Paard heeft nergens zin in, iemand oplossing?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faelivrin

Paard heeft nergens zin in, iemand oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 09:51

Het paard in kwestie is bij aankoop te dik gebleken, vervolgens heeft de eigenaresse hem op dieet gezet, waardoor hij weer tè smal voor zijn 'postuur' bleek te worden. Nu krijgt hij dus weer 1,5 kg basisbrok van pavo en in het land krijgt hij arme kuil opgestrooid. Echter eet hij dit bijna nooit allemaal op; en wat hij af en toe extra in zijn ruif krijgt op stal eet hij 9 van de 10 keer ook niet op. Hij krijgt dus volgensmij niet te weinig voedsel maar mist iets extra's ofzo. Hij heeft gewoon nergens zin in, heeft wel genoeg energie naar mijn idee maar hij mist de 'zin', beetje futloos doet hij aan.

Iemand een tip? Lachen

SuuZzel

Re: Paard heeft nergens zin in, iemand oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:54

Vitamine spuit geven? Even een opkikkertje misschien..

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:55

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:00

Magnesiumtekort? Als je dat gaat bijvoeren wordt het paard nóg rustiger ( lees slomer) ... ik zou de DA er maar bij halen om te onderzoeken wat er mis kan zijn. Magnesium kun je overigens niet 'zomaar' bijvoeren.
Het kan natuurlijk ook een paard met een erg kalm karakter zijn .

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:01

bloedonderzoekje?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:05

Er is verder niks mis met het paard, hij ziet er prima uit. Ik dacht eerst aan gewoon nukkig-geen-zin-hebben, maar begon gister te denken dat hij misschien wel wat voeding mist. Hij krijgt natuurlijk alleen maar basisbrok en arme kuil; als ik elke dag brood moest eten en verder niks zou ik ook chagrijnig worden. Bloos

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:06

als ie wat voeding mist zie je dat in een bloedonderzoek. verder is er wel wat mis, anders was ie wel fitter Knipoog

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:08

Hij is niet energie-loos hoor, in tegendeel. Hij heeft gewoon nergens zin in, maar als je hem bijv. met zijn maatje in de weide gooit dan kan hij wel tientallen rondjes rennen en dàn heeft hij ook plezier. Maar als hij moet werken [ Zaterdag eerste concour met eigenaresse ] dan word hij zo als hij momenteel is dat hij gewoon nergens zin in heeft. Ik denk dus dat hij op dàt moment iets extra's mist.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:09

Dan zou ik inderdaad een vitminespuit geven en als hij dan nog niet opknapt toch een bloedonderzoek doen..

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:14

Oké, die vitaminespuit is dan iets voor eenmalig; zou zoiets als Pavo PodySupply dan op langere basis voldoen? Om dat beetje extra voor de training & wedstrijden te geven? Of is overstappen op sportbrok beter?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:19

Faelivrin schreef:
Hij is niet energie-loos hoor, in tegendeel. Hij heeft gewoon nergens zin in, maar als je hem bijv. met zijn maatje in de weide gooit dan kan hij wel tientallen rondjes rennen en dàn heeft hij ook plezier. Maar als hij moet werken [ Zaterdag eerste concour met eigenaresse ] dan word hij zo als hij momenteel is dat hij gewoon nergens zin in heeft. Ik denk dus dat hij op dàt moment iets extra's mist.

Hij is dus wel vrolijk etc als ie de wei in gaat, maar alleen niet vwb 'werk' ? Kan het zijn dat het gewoon een lui paard is?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:35

Dat is het dan ook weer niet want hij wìl wel werken, het is niet dat hij er onderuit probeert te komen. Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:44

Is het werk misschien te eentonig? Misschien vaker een buitenrit maken. Een paard heeft ook uitdaging nodig in het werk, anders raken ze afgestompt.
Of misschien heeft ie even een week of twee helemaal niets doen nodig.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:51

is hij dan niet gewoon verveeld? dan zou ik het niet in voeding zoeken als ik jou was. als je 100% zeker bent dat het niets is. zoals jij t noemt...

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 12:54

Nouja ik zal de eigenaresse een bloedtest laten doen, en zal haar meer afwisseling aanraden, voor zaterdag maar een vitaminespuit. Daarna zien we verder, misschien word hij van een wedstrijd ook wel gemotiveerd. Ja

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:16

Hoe groot is het paard en wat voor werk doet hij?
Eet hij zijn brok wel goed?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 14:20

Hee Anne-Marie! Haha! Hij's 1.72, hij word zaterdag voor het eerst uitgebracht in de dressuur, verder recreatief een sprongetje en regelmatig longeren [met bijzet]. Buitenrit ook zo nu en dan. Hij eet zijn brok gewoon goed op.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:27

Ha Fem! Knipoog

Ik zou eerst zijn brok eens wat opvoeren naar 2 kilo. Vind 1,5 erg weinig voor een paard van 1.72 wat gemiddelde arbeid verricht. Daar zal ie best van opknappen (lees: meer energie).
Ik heb het idee dat dit paard gewoon een beetje energie tekort komt.
Misschien dat overstappen van basis- naar sportbrok ook geen gek idee is, daar zal net wat meer in zitten.

Zijn kuil niet opeten kan ook een kwestie van smaak zijn. Wij hebben nu ook een paar baaltjes die bijna alle paarden laten liggen.

