Blijft maar hoesten :(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Blijft maar hoesten :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 22:31

Mijn paard is nu al ruim 2 weken flink verkouden: regelmatig hoesten en flinke snotneus (gele snot).
Nu krijgt ze inmiddels ook alweer 2 weken medicijnen daarvoro (voor tegen hoest en voor het beteren van haar luchtwegen), heeft een injectie gehad etc. Ze heeft geen verhoging of iets nog gehad. Wel een ontstoken oogje ook (zo'n traanoog met gele prut ook). Ze had overigens nog wel goede longen, kwam voornamelijk meer van 'boven' bij haar keel.
Het is sinds de medicjinen wel iets minder geworden, maar ze hoest mij nog teveel. Haar oog was oko 'ontstoken' : flink tranen en ook wat gele 'snot' eruit. Nu is dat sinds twee dagen wat aan het afnemen, en ook haar snot is weer aan het veranderen. Geen stevige klodders geel, maar iets donkerder van kleur en minder 'stevig' maar meer wateriger.

Nu wil ik zowiezo morgen weer de DA bellen en laten langskomen omdat het mij te lang duurt, maar ben ook wel benieuwd naar ervaringen. Hoelang kan zoiets duren voordat ze er eigenlijk weer bovenop komt?? Ben ik te ongeduldig dat het na ruim 2 weken (zondag is het inmiddels 3 weken, en ze is dinsdags aan de medicijnen gegaan en dus 2 weken medicijnen).
En wat kan ik het beste met haar doen? Rijden durf ik niet, maar neem haar wel elke dag mee op wandeling. Vooral in het begin vna het bewegen hoest ze flink, en ik durf haar eigenlijk niet lang te laten draven omdat ze dan ook flink kan gaan hoesten. Ik heb haar er niet 'doorheen' laten gaan, dus ik weet niet of het na langer draven minder wordt, net als ze in het begin van het stappen flink hoest maar later niet meer.

Meer mensen ervaringen met zo'n zelfde soort verkoudheid, en hoe lang duurde dat bij jullie? Was hoesten en snotneus al snel minder na de komst van de DA?

Overigens niet denken dat ik twee weken dood leuk medicijnen blijf doorgeven, tussendoor heb ik de DA al meerdere malen gebeld, en die zei dat ik nog even door moest gaan met de medicijnen Lachen

Nouvel

Re: Blijft maar hoesten :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:34

Heb je een bronchoscopie laten maken?

Dan kunnen ze precies zien waar het zit en wat er zit?
Ze kunnen dan ook een monster van het slijm nemen en op kweek zetten en daarop specifieke antibiotica aanmaken.

Zo hebben ze het vorig jaar bij mijn merrie gedaan.
Die bleef maar hoesten, maar zonder duidelijk snot.
Zij bleek door een virusinfectie een keelontsteking te hebben opgelopen en daardoor weer een bacterie in de luchtwegen...
Ze hebben haar toen 3 dagen gestoomd op de kliniek en de bacterie op kweek gezet.
Zo kreeg ik specifiek afgestemde medicijnen mee naar huis.
Ik moest 5 dagen zelf injecties geven en daarbij hoestpoeder (ventipulmin in combinatie met prednisolon).

Sterkte ermee!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 22:38

Nee, dat heb ik (nog) niet laten maken... Ik bel morgen de DA want ondanks dat ze verder wel goed is en genoeg praatjes heeft vind ik er niets fijns aan. Ik zal dan eens vragen of ze dat willen doen en nodig vinden. Want zo vind ik er niets grappigs meer aan... Zo sneu, het komt soms ook echt uit haar tenen, en heeft ze er duidelijk wat 'moeite' mee. Zo gek is dat ook niet, ik ken dat snijdende gevoel in mijn keel oko maar al te goed als ik steeds flink moet hoesten steeds...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:46

Ja, verstandig, zo op de gok doortobben met medicijnen schiet vaak ook niet op...

sterkte ermee!

Ik heb met mijn vorige paard zoveel getobt met hoesten dat ik nu (nadat het na een paar keer rust geven steeds terug kwam) gelijk een afspraak heb gemaakt en er heen ben gegaan...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 08:47

Ze kuchte voor dit ook al een tijdje, maar heb ik (stom) niet veel aandacht aangeschonken... Dat waren zo nu en dan 1 kuchtje als ze net uit stal kwam en dan weer een aantal dagne niet. Doe ik ook niet nog een keer....

