flinke trappen gehad nu lelijke wonden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

flinke trappen gehad nu lelijke wonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 16:17

Mijn paard had van de week 4 trappen gehad van een paard met ijzers. Dis was tegen het achterbeen net boven de sprong. een in verhouding veilig gebied. niet kreupel hooguit wat stijf. Niet pijnlijk meer wond is rustig licht rozig geen verhoging maar het been is DIK niet normaal. Woensdag komt de DA in ieder geval even kijken . Maar wat ik rar vind is dat ze vaak een ontsteking heeft van zoiets maar nu dus niet maar het wel vreslijk dik is. dat het dik wordt is logisch en het zakt ook iets. na het koelen slenkt het niet na het stappen een fractie. Zit om het hele been nu klei. verder nog tips. Ze is alert vandaag bijna helemaal niet stijf meer wat dus een raar beeld geeft.

PBA_

Re: flinke trappen gehad nu lelijke wonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 16:51

is er niemand die iets leest die iets zinnigs te melden heeft?

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:56

misschien kun je iets geven wat de drainage van het vocht beter laat werken bij je paard...klei is op zich al een goed iets!
wellicht drainage compositum van groene os bij paardendrogist geloof ik...oppassen met het dikke been dat er geen bloedvergiftiging kom..maar je zegt zelf al dat er geen koorts is...en een ontsteking is dus in jouw geval nu niet aan de orde ofzo licht dat er geen koorts is..wat ook kan helpen maar dat is meer voor een bloeduitstorting met een bult:zwarte zalf..gaan wel de haren van uitvallen...dus ...tja om dat nu op het hele been te smeren...klei (groene leem) is ook vochtafdrijvend...dus je bent denk ik al goed bezig...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 16:58

bloed uitstorting zal het niet zijn want er zit nu ook vocht in het onderbeen en ook in het andere achterbeen (ook maar ingesmeerd) Bloedvergifteging waar moet ik dan extra op letten? Heb de groene leem van vertagil

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:24

ok groene leem van vertagil is ok.dat hebben wij ook standaard hier op stal..bloedvergiftiging:hoge koorts en ineens een mega dik been van onder naar boven en je paard ziet er dan zo zielig uit dat je denkt dat ie het niet gaat halen....zo heb ik ervaren.....misschien via google nog meer voorbeelden te vinden daarvan..
dikke been wat niet slinkt:het kan zijn dat het vocht in de lymfevaten zit en het kan ook wel even duren voordat dat weer terug in de bloedbaan gaat.dat gaat volgens mij heel langzaam..maar ik ben ook maar een leek..ik denk dat de da woensdag meer kan vertellen en blijf t goed in de gaten houden dat je paard geen koorts krijgt....suc6!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:27

mmm als dat zo is is ze er mooi klaar mee als het vocht in de lymfe vaten zit

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:42

ja, maar dat loopt er ook weer uit....zolang de lymfevaten niet stuk zijn drijven ze het vocht af....duurt misschien even...maar wat ik al zei ik ben geen DA..alleen helaas erg ervaren met dikke benen en wonden Boos! ....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 14:46

vandaag zag de wond er rustig uit maar het been was vreselijk dik, nog dikker dan gister leek het wel. kan stappen en koelen tot ik een ons weeg maar er veranderd niets. ook de klei wil niet helpen. ze staat nu in de stalbandage's dit om te zorgen dat het vocht niet nog verder zakt. haar temperatuur was licht om hoog gegaan. 37.9 dus in de gaten houden. ze is vrolijk etc wil lopen ook dus daar ligt het niet aan. morgen komt de da in ierder geval want ze heeft denk ik wel iets nodig om haar te helpen

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:15

Mijn merrie heeft snel last van eischuss. Als die een wondje heeft (vooral kleine wondjes) krijgt ze direct een reactie. Been wordt dik en warm.
Ook als er geen verhoging is, wordt mijn paard hier toch voor behandeld.
Ik denk dat je zelf niet meer kan doen dan dat je al doet.
Morgen maar even afwachten.
Zou goed kunnen dat je een zwellingremmer/ontstekingsremmer (bijv metacam) voor haar krijgt.
Succes!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 23:36

dat denk ik ook. vanavond was haar temperatuur niet verder opgelopen en na dat ik de bandage afdeed en het ging koelen en stappen was het iets geslonken. Niet veel maar wel iets.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 13:57

vandaag was het been wel iets dunner maar ze had een stalbandage om dus dat is schijn. De sprong was nog wel erg dik. Begreep dat de DA pas volgende week zou komen dus hem persoonlijk maar even gebeld. Hij komt morgen langs maar ik moest vandaag wel wat medicatie halen want dat ze een ractie geeft in de verhoging was niet goed. Ze had nu al weer 38.1. niet schrikbarend maar niet goed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:04

Ik denk dat ze antibiotica nodig heeft en vochtafdrijvers en dat je daar echt niet te lang mee moet wachten. En je hebt kans dat het einschuss (ontsteking is naar binnengeslagen) is of ze houdt gewoon veel vocht vast bij de wond. Dit doet erg zeer dus daar moet je echt zsm iets aan doen. Bovendien: Als een dik been lang dik blijft dan kun je daarmee de lymfen blijven beschadigen zodat het been of nooit meer echt mooi slank wordt of makkelijk weer dikker wordt als er iets mis is.

