Ernstig kreupel na het op ijzers zetten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Ernstig kreupel na het op ijzers zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 21:24

Ik zit op dit moment met mijn handen in het haar. Maandag heb ik mijn paardje voor op een ijzer laten zetten, dit omdat het groene seizoen er aankomt. Maandagavond licht gereden (geen probleem), dinsdag heeft hij vrij gehad. Woensdagmiddag kreeg ik telefoon dat hij op een vreselijke manier de paddock uit was gekomen, stok en stokkreupel. Beestje heeft enorme pijn aan zijn voorvoeten, de smid gebeld die is de volgende dag direct gekomen. Hij kan de oorzaak niet vinden, evenals de ingeschakelde veearts. De ijzers zijn er inmiddels afgehaald, en het dier staat op pijnstillers. Hij loopt nog steeds even beroerd. We zijn er wel over uit dat de oorzaak in de hoeven zit, hij heeft namelijk een verhoogde polsferqentie in beide voeten. Wat kan hier aan de hand zijn??? Wie heeft iets soortgelijks meegemaakt.

Udo2001

Re: Ernstig kreupel na het op ijzers zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 21:48

Niemand een idee??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:49

Geen hoefzweer doordat een nagel verkeerd is gegaan ofzo?
Heeft het paard misschien lang op het gras gestaan waardoor hij hoefbevangen kan zijn geraakt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:50

dit is zo specifiek, kan zo ontzettend veel oorzaken hebben en als jouw VA EN smid het niet weten, kan ik er zeker geen zinnig antwoord op geven.............

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:51

Sommige paarden zijn erg gevoelig op de (voor)voeten. Ik heb onlangs dat probleem gehad. Mijn paard heeft nu een ijzer zonder voorlip en een zooltje. Hij was verschrikkelijk kreupel ervoor en loopt nu weer prima.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:52

Wat vreselijk.... Het klinkt als een hoefzweer of iets dergelijks, maar ik weet het ook niet, hoor. Voelen de voeten ook heel warm aan???? Dan ga je toch denken aan een ontsteking ofzo... (heb dat zelf net gehad met mijn paard, niet door ijzers, hoor).
DA erbij, foto's laten maken???? Sterkte!!!! Ik weet hoe kl.te je je dan voelt, als je je paardje zo'n pijn ziet hebben..... Ach gut

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:02

Hoefbevangen zat ik ook aan te denken, de smid zei dat dat het niet was. Hij steun wel op zijn voorvoeten, dat doet een paard dat hoefbevangen is niet. Ik hoop dat het iets van een zweer is, en dat ie binnenkort eruit komt. Ik vind het zo vervelend dat niemand mij kan vertellen wat het is en het voornaamste wat ik er aan kan doen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:03

Als ie met 2 voeten slecht loopt is het wrschl geen vernageling of hoefzweer. Zou wel erg toevallig zijn.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:04

zijn de hoeven warm? is het beide voorbenen of maar 1?
die pulsatie duid inderdaad op een probeem in de hoeven

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:05

het kan wel zijn dat een paard op beide voorvoeten kreupeld na het beslaan....... maar dat sluit een hoefzweer wel behoorlijk uit.

ik ga hier mijn vingers niet aan branden............

wil TS nog wel de hoop geven dat als het aan het beslaan lag dit ws volgende week wel over is

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:07

Ik hoop ook echt dat dit niet van lange duur is, alleen ik zie na het afhalen van de ijzers (donderdag) nog te weinig vooruitgang zeker omdat hij best een zware pijnstiller heeft.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:09

1 voorvoet is beduidend slechter als de andere, maar beide voor voeten hadden donderdag pulsatie.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:09

Ik vind het ook wel erg toevallig dat hij aan de 2 voorvoeten nu kreupelt! Mij doet het aan hoefbevangenheid denken ... staan de voorbenen meer naar voor gericht?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:13

Nee, helemaal niet juist. Hij staat erop zoals elk normaal "gezond paard" hij heeft ook geen hefige reactie met de tang, heel raar dus eigenlijk

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:14

Nou ja, ik weet het ook niet, maar het lijkt me wel dat het met het beslaan te maken heeft.......

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:16

Nadya schreef:
Nou ja, ik weet het ook niet, maar het lijkt me wel dat het met het beslaan te maken heeft.......

Het kan, maar het kan ook toeval zijn en dat er iets anders aan de hand is, moeilijk te zeggen.

Als het wel door het beslaan komt, is dat geen reclame voor de beste man.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:17

Ik denk het zelf dus ook, dat het met de ijzers te maken heeft. Paard heeft tot woendag altijd als een tierelier gelopen. Maar het voornaamste is dat ie er maar goed uit mag komen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:20

Arabesk schreef:
Nadya schreef:

Het kan, maar het kan ook toeval zijn en dat er iets anders aan de hand is, moeilijk te zeggen.

Als het wel door het beslaan komt, is dat geen reclame voor de beste man.

Daar heb je gelijk in, maar deze smid is wel degelijk proffesioneel. Dus de schuld daar nu op schuiven is wel erg gemakkelijk.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:22

Mijn paard heeft door op ijzers lopen ook kreupel gelopen toen ze eraf gingen nergens meer last van. Maar zijn hoefbot is wel naar buitengekanteld. Als dat erger naar buiten zou zijn gekanteld had het blijvende kreupelheid kunnen veroorzaken maar dat is het gelukkig niet. Mischien dat je dat ook met je DA of Smid kan bespreken? Veel succes en Sterkte!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:22

Citaat:
Daar heb je gelijk in, maar deze smid is wel degelijk proffesioneel. Dus de schuld daar nu op schuiven is wel erg gemakkelijk.

Schuif ík de schuld daarop? Volgens mij heb je niet helemaal begrepen wat ik bedoelde: Ik zeg toch dat het toeval kan zijn: Stel dat het beslaan tegelijk is gevallen met het hoefbevangen raken van je paard?

Ook al ben je professioneel, een paard mag nooit slechter lopen na een bekapping of het beslaan, dan daarvoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:34

Lijkt mij ook niet, hoor, Udo2001...... Professioneel of niet, iedereen maakt wel eens een foutje. Heb het zelf meegemaakt met mijn bekapper van de week. Deze keer liep mijn paard voor het eerst supergevoelig na het bekappen en we hebben net al zoveel ellende met hoefzweren meegemaakt en dan dit weer. Reken maar dat ik niet blij was met de bekapper, of hij nou goed is of niet. Het hoort gewoon niet te gebeuren. Punt.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:39

Ik zou even foto's laten maken.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 09:02

StableEnable schreef:
Ik zou even foto's laten maken.

Mocht de smid morgen niets vinden, dan denk ik ook dat ik richting de kliniek ga.
Ben te bang als dit te lang doorgaat dat er blijvende schade aan zijn voeten is.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:40

Misschien is je paard gewoon ontzettend gevoellig op ijzers. Ijzers kunnen namelijk heel nadelig zijn voor de gewrichten van je paard (ivm schokken enz) misschien ligt daar de oorzaak en kan hij gewoon niet tezegn de gevolgen van ijzers onder zijn voeten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:33

Ik denk, vooral door de pulsatie in de kootholte, ook aan hoefbevangenheid.

Het moet uit de wereld dat een hoefbevangen paard altijd met de voorvoeten naar voren staat. Mijn paard is flink hoefbevangen geweest en heeft NOOIT zo gestaan en ook niet veel gelegen.
Wat ik bij haar opmerkte was dat ze iets stond te wiebelen van het ene been op het andere. Zoals wij ook doen als we lang staan.
Ik hoop dat je gauw duidelijkheid krijgt.