De dierenarts komt eind van de middag even langs, ben benieuwd.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:51

Veel naar buiten, de stal is funest voor hoestende paarden. Of heeft ze een buitenbox?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 15:20

Soort van buitenbox. Ze heeft de eerste box en dus bij de deur (die altijd open staat) gelijk links is haar stal (ze heeft een open spijlen stal). En dan nog haar gewone staldeur welke ook open staat (of er moet een flinke wind opstaan).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 22:25

Ze heeft nu antibiotica en dan moet het over zijn.
Vandaag heb ik haar maar 2x horen hoesten, dat scheelt al. Hopeiljk gaat het nu helemaal weg. Ik ben niet zo'n fan van antibiotica, maar awt moet dat moet. Duurt gewoon té lang.
Ook een oogzalf, want blijkbaar is zo'n oogje meer aandacht waard dan ik er aan schonk... Bloos

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:48

Fijn dat ze minder heeft gehoest en dat je weer medicijnen hebt!
Weet je nu precies wat het is?

Hopen dat het snel over is!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:53

Dit klinkt naar!

Ik weet niet of je het met de DA overlegd hebt maar in het algemeen is het niet erg of juist wel goed om je paard wel te laten bewegen (ook draf) zolang je voorkomt dat je paard zweet. Door de beweging komt het 'mooi' los.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 08:01

@ Nouvel; nee niet precies. Ze is niet gevoelig in keel, pas helemaal bovenin. Waar ze ook wat last had van haar kauwspieren vorige week (maar dat is alweer weggetrokken). Ze heeft ook niets met haar holtes als het goed is.

@ Rhodos; dat zei mijn DA idd ook al. Ik vind het alleen zelf zo eng als ze zo gaat hoesten, ik durf er dan niet zo goed op te zitten. Maar ik ga haar toch wat meer aan de hand (fiets) laten draven op advies van de DA.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:01

Mijn veearts geeft ook altijd aan dat rustig in beweging houden juist moet met hoestende paarden.
Tenzij ze er echt ziek van zijn, dan moeten ze wel rust hebben, maar wel veel frisse lucht.

Stappen aan de lange teugel kan zeker geen kwaad, en een rustig drafje kan ook heel goed zijn om het los te laten komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:41

Ik weet dat mijn topic alweer ouder is, maar omdat het nog steeds speelt toch even een update...

Wietje heeft 5 dagen antibiotica gehad, en haar snotneus en ontstoken oog waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Nog wat nagekucht een paar dagen als ze net had gerold, maar de antibiotica gaf ik nog even de tijd uit te werken.
Ze zijn het land op gegaan, begin middag naar buiten, avond weer binnen. En uiteindelijk heb ik haar een aantal dagen niet meer horen hoesten (kleine week).

En nu, nu is het weer raak.... Paar dagen ook weer het rijden wat meer opgepakt, en dat ging prima. Tijdens draf niets gehoord, al briest ze wel enorm veel. Nu is het wel een brieser als ze wat warm is gelopen, dus vond ik verder niet echt raar.
Maar gisteren was het weer raak... Gisteren 1 kuch gehoord, vandaag tijdens een buitenritje bleef ht maar gaan.... STappen gaat prima, zodra we aandraven is het raak. Ze maakte nu ook enorm enge geluiden, alsof ze geen lucht heeft om de kuch er uit te gooien, dus flinke rare geluiden voordat eindelijk een kcuh volgt.... Ben omgekeerd en het lekker bij stappen gehouden.

Ik heb nu wat spul gekocht om over het stro te doen, ze krijgt verder kuil, en morgen maar weer de dierenarts bellen en laten langskomen...

