paard 4 kant op ijzers - wetten voor?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

paard 4 kant op ijzers - wetten voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 18:10

Hallo,

Stel je paard staat vierkant op ijzers.
en de rest van de paarden bij jou paard in het land niet.

Is er dan een verplichting of een wetgeving die zegt dat dat paard met ijzers er niet bij mag?

Dit zei iemand vandaag,en ik vraag me af wat er waar van is.
Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.

En anders zou ik daar graag naslagwerk van zien.

Alvast bedankt voor het lezen!

KiWiKo

Re: paard 4 kant op ijzers - wetten voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:12

nee hoor is geen wet voor Lachen maar een stalhouder kan wel bepalen dat hij geen ijzerdragers op het land wil.......

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 18:13

Het leek mij al sterk.
Maar wilde er toch even zekerheid in.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:14

Het is idd aan de pensionhouder of hij het wil of niet. Niet aan de mede weidegenoten.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:52

Inderdaad geen wetten voor.... Vaak is het wel zo dat in de kudde achterijzers niet mogen van staleigenaar... Tenminste, dat is mijn ervaring...
Laatst bijgewerkt door BaiNar op 14-04-08 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:52

Het probleem met paarden vierkant op ijzers is dat de schade aan een ander paard al snel groter is als ze elkaar trappen, door het ijzer dat op de hoef zit. Plus dat het land sneller stuk gaat.

Dat laatste is denk ik waar de meeste pensioneigenaren zich druk om maken...

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:00

Bij ons op de wei zijn alleen voorijzers toegestaan, omdat anders de weide te snel kapot gerent wordt, is de eigenaar bang voor. Op zich logisch.
En daarbij komt dat de rest van de eigenaren ook ,vooral als ze net op wei komen, niet willen dat ze achter ijzers hebben. Want ze trappen hier de eerste dagen nogal veel naar elkaar, dus mag het hier niet

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:42

Bij ons mag het wel. Gelukkig Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:47

Winx schreef:
Bij ons op de wei zijn alleen voorijzers toegestaan, omdat anders de weide te snel kapot gerent wordt, is de eigenaar bang voor. Op zich logisch.
En daarbij komt dat de rest van de eigenaren ook ,vooral als ze net op wei komen, niet willen dat ze achter ijzers hebben. Want ze trappen hier de eerste dagen nogal veel naar elkaar, dus mag het hier niet

Op mijn oude stal was er ook een soort regel dat het niet mocht, maar aangezien mij die nooit officieel verteld was trok ik mij daar niets van aan. MIjn merrie was de enige in haar groep die rondom op ijzers stond, maar dat gevaarlijke object is tot twee maal toe de kliniek in getrapt (wellicht de tweede keer onherstelbaar) door haar ijzerloze weidegenoten. Ik ben ook van mening dat de schade met een ijzer maar minimaal groter is dan zonder. Hooguit raakt de huid meer verwond maar de kracht waarmee iets breekt is nagenoeg hetzelfde.
Het is het vennijn van een paard wat schade maakt niet de aanwezigheid van een ijzertje (muv een sliding ijzer). Ik zie liever een selectie van het type paard ipv zijn schoenen.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:52

Het moet niet gekker worden. Haha! Clown

Duidelijk gevalletje van mensen die denken dat ze ZELF een wetgeving kunnen maken Haha! Haha! (of verzinnen Clown )

Hoe kom die persoon er in vredesnaam op om zoiets te verzinnen *LOL* *LOL* Vrij creatief al zeg ik het zelf Clown

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:15

Sizzle schreef:
Winx schreef:

Op mijn oude stal was er ook een soort regel dat het niet mocht, maar aangezien mij die nooit officieel verteld was trok ik mij daar niets van aan. MIjn merrie was de enige in haar groep die rondom op ijzers stond, maar dat gevaarlijke object is tot twee maal toe de kliniek in getrapt (wellicht de tweede keer onherstelbaar) door haar ijzerloze weidegenoten. Ik ben ook van mening dat de schade met een ijzer maar minimaal groter is dan zonder. Hooguit raakt de huid meer verwond maar de kracht waarmee iets breekt is nagenoeg hetzelfde.
Het is het vennijn van een paard wat schade maakt niet de aanwezigheid van een ijzertje (muv een sliding ijzer). Ik zie liever een selectie van het type paard ipv zijn schoenen.

