2 Vragen 1 overbouwt 2 platte hoeven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

2 Vragen 1 overbouwt 2 platte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:25

Ik heb de zoek functie gebruikt maar ik kon geen juiste antwoorden en of uitleg vinden.
Hoofdvraag.
Ik heb een merrie van 6 jaar, ze is al zadelmak, maar vanwege zwangerschap en ziekte heefd ze verder niet meer gewerkt. ze was toen overbouwd en ik dacht ooh ze is jong en groeit er wel overheen, komt wel weer goed. Ze is idd ge groeit, maar is nog steeds overbouwd, niet erg extreem, haar rug is ook verder niet ingezakt. Nu heb ik veel gewerkt met haar aan de lange lijnen en longeerlijn, om haar wat sterker te maken voordat ik met haar aan de slag ga.
Maar waar moet ik dalijk op letten en extra aandacht aan geven, als ik met haar aan de slag ga? wat word dalijk moeilijker enz. ze is erg stress gevoelig en wil haar dalijk niet onder druk zetten, omdat ik dat met haar wil trainen terwijl het voor haar juist wat moeilijker is.

Dan heb ik nog een vraagje.
Ik heb heer een knappe kerel, maar zijn hoeven voren zijn erg plat, en staat naar mijn mening dus niet correct. Is dit te verhelpen met ijzers? Ik wil met hem in het voorjaar gaan beginnen met inrijden. En weet niet of niet belastend is voor zijn benen. Hij heefd echt plat voeten. Word altijd optijd gekapt. Kan zijn dat het vaak voorkomend is maar voor mij is het nieuw.

Alvast bedankt
groetjes kelly

(weet niet of het eerste gedeelte van de tekst juist staat)

henkb

Re: 2 Vragen 1 overbouwt 2 platte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:29

Wat bedoel je met platte voeten? Bedoel je spitse hoeven, dus ver naar voren groeiend, of bokhoeven?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:34

Naar voren groeiend

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:47

Dat kun je met de hoefsmid bespreken, spitshoevig in extreme vorm is niet echt gezond, anders laten beslaan in kortere tijdsperioden. Als de hoef te spits is blokkeert het het "doorrollen" van de hoef, vooral in galop of springen is dat niet echt gunstig voor de belasting.

Onze smid heeft het opgelost door het hoefijzer omgekeerd op de voorste hoefen te monteren, dan is er een natuurlijke slijtage mogelijk tijdens het aangroeien. Je moet echter dan wel weer naar een half jaar normaal beslaan om de voorkant niet teveel te laten slijten zodat er kans is op vuil in de lederhuid en daardoor weer een ontsteking onstaat. Maar dat zou de smid in de gaten moeten / kunnen houden.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 15:01

oke dankjewel,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:47

oOoKellyoOo schreef:
Ik heb heer een knappe kerel, maar zijn hoeven voren zijn erg plat, en staat naar mijn mening dus niet correct. Is dit te verhelpen met ijzers?

Ik betwijfel het zeer of het te verhelpen is met ijzers.
Mijn merrie had ook erge platvoeten toen ze bij me kwam (ruim 5,5 jaar geleden). Ze was toen 11 jaar en liep vanaf haar 3e jaar al op ijzers; die hebben in al die 8 jaar dus echt die platvoeten niet verholpen, integendeel.
Ik heb haar van de ijzers laten halen en inmiddels heeft ze geen platvoeten meer.
Het is een kwestie van goed & kundig bekappen, regelmatig hoefonderhoud en de juiste leefomstandigheden bieden.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:09

Iemand nog tips over mn eerste vraag??
Bedannkt alvast

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:34

Mijn paard had ondergeschoven verzenenen en hij is hóger op zijn hielen komen te staan toen ik hem natuurlijk ging bekappen.

