een paar uitstekende rugwervels

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

een paar uitstekende rugwervels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 23:40

in december heb ik een paard gekocht bij een handelaar, de geschiedenis van het paard is veder onbekend. het enige wat ik weet is dat ze enige tijd als manege paard heeft gefunctioneerd, en dat ze daar erg mager was. 2 weken na dat ze bij mij stond begon ze te bokken met rijden en begon ze pijn in haar rug aan te geven. ik heb haar 4 keer door een osteopaat laten behandelen, maar bij de laatste keer zei de osteopaat dat het eigelijk niet meer nodig was, omdat alles weer recht stond.

nu een aantal weken later geeft ze nog steeds veel pijn aan in haar rug, en is met rijden de ene keer heel braaf, en de dag erna is het een tijd bom, die elke 5 min. explodeerd (bokken,steigeren enz)

nu viel het mij op dat vlak voor het kruis en zo`n wervel of 4 meer uitsteekt,hoger ligt dan de rest(dit terwijl de rugwervel wel recht loopt van schoft tot staart). naast de rugwervel aan de linkerkant zijn haar spieren helemaal dik, verhard en opgezet. als je het van een afstandje bekijkt dat zie je een hele bult zitten, van verkrampte spieren. ook bij haar schoft geeft ze veel pijn aan, aan de rechterkant. als ik op haar rug druk op de plek waar de wervels iets hoger liggen, dan kruipt ze haast door de grond heen, zo veel pijn heeft ze.

met rijden ben ik helemaal gestopt. ik zit er aan te denken om rontgen foto`s te laten maken van de rugwervels op haar rug. en donderdag komt er een andere osteopaat op stal langs voor een ander paard, en die laat ik ook even naar mijn paard kijken.

zijn er meer die uitstekende rugwervels hebben bij hun paard? zou dit iets van kissing spinse kunnen zijn?

Belker

Re: een paar uitstekende rugwervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:53

Dit kan ook gewoon de bouw van het dier zijn, of door verkramping of gebrek aan spieren komen. Kissing spines wervels steken niet op deze manier uit.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:56

Mijn merrie heeft ook een paar werveltjes die iets hoger liggen dan de rest. Voor zover ik weet, heeft ze hier geen last van: ze heeft nooit rugpijn of spierpijn.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:50

Mijn paard heeft dat over de hele lengte van zijn rug gehad. Nu nog wel een beetje maar het valt nu pas echt op als je er zonder zadel op zit, dat hou je ook niet lang vol Haha! .
Bij mijn paard was het duidelijk een gebrek aan bespiering. Hij kreeg ook geen spieren omdat het zadel tegen de uitstekende wervels aan drukte als een soort notenkraker en hij het daarom vertikte om zijn rug goed te gebruiken. Ik kreeg toen het advies van een goede zadelmaker om met luchtkussens te gaan rijden, na een maand was er al zichtbare verandering.

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:52

Ik zou iemand die er verstand van heeft er gewoon naar laten kijken.

mii_bll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:01

Ik volg even mee..

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:07

Ik volg dit ook even verder, want mijn paard heeft dit ook:
1 wervel valt wat uit de pas. Ik heb alleen wel het idee dat
het beter wordt door haar te gebruiken. Als je niet wilt rijden,
dan kan je ook ter verbetering van de bespiering gericht gaan
longeren

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:44

Ik sta bij TS op stal en ken dit paard dus.

Het is bij dit paard niet een kwestie van te arm bespierd. Bij te arm bespierd krimpt ie niet ineen van de pijn als je er wat druk op geeft. Ik heb die reactie gezien gister en het is duidelijk dat het paard veel pijn heeft.
Ik heb begrepen van TS dat ze a.s woensdag een afspraak heeft bij een dierenkliniek voor verder onderzoek.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:35

klopt ik ga a.s woensdag naar de kliniek, en dan gaan we eens kijken hoe of wat.. want het is niet normaal dat ze zo veel pijn heeft. ik was alleen benieuwd of er mensen waren die dit herkenen

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:50

Klopt wel als ze links achter pijn heeft dat ze dan rechtsvoor opvangt en daar dan ook last krijgt.Goede osteopaat kan helpen.
succes verder

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:07

Succes bij de DA morgen. Ben wel heel erg benieuwd wat het is. Verstandig dat je je paard momenteel niet rijdt, de reactie van haar die ze geeft dat ze pijn heeft, is niet een klein beetje.

