Hanetred en/of kramperigheid.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Hanetred en/of kramperigheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 14:19

Ik lease een paard, wat een hanetred heeft. Alleen in de stap doet hij het, maar toch. Het blijft vervelend. Sinds een paar maandjes, heeft hij er ook nog ''kramperigheid'' bij gekregen, dus maakt het allemaal wat dubbel. Inmiddel gaat ie wel naar de fysio, wat hem erg goed doet.

Maar goed, zijn er meer mensen, die een paard of pony hebben die ook een hanetred of kramperigheid hebben?

Wou graag ervaringen delen, hoe gaan jullie er mee om? En hoe gaat je paard er mee om? Hoe gaat het met rijden? Is het met wedstrijden een probleem?

[als dit topic niet goed staat, sorry.]

CCPepitoCC

Re: Hanetred en/of kramperigheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:02

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:30

Mijn paard heeft een lichte hanentred. Door correct de achterhand te trainen is het er grotendeels uit te krijgen. Je merkt het bij mijn paard alleen omdat ze haar achterbenen eerst naar binnen brengt en dan pas netjes recht neer zet. (Zie profiel voor foto's.)

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 18:52

Cindyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:16

Sence schreef:
CCPepitoCC schreef:
Misschien heb je hier iets aan?: [MD] Ervaring met hanetred?

Is een oud topic.

Uit een oud topic kun je ook tips en ervaring opdoen Haha!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:27

Mijn vorige paard was ook een kramptrekker.
Hij deed het alleen als hij net van stal kwam en met beide achterbenen afwisselend. De ene dag was het ook erger dan de andere dag.
Hij had het ook weleens als hij een poosje op de poetsplaats had gestaan. Als ik hem dan liet wegstappen, dan trok hij de eerste 2 a 3 stappen met 1 of beide achterbenen. Hij trok ze ahw overdreven hoog op, om ze daarna ietwat schokkerig weer neer te zetten.

Met rijden heeft hij er nooit last van gehad. Bij een vorige eigenaar heeft hij er Z dressuur mee gehaald, dus het was voor hem geen grote beperking.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 18:19

Uit een oud topic kun je ook tips en ervaring opdoen Haha![/quote]

Klopt, maar de antwoorden op mijn vragen staan er niet in. In dat topic gaat het meer over het weg halen er van, zulk soort dingen.

Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen er mee omgaan.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:17

Mijn paard heeft ook veel last van krampetrekken. Zijn achterbeen krijg ik niet eens omhoog met hoevenkrabben.
Ik ben met hem aan het oefenen om ipv zijn been omhoog te tillen zijn hoef op rust te zetten. Dit lukt nu redelijk. hierdoor trekt hij hem niet meer hard omhoog
De hoefsmid heef er ook erg veel last van, de volgende keer wil hij hem zelfs verdoven. Ik ben hier zelf geen voorstander van dus ik ben nog een andere oplossing aan het bedenken. Iemand nog een idee?

Hanetred heeft hij niet, maar lijkt me zeker lastig als je wedstrijden wilt rijden. helpt een goede massage en goed losrijden vlak voor de wedstrijd niet zodat zijn spieren wat warmer zijn?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:02

OPG-->BEH

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:20

Mijn paard is ook een krampentrekker. Ze verkrampt bij spanning in haar hele achterhand. Als ze ontspannen is kan ik amper haar achtervoeten uitkrabben. Als de smid komt doe ik haar een praam op, ze ontspant dan duidelijk en de smid kan haar snel en goed bekappen. Mijn merrie heeft veel baat bij magnesium, dat zowel helpt bij stress als extreme spierspanningen. Ik merk tijdens het rijden hier helemaal niets van.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 18:03

Bij mij is de hoefsmid ook een probleem. Hoeven krabben wil ook. Bij de hoefsmid gaat ie trappen, dus dan ga ik liever ook niet proberen de hoef uit te krabben Nagelbijten / Gniffelen

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:24

De hoefsmid los ik op door mijn paard voor de komst van de smid heel goed los en warm te rijden. Hij staat dan wel dampend bij de smid, maar zjin achterbenen zijn veel soepeler dan!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:27

Mijn vriendin heeft een paard die kramperig is. Zij rijdt er dressuur mee (ook wedstrijden). Paard kan het prima, maar zijn passen zijn soms achter verschillend van grootte. Hier krijgt ze dan wel minder punten voor...