Wat henkb adviseert zijn open teen ijzers, die zijn heel slecht voor de hoeven van je paard. Kijk maar eens op de site van hoofcare en dan bij 'open teen ijzers'.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:39

mijn fries is ook overbouwd,altijd goed gevoerd en pas ingereden toen hij vier en en half was,tja....ik weet niet of je z'on paard nu anders moet rijden dan een ander paard...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:42

Je paard laat inrijden is altijd beter dan voor z'n vijfde jaar.

Persoonlijk wacht ik nu altijd tot vijf met inrijden.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:58

Kan de link niet vinden op die site, kun je die hier eens achterlaten, wellicht hebben ze ook een beter alternatief.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:05

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 20:19

Ze is nu 6 jaar en wil echt nu met haar gaan beginnen.
IK ga die site eens doorlezen dankjewel.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 06:44

Maar goed we hebben het hier niet over een hoefbevangen paard die een hoefijzer krijgt die niet mee naar voren groeit, zodat het afrollen niet wordt belemmerd.

Het normale hoefijzer wordt door de sneller naar voren groeiende hoef "meegenomen", dit betekent dat de gewichtsbelasting in extreme vorm op de bal komt te liggen. Juist om dit te voorkomen kan een open teen ijzer (wel wat deskundiger geplaatst dan het voorbeeld op die site) uitkomst bieden. Misschiend dat deze website ergens verstopt daar nog een voorbeeld van heeft, maar ik vertrouw maar even op de langjarige ervaring van mijn smid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:45

maar niet ieder paard heeft toch de ideale hoef?
Ik zie het probleem niet zo,als een paard platvoeten heeft dan heeft hij die,het gewicht word overgens wel beter verdeeld met een wat bredere voet....je hebt ook mensen met platvoeten die prima functioneren.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:49

Geerke, dat is natuurlijk zo, maar dan alleen wanneer het gewicht evenredig over het bredere oppervlak wordt verdeeld. Om het plastisch te vergelijken:
- druk met een evengrote kracht maar eens in het midden of aan de rand van een bord.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 12:53

Ik zal eens een foto maken, leg hem effe aan de acculader,

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:57

De zaak bij platvoeten is een goede smid, die de teen elke keer voldoende kort maakt zodat ze goed kan afrollen. Doe je dat niet, dan is de kans op peesproblemen bij belasting, of problemen in de weke delen van de voet, groot.
Mijn ervaring is dat ijzers het inderdaad niet beter maken. Verzenen "schuren" namelijk op de takken van het ijzer en worden daarmee ook korter. Daarentegen kan de teen, doordat er niks afschuurt, juist goed doorgroeien. Het lost dus niks op.

De enige kans die je hebt is dat als je de teen goed kort houd, en je gaat met haar aan het werk dat de verzenen op den duur sterker worden en ze daarmee ook minder plat komt te staan.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:14

mbt de overbouwing; je paard kan meer moeite hebben met verzameling omdat zijn achterhand niet de meest ideale stand heeft. Maar dat wil niet zeggen dat hij het niet kan en dat je heel anders moet trainen. Je moet goed kijken of de achterbenen relatief stijl zijn, dan kost het je paard duidelijk meer moeite om te verzamelen, maar ook een niet overbouwd paard kan stijle achterbenen hebben. Het is belangrijk dat je het paard soepel houdt, lenig maakt en een degelijke training toepast, maar dit is niet anders voor andere paarden. Neem niet teveel hooi op je vork, geef haar de kans om zich te ontwikkelen, spieren te krijgen door jou training en voorkom overbelaste pezen en banden enzo.

Je paard kan in principe alles wat een ander paard ook kan. Het zou kunnen dat het allemaal ietsje langer duurt, maar daar kan ik op afstand niets over zeggen, dat moet in de praktijk blijken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:57

henkb schreef:
Maar goed we hebben het hier niet over een hoefbevangen paard die een hoefijzer krijgt die niet mee naar voren groeit, zodat het afrollen niet wordt belemmerd.