Succes morgen!!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 20:23

ik ben bij de kliniek geweest. de foto`s van haar rug waren goed. maar haar spieren waren allemaal zo erg verkrampt dat een fysio en een jaar rust het niet hadden kunnen oplossen. ze heeft nu op elke cm van haar rug een injectie gekregen met een soort spierverslapers. ze heeft nu 4 dagen box rust, en mag daarna weer rustig aan de gang, dus ben benieuwd. ik merk wel aan haar dat ze nu geen pijn meer heeft, ze is liever en aanhanklijker geworden.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:26

Dat is goed nieuws Go jij! Go jij! . Er is dus niks met de wervels aan de hand.
Toch vind ik het zo wel een beetje op het verhaal van Ino lijken, bij hem waren de spieren ook verkrampt. Alleen was bij het bij hem duidelijk waar het probleem vandaan kwam. Het zadel na laten kijken, en te horen krijgen dat het prima licht. Ik vertrouwde het niet, nog een keer na laten kijken, niks mis mee, maar Ino ging steeds slechter lopen en zijn oren gingen al plat als hij het zadel al zag. Toen heb ik bij iemand anders maar een ander zadel gekocht, maar ik vond hem niet verbeteren. Het begon me toen wel op te vallen dat zijn wervels heel erg uitstaken. Ik heb toen weer een zadelmaker laten kijken met dat verhaal van die wervels erbij, maar dat was volgens hem niet mogelijk. De volgende zadelmaker vond dat dat ook niet kon. Zadelmaker nr.3 werpt een blik op zijn rug en begint zelf over het notenkraker effect en dat ik met zo,n rug geen passend zadel zou kunnen vinden. Hij heeft met toen die luchtkussens aangeraden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:58

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:06

Eigenlijk begint je verhaal al niet te gunstig.
Een manege verkoopt alleen een paard als er iets aan de hand is, want een goed manegepaard is niet eenvoudig te vervangen.

Verder kan je op de foto's alleen de bovenkant van de ruggewervels in beeld krijgen, i.i.g. de rugwervels die grofweg gezegd 'achter het zadel liggen'. Dus er kan nog van alles aan de hand zijn aan de onderkant, helaas. Het inspuiten van de rug werkt hoogstens ongeveer 2 maanden, dus je gaat vanzelf ontdekken of er meer speelt, want dan komen de klachten terug. De enige (dure!) manier om nu al achter te komen of er echt niets in de rug speelt is of een botscan te laten maken, een scintigrafie. Dat kan in NL alleen bij De Lingehoeve in Lienden.

In ieder geval succes, en hopelijk komt 't helemaal goed!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 23:01

Knavia schreef:
Eigenlijk begint je verhaal al niet te gunstig.
Een manege verkoopt alleen een paard als er iets aan de hand is, want een goed manegepaard is niet eenvoudig te vervangen.

Verder kan je op de foto's alleen de bovenkant van de ruggewervels in beeld krijgen, i.i.g. de rugwervels die grofweg gezegd 'achter het zadel liggen'. Dus er kan nog van alles aan de hand zijn aan de onderkant, helaas. Het inspuiten van de rug werkt hoogstens ongeveer 2 maanden, dus je gaat vanzelf ontdekken of er meer speelt, want dan komen de klachten terug. De enige (dure!) manier om nu al achter te komen of er echt niets in de rug speelt is of een botscan te laten maken, een scintigrafie. Dat kan in NL alleen bij De Lingehoeve in Lienden.