Dat vind ik zelf ook, want bij ons zijn afgelopen zomer verschillende paarden kreupel geweest. Door een pony die voor ijzers heeft, maar achter niet. Nou die trapt ze als enige raak, de rest mist ongeveer, maar hij raakt. En heb lelijke plekken daardoor gezien. Dus ik snap heto ok niet echt, maar mag niet van de wei eigenaar dus naja dan niet.
En ook is het zo dat mijn pony in de bak ,toen ze los stonden, met zijn drieen. Zij en een andere merrie een ruin hebben getrapt waardoor die een wond had op zijn knie. Is nu weer dicht, maar dat wil dus ook heel goed zonder ijzers. Alhoewel ik het nog vreemd vind hoe die wond zo kon ontstaan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:19

Een paard zonder ijzers kan scherpe randen hebben als er bv een stukje van de hoef is afgebrokkeld. Reken maar dat dat sneeen geeft.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:22

Needje schreef:
Een paard zonder ijzers kan scherpe randen hebben als er bv een stukje van de hoef is afgebrokkeld. Reken maar dat dat sneeen geeft.

Ja dat klopt, maar in elk geval de hoeven van mijn pony, zijn altijd helemaal rond. Brokkelt niks af en slijten ook niet scherp af omdat ze niet op buitenrit gaat.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:24

Maar die zijn er wel. Dus het niet op ijzers mogen ivm schade aan andere paarden vind ik ver gezocht. Land gaat wel eerder kapot als ze rennen met ijzers.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:31

Needje schreef:
Maar die zijn er wel. Dus het niet op ijzers mogen ivm schade aan andere paarden vind ik ver gezocht. Land gaat wel eerder kapot als ze rennen met ijzers.

Vind ik ook.
En bij ons rennen ze alleen de eerste twee week, daarna staan ze bijna de hele dag te vreten Tong uitsteken

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:36

mijn paard staat ook rondom op ijzers en trapt dan gelukkig niet met opzet of uit dominant zijn
hij is wel zelf al een x stok kreupel van de wei gekomen van een paard wat geen ijzers heeft de schade was aanzienelijk en heeft mij dikke 600 euro DA kosten opgeleverd

die paard is erna dus ook niet meer de weide op gegaan

en de pension eigenaren maken zich meer druk om het kapot trappen van de weide dan dat de paarden zich onder mekaar trappen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 22:26

Het land gaat echt niet sneller stuk door ijzers volgens mij.
of ze rennen met of zonder ijzers.. maakt niet uit.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 22:38

En hoe zit dat dan..als jou paard een ander paard een wond trapt,en de DA moet daar bijkomen?
Valt dat onder verzekeringswerk? of eigen risico

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 00:37

volgens mij gewoon eigen risico moet je je paard maar binnehouden dan. (wat ook geen optie is) Die van mij heeft ook flinke trappen gehad pech voor mij is nu eenmaal zo paarden onderling

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 08:16

Dat dacht ik ook Knipoog

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:34

Het lijkt mij niet dat eer een wet voor is, als in het wetboek oid, maar ongetwijfeld wel in menig stalregel.

Het land dat sneller kapot is zal daar de voornaamste reden voor zijn, tenminste voor de pensionhouder.

als jou paar d getrapt word door een ander paard (met of zonder ijzers) is dat geheel eigen risico. Je wordt toch niet verplicht om je paard in die groep te zetten?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 11:35

Bij ons worden de groepen ingedeeld door de staleigenaar.
ben je het er niet mee eens,jammer dan.
Als het echt niet gaat,kan het paard in een andere groep.
Bij ons word er niet gekeken naar ijzer of ijzerloos.

Als ze een tik uitdelen kan dat met of zonder ijzer net zoveel schade opleveren.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:40

Wie is verantwoordelijk als het paard van een andere ruiter mij of mijn paard trapt?

De eigenaar van een paard is altijd verantwoordelijk voor het gedrag van het dier. Wanneer jij of jouw paard plotseling wordt getrapt door een ander paard, dan is de eigenaar van dit dier aansprakelijk.

Je bent dus als eigenaar altijd aansprakelijk voor het gedrag danwel schade veroorzaakt door jouw paard aan
mensen/objecten/andere paarden Knipoog

De vraag is dan dus: ben je wa verzekerd voor je paard en wil je het risico lopen?

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:24

Is dat echt zo Esther? Ik vraag het me namelijk af...... Ik weet wel dat als mijn paard bv zou uitbreken en op de weg komt en daar schade aanricht ik wel via de WA verzekering dit kan verhalen.
Maar een trap tegen een ander paard?! Verward

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:47

Zo kwam ik het tegen na wat google werk, maar wat ik An ook al had gezegd: als je het zeker wilt weten, neem even contact op met je verzekering, better safe than sorry.
Verders bestaan er idd geen regels die zeggen dat je paard met ijzers het land niet op mag Knipoog
Wat er ook al gezegd wordt: veel pensionhouders stellen die regel zelf en bevalt het je niet, kan je vertrekken Clown