Je zou ook eens kunnen mailen naar Subli bijvoorbeeld. Ik had ze vorige week ook een mail gestuurd met een vraag over voedingsadvies. Binnen een dag had ik al een heel uitgebreid antwoord.
Zou dan ook meteen Pavo mailen, kan je beide adviezen naast elkaar leggen.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 14:56

Dat is een heul goed idee! Ja Ik ga in ieder geval Pavo en Subli mailen. Hij liep volgensmij eerst op 2kg basisbrok maar werd daar dik van; weet niet of hij toen zijn kuil er ook bij op at. Dat doet hij nu namelijk minder & hij krijgt dus ook minder brok. Misschien is sportbrok dan toch een goed idee. Ik ga eens aan het mailen.

Thanks voor de tip meis. Kusje

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:00

Als hij te weinig ruw voer eet kan hij ook last hebben van zijn gebit. Hij lan ook last hebben van bv bloedwormen, worden ze ook snel mager en sloom van.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 15:50

Hij eet zijn ruw voer wel, maar niet alles wat hij krijgt. Het kan dus kwestie van niet-lekker-vinden zijn, dat hij het gewoon als extra gebruikt omdat hij anders te weinig krijgt. Daarom hier de vraag; wat kan hij missen. Ik had via de telefoon al reactie van PAVO, enkel was ik in gesprek en kan ik die meneer niet terug bellen omdat de beste man met nr. onbekend belt. Nu dus wachten tot hij nog een keer belt of wachten tot hij een mail stuurt. Clown

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:47

Faelivrin schreef:
Hij eet zijn ruw voer wel, maar niet alles wat hij krijgt. Het kan dus kwestie van niet-lekker-vinden zijn, dat hij het gewoon als extra gebruikt omdat hij anders te weinig krijgt. Daarom hier de vraag; wat kan hij missen. Ik had via de telefoon al reactie van PAVO, enkel was ik in gesprek en kan ik die meneer niet terug bellen omdat de beste man met nr. onbekend belt. Nu dus wachten tot hij nog een keer belt of wachten tot hij een mail stuurt. Clown

Laat je het hier ook even weten wat ze adviseren? Knipoog

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 09:41

Ja natuurlijk! Ik heb nu van zowel Subli als Pavo een advies binnen via de mail;

- Subli, adviseert het paard 7 kg hooi of 9 kg kuil te voeren per dag, daarnaast 2 kg brok voor vitamines en mineralen. Als het paard op land loopt het ruwvoer verminderen. Wanneer het paard dagelijks loopt ook nog eens per uur arbeid 1 kg brok extra voeren.

- Pavo, staat hier bijna haaks op. Van Pavo ontving ik een heel uitgebreid advies. Ruwvoer is de basis van het rantsoen; krachtvoer is alleen maar een supplement. Als het paard te dik word moet je dus op het krachtvoer verminderen en niet op het ruwvoer, zo schrijven ze. Wanneer het paard op een kale weide staat voer je 1.8 kg per 100 kg lichaamsgewicht, voor een paar uur weidegang op een weide met redelijk wat gras 0.6 tot 1.2 kg per 100 kg lichaamsgewicht en wanneer een paard de hele dag op de weide staat en s'nachts binnen 0.6 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht. Ze schatten het paard op 650 kg [50 kg meer dan Subli schatte] en gaan uit van een weide met weinig tot geen gras, komen dan uit op 12 kg kuil per dag.

Pavo adviseert uiteindelijk ca. 12 kg kuil per dag, daarnaast 0.5-1 kg brok, Pavo Condition Extra en Pavo Nature's Best, en een PavoSummerfit koek voor extra vitamientjes.

Zo das een zeer korte samenvatting. Mocht iemand interesse hebben in de complete mail moet je het maar even aangeven. Clown Ik denk dat vriendin in kwestie het advies van Pavo maar eens moet proberen. Ja

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:48

he?

7 kilo hooi of 9 kilo kuil?
minder hooi dan kuil?

dat vind ik echt heel vreemd..
die van pavo vind ik nog vreemder:
Citaat:
Als het paard te dik word moet je dus op het krachtvoer verminderen en niet op het ruwvoer

bij ons heb ik echt nog nooit een paard gezien dat van brok of muesli dik word,maar ja misschien hebben wij aparte paarden. Knipoog

mag ik je een adviesje geven?
geen summerfit gaan voeren, heb er echt slechte ervaringen mee, paarden die er lui van worden en vachtproblemen krijgen( zal wel komen vanwege de suikers die er in zitten)

geef je dier gewoon 2x daags (als dat lukt ) een 3/4 schep krachtvoer en vul de rest aan met een goed vitaminesupplement.
een goede is de sportmineralen van subli, de mineralen van Jordens hippo en de supplementen van sectolin.

ik vind het ook nog es erg vreemd dat pavo adviseerd om maar liefst 4 verschillende dingen aan vitamines te gaan voeren?

gewoon 1 soort, en aanvullen met een supplementlijkt mij nog het beste..
oh:
vergeet niet dat het voorjaar is,de paarden verharen en kost extra energie he

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:53

Nu heb ik ook een vrij groot paard (vind ik): 1.65!!! In vergelijk met mijn arabieren, is deze dus heel groot. Maar behalve dat is hij ook een flink stuk langer (in de rug) en steviger dan mijn arabieren.
Hij heeft moeite met in de bak lopen, rondjes lopen is voor een (beginnend) paard heel moeilijk; ze missen de balans nog. En zeker een 1.72-paard lijkt me wat langer over te doen om balans in de rijbak te vinden.
Veel buiten rijden in rechte lijnen maakt mijn grote knollie-bollie een stuk vrolijker, voorwaartser, betere balans.
Rondjes in de bak is hem nog te moeilijk en daar wordt ie traag van.

Ennuh, heeft bij hem echt niks te maken met voer Knipoog