In ieder geval succes, en hopelijk komt 't helemaal goed!

dat het maar 2 maanden werkt wist ik niet. ik ga er van uit dat de arts van de kliniek gelijk heeft en dat het puur haar spieren zijn. hij zei dat haar spieren leken op die van een kapot gereden draver. Het is nu van belang dat ze haar spieren niet opnieuw vast gaat zetten. gelukkig krijg ik hulp om haar op een juiste manier te gaan trainen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:41

claubrink schreef:
Eigenlijk begint je dat het maar 2 maanden werkt wist ik niet. ik ga er van uit dat de arts van de kliniek gelijk heeft en dat het puur haar spieren zijn. hij zei dat haar spieren leken op die van een kapot gereden draver. Het is nu van belang dat ze haar spieren niet opnieuw vast gaat zetten. gelukkig krijg ik hulp om haar op een juiste manier te gaan trainen

Dan moet je dus achter de oorzaak van de vastgezetten spieren komen. Is daar ook naar gekeken?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:12

De pony komt van een manege af....dan lijkt me de oorzaak wel vrij duidelijk waarom zo'n dier vast zit in de rug.

Een goed zadel en een gerichte training moet toch een hoop kunnen verbeteren en voorkomen.
Het is gewoon diep triest wat er met zo'n dier gebeurd is.

En het bewijst maar weer eens dat je je eens goed achter de oren moet krabben en jezelf gaat afvragen waarom een beest bepaalde dingen doet ipv ,wat ik vaak zie, een of andere hulpteugel eraan knallen om hem er door heen te rijden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:07

Daar ben ik het helemaal mee eens Cowgirl!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 15:07

De arts van de kliniek zei ook dat het een kip en ei verhaal is.
Wat was er eerst; de spieren die zo strak stonden dat die haar ruggenwervel scheef trokken. of haar rug die scheef stond, waardoor haar spieren zo strak zijn gaan staan. dat is iets waar je nooit achter zult komen, denk ik.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:15

Gezien de plek waar je aangeeft zou je paard last van zijn nieren kunnen hebben. Dan steken bij de lendenen een paar wervels ietsje omhoog.
Zeker bij paarden met een normale of korte rug kan dan het zadel erg pijnlijk zijn. De spieren ed zijn dan niet gevoelig maar het paard geeft wel steeds pijn aan, met name als je erop zit.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:20

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:39

Mijn paard was in een S gereden toen ik haar kocht. Ook verkrampte spieren en een enorme bult van harde spieren op haar onderhals en haar lijf dus in een S.
Ik heb haar op advies van de kliniek Equitop Myoplast gegeven gedurende een half jaar.
Ik ben normaal gesproken niet zo van de supplementen, een paard haalt uit gezonde voeding normaal gesproken wat het nodig heeft. Maar voor mijn paard heeft het goed gewerkt.
De artsen hebben het advies gegeven na bloedprikken.
Daarnaast heb ik doelmatige training gedaan: dressuur, springen (niet bijzonder hoog, puur om te gymnastiseren), longeren en regelmatig buiten rijden, recht toe recht aan, lekker ontspannen.
Mijn paard verandere...van gedrag...maar ook van bouw en bespiering. Het was een lelijk eendje (wat ik bewust gekocht heb, omdat ik er een leuk projectje in zag).
Daarna heb ik haar in iets meer dan een jaar van de B naar de M1 gereden.
Je zou eens aan je dierenarts kunnen vragen of Myoplast voor jou ook zou kunnen werken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:49

judith_irene schreef:
Gezien de plek waar je aangeeft zou je paard last van zijn nieren kunnen hebben. Dan steken bij de lendenen een paar wervels ietsje omhoog.
Zeker bij paarden met een normale of korte rug kan dan het zadel erg pijnlijk zijn. De spieren ed zijn dan niet gevoelig maar het paard geeft wel steeds pijn aan, met name als je erop zit.

Zeg jij nou dat door de nieren de wervels omhoog kunnen steken?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:06

xMariekee schreef:
Mischien is het iets met de spieren..
Op http://www.happy-athlete.nl kun je hier meer over vinden Knipoog

interesante site, ga hem eens op me gemak door lezen.

zijn er nog mensen die tips hebben om haar bespiering goed te trainen door middel van grondwerk,longeren en rijden?