Equilibrium ijzers: informatie gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daf

Equilibrium ijzers: informatie gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 22:40

Heb een nieuwe hoefsmid en deze raad mij equilibrium ijzers aan ivm de platvoeten van mijn paard.

Heb nog niet eerder van deze ijzers gehoord. Uiteraard al via internet informatie opgezocht en de pagina van Mustad gevonden, maar wil graag ervaringen horen van mensen.

Zo wordt mij uit de site niet duidelijk waarom je voor een ijzer met 2 lippen moet kiezen of zonder lippen.

Tevens heb ik al vaker gehoord dat een ijzer met 2 lippen voor niet goed is, omdat de voet dan opgesloten wordt.

Ik hoop op serieuze reacties die mij kunnen helpen met het bepalen wat het beste is voor mijn paard.

Arabesk

Re: Equilibrium ijzers: informatie gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:44

equilibrium ijzers zijn niet heel veel beter dan gewone ijzers, het eerste equilibrium ijzer heb ik al tussen de kadaverhoeven aangetroffen in onze vriezer.

er zit een soort afrolpunt in dat lijkt op het breakover beslag van de gebroeders van Nassau

Het equilibrium ijzer is voortgekomen uit een promotie onderzoek dat gesponsord werd door een ijzer fabrikant. In dat onderzoek zijn geen onbeslagen hoeven bekeken, alleen verschillende ijzers.

Platvoeten zijn heel goed op te lossen zónder ijzers en het is ook nog gezonder voor de hoef. Mijn paard had ondergeschoven verzenen en platte hoeven modelletje pannenkoek. Door natuurlijk bekappen (en andere huisvesting) is hij hóger op zijn hielen gekomen en zijn ook zijn platvoeten weer normaal geworden.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 22:50

Dank voor je reactie. Uiteraard weet ik dat geen ijzers misschien beter zal zijn, maar na bij meerdere mensen geinformeerd te hebben heb ik besloten haar op ijzers te laten staan, oa gezien haar leeftijd (18 jr) en ik niet wil dat ze enige tijd kreupel loopt, omdat ik haar hoeven wil corrigeren.

Zij loopt goed met de gewone ijzers, maar dit is mij nu aangeraden. Aangezien ik totaal geen verstand van hoeven, beslag e.d verstand heb hoop ik op eacties, adviezen van mensen die met dit ijzer te maken hebben gehad om zo tot een goede beslissing te komen.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:14

Wat ik tot nu toe heb gehoord zijn wel positieve reacties op dit ijzer!

Heb ook wel eens gehoord dat ze kunnen "schuiven" in dit ijzer. Mogelijk goed om dit na te vragen!

Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:03

Niet alle paarden lopen kreupel als ze van de ijzers komen hoor. In veel gevallen gaat het probleemloos. Op zachte bodem hebben ze veelal echt geen last en moeilijkere oppervlakken zijn goed te doen mbv hoefschoenen.

Wij hebben twee paarden die van de ijzers komen, eentje is 19 de ander 5. Die van 5 heeft korter op ijzers gestaan en heeft meer moeite met steentjes op asfalt dan die oudere. Beide kunnen prima uit de voeten, letterlijk Haha!, met hoefschoenen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:25

Als je toch ijzers wilt: ik heb die ijzers een poosje gehad bij mijn hoefbevangen paard. Ze liep er heel goed op, voorzover ze toen goed kon lopen, natuurlijk. Ken wel een verhaal van een fjord die breakover-ijzers had, (wat Arabesk zei; idd ong. hetzelfde als equilibrium) en die schijnt de eerste week heel raar te hebben gelopen, maar daarna liep die als een zonnetje.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:33

Arabesk schreef:
Niet alle paarden lopen kreupel als ze van de ijzers komen hoor. In veel gevallen gaat het probleemloos. Op zachte bodem hebben ze veelal echt geen last en moeilijkere oppervlakken zijn goed te doen mbv hoefschoenen.

Wij hebben twee paarden die van de ijzers komen, eentje is 19 de ander 5. Die van 5 heeft korter op ijzers gestaan en heeft meer moeite met steentjes op asfalt dan die oudere. Beide kunnen prima uit de voeten, letterlijk Haha!, met hoefschoenen.

Maar ook dit gaat niet voor alle paarden op Arabesk. Het is heel fijn als paarden zonder ijzers kunnen Ja
Mijn merrie kan het helaas ook echt niet, dus helaas... zoals de TS al zei... hier gaat het niet over wel of niet op ijzers zetten maar om ervaringen met een bepaald ijzer Lachen Knipoog

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:10

Het onderzoek naar het Equi-Librium mag dan gesponsord zijn door een hoefijzer fabrikant de resultaten zijn gepubliceerd in wetenschappelijk hoogstaande tijdschrijften dat krijg je met geld niet gekocht.
Er zijn toch ook wel behoorlijk wat verschillen tussen easy breakover beslag en Equilibrium ijzers. Op het equilibrium ijzer staat een paard met een vlak bekapte voet en wordt het effect uit het ijzer gehaald, bij easy breakover wordt de voet mee bekapt, vergelijkbaar als bij een klassieke opzet, het voordeel hiervan is dat er juist een kleiner risico op kreupelheden agv drukkingen is.
Verder is easy breakover een therapeutisch hoefijzer en Equilibrium een sport hoefijzer en dus geschikt voor bijna alle paarden. Wel of geen lippen hangt af van de voorkeur van de hoefsmid en ook van de voet van het paard en het gebruiksdoel.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 12:23

@thijm: dank voor je reactie. Hoe kan de beslissing wel of geen lippen gemaakt worden. Zullen ze zonder lippen niet sneller schuiven? Ik heb ook wel gehoord dat een hoef binnen 2 lippen niet goed is, TE opgesloten (maar dat is wat ik gehoord heb, heb er echt geen verstand van).

