Merrie wordt kaal, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Merrie wordt kaal, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:20

Sinds gister begint mijn merrie kaal te worden op haar hoofd en op een paar andere plekjes Bloos!
Ik had de staleigenaresse er even naar laten kijken en zij vind het de tijd van het jaar.
Omdat me dit toch niet lekker zat heb ik er wat foto's van gemaakt zodat ik jullie mening even kan horen en zo nodig een DA kan inschakelen. Ze is overgens wel 19 april gewassen met sebacil wegens luis. Ze had toen al een scheur plekje rond haar mond maar dit kwam door schuren over het hek dachten wij. dinsdag gaat ze weer in de Sebacil omdat dan de eitjes uitkomen.

http://img119.imageshack.us/img119/9019/img8793qf8.jpg
http://i91.photobucket.com/albums/k303/ ... 1209320349
http://i91.photobucket.com/albums/k303/ ... 1209320362
http://i91.photobucket.com/albums/k303/ ... 1209320374
http://i91.photobucket.com/albums/k303/ ... 1209320387

sandra1986

Re: Merrie wordt kaal, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:21

dit lijkt mij niet goed.
da even bellen, kan altijd, die kan wel beoordelen wat er gedaan aan moet worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:23

Oei, dat gaat wel heel hard, er kan natuurlijk ook iets mis zijn intern..Stofwisseling of iets anders.. Zou je misschien bloed kunnen laten prikken? Een DA lijkt me wel een vereiste..

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:24

Kán een allergische reactie zijn.
Maar denk eerder aan iets anders.
Ziet er ook een beetje uit als kaalheid van de luizen, of kaalheid van een schimmelinfectie o.i.d.
Ik zou wel morgen de DA effe bellen.
dit is niet ok in ieder geval.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:25

Oke dan hang ik morgen vroeg bij hem aan de lijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:26

Ik zou ze zeker nog een keer wassen met Sebacil..
Mocht het na een paar dagen nog niet verbeteren.. zou ik idd een DA erbij halen.. mocht hij het ook niet weten kan hij het altijd nog op kweek zetten..

Heeft ze ook echt jeuk??

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:28

Niet meer sinds we haar hebben gewassen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:32

Dan lijkt het of de Sebacil zijn werk doet.
Is ze sinds die behandeling ook nog kaler geworden?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:32

Ja daarna is het eigenlijk begonnen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:34

Vind haar ook extreem kalig zonder dat de huid aangetast lijkt, daarom vraag ik me echt af of het een parasiet is of i.d...

Kweekje geeft altijd doorslag. Sterkte!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:35

Hmm..Mijn oudste merrie heeft dit ook,ik blijf dit even volgen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:51

Het kan idd een reactie zijn op de sebacil..
Hiervoor zou ik idd toch even een DA laten komen, wie weet heeft ze een allergische reactie, en wil jij ze nog een keer gaan wassen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:53

Geef je toevallig haver of een ander soort graan?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:59

Is je pony ziek geweest? Als ze luizen hebben duidt dat al op een weerstandsprobleem, en de kaalheid kan best een allergische reactie ziin op de sebacil,( het is toch echt gif en als je pony al niet helemaal superfit was is dit een extra belasting voor zijn afweer, helemaal als je zijn hele lichaam ermee gewassen hebt). Vanaf welke datum is het kaalworden begonnen? Het kan ook ontstaan zijn doordat hij ziek is. (er staat trouwens nog zo'n geval hier ergens, zoek maar eens op alopecia) Je kunt het beste de dierenarts vragen een bloedonderzoek te doen om te kijken waardoor hij zo'n slechte weerstand heeft (en als hij wel aan de plekken schuurt zou het schurftmijt KUNNEN zijn maar in deze vorm, dus niet op de benen in de vorm van mok, schijnt het maar heel zelden voor te komen) of hem door laten meten door een homeopaat. Dat laatste heb ik gedaan en in mijn geval was het een ontsteking in het lichaam en de lymfeklieren werkten heel slecht. Door de homeopatische druppels is hij helemaal weer opgeknapt (voor zover dat mogelijk was in zijn geval want hij heeft hoogstwaarschijnlijk cushing, waardoor zijn weerstand steeds weer verslechtert). Mijn pony heeft ook luizen gehad deze winter en ik heb alleen de plekken waar ik de meeste luizen zag ingesmeerd, hiervan zijn ze wel weggegaan. De neten die blijven zitten in het haar of de manen kun je er proberen uit te kammen met een luizenkammetje of- als het heel erg is- een gedeelte wegknippen. Later kreeg mijn pony kale plekken waar nu inmiddels weer haar op begint te groeien, dit kwam door zijn slechte weerstand. Ik heb hem wel een keer gewassen met warm water met flink wat teatree-olie. Dit werkt ontsmettend en is niet aggressief of giftig. Ik heb zelfs al gelezen hier op het forum over iemand die mok(schurftmijten) weggekregen heeft met teatree-olie. Dit kun je ook gebruiken tegen schimmel maar dit ziet er niet uit als schimmel. Succes!

calvaro00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:00

Wij hebben 9 shet hengst veulens en 3 merrie veulens die hebben dit ook op het moment, ze hebben ook last van luizen.
Omdat ze nu aan het verharen zijn wassen we ze nog niet zodra de haren weg zijn gaan de luizen ook weg.