Ik wordt er een beetje moedeloos en ook wat angstig van... Het houdt nu echt veelte lang aan!!
Iemand nog tips? Wat betreft stro of hooi (krijgt ze niet, maar voor over kuil eventueel) verneveling?
En nog iedeeen of ervaringen met langdurig hoesten??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:19

Mijn merrie heeft het ook, weken hoor ik haar niet en van de week met losdraven voor de les weer een heel rondje achter elkaar... Verward
Gelukkig is het bij haar nu wel zo dat als ze het eenmaal kwijt is na de begindraf dat ik haar verder niet meer hoor.
Ik voer ook kuil en ze staat op vlas en verder de hele dag in de paddock.
Ik geef voor het rijden een handje muesli met wat dennenknoppen/honing siroop (van 't Kruidvat) om de prikkeling in haar keel te proberen te voorkomen of verminderen zo (je kunt bij haar echt horen dat het irritatie in haar keel is).
Zo lang het bij af en toe een paar kuchen in het begin blijft, geen snot en verder tijdens het werk niks meer laat ik het er maar even bij hoe moeilijk ik dat ook vind...
Mocht het weer erger worden dan ga ik ook de veearts weer bellen...

Ik laat tegenwoordig het liefst gelijk scopen, dat heb ik wel geleerd bij mijn vorige merrie, dat heb je sneller de oorzaak te pakken dan wanneer je op de gok medicijnen laat geven.
Ze weten zo precies waar het zit en wat het is en kunnen het doelgericht aanpakken.

Dus misschien voor jou ook een optie als je blijft tobben en twijfelen, een bronchoscopie laten maken bij een goede veearts...

Sterkte ermee!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 20:27

Ja, daar zit ik nu oko aan te denken. Zal wel even huilen zijn voor mijn porto, maar het duurt nu zo lang dat ik het gewoon echt zat bent. Dat hoort gewoon niet.

Ik ben benieuwd wat ze morgen gaan zeggen (hoop dat ze morgen iig langs kunnen komen, anders wordt het vrijdag). Heb net wat poeder in stal gestrooit en dat ruikt nu als een soort van sauna (zit eucalypus in). Dat honing ga ik ook proberen! Ze krijgt overigens ook al fenegriek.

Ik heb nog wel wat hoestsiroop en ventipulmin een beetje, maar ik durf dat niet zo goed te geven zonder dierenarts toestemming voor enkel een paar dagen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:45

Ben ook benieuwd, hoop voor je dat je er wat aan hebt!

Ik ben inmiddels gestopt met de hoestpoeders (ze kreeg ventipulmin met prednisolon).
Steeds als ik belde dat het hoesten weer begon en niet minder werd kreeg ik weer een pot...
Maar het is best wel troep en omdat ik het idee heb dat het bij haar nu vooral irritatie is wilde ik het ook eens zonder proberen, dus daarom heb ik de poeders afgebouwd en geef ik nu hoestsiroop.
Ik heb sinds kort ook muesli waar allerlei kruiden in zitten, ook een aantal die heel goed zijn voor de luchtwegen, dus wie weet wil dat ook nog wat helpen...

Libbertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 12:48

Mijn verzorgpony hoest ook.
En sinds een paar weken niet zo'n beetje
De eigenaar vind het niet nodig om een dierenarts te laten komen, hij heeft het daar niet zo mee zegt hij..
Het paardje is eigenlijk van zijn kleindochter, maar die kijkt er nooit meer naar om.
Omdat ik het zo'n leuk paardje vond heb ik eens gevraagd of ik haar mocht verzorgen, ik rij haar nu al 3 jaar ofzo.
Mocht alles met haar doen en het was erg leuk
Toen begon ze vorige zomer met hoesten, met die meneer gepraat maarja hij had het liever niet.
Ik kon het niet meer aanzien en wilde dat ze weer gezond werd.
Toen maar op m'n eigen kosten de dierenarts laten komen.
Irritatie in de keel en ze kreeg poeder, als dit na 6 weken niet hielp moesten we hem bellen.
Hij moest dan met een slangetje naar binnen in de keel en haar onderzoeken e.d.
Dit zou natuurlijk duurder worden dan het bezoek & de poeder voor 50 euro.
We hebben het er maar bij gelaten omdat het niet mijn eigen pony was en ik er mijn ouders ook niet mee wilde belasten.
Nu hoest ze dus weer zo erg Huilen
Ik weet niet wat ik ermee moet.. ze is een beetje klein voor mij geworden maar we gingen toch nog altijd lekker op buitenrit, dat vond ze altijd geweldig.
Ik wil heel graag met haar rijden, maar kan het niet aanhoren dat ze zo zit te hoesten.
Ik voel me zo machteloos, ik wil haar helpen.. Maar alleen de dierenarts kan dit.
Hier heb ik het geld niet voor, dit is ook de reden dat ik geen eigen paard heb
Maar nu zit ik nog in hetzelfde pakket..
Ik zit er zo mee, vooral nu we buiten zitten en ik hoor haar kuchen.
(ze staat achterom in de wei bij ons)
Achja, ik weet het niet meer.
Is er iemand die me misschien kan helpen ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 13:23

