Rotstraal, wat advies nodig.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Rotstraal, wat advies nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:46

Vond er reeds het een en het ander over maar wou graag nog wat advies.
Werkt Egyptische zalf goed?
Wat zijn jullie ervaringen met Dry Feet van Cavalor?
Ervaringen met Equisolid Straaltinctuur?
De hoefsmid noemde deze morgen nog iets anders: blauwe... Ik ben de naam kwijt, iemand een idee Lachen?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Alizeetje op 24-04-08 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Yorghos

Re: Rotstraal, wat advies nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:50

De middeltjes die jij hier noemt, ken ik niet.
Zelf heb ik heel goede ervaringen met Hippo Sol, dat is een antibacterieële spray.

Yorghos schreef:
Mijn vorige paard (KWPN) heeft ook een poosje last gehad van rostraal.
Ik heb dat behandeld met Hippo Sol. Dat is een desinfecterende spray, oa te koop bij de paardendrogist (maar sommige ruitersportzaken hebben het ook).
Teren werd mij door de smid afgeraden omdat je door teren de hoeven dichtsmeert. Je sluit de bacterieën als het ware op in de hoef en doet er dan een dekseltje van teer op. Bacterieën zullen dan nog gewoon blijven zitten "werken".
De spray is bacteriedodend, dus pakt de bacterieën aan en niet alleen de omstandigheden. Daarnaast moet je natuurlijk wel blijven zorgen voor schone voeten en een schone, droge stal of wei.
Bij mijn KWPN'er was de rotstraal na een week of 4 al bijna verdwenen. De hoefsmid heeft bij de volgende keer bekappen zoveel mogelijk aangetast weefsel verwijderd en daarna ben ik nog een paar weken doorgegaan met sprayen. De rotstraal was weg en is ook niet meer terug gekomen.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:59

Ok bedankt!
Ga eens kijken of we dit hier ook kunnen krijgen. Hoefsmid is vandaag geweest dus wil graag starten met de behandeling!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:23

Cavalor dry feet is prima spul, maar het allerbelangrijkste blijft: het paard veel laten bewegen, de rotstraal goed weg laten snijden door de smid en goed schoonhouden (dus ook de stal). Het middel waar je smid het over heeft is waarschijnlijk CTC-spray (chloortetracycline). Werkt in veel gevallen ook prima.

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:12

ik moest van mijn hoefsmid droog zetters voor uiers gebruiken dat is een peneceline doe je 2 dagen op je weggesneden plek van je straal en en is over ,dit kan je bij een koeienboer halen .

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 23:01

Ok bedankt.
Hij staat momenteel niet op stal, maar heeft het normaal wel vandaar gekregen.
Nu staat hij weer 'thuis', op de weide dus. De wei moet zeker ook droog zijn?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:45

Het helpt wel als de wei droog is, maar beweging helpt ook enorm. In mijn ogen beter dan op stal blijven. Elke dag goed schoonmaken. Wat ik zelf heel goed vind werken is gewoon talkpoeder voor baby's en teatree olie. Succes er mee!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:48

hoeven dagelijks een paar x grondig uitkrabben. De rotstraal bacterie, gaat namelijk dood als het wordt bloodgesteld aan zuurstof! Zo min mogelijk zorgen voor een natte ondergrond.
Teatree olie helpt erg goed, doe ik ook altijd bij mijn paard!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:51

Water en modder is niet het probleem, meer de urine en mest op stal.
Mijn paardje heeft heel snel rotstraal op stal, staat nu al vanaf eind november 24/7 buiten,
en heeft geen rostraal meer gehad.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:01

modder is wel een probleem, want die sluit de hoef af, waardoor er geen zuurstof meer bij kan komen.... Als ik de paarden uit het land haal spuit ik de benen altijd goed af en krab de hoeven flink uit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:18

piewie schreef:
modder is wel een probleem, want die sluit de hoef af, waardoor er geen zuurstof meer bij kan komen.... Als ik de paarden uit het land haal spuit ik de benen altijd goed af en krab de hoeven flink uit.

Mijn paardenkliniek denkt daar anders over.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:17

Ik heb altijd erg goede resultaten gehad met Egyptische zalf. Hoef goed schoon en droog maken (en dan het liefst nog even laten drogen in een droge stal, zodat de straal echt droog is) en dan insmeren met Egyptische zalf.
Eerder had ik het spul van Virbac, later van Brugman. Vond dat van Virbac beter werken.
Onlangs werd bij mijn pony een stukje losse straal weg gesneden (door de hoefsmid) en daar zat een beetje "viezigheid" onder. Niet echt rotstraal te noemen, maar hij heeft het voor de zekerheid goed schoongesneden en daarna ingespoten met CTC-spray, dat is een ontsmettende (wond)spray, ook prima op de straal te gebruiken. Thuis heb ik nog twee keer behandeld, en toen was er niks meer te zien.
Ik denk dat CTC-spray een goed en goedkoper alternatief is voor Egyptische zalf.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:55

ik heb van een stalgenoot gehoord hoefteer
hielp bij hun en mij erg goed
was binnen een week weg
en natuurlijk goed drooghouden enz

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:13

Is per paard verschillend, maar de mijne reageert erg slecht op teer. In plaats van het uit te drogen, werd de straal juist heel week en zacht...

