equi-librium ijzers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

equi-librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 12:26

Nadat de smit (alweer) een extra ritje moest doen voor splash omdat ze weer een ijzer kwijt was. kwam hij met een folder voor een equi-librium ijzer. Heb het een en ander gelezen en het staat me verder wel aan. Zoals het er nu uitziet krijgt ze de volgende beslagbeurt deze ijzers maar ik wilde me eerst even inlezen in de ijzers voor ik iets vernander. het blijft altijd eng om in het seizoen iets anders eronder te slaan. Splash raakt al 3,5 jaar regelmatig na 5 weken haar rechter voor ijzer kwijt nu is dat voetje iets stijler maar niet zo heel veel. ook maait ze lichtjes met dit been maar dat is maar een fractie. Zou dit ijzer haar kunnen helpen? Haar ijzers worden wel al met opzet gesmeed dus dat effect heeft ze wel al maar het is bijna elke keer raak na 5 weken. als haar voeten ietsje langer worden tikt ze aan op het gras en in het zand op het asfalt niet. ook zitten er dan 2 lippen aan en daar ben ik geen fan van nu is er ook zonder lip maar hij vermoed dat het voor splash dit niet zo gunstig is het houd toch iets tegen zegt hij al is het niet veel. Iemand ervaring met dit ijzer positief als negatief. Zou graag meer willen weten.

Mijn paard loopt in de endurance sport

thijm

Re: equi-librium ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:44

Ik heb er 3 paarden op staan vanaf dat de ijzers op de markt zijn, ze doen het er alle drie super op. Een staat zonder lippen en twee staan er met zijlippen maar dat gaat eigenlijk beide heel goed. De merrie die zonder lippen staat verloor ook wel eens een ijzer maar dat gaat de laatste tijd heel erg goed.... (zoiets kun je beter niet opschrijven....) Ik denk niet dat een lip, of twee een ijzer kunnen tegenhouden als een paard op zijn ijzer gaat staan dan is er weinig aan te houden..... Er zijn wel meer topics over Equilibrium geweest veelal goede ervaringen en voor jouw paard zo te horen zeker het proberen waard!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 12:46

nu is het niet zo dat ze er op staat ze tikt na een week of 5 aan en hup foetsie ijzer weg veelal nog geen kreukje in het ijzer kan er gewoon weer onder (als ik ze vind tenminste)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:54

mijn hoefsmid die heeft mee geholpen aan de ontwikkeling van dit ijzer , zegt dat het geschikt is voor paarden met mooie ronde hoeven, als je paard vrij smalle hoefjes heeft is he tminder geschikt ivm met vorm van ijzer...

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:28

Maakt voor de geschiktheid niet zoveel uit Sigrid maar meer voor de smid zelf, doordat er minder materiaal in het afgeronde deel van het ijzer zit is het voor de smid moeilijker in model te smeden bij een spitser voetje, het laat zich dan wat moeilijker voorspellen maar het effect voor het paard is vergelijkbaar....

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:31

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:32

Ik vind het jammer dat ze er niet kleiner zijn. Anders had ik ze ook voor mijn pony's willen hebben.

Het is een echt voorijzer. De lippen zitten dus verder naar voren dan bij een achter ijzer. Dit is zodat het hoefmechanisme niet/nauwelijks belemmerd word.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 13:44

dat vertelde hij me ook al. Splash heeft kleine voetjes wel lopen ze rond

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 14:01

ook het gevoel zit me niet lekker dat er 2 lippen voor zitten. dat is het grootste punt eigenlijk. Verder lijkt het ijzer me wel wat. ik hoor veel positieve verhalen maar toch bekruipt me dat gevoel. mogelijk onterecht.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:09

Als je 'dat gevoel' hebt, probeer je toch eerst een keer zonder lippen?
Na vijf weken zijn de hoeven wat gegroeid en komt een paard wat minder snel weg met het been. Het hoeft maar 1/10de seconde te zijn voor jouw paard, dat ze nét het ijzer eraftrapt. Waarom niet om de vijf weken laten beslaan? Het voordeel van Equilibriumijzers is dat er al een mooie opzet in het ijzer zit, die er ook voor zorgt dat het paard het been op kan nemen zoals hij wil, dus bijvoorbeeld ook iets scheef (omdat je zegt dat het paard met dat been wat maait). Dus als het paard het been naar binnen toe op wil nemen, gaat dat wat makkelijker bij dit ijzer als bij een standaard opzet. Dat kan nou ook net die 1/10de seconde zijn die hij nodig heeft.
Het paard tikt na vijf weken dus aan op een zachte bodem, en niet op het asfalt zeg je. Dan ook is dit ijzer geschikt omdat het paard dus vóór sneller wegkomt. Wat je smid misschien ook nog kan proberen is om de achtervoeten iets steiler te bekappen.

