Jaarling heeft mep gehad, griffelbeen gebroken. Tips?..Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Jaarling heeft mep gehad, griffelbeen gebroken. Tips?..Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:06

Hallo!

Helaas is het de derde keer in twee jaar dat ik ellende heb qua breuken; mijn jaarling heeft een lel gehad vanmiddag en heeft haar griffelbeen gebroken. Ze staat nu op rust, gaat van de week op de foto en ik hoor of het een operatie wordt of iets anders; 6 weken rust is verplicht, arm dier, in d'r box.. Ach gut

Krijgt vanavond goede potentie homeopathie, verder afwachten. Ik baal ik baal ik baal..

Ik hoop, dat als mensen die het hebben meegemaakt, me willen oppeppen mbt de vooruitzichten...

CarpeDiem

Re: Jaarling heeft mep gehad, griffelbeen gebroken. Tips?..Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:15

Hadden er 1 op t werk (van onszelf) is met rust gewoon goed geworden. Word nu ergens gebruikt al kinderpony..
Opereren was bij haar neit nodig.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:17

Mijn vriendin heeft een merrie die dit ook gehad heeft. Inderdaad rust en volgens mij ook speciaal beslag (was 8 jarige merrie) en het is helemaal goed gekomen. Je hoort het wel vaker en meestal komt het helemaal goed.
Succes en bedenk de wonderen zijn de wereld niet uit.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:18

Jeetje Detour, het is niet te geloven, wát een pech!!!!!!!!!!! Ik hoop dat ze het mag doen met "maar" 6 weken boxrust ipv operatie. Jeetje, heel veel sterkte Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:21

Thanks, lieve Splash, bedankt dat je ff meeleeft.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:59

Mijn jaarling heeft het ook gehad. Zij heeft toen 6 weken boxrust gehad. Daarnaast homeopathie. osteocure van de paardendrogist en Traumeel. Daarna ben ik onder lichte sedatie begonnen met stappen en draven aan de longe om te voorkomen dat de energie eruit knalt en het mis gaat. Ze heeft er geen last van gehad daarna. Ook niet onder belasting. Maar is door andere omstandigheden nooit fanatieg gereden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:01

mijn pony heeft het een paar jaar geleden gehad. i met rust wel weer wat rechter geworden maar nooit zo super meer. is vorig jaar nog onder het mes gemoeten om een schiefel op dat zelfde griffelbeentje te laten verwijderen. ze wordt inmiddels niet meer bereden(is 31)

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 23:55

Ken een paard die dat ook heeft voorgehad. Is met rust weer helemaal goed gekomen. Het paardje heeft daarna zijn carrière in de dressuur (na opbouwen) verder kunnen zetten. Heeft er geen last meer van gehad...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 23:57

Heb je de DA erbij gehad want weet je zeker dat het een gebroken griffelbeentje is?

Mijn paard heeft het járen geleden gehad. Is eraan geopereerd en liep binnen 8 weken weer op zijn oude (Z) niveau.

Hoeft niet perse het einde te betekenen dus!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 00:09

Bij mijn veulen is er na een klap van een ander paard een stukje van zijn griffelbeentje afgebroken. We kwamen erachter omdat de wond niet wilde genezen en steeds weer openbrak en ging etteren. Daarna is hij in Emmeloord op de foto gegaan. Zij zeiden dat er twee opties waren, opereren en de natuur zijn gang laten gaan. Als dat laatste niet het gewenste resultaat opleverde kon hij altijd nog geopereerd worden. Maar hij is na een paar maanden verkocht en weer op foto's gegaan. Daarop bleek niets meer van de splinter te zien te zijn.
Kan me alleen niet herinneren dat hij boxrust heeft gehad. Maar bij hem ging het dan ook over een splinter die eraf was.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 08:40

Imago01 schreef:
Heb je de DA erbij gehad want weet je zeker dat het een gebroken griffelbeentje is?

Mijn paard heeft het járen geleden gehad. Is eraan geopereerd en liep binnen 8 weken weer op zijn oude (Z) niveau.

Hoeft niet perse het einde te betekenen dus!

Ja, want heb inmiddels meer breuken mee gemaakt en wist gewoon dat er botweefsel stuk was; ter hoogte van het griffelbeen zag ik zwelling en toucheren was pijnlijk.
Dat het het griffelbeen was wist ik niet hoor, dat zei de DA. Vanmiddag gaat ze op de foto. MIsschien is het gekneust maar ik denk dat er meer is.