Ik denk je niet veel kan doen. eventueel hoest siroop en/of poeder aanschaffen bij www.paardendrogist.nl of even met de DA bellen. Bellen tijdens spreekuur kost geen geld, en kun je je situatie uitlegen en vragen wat je eventueel kan betekenen voor het paard.

De dierenarts komt eind van de middag weer.
Ik vind het overigens wel typisch dat het even weg was, ik zaterdag heb ontwormt en het daarna gelijk weer raak is. Ik weet niet of het samenhangt, aangezien ik haar in oktober ook heb ontwormt en toen niets heb gemerkt. Het hoesten is wel na de ontworming van februari lichtjes begonnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 18:27

Longen klinken nog steeds goed schoon, luchtpijp ook goed, haar keel gevoelig. Ze vond het niet nodig om te gaan kijken, omdat ze niet dacht dat er wat zou vastzitten, dan zou het anders zijn. Ook longworm of iets dergelijks is heel gering.
Verder is vos nog in orde, maar toch die gevoeligheid. Dus nu moeten we 24 dagen lang prednison geven... Eerste 10 dagen 2, en daarna 14 dagen 1. Echt blij ben ik er niet mee, maar het is niet anders... Is natuurlijk ook weer troep.

Mocht dit niets worden, ga ik de homeopatische weg proberen in te slaan.

Omdat ze het vorig jaar ook ligt had, is het een grote kans dat ze er gewoon heel gevoelig voor is, en dus soort van 'blijvend' is... Dus als iemand nog een stal heeft met permanente uitloop Clown

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:30

Pretnison heeft mijn paard ook gehad voor zijn luchtwegen. Helpt voor even, maar daarna kwam het weer net zo hard terug.
Ik heb hele goede ervaringen met Luchtweg Composium van De Groene Os (te bestellen bij de paardendrogist). En ik heb echt heel veel al uitgeprobeerd.. (paard is een chronische hoester).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 11:19

Bedankt!
Ik maak voorlopig deze 'kuur' even af, kijken of dat helpt. Stal hou ik fris met sirocco poeder en beetje eucalyptis. Donderdag hoeste ze nog steeds best flink met rijden, daarna heb ik niet meer gereden. Maandag mag ze weer aan het werk, kijken hoe het er dan voor staat. Ze hoest gelukkig verder niet, alleen met het begin van draven onder het zadel. Ik had haar vrijdag even aan de fiets mee, en heb ik ook niets gehoord.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 14:11

Als je het in de homeopatische hoek wilt zoeken? raad ik je hoestmix van hopp aan ( http://www.hopp-homeo.nl ). Dat kan je halen bij de AVH aan de kalkhovenweg in Alphen. Mijn haf hoest vrij snel, vooral omdat ze bijna niet meer loopt en alleen maar stapt. Met de hoestmix is het altijd met een paar daagjes over.
succes ermee!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:25

Ik heb met mijn paard de afgelopen maanden hetzelfde gehad: hoesten, benauwd en elke keer kon de da eigenlijk niks bijzonders vinden: hart en longen waren goed, geen verhoging.
Ook zij kreeg medicijnen, ventipulmin en prednison.

Uiteindelijk bleek ze een stofallergie te hebben. Ze staat nu in een buitenbox op zaagsel en... geen kuchje meer gehoord!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 14:35

Hoe kom je erachter dat ze een stofallergie had? Ik heb ook over zaagsel nagedacht, maar ik weet niet of dat hier mogelijk is. Maar dat kan toch ook best stoffig zijn?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:16

stofallergie heeft meestal te maken met schimmels in hooi en stro, daarom adviseren ze om hoesters op vlas of zaagsel te zetten en nat hooi of kuil te voeren...
je zou het eens kunnen proberen, je weet nooit...
ik zou voor vlas gaan op zaagsel, in vlas zit veel minder stof...