Hoef te ver versleten -> paard loopt op straal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Hoef te ver versleten -> paard loopt op straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 15:26

Mijn paard loopt sinds ik haar heb op de weg zonder ijzers, ik wil er ook liever geen ijzers onder hebben. ze loopt denk ik 2x in de week 3 km en zo veel mogelijk in de berm. Nu heeft ze bij de vorige eigenaar waarschijnlijk altijd ijzers gehad, haar hoef is nu wel erg ver gesleten waardoor ik denk dat ze op haar straal loopt, hierdoor gaat ze voor erg kort lopen. wat kan ik hier het beste aan doen?

Udella

Re: Hoef te ver versleten -> paard loopt op straal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:27

Hoe loopt het paard nu? gevoelig op de stenen?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 15:28

ja, ze loopt ook moeilijk/langzamer op stenen met een verkorte pas en op het gras loopt ze wel normaal, iets gevoeliger wel.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:29

wat je het beste kan done?
hoefijzers eronder of adviesvragen aan de hoef smit!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:29

Ik denk dat je smid dit beter kan beoordelen dan ons.

Misschien heeft ze gewoon ijzers nodig, sommige paarden kunnen moeilijk zonder ijzers...

offtopic, udella wat heb jij een enorm zielige ava Boos!

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:31

Ze wilt geen hoefijzers, en de meeste hoefsmeden raden alsnog ijzers aan omdat ze daarvan hun brood verdienen.

Je zou het paard een poos in de wei kunnen laten staan, of rijden maar dan absoluut niet op de stenen zodat de hoeven kunnen groeien. Daarna langzaam opbouwen als je op de stenen gaat lopen, de hoeven moeten er ook aan wennen.

Een bekapping lijkt me trouwens ook wel juist.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 15:33

wat zou er dan aan bekapt kunnen worden ?

Hoe lang duurt dat aangroeien ongeveer?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:35

tijdelijk hoefschoenen gebruiken...werkt voor mij en pony prima!

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:36

Misschien moet hij wat van de straal afhalen.

Dat hangt per paard af natuurlijk. Ik wil ook geen ijzers en mijn hoefsmid raadde me aan om 2 a 3 weken niet te gaan lopen op de stenen. Ik heb zijn advies braaf opgevolgd, en ik ging ook erg langzaam opbouwen. Nu kan ik erg lang op de stenen lopen/draven zonder dat zijn hoeven te kort worden. Lachen
Je hebt er veel geduld voor nodig, vooral als een paard ijzers gewend is.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:37

De straal hoort de grond te raken wanneer ze loopt, dat is niet erg en heeft juist een schokbrekende functie. Weet je hoe lang ze al van haar ijzers af is? Het kan een kwestie van wennen zijn, dat met elke bekapbeurt een stukje minder zal worden. Hoe is de kwaliteit van haar hoeven?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 15:40

ze heeft op zich wel sterke hoeven er zitten ook geen scheuren of iets in en ze brokkelen op zich ook niet erg hard maar het slijt nu nogal hard alleen voor trouwens

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:47

En staat ze in de wei? Met al die nattigheid van nu worden de hoeven dan erg zacht, en slijten ze nóg sneller, daar moet je dan een beetje mee oppassen. Verder kun je natuurlijk het beste je hoefsmid om raad vragen Lachen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 15:49

ja ze staat in de wei ja ik hoop dat het weer snel mooi weer word:P

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:59

Gewoon een goede hoefsmid raadplegen en niet op meningen van alle mensen hier af gaan.
Als ze verkort loopt is er iets niet goed. Helemaal als dat ook op gras gebeurt.
Ik ben absoluut geen voorstander van ijzers, over of de straal de grond moet raken zijn de menigen verdeeld en net als zo'n beetje bij alles wat met hoeven te maken heeft.
Dan kunnen wij hier in dit topic wel van alles gaan aanraden, maar wij zijn geen proffesionals en weten niet wat er precies met je paard aan de hand is omdat we het niet kunnen zien.
Hoeven kunnen snel slijten, en hebben tijd nodig om aan de omschakeling naar ijzerloos te wennen, net als dat ze ook moeten wennen aan lopen op verharde wegen.
Elk paard is anders, maar er is wel één ding waar iedereen het over eens is.No feet No horse.
Haal er dus gewoon een goede hoefsmid bij. Eventueel een natuurlijk bekapper, maar dan wel één die haar niet gelijk op haar hakken zetten.
Hoeven zijn de bouwstenen van je paard, letterlijk, alles steunt er op, en als er plotseling iets in veranderd, of dat nou aan de stand van de hoef of ijzers zijn, hebben paarden daar last van.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:08

