Ik plaats dit topic omdat ik eigenlijk door andere mensen soms twijfel. Mijn paard heeft een bokhoef voor, ze loopt hier tot nu toe goed op en ook met rijden merk ik geen gekke dingen. Ze is nu 4 maanden onder het zadel. Je ziet dat ze haar been anders neerzet maar meer niet. Ik ben van mening dat ook paarden met een bokhoef gewoon dressuur en springen kunnen (misschien niet zo'n hoog niveau)
Nou hoor ik laatste tijd van mensen en sommige hoefsmeden van ow het is wel stijl en als ik dan zeg dat ze goed loopt en mijn vorige pony het ook had en goed liep zeggen ze ja maar over jaar of 2 heeft ze dan al beginnende artrose en als aangezien het niet veel lager te zetten is zal ze snel last van haar benen krijgen. Daardoor twijfel ik soms van moet ik gewoon lekker doorrijden en hopen dat er niks aan haar gaat mankeren of voordat er iets mis kan zijn verkopen? Ik heb al zoveel met haar bereikt in 6 maanden als je kijkt hoe ze eerst was (panisch enz) en nu, wil dr eigenlijk niet weg doen.
Zouden jullie bij voorbaat een paard al weg doen dat eigenlijk nog niks mankeert en dat ook niet hoeft te gaan doen.
Als je twijfelt moet je haar niet verkopen Verkopen kan altijd nog, maar terugkopen niet, en als je een goede band hebt met je paardje dan zou ik er gewoon lekker mee door blijven rijden, rustig aan doen, en eens kijken of iemand je paard nog kan helpen. Misschien kun je hier eens een mail naar sturen, misschien kunnen zij je helpen: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm Of ga eens langs in het topic van de natuurlijk bekappers, volgens mij zitten daar ook mensen die bokvoetjes hebben bekapt en er een normale voet van hebben gemaakt, die kunnen je misschien doorverwijzen naar een goede bekapper [NA] [HK]De Natuurlijk bekappers, deel3
Ik ken verschillende paarden met een bokhoefje, en daar mankeert helemaal niks aan! Ok je hebt meer risico op artrose, maar je kan bvb ook een paard kopen dat erg koliekgevoelig is, zonder dat je het weet. Niks van aan trekken, gewoon verder doen!
Ik heb op het moment een natuurlijk bekapper die heeft mijn vorige pony gedaan en doet het netjes. Het tijd terug toevallig hoofcare een mail gestuurd en misschien dat ik die ook eens laat kijken. Ben blij dat jullie ook zeggen van niet verkopen, ben niet iemand die me snel iets van anderen aantrekt maar omdat dit een zichtbaar iets is krijg je meer reacties. Heb in half jaar zo'n goeie band met haar opgebouwd, in het begin kon je niet eens een halster omdoen en met zoveel dingen was ze panisch. Nu vertrouwd ze me en is het een heel ander paardje.
Ik heb met mijn pony (D'tje) op haar 18jaar nog parcours van 120/130 gesprongen, MET serieuze bokvoet.. Beestje heeft in de vier jaar dat ik haar gehad heb nooit problemen gehad hiervan..
Mijn vriend is hoefsmid, hij zegt dat een goede smid een paard met bokhoef weer grotendeels goed kan krijgen (als veulen kan het volledig weggaan!). Hoeft absoluut geen probleem te zijn mbt het rijden. Dus gewoon lekker genieten van je paardje!!
noob heeft linksvoor een boktvoetje. is geen enkele belemmering voor hem. wel gaan we iedere 5 weken naar de smid, want na die tijd krijgt hij moeite met de afwikkeling
Als ik iedereen zo hoor, geloof ik dat mijn eerste ingeving toch terecht was:) Negeren die mensen die zeggen dat ik haar moet verkopen. Alvast bedankt voor alle reacties en tips, het doet me goed dat veel mensen zeggen dat ik lekker door moet rijden.
Je moet doen wat jezelf het beste lijkt, het is jou keuze en je moet je niks van anderen aantrekken!
