merrieproblemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

merrieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:15

ik heb sinds een maand of zo enorme problemen met mijn merrie van 4 jaar.
ze heeft op dit moment bijna chronische hengstigheid en er is eigenlijk qua trainen niks mee te beginnen omdat ze alleen maar bokt en steigert e.d. nou zit de dierenaerts dus te denken dat er iets fout is met haar eierstokken of zo dat en ietje vastzit o.i.d het is in ieder geval heel vervelend en het wordt nou zo erg dat ik erg gisteren voor de eerste keer na 6 jaar er af gevallen ben en ik moet eerlijk zeggen dat ik er eignelijk wel genoeg van heb aan gezien ik nu met de krukken thuis zit. zijn er meer mensen die dit hebben en wat doen jullie hier tegen??? en zou steriliseren een optie zijn???
het is namelijk wel zo dat ze eigenlijk een schat van een paard is... maar ze zit echt niet lekker in haar vel en heft heel erg haar buik opgetrokken en zo dus ik neem het haar ook niet zo heel kwalijk hoor maar het is wel hel vervelend aangezien ik van plan was haar dit seizoen in de sport uit te gaan brengen. ik hoop dat jullie tips of zoiets hebben......... Bloos

FBN

Re: merrieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 09:23

weet echt niemand iets????

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:08

he gatsie wat vervelend zeg.
helaas heb ik geen ervaring met dit soort dingen, maar wat zegt de da ervan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:10

Er zijn wel mogelijkheden maar die moet je met de da bespreken. Oa knikker laten plaatsen in de baarmoeder, aan de medicijnen (regumate?) maar daar kan bokt niet veel van zeggen denk ik. Bel de da eens zou ik zeggen.

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:10

sterreliseren is idd een optie. vooral omdat er iets mis is met haar eierstokken. Goed de DA om advies vragen, die heeft er wel ervaringen mee denk ik zo

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:11

een vriendin van een kennis van mij had ook een merrie die niet te rijden was als die hengstig was. Volgens mij heeft die er door een veearts een knikker laten plaatsen in de baarmoeder. En toen ging het stukken beter. Ze heeft de knikker er uitlaten halen toen ze de merrie wilde laten dekken. Heeft nu een heel leuk hengst veulen bij de merrie.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:15

Volgens mij wordt steriliseren nauwelijks gedaan. Dat is zo'n massale buikoperatie.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:46

er zijn wel meer merrie's met die problemen . een op stal had zo erg problemen dat ze niet te rijden was. na een tijdje zoeken was de oorzaak gevonden en nu gaat het super.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:11

Wat was de oorzaak dan splash?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:58

Oeh wat vervelend zeg, voor jou maar helemaal voor je merrie.

Mijn merrie heeft ook periodes gehad dat ze niet te rijden was en enorm met opgetrokken buik liep. dit toen ze ong. 6 jaar was.
Het leek net alsof ze een week niet gedronken had, zo opgetrokken liep ze. En maar bokken en doen... heel sneu.

Ik heb haar toen laten scannen van binnen (in een opvoelbox gezet wat wel nodig was)
Daarmee kun je zien of er wat verkleefd zit of wat anders dwars zit.

Bij mijn merrie was niets te zien. Ik heb toen in overleg eerst homeopathische middelen geprobeerd aangezien ik haar erg jong vond om al aan de hormonen te doen. (Regumate) De DA was het met me eens.

Ik heb vervolgens een zomer lang Moody Mare gegeven en nu gaat het super.

Dus ik zou haar zeker eerst goed laten scannen, dan weet je meer en kun je van daaruit verder plannen maken! Ja

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:15

Mijn merrie heeft het ook. Is niet te rijden momenteel, ze bokt, staakt, trapt naar mijn been en steigert soms zelfs.
Er zijn veel mogelijkheden. Soms is het homeopatsch op te lossen, of door osteopathie. Bij mijn merrie heeft beide niet geholpen. Ze gaat nu weer aan de Regumate. Paar jaar geleden had ze ook een moeilijke periode, en toen heeft dat goed geholpen. Ze heeft het toen een aantal maanden gekregen, toen hebben we het afgebouwd, en daarna is het bijna twee jaar goed gegaan.
Nu is het dus weer even mis en gaat ze twee weken aan de Regumate, daarna heb ik weer overleg met de dierenarts. Ik heb haar ook nog laten scannen, maar de eierstokken zagen er goed uit. Ondanks dat kan het dus toch een hormonaal probleem zijn.

