mij heeft het nooit pijn gedaan.. het gekraak wat je hoort is het geen waar je van kan schrikken maar bij mij voelde mijn hele lichaam daarna een stuk beter aan.. dus het is gewoon heel verschillent iedereen beleeft het anders

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 18:05

Blon_D schreef:
Ik heb een lange tijd bij een manueel therapeut oftewel een 'kraker' gelopen ivm rugklachten..
Bij mij heeft het nooit pijn gedaan.. het gekraak wat je hoort is het geen waar je van kan schrikken maar bij mij voelde mijn hele lichaam daarna een stuk beter aan.. dus het is gewoon heel verschillent iedereen beleeft het anders

Mja , kweet niet of het bij een pony ook niet pijn zal doen ..
Misschien hangt het af van paard tot paard.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:17

Uiterraad net als geen mens hetzelfde is is er ook verschil tussen de beleving van een paard. Hoedanook als hij er beter van wordt zou het voor mij geen moeilijke keuze zijn

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 18:33

Blon_D schreef:
Uiterraad net als geen mens hetzelfde is is er ook verschil tussen de beleving van een paard. Hoedanook als hij er beter van wordt zou het voor mij geen moeilijke keuze zijn

Ik denk wel dat hij er beter van zal worden ,
Het voelt echt of alles vast zit in zijn nek enzo ..
Hij is ook een tweetal jaren manegepony geweest misschien zit het daarom vast , van al dat rijden met onervaren ruitertjes..

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:11

Tja dat zou kunnen.. Die van mij is ook een aantal jaren een manege pony geweest en die begint nu ik haar sinds augustus 07 heb wel steeds losser te worden.. heb verder geen les op het moment en ook geen kraker gehad.. maar je kan er een osteophaat bij halen en kijken wat hij/zij zegt suc6 er meer

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:18

Het woord 'kraken' op zich zegt niet zoveel, er zijn vele manieren hoe men dit kan doen en er zijn ook een hoop mensen die zich uitgeven voor professionals terwijl ze dit niet zijn. Pas daar dus voor op!
Als je wilt weten hoe een osteopathie-behandeling in zijn werk gaat, kun je kijken op http://www.icreo.com , ook zie je hierop een lijst met goed opgeleide osteopaten bij jou in de buurt.
Wanneer een manipulatie (zo heet een 'kraak' namelijk Knipoog ) goed wordt uitgevoerd is het niet pijnlijk, hoogstens wat gevoelig, maar dat duurt slechts een seconde.
Succes!
En alleen in zee gaan met een goed gekwalificeerd persoon bij wie jij een goed gevoel hebt Haha! !

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 16:31

am13 schreef:
Het woord 'kraken' op zich zegt niet zoveel, er zijn vele manieren hoe men dit kan doen en er zijn ook een hoop mensen die zich uitgeven voor professionals terwijl ze dit niet zijn. Pas daar dus voor op!
Als je wilt weten hoe een osteopathie-behandeling in zijn werk gaat, kun je kijken op http://www.icreo.com , ook zie je hierop een lijst met goed opgeleide osteopaten bij jou in de buurt.
Wanneer een manipulatie (zo heet een 'kraak' namelijk Knipoog ) goed wordt uitgevoerd is het niet pijnlijk, hoogstens wat gevoelig, maar dat duurt slechts een seconde.
Succes!
En alleen in zee gaan met een goed gekwalificeerd persoon bij wie jij een goed gevoel hebt Haha! !

Oké thx hoor Haha!

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 16:36

Heb even gekeken op die site,
Er zijn wel enkele nadelen ( je mag maar 3 weken na de behandeling weer echt serieus beginnen rijden en het is nogal duur)
Maar als kraken zou helpen bij m'n pony zou ik het wel graag doen,
Ik weet ook wel niet goed of het nodig is om m'n pony te kraken ofdat ik het op een andere manier kan oplossen ..
Want ik weet ook niet echt goed waarom je je pony kan laten kraken..
Zal nog even verder kijken op de site Lachen

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 16:43

Op de site staat dat een kraker rugproblemen,manken en ingewandenproblemen kan behandelen..
Ik denk niet dat m'n pony een van die problemen heeft..
Maar er stond wel dat als een paard
* Het paard plooit niet,
* Het paard beweegt stijf
* Het paard tracht te bijten of te schoppen bij het aansingelen
* Paard holt weg na de sprong
* Paard gebruikt zijn rug niet op de sprong
* Veel verzet, of niet aanvaarden van het bit
* In dressuur kan het paard de gevraagde oefeningen niet aan

Dat hij dan rugproblemen kan hebben ..

