Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

xStelmaria schreef:zacht, vers brood gaat uitzetten in de maag van het paard en krijgen ze koliek [meende ik ergens gelezen te hebben, maar ik ben geen expert dus weet niet zeker =P]
merrieveulen schreef:nee, dit gebeurt alleen als het brood onvoldoende gegist is, en dat is voor mensen en paarden even schadelijk. goed gebakken brood is 'uitgegist' en zal amper uitzetten als er vocht bijkomt, anders zouden een hoop mensen een flinke maagruptuur oplopen bij het eten van de dagelijkse lunch. brood dat niet goed gegist is kan nog wél enorm uitzetten, en dan de maagwand kapotdrukken. voor paarden is dit extra gevaarlijk omdat zij niet kunnen overgeven wanneer de maag te vol wordt.
normaal gesproken kan je een paard rustig wat brood geven, vers brood niet in grote hoeveelheden, maar een plakje vers brood is echt niet gevaarlijk. in grotere hoeveelheden kan het brood een klont (denk aan een deegbal) gaan vormen, en dat is dus wel gevaarlijk.

ik ben alleen de 'en' vergeten. (maar nu ik het zelf terug zit te lezen vind ik het persoonlijk nogal 'aanvallend' staan in plaats van aanvullend
) 
DeniseES schreef:sorry trouwens merrieveulen, als ik het zo terug lees is het net of ik tegen jou in ga of iets dergelijks, maar ik bedoelde het alleen als aanvulling op jouw verhaalik ben alleen de 'en' vergeten. (maar nu ik het zelf terug zit te lezen vind ik het persoonlijk nogal 'aanvallend' staan in plaats van aanvullend
)
)

maar wel lekker blijf doorvoeren met bruin(!!)brood.. vindt ze lekker