Hoefijzers weidepaard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Hoefijzers weidepaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:16

Mijn paard staat 24/7 in de wei.
Ze heeft geen sterke hoeven en als we dus (1x per week) over het asfalt gaan, slijten ze af.
Dus de voorkant van haar hoeven zijn nu aan het afslijten.
Ik wil graag hoefijzers laten zetten, maar nu vroeg ik mij af.
Zijn er wel hoefijzers voor paarden in de wei? Die dus ook blijven zitten als ze in het water staan en in de modder enzo?
Bedankt.

EmptyWords

Re: Hoefijzers weidepaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:19

ligt eraan hoe modderig de wei is...ik ken wel iemand die het paardf altijd met springschoenen in de wei zet, dan loopt ze ze er zelf niet af, anders zou je je hoefsmit moeten bellen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:21

De wei is heel groot, alleen vooraan bij het hek is modder, en er is een deel van de wei wat laag ligt, en waar behoorlijk wat water ligt, waar ze heel vaak in staat.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:21

Die van mijn vriendin staat nog niet zo heel lang op ijzers maar toen ze op de wei stond gingen ze er niet af. Staat ook 24/7 op de wei in de zomer en herfst, was voor haar ook tegen het slijten als ze naar de manege wordt gereden 1x per week en voor een goede stand ivm hoefbevangenheid.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:25

Dat ijzers eronder uit worden gezogen is l*lkoek. Dan zitten de ijzers gewoon niet goed.

Hier in de buurt hebben kennissen van mij 2 ijslanders heel het jaar door buitenstaan met ijzers, en ze staan best wel in een bemodderd stukje.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:29

Die van mij staat met ijzers al maanden in de blub en dat gaat goed hoor, wel krijgt jij iedere 6 weken nieuwe ijzers dus weet niet hoe het gaat als ze er langer onder zitten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:33

Oh dus dat kan gewoon Lachen Maar ik ben wel erg bang dat ze met het rijden met haar achterhoef haar voorijzer er af trapt.. Want ze loopt ERG ruim.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:37

Mijn kwpnertje trapt ze in een modderige/natte wei makkelijk zijn ijzers eronder uit Boos! , omdat hij dan met stoppen na het rennen met zijn achterbenen door schuift tot op zijn voorijzers.
En als dan maar iets los zitten komen ze in de modder (zuigkracht) steeds losser te zitten. Gelukkig heb ik een snelle hoefsmid die gelijk komt. (nu maandag alweer Tong uitsteken )
Mijn arabiertje laat ze er netjes onder zitten Pling .

Met springschoenen de wei in zal ik niet snel doen (eventjes geeft niet) maar er komt toch modder tussen wat gaat schuren.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:41

Mijn pony staat ook vierkant op ijzers en staat in de winter overdag buiten, ook als het slecht weer is. In de zomer staat ze 24/7 buiten. Soms gaat er idd wel eens een ijzer los, maar over het algemeen valt het erg mee.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:48

Sara stond van de zomer met ijzers, ze staat 24/7 in de wei en ik heb er geen problemen mee gehad. Er was toen ook een beetje modder bij de weide overgangen ze bleven gewoon super zitten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:48

Maar helpen springschoenen daar tegen dan? en kan ik dat dan ook beter tijdens het rijden doen? En doet dat niet pijn als ze er een ijzer onderweg trappen?

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:50

Springschoenen kunnen wel helpen, ik heb ze ook een tijdje om gehad. Alleen sloopte mijn pony de springschoenen en ik denk dat ze ook gaan schuren in de modder.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:51

Kan prima hoor. Anouar staat ook gewoon met z'n ijzers in de blubber. Hij heeft nog nooit een ijzer verloren of los gehad (laat ik het afkloppen)
Alleen is het iets minder goed voor het weiland zelf, ze trappen het eerde kapot. Maar dat is wel te overzien.

24/7 met springschoenen zou ik niet doen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:52

Het weiland maakt niet zoveel uit, die is toch zo groot, alleen het weiland waar ze in de zomer in staat is klein, maar dan valt het blubbergehalte ook wel mee Lachen
Maar is het vanwege haar ruime pas ook beter om te rijden met springschoenen?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:53

Je moet inderdaad heel erg opletten met het aftrappen van eigen ijzers. Het kan namelijk niet meteen helemaal los zijn, maar nog helemaal scheef vasthangen aan de hoef, waardoor er kwetsuren kunnen ontstaan.