Hoe bedoel je precies: het gebruiksdoel?

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:27

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 12:35

@Sannah: Haha! dank voor je reactie, ik ga gelijk even kijken.

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:53

Paarden zoals paarden met grote en/ of platvoeten daar heeft een hoefsmid nogal eens voorkeur voor een ijzer met twee lippen, paarden met slechte wanden en waar moeilijk genageld kan worden daar kan een ijzer met lippen ook helpen om iets meer steun te geven, meer stabiliteit zonder dat extra veel genageld moet worden. De lippen zijn bij het Equilibrium juist wat naar voren geplaatst om het hoefmechanisme zo min mogelijk te belemmeren dus daar zou ik niet zo bang voor zijn. Ook paarden die veel buiten lopen en dan in de modder ed ook daar kan een ijzer met zijlippen net iets meer houvast aan de voet bieden tov van een ijzer zonder lippen. Denk ook nog aan het beslag interval van jouw paard en hoe snel/langzaam zijn voet groeit al die dingen spelen mee in de keuze met of zonder zijlippen .... en dan nog de persoonlijke voorkeuren, als een smid niet gewend is om zonder lippen te beslaan dan is dit moeilijker.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 12:56

Weer een heleboel informatie dus zo te horen, dank je wel. Wat is je eigen ervaring met het ijzer, loopt je eigen paard er zelf ook op?

Die van mij heeft idd grote platvoeten Haha! en ze loopt naar mijn idee goed met gewoon beslag, al schuift ze dus wel eens over de grond, omdat de afrolling dus niet goed mogelijk is. Denk dat het daarom wel een goede keus zou zijn....

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:19

Ik heb er 3 paarden (2 springpaarden 1 dressuurpaard) op lopen en een hoefsmid die bij het bedrijf werkt waar ze gemaakt worden. Mijn dressuurpaard heeft ook grote en ongelijke voeten en zij loopt al een jaar zonder lippen, wel iedere 6 weken nieuwe ijzers maar dat gaat super!!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 13:20

Klinkt goed, moet zeggen dat ik over het algemeen alleen maar positieve verhalen hoor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:35

Ik ga met het verhaal van Thijm mee. Het is een fijn ijzer voor paarden met platvoeten of brokkel hoeven. Maar ook paarden met gewoon goede voeten doen het er goed op.
Lippen zitten idd ver naar voren zodat de belemering van het hoefmeganisme minimaal is.

Het is erg jammer dat ze ze niet in maatje 7x0 hebben Knipoog. Anders had ik ze waarschijnlijk ook onder mijn pony's gehad.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:02

mijn 2 haflingers staan er sinds 2 maanden ook op,ik heb begrepen dat de afrol ook meer uitgebreid aan de zijkanten van ijzer zit dan alleen aan voorzijde dan andere ijzers.

mijn ene haflinger staat op deze ijzers met 2 lippen en de jonge haflinger(zijn eerste ijzers en had beroerde eendevoethoeven) heeft deze ijzers zonder lippen.

het is even vvennen aan het gezicht geen lippen.( maar ze lopen er beide prima mee vanaf dag 1).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:04

Die van mij staat er op en die van een vriendin staat erop.

Ik vind het super ijzers, eerlijk gezegd. Hoef is mooi rond en wordt minder beperkt bij het afrollen. Er zat eerst een balk onder (bij beide paarden), maar die zijn nu dus weg. Lachen

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:59

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden een lezing gehad van Meike van Heel, zij heeft aan het onderzoek gewerkt waar deze ijzer uit voort kwamen. Heel interessant, en er zijn vast ook nog wel wetenschappelijke artikelen over te vinden.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 16:40

@anouk: helaas kan ik dus niet zo veel info erover vinden, alleen wat op de site van Mustad staat. Als jij evt meer info hebt: graag!

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:06

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:09

Is dit zo'n ijzer wat aan de voorkant afbolt net als bijvoorbeeld van een sportschoen van mensen? Als dat zo is raad ik dit ten sterkste af. Mijn hoefsmid heeft namelijk diverse mensen binnengekregen waar deze ijzers onder gezet waren en dat was flink verpest! (mijn hoefsmid is ook van Nassau).

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 11:11

Hoi Somebitch: ik denk dat jij het Cytec ijzer bedoeld en daar is op de site van de gebroeders van Nassau erg veel negatieve dingen over te lezen. Dit is een ander ijzer en daar is niets over te vinden op hun site (ook een ander principe, maar heeft idd wel met de afrolling te maken).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:13

Dan zal het waarschijnlijk een ander ijzer zijn ja. Lachen
Omdat ik het woordje afrolling hoorde moest ik er gelijk aan denken. Knipoog

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 11:21

Dank je wel Anouk87: ik heb de artikelen doorgelezen en het klinkt allemaal erg positief. Ik vind het best eng om zomaar over te gaan op een ander beslag, omdat ik zelf te weinig verstand heb van hoeven/beslag, maar alles wat ik lees is positief en de verandering voor mijn paard zal zo te lezen minimaal zijn, juist een vooruitgang gezien haar platvoeten.

Zal jullie op de hoogte houden van het resultaat Lachen vanmiddag komt de smid.