* Mijn pony plooit niet echt
*Mijn pony loopt niet stijf
*Mijn pony tracht te bijten en te schoppen bij het aansingelen
*Ik spring niet met m'n pony
*Mijn pony aanvaard het bit goed
Plingressuuroefeningen gaan heel moeilijk , meestal is het gewoon de basis

Zou hij rugproblemen hebben denken jullie?

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:10

Dat zijn allemaal maar voorbeelden natuurlijk, en in t 'belgisch' geschreven, haha!
Met plooien bedoelen ze inbuigen in de wending, dus als hij niet 'plooit' zit hij 'vast' zoals jij het omschrijft bij je eigen pony.
Die tijd na de behandeling heeft je pony nou eenmaal nodig om weer een beetje zijn balans terug te krijgen; als je te snel weer aan het werk gaat vervalt hijmeteen weer in het oude stijve patron en was alles dus voor niks.
En wat zijn twee weken (drie is wel heel veel) als je daarna een lekkere losse pony hebt zonder pijn? Lijkt het mij wel waard!
Overkruist zitten in galop, hangen en vast zitten aan alle kanten lijken mij wel duidelijke signalen dat je pony last van zijn rug heeft trouwens Knipoog .

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 17:28

am13 schreef:
Dat zijn allemaal maar voorbeelden natuurlijk, en in t 'belgisch' geschreven, haha!
Met plooien bedoelen ze inbuigen in de wending, dus als hij niet 'plooit' zit hij 'vast' zoals jij het omschrijft bij je eigen pony.
Die tijd na de behandeling heeft je pony nou eenmaal nodig om weer een beetje zijn balans terug te krijgen; als je te snel weer aan het werk gaat vervalt hijmeteen weer in het oude stijve patron en was alles dus voor niks.
En wat zijn twee weken (drie is wel heel veel) als je daarna een lekkere losse pony hebt zonder pijn? Lijkt het mij wel waard!
Overkruist zitten in galop, hangen en vast zitten aan alle kanten lijken mij wel duidelijke signalen dat je pony last van zijn rug heeft trouwens Knipoog .

haha ik probeer mijn best te doen Tong uitsteken
Ja dat is wel waar als ik erna een losse pony heb is het het zeker waard ! echt waar
Oei, ik had nooit door dat m'n pony rugpijn had .. vind het wel een beetje zielig voor hem

snamsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:28

Fnie schreef:
snamsap schreef:

Oké , laat nog iets weten anders Lachen

De kraker is gister geweest. Van te voren dachten van dat gaat nooit goed omdat ze nog al schrik achtig is en als haar iets niet bevalt laat ze dat meteen merken. maar ze bleef heel braaf stil staan. Ze leek wel bijna in slaap te vallen. Het leek net af ze wou zeggen dit heb ik nodig. Ze mag nu wel een paar dagjes niet berden worden. Ik ga er zaterdag weer op en hoop dat ik wat merk.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:19

Goed van je dat je er wat aan gedaan hebt Snamsap!
De meeste paarden worden inderdaad heel rustig van een (osteopathie?-)behandeling, ook wel een signaal dat het niet agressief/pijnlijk is!
Hoop voor je dat het rijden na de daagjes rust weer beter gaat, maar bouw het lekker rustig op, dus in het begin niet te lang en lekker ontspannen rechtuit laten lopen.

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 13:19

De kraker is gister geweest. Van te voren dachten van dat gaat nooit goed omdat ze nog al schrik achtig is en als haar iets niet bevalt laat ze dat meteen merken. maar ze bleef heel braaf stil staan. Ze leek wel bijna in slaap te vallen. Het leek net af ze wou zeggen dit heb ik nodig. Ze mag nu wel een paar dagjes niet berden worden. Ik ga er zaterdag weer op en hoop dat ik wat merk.[/quote]

Ja , kheb dat al veel gehoord da ze bijna in slaap vallen haha Tong uitsteken
Tis vandaag zondag dus gisteren ben je erweer op geweest , hoe ging het ?

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:38

Fnie schreef:
Nanna schreef:

Kzit daar echt mee in dat het pijn zal doen ..
Wordt je pony dan ook gemasseerd? zo leuk Tong uitsteken
En waarom heb je haar laten kraken ?

Iemand van stal had een tip gegeven om haar een keer te laten kraken omdat het met rijden niet zo goed ging, en dat hebben we dus uiteindelijk gedaan en het heeft haar heel goed gedaan.