Als je nog vragen hebt, roep maar!

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:11

Als jij dat zo vervelend vindt dan kun je dat toch met je hoefsmid bespreken? Dan probeer je het gewoon eerst zonder lippen maar als gezegd, ik heb twee paarden op zijlippen staan met gewone mooie voeten geen enkel probleem.....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 14:15

stijler bakappen zal het denk ik niet worden van achter wat ik zo kan inschatten maar zal het hem eens vragen. Verder denkt hij dat ze 2 lippen nodig heeft ook doordat ze vaak ijzers verloren heeft de hoef wat poreuzer is en iets kwetsbaarder dan de andere hoef. 2 lippen hebben misschien net dat beetje steun voor wat ze mist. doodat ze telkens een ijzer kwijt raakt wordt ze ook met die periode gedaan vooral in de zomer want dan slijten haar ijzers achter enorm af en ze groeien behoorlijk. Kan dat ook geen kwaad bij het voorijzer met lipe het vele groeien. Ze wordt wel altijd op tijd gedaan maar vraag me af of ze dan sneller moet.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:27

Series MEISTER ROLLER - Sideclipped van Kerckhaert is er ook een prima ijzer voor, voor het smaller voetje iets makkelijker te bewerken door de smid. Er zitten lippen aan maar die zijn er uiteraard zo afgeslepen. Door het wat geringere gewicht is hij fijner voor de wat kleinere rijpaard voeten.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:19

over het equilibrium ijzer heb ik niks te zeggen, ken het namelijk niet goed genoeg daarvoor. Maar ik kan je misschien wel een tip geven tegen het aftrappen van de ijzers. Mijn paard is namelijk ook een genie in het aftrappen. Ik heb hem eigenlijk altijd een maat te grote springschoenen om. Van rubber. Zo vallen ze over de takken van het ijzer en zal je paard ze minder snel aftrappen. Mijn paard heeft een erg gevoelige en dunne huid, maar heeft nog nooit een schuurplekje/wondje van de springschoen gekregen (ook niet toen hij er 24/7 mee inde wei liep).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 21:31

heb ik al geprobeerd maar bedankt voor de tip. ben al een poos bezig. ook met longeren etc is ze ze zo kwijt

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:35

Wij hebben die ijzers nu sinds een aantal weken. Ons paard loopt er goed op. Heb ze zonder die lippen maar moet ook zeggen dat ze tot nog toe nooit een ijzer heeft afgetrapt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 17:01

trapte ze er voor dan wel ijzers eraf?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:41

Nee, ik zei t een beetje krom Bloos maar ik bedoelde dat ze tot nog toe nog nooit een ijzer heeft afgetrapt..

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:46

Die van mij heeft ze ook (alleen voor natuurlijk) met de lippen eraf in combinatie met een zooltje. Hij heeft dit voor zijn kogelartrose en loopt weer als een kievit! Achter heeft hij gewone ijzers met lippen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 08:39

na de laatste wedstrijd dat ze weer in een korte tijd een ijzer aftrapt het ijzer er even afgelaten om er weer een nieuwe in te doen in het zelfde gat is geen optie. Eerder nieuwe ijzers ook niet ivm met een schema waar nu niet van af te wijken is ivm met volgend wedstrijd en dan er weer net iets te lang onder hebben zitten. Dus voor er af laten halen de ander zodat ze wel gelijk staat. Op de wedstrijd besproken en zijn er uit gekomen dat 2 lippen voor haar mogelijk beter is. als dit niet werkt evt zonder voor ijzers. is dan maar niet anders

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:33

Wellicht kan je een orthopedische hoefsmid bellen en vragen om advies? Die krijgt vast wel meer paarden die de ijzers eraf tikken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 12:51

hij werkt ook voor de paarden van de kliniek in emmeloord zal dus best wel goed zitten met hem

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:58

Ja dat zit dan zeker wel goed, heb daar laatst een smid bezig gezien en als het deze was, nou petje af dan....
Maar goed nu heb je nog geen oplossing voor je probleem en eerlijk gezegd heb ik geen opties meer.
Ben benieuwd of je er nog wat op vind, hou je ons op de hoogte?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 09:48

zal ik doen. 15 mei krijgt ze deze ijzers. dus nog even wachten. KAn het kloppen dat ze nu gevoelig kan gaan lopen even doordat het andere ijzer eraf gehaald is. welke er nooit afvliegt?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:28

sinds vandaag zijn mijn beide haflingers eqiu librium ijzers AF...

de hoeven groeide megahard over de ijzers heen in de breedte vvaardoor door de druk de zijkanten afbraken/inscheurde enzo..