Het is niet het einde van de wereld hoor, veel merries hebben er last van. Er lopen meerdere topics over op Bokt. Ik zou even overleggen met je dierenarts.
Laatst bijgewerkt door reiziger op 03-04-08 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:17

Sunrise van Imke heeft ook altijd Regumate, en zo wel meer paarden in de topsport Knipoog

Zeker niet slecht

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:15

de dierenarts heeft haar vandaag gescand en alles is in orde (gelukkig) wij hebben samen met de da besloten om toch aan de hormonen te beginnen en ze staat nu in ieder geval weer rustig en in ruststand ( wat ze al weken niet deed) in de paddock dus er zit in ieder geval wel vooruitgang qua gedrag. met rijden gaat mam er misschien dinsdag aan de longe op zitten. steriliseren is eigenlijk geen optie het is en heel duur en een heel zware operatie maar ik hoop dat we er zo uit kunnen komen want de DA zei namelijk wel dat als ze dit eenmaal doen dat ze dat dan kunnen blijven houden...... maar ja daar gaan we nu even niet van uit he. ik denk wel dat ik achteraf gezien misschien een ruin hadden moeten kopen

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:17

Ik hoop ook zeker dat het aanslaat voor jou en je merrie, veel succes OK dan!

Itismei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:21

Mijn dierenarts gaf naast sterilisatie nog een andere optie. Als de Regumate aanslaat weet je dat het inderdaad aan de hormonen ligt en haar advies was om dan een veulen eruit te fokken. De kans is namelijk heel erg groot dat ze daarna een 'normale' cyclus krijgen en dus niet meer zo heftig hengstig blijven.

Hoewel een veulen natuurlijk niet niks is, is het wel minder rigoreus dan eierstokken eruit halen! Heeft jou dierenarts hier niets over gezegd?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 11:08

mam had haar eergisteren gelongeerd echtr niet normaal ze heeft zelfs een ring uit haar longeerteugel getrokken ( ze liep met bijzet) en maar rennen en gek doen en dreigen niet normaal gewoon.
en in de stal ook dreigen en gek doen. maar gisteren was ze in de stal weer een beetje zoals ik haar ken....

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:39

Wat ik zo apart vind is dat er vaak genoemd wordt dat de merrie onhandelbaar wordt wanneer ze hengstig is.
Mijn merrie heeft dus het omgekeerd. Ze heeft een pittig karakter van zichzelf, waarbij ze aanrakingen op onderbuik en benen erg vervelend vindt en dan zelfs met haar benen slaat als ze haar dag niet heeft.
Wanneer ze hengstig was, wat ze ook bijna chronisch leek te zijn.. draaide dit juist om.. kwam ze tegen me aan staan om aangeraakt te kunnen worden, vooral haar achterzijde (waar ik normaal amper naar mag wijzen) en deed ze erg lief en aanhankelijk.. Het probleem onder het zadel was alleen dat ze niet meer wilde lopen!! Als ik opstapte, liep ze een rondje.. en staakte ze vervolgens gewoon! Ik kon aandrijven en op den duur bijna schoppen wat ik wilde... ze ging bij het aandrijven alleen maar staan piesen!

Mijn DA adviseerde gelijk om met Regumate te starten.. (ze is nu net 11) Dit krijgt ze nu bijna twee maanden en ik ben benieuwd hoe ze zich houdt als het op is.. Ze zou dan weer in een normale cyclus terecht moeten komen en zo niet... dan heb ik hier wat tips kunnen lezen.. Ik ben erg benieuwd wat de kosten zijn van het scannen van haar eierstokken.. Ik wil liever geen knikker in haar stoppen, want daar zijn ook minder positieve verhalen over! En ik weiger haar eierstokken te verwijderen, maar daarnaast heb ik nu nog niet de mogelijkheid om een veulen te fokken..
Ik blijf dit topic volgen!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:45

mijn merrie heeft het ook, die laat zich niet opzadelen, en bokt met opstappen.
loopt ook constant met staart te zwiepen en te plassen.
sinds een maand is er bij mijn merrie Cushing ontdekt.. en dat heeft dus alles met de hormoonhuishouding te maken.
Nu staat ze op medicatie, maar het wordt nog niet minder...
succes!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 20:50

de regumate heeft echt heel goed geholpen ze is echt weer helemaal zoals ik haar ken ik was echt zo blij toen ik op stal kwam!!!!!