Als je een goede bekapper eens wil laten kijken zou ik je simon lingbeek aanraden. Altijd een eerlijk advies en geweldig hoe hij met paarden omgaat. Hij zal je ook eerlijk kunnen vertellen of je zonder ijzers verder kunt gaan of niet. Via google vind je zijn website snel Lachen Feit is dat wanneer je paard niet goed/gevoelig loopt, je er iets aan zult moeten gaan doen en dus een ervaren persoon ernaar moet laten kijken. Hoefschoenen kunnen een optie zijn zoals aangegeven maar ook dat kun je dan vragen Lachen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 16:13

hoefschoenen in maatje trekpaard word hem denk ik niet

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:14

Ik zou het inderdaad even met je hoefsmid bespreken, ikzelf ben eigenlijk niet meer zo'n hoefijzer'fan' sinds ik daar toch mindere dingen over gelezen heb. Mijn haflinger staat ook ijzerloos maar haar hoeven slijten ook voor m'n ogen af ik zelf ga nu gewoon overstappen op hoefschoenen na aanraden van een aantal bokkers en m'n instructrice (ook omdat ijzers bij haar niet blijven zitten) Hoefschoenen vangen de schokken ook veel meer op dan ijzers (daar slaat het geloof ik juist nog extra door) deze heb je er alleen tijdens het rijden om en niet 24/7 Knipoog Persoonlijk vind ik (ondanks dat ik het af en toe niet met haar eens ben) dat Arabesk (op bokt) daar altijd goede informatie over geven kan Knipoog

edit: en wat dat maatje trekpaard betreft, je kan hoefschoenen op maat laten maken Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 16:18

weet je ook een website?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:25

Yinari schreef:
De straal hoort de grond te raken wanneer ze loopt, dat is niet erg en heeft juist een schokbrekende functie.

Inderdaad, dat was ook mijn eerste gedachte Ja De straal zorgt voor schokdemping, maar zorgt ook dat er genoeg bloed door de hoeven wordt gepompt, en daardoor worden de hoeven ook weer sterker, ze krijgen een seintje dat de hoef te kort wordt, en gaan dan vanzelf harder groeien.
Ik zou dus even niet teveel over het asfalt lopen. Maar langzaam opbouwen, totdat de hoeven hard genoeg groeien om de slijtage zelf weer bij te werken Lachen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 16:41

en dat is ongeveer hoelang?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:47

Nelleke1 schreef:
weet je ook een website?

nee, maar smidjes ofzo (weet niet hoe je het typt) die zijn op maat te krijgen, anders moeten je even de zoekfunctie gebruiken of misschien staat er wat op de wiki, eventueel denk ik dat Arabesk je wel een link naar een site kan geven Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:55

Zoals al eerder opgemerkt hier is de straal inderdaad de schokdemper van de hoef, boven de straal zit het straalkussen. Onder de toon zit geen enkele schokdemping en als paarden hier op landen, komen de schokken keihard, ongedempt door en geven schade aan pezen en gewrichten.

Een paard hoort dus op de straal te lopen. Dat een paard met gecontraheerde hoeven en of een paard dat net van de ijzers komt daar gevoelig op loopt is logisch. De straal is veelal onderontwikkeld.

Afbeelding

Hier zie je één en hetzelfde paard mét ijzers en zonder. Duidelijk is te zien dat met een ijzer de straal de grond niet raakt, zonder ijzer (en na bekapping) wel.

AfbeeldingAfbeelding

Een optie is om hoefschoenen te gaan gebruiken met een pad erin die de straal stimuleert, als het paard erg slecht loopt op een harde ondergrond.

Ik zal per pb de link geven van een goeie site.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:57

Heel mooi en duidelijk weergegeven Arabesk!! Ja

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 09:07

en daarom wil ik haar ook graag ijzerloos houden, al dat gedoe met ijzers, ik heb er niets op tegen maar wil mijn paard liever ijzerloos houden. Knipoog

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:42

wat ik me af vraag is hoe je het eigelijk zo ver hebt laten kunnen komen????!!!