We zullen het zien. Traumeel is een goede optie naast de homeopathie, thanks!

bedankt voor jullie reacties! Ach gut

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:00

mijn pony is net herstellende van een flinke irritatie tussen griffelbeen en pijpbeen in.

vermoeden was in het begin ook dat het griffelbeen gebroken was,maar hij hoefde abosluut niet op boxrust.
hij mocht dagelijks in een kleine paddock lopen.
zou toch even goed overleggen of boxrust echt wel noodzakelijk is en of een kleine paddock niet veel beter is?

foto's wezen bij de mijne uit dat het griffelbeen niet gebroken was,maar er wel een irritatie zat tussen de twee beenderen in.
bij de eerste foto's was niks te zien,dus kwam het vermoeden dat het misschien en pees was.
maar na vier weken nogmaals foto's maken bleek er dus wel een irritatie te zien te zijn,schijnt dat dat soort dingen pas later op foto zichtbaar is ( tenzij het een duidelijke breuk is)

het hele been was dik, aanraken op die plek was zeer pijnlijk en er zat een zachte zwelling ter grootte van een ei
qua medicatie heeft hij metacam gehad en nog een antibiotica welke in de mond moest worden gegeven.

heeft 8 weken in een kleine paddock gestaan,(5x6m ongeveer)daarna op de weide apart, en loopt nu weer bij de kudde en ik rijd ook weer gewoon.
wel zit er een bult op het been,maar deze geeft na rijden geen enkele reactie.
dat was nog even afwachten of de bult niet dermate groot zou worden en het dan tegen pezen zou gaan drukken,maard at is gelukkig niet het geval.

ik had daarin 3 keuzes:
de bult operatief laten wegschrapen van het bot,maar dan moet er nog meer rust achteraan en kans op terugkomen.
aan de bute
of gewoon met rust afwachten of het wegtrekt.

heb voor dat laatste gekozen en volgens mij gaat het nu supergoed.
moment dat ik de blessure ontdekte was begin november vorig jaar

mocht je het interresant vinden heb ik rontgenfoto's van het been van mijn dier wel op de pc staan,kan ze eventueel wel hier neerzetten?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 07-04-08 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:05

Pony van een kennisje werd een keer op de foto gezet voor iets. En toen zagen ze dat het griffelbeentje ooit gebroken is geweest. Hebben ze nooit wat van gemerkt. Nooit kreupel geweest. En dus gewoon genezen.
Ligt uiteraard wel aan de breuk. Een mooie rechte gladde breuk zou niet zoveel problemen geven als wanneer er iets afgebroken is of rafelig is. Het probleem zit m meer in dat door de breuk andere delen gaan irriteren. Griffelbeen zelf heeft nl geen nut/functie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:24

Needje, griffelbeen is in dat opzicht net een blinde darm idd.
Pees wordt nu geirriteerd. Toch afwachten vanmiddag..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:26

Kijk, dat laatste is dus wel een probleem. Dus in dat geval zal er wel iets moeten gebeuren. Ja
Ik hoop dat de breuk verder wel mooi recht is. Ik ga duimen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:27

Mijn paard is net van 6 weken rust af.... griffelbeen zw2aar beschadigd en het gaat hartstikke goed! Ik had er een heel hard hoofd in, maar het is echt goed gekomen na 2,5 maand kreupel lopen.
ik heb 'm niet op boxrust gezet, ik geloof daar niet in ( geestelijke toestand en als ze daarna weer los mogen is het alsnog een stuiterbal waardoor weer van alles beschadigd) en heb een stukje wei heel klein afgezet.....een paddockje van 4-5 ongeveer en dat is érg goed gegaan

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:49

Needje schreef:
Kijk, dat laatste is dus wel een probleem. Dus in dat geval zal er wel iets moeten gebeuren. Ja

Thanks, Needje!
Da's idd ook mijn grootste zorg, die pees..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:11

detour schreef:
Needje schreef:

Thanks, Needje!
Da's idd ook mijn grootste zorg, die pees..

dat is idd iets wat je in de gaten moet blijven houden. Mijn paard haar griffelbeen linksachter is gebroken een jaar of 4 terug. Na een operatie waarbij het gr.been is verwijderd hebben we haar de tijd gegeven om te herstellen en dat is allemaal super gegaan. Alleen heeft ze nu op hetzelfde been een ontstoken peesschede en beschadiging van de tussenpees. Ik vermoed dat dit ergens wel met het griffelbeen te maken heeft (gehad), maar zeker weten doe je het niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:23

Gulpje schreef:
dat is idd iets wat je in de gaten moet blijven houden. Mijn paard haar griffelbeen linksachter is gebroken een jaar of 4 terug. Na een operatie waarbij het gr.been is verwijderd hebben we haar de tijd gegeven om te herstellen en dat is allemaal super gegaan. Alleen heeft ze nu op hetzelfde been een ontstoken peesschede en beschadiging van de tussenpees. Ik vermoed dat dit ergens wel met het griffelbeen te maken heeft (gehad), maar zeker weten doe je het niet.