soooooR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:53

Onze tinkermerrie heeft hier ook veel last van gehad.. ze heeft toen de prikpil gehad en toen was het een tijdje verholpen.. de beste oplossing (uit ervaring) is toch echt een zwangerschap, maar ik dnek niet dat je op een veulen zit te wachten. bij de dierenarts hebben ze er iets voor het is een kuur.. ik geloof rond de 60 euro, maar het werkt erg goed. ik kan zo snel niet op de naam komen maar ik zal het even navragen!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:54

Ik heb hele goede ervaringen met een simpele knikker Ja

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:03

Ik had net toevallig contact met mijn DA..
Ik geef mijn (pis)merrie nu zo'n 2 maanden Regumate en de bus is nu bijna leeg.. denk dat ik er nog voor een weekje in heb zitten..
Ik ben ermee begonnen omdat ze zo onregelmatig hengstig was.. weken achter elkaar wel en dan weer een paar dagen niet (zou net andersom moeten natuurlijk)..
Mijn DA adviseerde Regumate te gaan geven en wanneer die bus op is, gewoon bekijken hoe de cyclus eruit gaat zien.
Vaak is de cyclus namelijk weer regelmatiger na het gebruiken van Regumate.

Ik had contact met mijn DA omdat ze nu ineens toch hengstig is geworden, terwijl de bus nog niet op is (nog voor een weekje ongeveer) Maar hij zei dat het normaal is dat ze in deze tijd hengstig worden en dat het nu even niet erg is dat ze, door de medicatie heen, hengstig is.. Ik moet het gewoon blijven geven, zelfde docering, en wanneer het op is.. haar cyclus in de gaten houden..

Mocht het dan weer zo raar zijn.. weken achter elkaar en dus erg extreem.. toen had hij het ook over het plaatsen van een knikker.. Maar aangezien ik over een paar jaar een veulentje bij der wil fokken, vroeg ik of er kans is dat ze door die knikker onvruchtbaar wordt.. Ik kreeg toen een twijfel! Hij zei dat ik me daar niet zo'n zorgen om hoefde te maken, maar ik weet nu dus wel dat het voorkomt dat merries er onvruchtbaar van worden, dus hopelijk is het niet nodig.

Mocht hij over een tijdje, als blijkt dat de cyclus toch nog flink verstoord is, weer beginnen over die knikker, dan laat ik mijn merrie eerst scannen.. Dan wil ik eerst uitsluiten dat er iets met haar eierstokken of baarmoeder aan de hand is.. Een cyste/tumor bijvoorbeeld..
Dus dit zijn voor mij nu even de drie opties..
- Gebruik van Regumate voor een tijdje.
- Het laten scannen en opvoelen.
- Plaatsen van een knikker.
En dit alles omdat ze gewoon niet lekker in haar vel zit momenteel. Ik doe dit alles niet omdat ze vervelend is wanneer ze hengstig is.. Integendeel... Ze is juist liever als ze hengstig is, maar ik merk dat ze zichzelf dan toch enorm in de weg zit en niet weet wat ze met haar lichaam aan moet. Dus alles voor het paardje en niet voor eigen makkelijkheid!!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 13:50

we hebben het deze week weer de regumate moeten afbouwen en dat ging dus totaal niet -> ze zat weer te stampen en zo ze zat namelijk op 10ml en dat moesten we heel langzaam afbouwen (normaal 6 ml) dus nuzit ze weer op 10. wij hebben de dierenarts gebeld en die zei tegen ons dat de enigste verdere oplossing steriliseren is.... zeker omdt ze nog zo jong is

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:38

Ik heb ook net regumate gehaald bij de DA,maar nu ben ik vergeten tevragen wanneer er ik kan beginnen.IK geef het omdat ze super vervelend en heel lang hengstig is.Vorigjaar heb ik het ook gebruikt werkte prima.maar ik weet het niet meer.Ik dacht dat ik er gewoon mee kon beginnen.Misschien weet 1 van jullie het.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:43

Sterelliseren zou ik absoluut niet doen.
Misschien second opinion doen met een andere da??

Suc6