Het normale hoefijzer wordt door de sneller naar voren groeiende hoef "meegenomen", dit betekent dat de gewichtsbelasting in extreme vorm op de bal komt te liggen. Juist om dit te voorkomen kan een open teen ijzer (wel wat deskundiger geplaatst dan het voorbeeld op die site) uitkomst bieden. Misschiend dat deze website ergens verstopt daar nog een voorbeeld van heeft, maar ik vertrouw maar even op de langjarige ervaring van mijn smid.

een open teen ijzer beperkt het hoefmechanisme nog meer dan een gewoon ijzer. Bovendien wordt de voet op een hele rare manier belast die ongezond is. Ook het afrollen gaat op een verkeerde manier.

En ondergeschoven verzenen/plat op de hielen, kan prima zonder ijzer opgelost worden!

Wat Kebie al zegt, de toon kort houden is veel belangrijker, om de krachten op de diepe buigpees zo klein mogelijk te houden.

Verder is het belangrijk om verzenen en steunsels kort te houden, zodat ze niet meer naar voren gaan groeien, maar weer recht.

Onder een ijzer kun je er niet bij om dit regelmatig bij te werken en zullen ze nog erger naar voren gaan groeien omdat het ijzer geen ruimte geeft. Dan ga je van de regen in de drup en nog erger.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:23

mijn paard heeft ook brede plate voeten en moest van de da daarom op ijzers.
ze staat nu sinds een paar maanden op ijzers [nog niet ingereden] en ik zie al veel verschil.
dus ja,het kan helpen.

mijn andere paard is ook iets overbouwd en idd kunnen er dingen zijn die daardoor iets moeilijker voor je paard zijn.
[o.a wat eerder gezegt is ondertreden,verzamelen]
hij is inmiddels elf en ik heb verder geen problemen gemerkt.
maar hij heeft het niet erg. Knipoog

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:38

ik lees hier tegenstrijdige berichtjes... ivm platte zolen.
Joviban schrijft dat de hoefjes van plat naar hol zijn geworden door ontijzeren en mariska32 schrijft net het omgekeerde. Heeft er iemand foto's van de evolutie ?
Alvast bedankt,
Fred.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:13

Helaas heb ik geen goede foto's van haar platvoeten 5,5 jaar geleden (ik was er toen nog niet zo mee bezig), hoewel dit wel een redelijke indruk geeft (met name linksvoor):

Afbeelding

Ik heb de omtrekken van haar hoeven getekend.
De zwarte (buitenste) lijn is de omtrek van de hoefijzers die er in 2002 af zijn gehaald (en die ik bewaard had).
De rode (middelste) lijn is de omtrek van de mallen van de hoefschoenen.
De blauwe (binnenste) lijn is de omtrek van haar hoeven een half jaar geleden; 2 jaar na het aanmeten van de hoefschoenen en 5 jaar na het verwijderen van de betreffende ijzers (waarna ze nog een jaar op ijzers heeft gelopen).

Afbeelding

Wat mij zelf opvalt, is dat er de eerste 2 jaar na het ontijzeren (eind 2003) niet zo heel veel veranderd is in de hoeven (zie verschil zwart-rood). Daarna echter, is het veel sneller gegaan (zie verschil rood-blauw).
Na 2 jaar (2005) werd ze opeens gevoelig (dat was ook de reden om haar hoefschoenen te geven) en gebeurde er zichtbaar van alles in de zool en met de straal. Dit was de fase van herstel. Na 2, hooguit 3 maanden, had ze de hoefschoenen al niet meer nodig en gaat het sindsdien echt goed vooruit.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:42

dat kan,maar dan moet ik eerst nog even fotos maken.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:45

Ik heb ook een merrie met platte voeten gehad.. werd verholpen door een speciaal beslag , althans dat is wat we dachten.

Na een tijdje bleek dat het speciale beslag meer kwaad dan goed had gedaan, en dat het hoefmechanisme daardoor helemaal kapot gegaan was.. Gevolg, merrie ingeslapen.. Boos!

Op zich is het helemaal niet zo erg, maar zorg alsjeblieft voor een hoefsmid die vééél verstand van zaken heeft en de goede methode kan toepassen..