Als je niet zo hoog met haar in de sport wil zou ik haar lekker houden meid. Enne jij trekt je zeker weten niks van andere aan neus omhoog en doorlopen Zo ken ik je!!
Ik heb zoiets van, ik kom zover ik kom en hoever dat is zie ik wel. Er lopen ook paarden in de z met een bokhoef en springen kunnen ze er ook mee. (ikbenfilou) Haha ja zo ken je me inderdaad!! Trek me niet snel iets van andere meningen (gezeur dan) aan
Tja, even nog over dat verkopen: volgens mij ben jij een hartstikke goed baas, als je haar verkoopt krijgt ze miss nog problemen bij de volgende eigenaar, en wat doet die dan? Juist omdat je al zo'n eind bent gekomen met dit paard, dat eerst nauwelijks te benaderen was..........
(mysa) klopt wat je zegt. Klinkt beetje stom, maar als ik zie hoe ze was en wat ik met geduld bereikt heb, heb ik het tot nu toe niet slecht gedaan. sommige mensen op stal zeiden ook dat ze niet snapten dat ik haar nog geen rotklap ofso had gegeven. Ben gisteren zelfs voor het eerst met haar rondje buiten geweest (erop dan he). Ze was super braaf ondanks dat ze de mensen die voorbij kwamen eng vond (vertrouwt ze niet).
Bij mij op het werk loopt een pony met een bokhoef. deze wordt zeer intensief gebruikt...is al twaalf...maar is misschien wel de gezondste die er rondloopt. Heeft nog nooit wat gemankeerd. Het been is natuurlijk ook gewend aan die stand. Als je het te veel wilt gaan corrigeren...dan zou het eens problemen op kunnen leveren.
Als je hem wilt verkopen...zou het ook problemen kunnen geven bij de verkoop...dus dat je 'm moeilijk kwijt raakt, omdat mensen twijfels hebben over de gevolgen van een bokhoef.
Bij onze buren stond er eentje met een bokhoef en het hoefbeen was uiteindelijk gebroken en perforeerde de zool zowat; het dier is op haar zesde afgemaakt, het was een supermooi paardje, goed in sport en ze waren erg zuinig op haar.
Met deze ervaring zou ik dus niet zomaar wat gaan rijden als je het wilt houden.
Ik wist niet dat je zulk commentaar kreeg op stal.. Mijn mening: laat de mensen lekker kletsen en doe wat je zelf wil!! JE hebt inderadad al veel bereikt met dr en dat gaat alleen nog maar meer en beter worden!!
Inderdaad, volg je hart.. Maar hou wel in je achterhoofd dat de kans op vervroegde artrose er is, en dat je dan misschien wel afscheid moet nemen. Maar dat zijn zorgen voor later, nu kan je nog gewoon genieten van elkaar!
(karlijn) Hey meis, Helaas heb ik dat commentaar gekregen ja en tis nu weer stuk minder hoor, maar werd er beetje onzeker van. Ze gaat echt goed vooruit en gisteren liep ze weer super (zelfs recht over een balk in draf )
(julie) Je hebt helemaal gelijk, ik hou dat ook in mijn hoofd, maar geniet nu echt van d'r. Ze doet het super bij me
ik zou haar niet verkopen zoals al gezegt is, je kunt haar altijd nog verkopen. een pony bij ons op stal heeft ook een bokhoefje, heeft er ook nooit last van gehad met rijden. nu door een peesblessure (aan zijn andere voorbeen) staat hij lekker met pensioen. (is ook al rond de 30)
Een bokhoef hoeft echt niet te betekennen dat er niets meer mee kan gebeuren, iemand bij ons op stal heeft ook M2 gereden met een bokhoef en die zal nog verder komen in de dresuur ook...
Ik dacht dus al zoals de meeste mensen hier, gewoon kijken of er nog wat aan te doen is, niet verkopen en gewoon kijken hoever ik kom. Ben idd ook van mening dat je zelfs met een bokhoef soms ook ver kan komen. Jullie hebben mijn twijfels wel weer weggehaald