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:41

Dat herken ik wel. Op zich merk je niks met rijden, maar als je heel goed kijkt zie je soms wat verschil in stapgrootte. Ook springen gaat prima!

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:44

Capraibex, hoe doet jouw vriendin het met het beslaan van haar paard, ook achter? Want dat is nog wel een probleem bij mijn paard. Het bekappen achter gaat goed, maar ijzers er onder duurt dan net weer te lang.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:20

Even nagevraagd: zij doet iets soortgelijks. Zij longeert 'm totdat ie staat te dampen (...) en gaat ie gelijk door naar de smid! Wel moet ik de smid een compliment geven want die doet het met zoveel geduld bij dit paard! Achterijzers zijn niet mogelijk bij dit paard. Zo gauw als hij het ijzer er onder slaat, slaat het paard al weer meerdere keren op de grond a.g.v. zijn kramp. Levensgevaarlijk met een half vastgenageld ijzer! Geen achterijzers dus!

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:34

Gelukkig heeft mijn paard redelijk goede hoeven, dus ik doe het nu ook al een tijdje zonder achter ijzers. Maar ze beschadigen toch sneller. Soms zie ik mijn paard tijdens het bekappen ook met zijn kont tegen de muur steun zoeken, dan houdt ie het ook weer wat langer vol.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:37

Lachen klinkt heel bekend! Denk dat we ons niet goed voor kunnen stellen hoe die paarden zich voelen. Ik heb ooit een onderzoek gehad, waarbij ze stroom door mijn arm lieten lopen (om te checken of mijn zenuwen wel goed werkten)... dan beweegt in een keer je arm, zonder dat je dat bewust doet. Zal het bij die paarden net zo iets zijn?

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:42

Zoiets ja, hij lijkt het gewoon niet te snappen. Hij tilt ook steevast eerst zijn verkeerde achterbeen op. Sta je links achter, geeft ie eerst rechtsachter Knipoog

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:39

Mijn merrie krijgt morgen voor het eerst ijzers. Voor gaat geen probleem worden en achter gaan we gewoon proberen. Ik rijd aardig veel buiten en er zijn ook heel veel grindpaden, dus de hoeven hebben aardig wat te lijden. Ik dacht eerst dat het zonder wel zou gaan, maar de bermen zijn te smal. Dan rijd ik steeds op het randje en breekt de buitenkant van de hoef af. Gelukkig moet de smid meer paarden van mij beslaan, zodat we de merrie tussendoor rust kunnen geven of indien nodig verdoven. Dit hielp de allereerste keer met bekappen ook heel erg goed!

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:54

Verdoven heb ik ook wel eens over gedacht, maar dan wordt het wel een hele operatie elke 7, 8 weken. En dan moet er een dierenarts bij komen? Of mag een smid dat zelf doen, nee toch?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:00

Verdoving inspuiten mag de veaarts alleen doen. Maar er bestaat ook nog Tranquigel, dit mag je zelf kopen en spuiten. Ervaringen zijn hier te vinden: [VS] Kalmeringsmiddel Tranquigel

Overigens is dit middel vanaf juni enkel op recept te krijgen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:44

Wij hebben een middel waarmee we ook onze pinken en kalveren in het voorjaar verdoven als ze voor het eerst de weide ingaan. Dit middel is ook 100 % veilig voor paarden, honden en katten.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:23

Hoe heet dat middel? Daar ben ik wel benieuwd naar!

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:04

Ik ben ook heel benieuwd naar dat middel en hoe dat precies (en hoe lang) werkt. Ik zie je reactie graag!