De da hier geeft aan dat er niks aan hoeft te gebeuren (aan de kalen plekken), doordat het nu zo warm is vallen de haren extreem snel uit terwijl er nog geen nieuwe zomerharen onder zitten, kan dus geen kwaad gaat vanzelf over.
Mocht de huid kapot gaan, door jeuk moet je ze uit de felle zon houden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:58

Dit lijkt verschrikkelijk op wat mijn ezels nu hebben. Ze hebben een erg agressieve schimmel. Als het dier besmet wordt is binnen 2 dagen grote kale plekken. Op het moment hebben al mijn ezels het. De dierenarts heeft bij meerdere dieren schimmelkweken gedaan en ze waren allen echt positief. (de dierenarts had nog niet vaak zo een duidelijk resultaat gezien). Hij heeft toen de ezels met iets gespoten (ik weet helaas niet meer wat) tegen de schimmel. Dit heeft niet gewerkt. Omdat een ezel heel slecht tegen wassen kan is wassen geen optie. Maar helaas omdat met de spuiten en zalfjes deze schimmel bij ons niet weg wil gaan gaan we morgen alsnog alle ezels kaalscheren en wassen.
De schimmel die ze hebben lijkt sprekend op de foto's die jij laat zien.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 23:05

Mijn paard had ook deze plekken op zijn hoofd toen ik hem kocht. Het bleek volgens de DA een schurftmijt te zijn. Ik moest hem behandelen met Neocidol en warempel, het was binnen no time weg!
Alleen zo´n plek als op de laatste foto had hij niet....

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 23:11

dit lijkt me geen schurft. dan zitten er wel en soort van schilfers door. ik zou indd de dierenarts gewoon bellen. omdat het zo snel uitbreidt zou ik ook niet lang wachten met bellen. het wordt waarschijnlijk alleen maar moeilijker om het te behandelen naarmate je langer wacht. suc6!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:18

ik denk toch luizen, is er ook de tijd voor nu

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:11

Die van mij hadden twee jaar terug precies hetzelfde. Is echt verschrikkelijk. Hier een topic: [MD] Kale oogjes en plekjes veulen + foto's? Herkent iemand dit??

Als je ze wast met sebacil kan je het beste eerst de pony helemaal scheren. Dat helpt het beste, want vaak zitten de zo dik in hun vacht dat wassen met al die haren gewoon niet helpt. (Die van mij waren eraf na eerst geschoren te worden, hierna 2 maanden in quarantaine gezet ergens anders en daarna 3 weken lang een wasbeurt)

Die van mij kregen het overigens van kippen, dus let daar goed op!

Sebacil is wel puur vergif dus gebruik handschoenen en een mondkapje Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:36

lijkt wel erg op luis vind ik.
inderdaad wassen met sebacil en nadat je ze daarmee helemaal insponst moet je ze even een nachtd roog neerzetten zodat het goed kan intrekken

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 16:34

Even een updateje over saar der plekken, het was weer erger geworden dus de DA is gebelt, maar die kunnen allemaal niet komen want het is geen spoed bla bla bla. Pas maandag is er een plekje voor saar.
Toch maar gedaan een andere oplossing is er nu ook niet. Ze is dus vandaag niet gewassen met Sebacil, mocht niet van de DA omdat ze zoiezo al meer risico loopt met dat spul vanwege haar veulen enz.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:40

Nou jou stal eigenares heeft er wel heel veel verstand van hoor!
Dit is duidelijk geen verharen van winter naar zomervacht, maar een schimmel of schurft. Laat maandag de dierenarts gewoon even komen en die zal dan denk ik wel een stukje huid en haar op kweek zetten. Misschien kan hij je ook wel meteen vertellen wat er aan de hand is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:42

aerdenhout1 schreef:
Nou jou stal eigenares heeft er wel heel veel verstand van hoor!
Dit is duidelijk geen verharen van winter naar zomervacht, maar een schimmel of schurft. Laat maandag de dierenarts gewoon even komen en die zal dan denk ik wel een stukje huid en haar op kweek zetten. Misschien kan hij je ook wel meteen vertellen wat er aan de hand is.

Idd hier ga ik in mee. Waarom had je niet meteen gebeld naar de vet?
Is het een oudere pony?
Van schimmel kunnen ze hartstikke ziek worden..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:47

pluklief schreef:
Even een updateje over saar der plekken, het was weer erger geworden dus de DA is gebelt, maar die kunnen allemaal niet komen want het is geen spoed bla bla bla. Pas maandag is er een plekje voor saar.
Misschien kan je een andere DApraktijk bellen? Want maandag is i.m.o. nog vér weg hoor. Zou er niet blij mee zijn als m'n DA niet langs wilde komen vóór het weekeinde.