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 18:05

Bedankt voor de tips!
Heb nu Hippo Sol gekocht. Is van handig, met zo een buisje kan je eigelijk ook 'in' de straal spuiten. Was ook niet zo duur (ivm egyptische zalf of de Cavalor Dry Feet).
Het ziet er trouwens ook al beter uit aangezien hij niet meer op stal staat.

Patrickv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:36

Heel lang geleden eens mee te maken gehad, had toen het advies gekregen uit te wassen met formol verdunning (waar ze dieren mee opzetten en leer looien) en erna met Egyptische zalf te behandelen.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:02

Mijn paard heeft hier ook last van gehad.
Mijn hoefsmid raadde me aan om juist niet teveel zijn hoeven te krabben en eventueel weken in de biotex.
Ik heb toen ook een rotstraal oplossing gekocht bij de dierenarts, dit maakte hij zelf, en ik bkijf er bij dat het een wondermiddel is.
Ik heb de rotstraal oplossing overigens in Oldezaal gekocht bij dieren/paardenkliniek het hazewinkel.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:08

Mijn paard heeft hetzelfde, ik heb vandaag de hoeven helemaal schoongeschrobt en de losse stukjes weggehaald, daarna weer schoonschrobben (met water en isobethadineshampoo), de hoeven goed laten opdrogen en dan Dryfeet er over heen. Maar ik ga ook wel de blauwe spray halen. De straal is nu wel érg week.

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 00:23

niet dicht smeren met teer,zo sluit je de bacteri op .
de smit de hoef goed schoon laten maken.
met biotex de hoef (straal) goed schoon wassen,afdrogen en in spuiten met spulletje,ff naam kwijt.
en droog houden.!
lekker bewegen voor de doorbloeding.
Egyptische zalf top spul maar niet met rot straal ,maakt de straal weer zacht als ze erg hard zijn.
dat is mijn ervaring met rot straal.succes

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 00:25

blauwtintuur of zo iets. Bloos

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:06

Jammer dat er nog steeds wordt gedacht dat rotstraal veroorzaakt wordt door bacteriën die hun slag slaan als de hoef zich in een vochtige, smerige omgeving bevind. Als dit sprookje waar zou zijn dan was rotstraal besmettelijk, en dat is het niet...
Rotstraal ontstaat bij een slechte doorbloeding van de hoef. Dit gebeurt bij paarden die te weinig beweging krijgen (op stal staan) en meestal bij paarden die beslagen zijn (waardoor de hoef minder kán bewegen, ook al loopt het paard).
Het weefsel van de straal sterft door een slechte doorbloeding af en trekt bacteriën aan die rottend weefsel verorberen. Dit zijn géén bacteriën die normaliter in stalmest o.i.d. voorkomen, vandaar dat het niet besmettelijk kan zijn. Ook kunnen deze bacteriën gezond hoefweefsel niet aantasten. Mensen die paarden hebben met rotstraal weten dat allerlei hulpmiddelen (tot formaline aan toe, wat nu een verboden middel is in Nederland) maar tijdelijk effect hebben; zodra je stopt met deze hulpmiddelen gaat het weer mis, ook als je het paard in een schone stal zet.
De enige juiste oplossing is; geef het paard beweging en het liefst zonder ijzers, maar beweging is het belangrijkste. Als de hoef goed doorbloed wordt krijg je gezond weefsel wat niet vatbaar is voor bacteriën.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:09

Bamm__Bamm schreef:
blauwtintuur of zo iets. Bloos

Jullie bedoelen blauwspray oftewel violetspray.

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:36

* komt even binnen vallen met dr eigen probleem * mijn paard staat sinds kort 24/7 op de wei en nu het natter wordt in de wei, door alle regen die er valt is aan 1 hoef de straal helemaal zacht en valt hij er bijna af aan 1 gedeelte.... mijn pony heeft eerder rotstraal gehad, en na ongeveer 5 weken teren was dat weg, zou zit ook weer rotstraal zijn of iets anders? iemand een idee? of tips wat ik eraan kan doen? ben nu weer aan het teren en heb egyptische zalf die ik er op doe....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:27

Mariekje, met teer smeren lost niks op. De teer sluit de rotstraal op, waardoor je als het ware "de kat opsluit in een dichtgemetselde kelder." Er hoeft niet zoveel te gebeuren of het breekt weer uit.
Overigens hoeft, wat jij beschrijft over de straal van je paard, geen rotstraal te zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe dit paard wordt bekapt, maar als je niet veel aan de hoeven doet, "vervelt" de straal als het ware.
Is het wel rotstraal, dan sluit ik me aan bij degene die postte over droogzetters die een boer voor koeien gebruikt.
Maar zet alsjeblieft de teerkwast en de teerpot snel weg, want daarmee maak je het vaak van kwaad tot erger.

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:33

ik weet ook niet of dit wel rotstraal is daarom vraag ik hier of iemand er misschien iets over kan zeggen die r iets meer van weet... de hoeven van mijn pony worden elke 2 maanden keurig bekapt, en dan worden ook de losse stukjes (als die er zijn) van de straal afgesneden. mijn hoefsmid heeft me juist aangeraden de hoeven te teren....enne misschien iets gemist, maare wat zijn droogzetters?