Verder heb ik mijn paard dat na een peesblessure een blijvend dikker been leek te hebben MSM gegeven, binnen een paar dagen was het been weer dunner. MSM helpt bij ontstekingen, om ze te voorkomen maar ook om ze te verhelpen zowel op pees, spier, bot en huid en hoef niveau. Dus als je iets wil geven dat herstel bevordert kan je MSM geven (bijv via de Paardendrogist te bestellen).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 14:10

lees je bericht boven je eigen bericht even dan lees je ook wat voor actie's er ondernomen zijn. tevens heeft mijn paard na de pees blesures nooit enig vocht gehouden in de benen. Ze krijgt tevens wel snel een reactie van vocht. dat een been niet lang dik mag blijven is mij bekend

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:37

Je kan de bandage in azijn weken en dan omdoen, werkt ook vochtafdrijvend.

Koelen, stappen op het harden en daarna weer koelen. Dan zou er toch wat verschil te zien moeten zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:38

splash1999 schreef:
lees je bericht boven je eigen bericht even dan lees je ook wat voor actie's er ondernomen zijn. tevens heeft mijn paard na de pees blesures nooit enig vocht gehouden in de benen. Ze krijgt tevens wel snel een reactie van vocht. dat een been niet lang dik mag blijven is mij bekend

Ik bedoel ook niet te zeggen dat jouw paard nu vocht vast houdt door een eerdere blessure maar dat je ook MSM kan geven om makkelijker te herstellen van deze blessure en hierdoor wordt het been ook sneller dun en herstelt het beter. Fijn dat je al medicatie kan halen, dat had ik inderdaad nog niet gelezen maar dan blijft mijn advies nog steeds actueel en dus correct (dat er snel actie moet worden ondernomen). Wij hebben een paard dat heel vaak mok heeft gehad en die staat dus regelmatig met een olifantsbeen als er weer iets van slag is en daarom benadrukte ik dat nog maar even Bloos Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 23:13

Egni schreef:

Koelen, stappen op het harden en daarna weer koelen. Dan zou er toch wat verschil te zien moeten zijn.

niet als er een ontsteking in zit ergens

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:02

ga niet zelf aan het klooien ,dan alleen koelen en stappen wacht de dierenarts vandaag af .
succes met je paardje

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:53

splash1999 schreef:
Egni schreef:

niet als er een ontsteking in zit ergens

Wel hoor, tenminsten bij mijn paard wel, en met Metacam erbij was het bij mijn paard zo weer over.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 17:29

stroo schreef:
ga niet zelf aan het klooien ,dan alleen koelen en stappen wacht de dierenarts vandaag af .
succes met je paardje

Da had me al gister medicatie gegeven. Vandaag komt hij nog even langs om te kijken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:12

Tip; zorg dat het dier de gehele dag kan bewegen, paddock/loopstal. Liefst niet met paarden uiteraard, omdat ze dan meer gaat lopen; maar bewegen zet de bloedsomloop in gang en dan zal de zwelling sneller minder worden

Mijn pony had vorig jaar een gigantische wond op haar achter onderbeen, lange wond (20 cm) met aan beide kanten winkelhaken. Ontzettend ranzig dus, staleigenaresse had haar op stal gezet (enigzins logisch natuurlijk) en toen werd het dus niet normaal dik. Ik heb haar de volgende dag meteen paddock op gegooid (nadat ik het zeer goed schoongemaakt heb) en na een dag in paddock was zwelling weg. Na antibiotica kuur van de DA was de wond ook weer helemaal netjes dicht.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 22:12

Splash gaat meteen in de blub rollen wat niet erg fijn is voor de wond ook zand komt er dan in. Zodra de wond netjes dicht is gaat ze weer naar buiten. Tot dan zo vaak mogelijk stappen was ik mee bezig.

Vandaag de DA gesproken omdat hij eigenlijk weinig tijd had en de wond er nu steeds rustiger uit ziet. Ook was de temperatuur gezakt weer naar 37.9 en haar been ziet er als stukken dunner uit alleen haar sprong is nog dik maar na stappen is het bijna helemaal goed. We moeten nu gewoon lekker aan de wandel blijven ze mag gerust een uur lopen en ook wat draven aangezien ze niet keupel is en nu ook niet meer stijf. Maandag moet het been dun zijn. zo niet bellen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:38

Fijn dat Splash al zo sterk verbeterd is. Zeker als haar temperatuur weer wat normaler is, dat vind ik altijd wel naar als ze er koorts van hebben. En ook fijn dat het been al weer veel dunner wordt na het stappen. Dat gaat mooi de goede kant in!

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:00

hai..fijn dat t een stuk beter gaat...wat heb je nu eigenlijk van de DA gekregen voor de zwelling in het been?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:03

Ik begrijp uit je verhaal dat je paard op stal staat maar waarom niet in de wei.
Door de beweging gaat het vocht sneller weg en de bloedcirculatie wordt er beter door.
Hierdoor gaat een ontsteking ook sneller over.
Wel natuurlijk alleen in de wei.
En toch de da laten kijken. maar dat stond al op het programma zag ik.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 13:08

ze staat idd niet op de wei en dat is zoals ik eerder geschreven heb er te snel troep in de wond komt. Ook is het te zwaar om door de klei te lopen om de wei in te gaan. Dus ze moet maar even wachten. Ze wordt vaak per dag van stal gehaald om te wandelen.

DA komt niet tenzij het nu toch weer slechter gaat is in overleg afgesproken hij kan nu toch niet meer doen dan dat we aan het doen zijn.

Vandaag was de temperatuur weer 38.1 maar het been is weer wat dunner dan gister.