Mijn paard is aan een dergelijke breuk geopereerd omdat het met rust niet weg ging en slechts erger werd. Boxrust heb ik alleen voorgeschreven gekregen na de operatie. Voor zelfgenezing moest ze juist gewoon in de wei. Ik zou een jaarling ook niet zo snel met zoiets binnen houden.
De operatie was perfect verlopene en het bot is mooi genezen, maar ook ik zit met de pees. Ze staat al een jaar stil en het is nog dik. Ik weet niet of het wel weer in orde wordt. Over een tijdje laat ik maar eens een scan maken voor de zekerheid.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 14:29

Was de pees dan later pas geirriteerd geraakt,Sizzle? En hoe lang moet je paardje op rust na de operatie? Wat is er precies met de pees gebeurd?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:34

Ik weet het niet precies Detour. De breuk zat vlak onder de kop waar de pezen direct langsbewegen. Hoe het precies eruit ziet en of er zichtbare schade is weet ik momenteel niet omdat ik nu aan de buitenkant ook al zie dat er een irritatie is en dat laat weinig te fantaseren over. Er is toch geen andere remedie dan rust bij pees problemen (een tweede 'kijk en frutsel' operatie begin ik toch niet aan waarschijnlijk omdat het bot zelf er netjes uitzag). Ik kan dan wel veel geld gaan uitgeven aan de scans, maar ik laat haar nu gewoon nog een aantal maanden met rust (weidegang) en combineer over een tijdje het scannen op dracht met een peesscan.

Na de operatie moest ze een week of 4 boxrust geloof ik, maar dat ben ik alweer vergeten. Ik heb trouwens niet aan 100% boxrust gehouden (op advies van de DA) maar liet haar grazen aan de hand op een stukje gras die op 10 meter afstand van de box lag. Aangezien ze in hun box ook heus wel meer dan 10 meter per dag rondjes lopen is dat natuurlijk geen enkel probleem. Het gaat gewoon om het niet belasten. Na de rust periode heb ik haar in een grasveldje ter grote van ongeveer 6x6 gezet. De genezing ging eigenlijk razendsnel maar toen ik na een tijdje mocht opbouwen onder het zadel begon de peesirritatie.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-04-08 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 14:37

da's ook nog een optie, die rust; als blijkt dat de breuk straks vlak langs de pezen zit wil ik ook een scan van de pezen; gelukkig ben ik verzekerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:38

zie edit

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 14:42

Ik zit me dan af te vragen of die peesblessure er al was aan het begin of dat die later kwam bij jouw paardje..
Het is vandaag voor het eerst lekker weer en ze wil zo graag naar buiten, zo sneu.. Ik denk dat als ik weet hoe of wat, zij ook op een klein stukje land komt te staan, of het nu op het gras is of in de box, dat zou niet veel mogen uitmaken..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:47

Ik weet zeker dat het bij Sizzle later is gekomen. Bij het opbouwen (vooral stappen) strijken de pezen langs het wellicht nog ruwe bot was mijn theorie en mijn DA denkt dat ik daar wel eens gelijk in kan hebben. Ik zag namelijk na een half uur stappen meer zwelling dan na 10 minuten als een debiel bokken en racen. Dat racen deed ze namelijk heel voorzichtig op een soort van 3 benen. Enige optie: pees en bot moeten weer gladjes gaan bewegen langs elkaar door vrije beweging zonder gedwongen belasting zodat ze zelf kan aanvoelen hoe ver ze kan gaan. Een jaarling zou ik dus zeker gewoon in de wei zetten.
Bokken leek mij ook niet zo'n probleem omdat de landing toch op de voorbenen is, bij een blessure aan het voorbeen vind ik dat wel eng. Stijgeren had ik dus juist liever niet en dat doen ze wel op stal bij veel rust.