Mijn vriendin haar paard trapt op wei ook steeds zijn eigen (voorbeen)ijzers eraf. Haar hoefsmid klopt de ijzers slechts met enkele nageltjes vast, zodat ze heel snel loslaten als het paard er zelf op trapt. Hij heeft haar dit aangeraden, omdat hij anders peesblessuren vreest als het ijzer er nog scheef onder hangt.

Maar zo snel trappen ze dat niet los hoor. Mijn paarden staan ook op wei met ijzers, en nog nooit aan de hand gehad. Enkel als ijzer reeds los hangt, kan de modder het inderdaad makkelijk 'loszuigen'

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:54

Gewoon proberen. IJzers eraf tikken of aantikken met rijden is 9 van de 10 keer heel makkelijk te verhelpen met juis bekappen en beslaan.
Geen beenbeschermers gebruiken als het niet nodig is

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:54

ohja, dat snap ik.
Maar mijn paard houd toch niet van blubber dus daar loopt ze echt bijna nooit in. Maar wel in water

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:55

Lenneke_ schreef:
Gewoon proberen. IJzers eraf tikken of aantikken met rijden is 9 van de 10 keer heel makkelijk te verhelpen met juis bekappen en beslaan.
Geen beenbeschermers gebruiken als het niet nodig is

Okee dankjewel Lachen Zal ik doen.
Ik ga morgen meteen een smid bellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:04

Is het niet fijner om hoefschoenen te nemen? Lachen
Die doe je aan als je over het asfalt gaat lopen, en in de wei kunnen ze gewoon uit. Heeft véél voordelen; geen problemen met afvallende ijzers (maar dat zou sowieso niet mogen), paard heeft meer grip in de wei, de wei wordt niet zo snel kapot gelopen, paarden kunnen elkaar minder snel verwonden, ze hebben meer gevoel in hun voeten en struikelen dus minder..

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:56

HAR -> BEH

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:02

MysticTinker schreef:
Is het niet fijner om hoefschoenen te nemen? Lachen
Die doe je aan als je over het asfalt gaat lopen, en in de wei kunnen ze gewoon uit. Heeft véél voordelen; geen problemen met afvallende ijzers (maar dat zou sowieso niet mogen), paard heeft meer grip in de wei, de wei wordt niet zo snel kapot gelopen, paarden kunnen elkaar minder snel verwonden, ze hebben meer gevoel in hun voeten en struikelen dus minder..

Ja daar heb ik ook al over nagedacht, maar het leek me zo onhandig, want dan haal ik dr uit de wei, doe ik die dingen aan, en dan ben ik na een half uur op de manege en kan ik ze weer uit doen.. en kan een paard daar wel normaal mee draven en galoperen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:43

Als je paard niet in staat is om 1x per week over het asfalt te gaan zonder ijzers is er iets mis! Daar zou ik me meer zorgen over maken.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:36

Mijn paard heeft dat ook, maar alleen voor. Hij heeft gewoon erg zachte voorhoeven en ik ga op hoefschoenen over. Natuurlijk kan je paard er gewoon mee galoperen. Je kan ze er toch gewoon onder doen thuis en als je terug kom weer uit?

Er zijn zelfs paarden die er mooier door gaan lopen omdat er wat meer gewicht aan de hoerven hangt. Het heeft geen nadelige invloed op de gangen van je paard. Hoefschoenen zijn net als ijzers, alleen zit er nu ook een stuk onder de zool van de hoef en over de hoefwand. Dus what's the difference behalve dat hoefschoenen veel veiliger en paardvriendelijker zijn?

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:41

k heb een tinker die voor op ijzers staat en ook 24/7 op wei met een modderige wei en ze laat ze er netjes onder zitten..ook zij is erg ruim en trapte ze in t verleden er vaak onderuit maar de smid had haar achterhoeven iets stomper gemaakt en de ijzers net ff ietsjes korten en geen last meer gehad..sinds we dat een paar x gedaan hebben is t nu niet meer nodig Knipoog madam laat ze er netjes op zitten!

nou moet k ook zeggen dat t ook per smid verschild bij de 1 had ze ze er binnen een week af en bij de ander(mijn huidige smid) blijven ze netjes een week of 9 zitten en dan moeten er weer nieuwe op!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:29

Arabesk schreef:
Als je paard niet in staat is om 1x per week over het asfalt te gaan zonder ijzers is er iets mis! Daar zou ik me meer zorgen over maken.

Ze tilt haar hoeven niet goed genoeg op en daarom gaat het slijten