Wat geven jullie je paard na het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Larissa0304

Wat geven jullie je paard na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:32

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje..

Wat geven jullie je paard na het intensief rijden. en hoeveel??

Ik train dressuurmatig en krijg goed les. ik rij ong. 3 kwartier het ligt eraan hoe het gaat!
Ik ben aan het trainen voor de wedstrijden!

_Yasmine_

Re: Wat geven jullie je paard na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:59

als ik klaar ben met rijden ligt er gewoon voer in de bak Knipoog
maar ik rij op manege paarden....

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:42

Mijn paard rkijgt niks na het rijden.

Train er behoorlijk aan maar ze krijgt gewoon op stal op geregelde tijden haar voer.
Neem aan dat jou paard dat ook krijgt?
Dus wat bedoel je met je braag precies?

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:48

de paarden krijgen sochtend een kilo bix en savonds ook krijgen ze hooi sochtends en savond..
Ik bedoel als mijn paard goed ze best heeft gedaan is een beloning wel verdient toch..

dus dacht uhm wortels of appels of muslie ofzo??

MarciaBos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:49

Het is belangrijk dat je jou paard op het moment dat hij positief gedrag laat zien direct beloond. Dus mijn advies is direct belonen door een goede schouderklop.
De merrie die ik deze tijd berij vindt het heerlijk bij haar manen. Met mijn handen heen en weer wrijven, dat is voor haar een beloning.
Zelf bekijken wat het beste past bij jou paard. Biks hoefd niet per se, maar je kan wel een wortel geven, pepermuntje.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:53

Een compliment? Een knuffel? Een vrolijk baasje/
Maar goed, dat krijgt ze altijd al.
Vaak aai ik haar over de hals en manen en zeg ik dat ze het goed doet. Daar heeft ze het meest aan, dan word ze beloond op het moment dat ze goed bezig is.
Achteraf heeft het geen nut.
Meestal gaat ze na het rijden/longeren de wei in of naar stal en daar ligt/ groeit altijd wel wat eten Lachen
Verder alleen je eten aanpassen op wat ze aan energie levert

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:53

Ik geef sowieso na het rijden altijd 1kg slobber of ie nou goed was of slecht hij verdient het gewoon Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:54

hier loopt al een topic over. ik tem even.

ik zou zeggen: voeren na het rijden heeft geen nut. voor het riden wel...

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:56

die van mij krijgt gewoon een klein handje haver of musli;) ligt eraan waar ik izn in heb:P

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:58

Als we een buitenritje hebben gemaakt, dan krijgen mijn paardjes die mee waren op de rit! Een half kilo muesli en wat olie eroverheen samen met wat peentjes. Das al.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:02

Voeren direct voor of direct na het rijden is slecht. Juist als je intensief rijdt. Doordat je gata voeren moet het lichaam gaan verteren. Dat kost energie. De energie die een paard nodig heeft om de "schade" in z'n spieren weer te repareren. Dus grotere kans op spierpijn.

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 18:04

Bedankt voor al jullie reacties!!

Idd geef ik tijdens het rijden een aai over de hals of bij de manen.
Na het rijden geef ik zoieso geen biks ofzo.. en voor het rijden voer ik ook niet.. dat is volgens mij niet zo heel erg goed als je biks gaat geven.

Als ik gereden heb verzorg ik mijn paard eerst goed uitstappen.. nog even borsteltje erover heen en dan lekker op stal of los. Op stal geef ik dan soms wat muslie ofzo en los als ik wegga paar worteltjes!!

Ik was gewoon benieuwd wat jullie doen!:)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:05

ikenindi schreef:
ik zou zeggen: voeren na het rijden heeft geen nut. voor het riden wel...

Voor het rijden wel?? Lijkt me dan juist van niet, ik bedoel ik loop niet lekker als ik wat eet (of drink) voordat ik ga joggen Verward

Als mijn paard braaf is tijdens het rijden en hij doet wat ik van hem vraag, beloon ik hem direct door schouderklopjes (of kriebeltjes bij de manen) of met mijn stem (braaaaf). Na het rijden krijgt hij een handje muesli met een paar wortels of appels. Ik geef hem niet veel want ik ben niet zo voor het belonen met lekkers. Bij mijn paard krijg ik veel meer voor elkaar als ik gewoon keiblij Gestoord doe en schouderklopjes geef.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:07

Ik vind het raar om te lezen dat na het rijden niet goed is, iedereen bij op stal geeft zijn paard na het rijden wat.

Ik rij, zadel af, borstel erover, hup op stal en slobber maken ff wachten ong 10 min

ik doe dit al 15 jaar en ik heb niet de indruk dat het slecht is

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:08

je kan je paard al belonen door op het jusite moment te ontspannen !
als een dier echt extreem zn best deed krijgt hij een klopje op dat moment.
Na het rijden doe ik niet aan beloningen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:11

Als beloning voor het rijden voeren daarna snappen ze toch niet. Een paard moet je direct belonen.

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 18:12

Voor het rijden vind ik voeren zoieso niet goed dus dat doe ik niet. Op het moment dat mijn paard het goed doet krijgt hij natuurlijk een beloning. Na het rijden geef ik wel iets lekkers.. misschien moet ik het geen beloning noemen. maar lekkere verwenning Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:12

Tita:
Citaat:
Belonen
Een paard kort na een inspanning met wat voer belonen lijkt goed, maar feitelijk doet u het paardenlichaam geen plezier en belast u het dier. Tijdens het sporten bouwt een paard afvalstoffen op (verzuring). Deze verzuring is een soort afvalproduct van eiwitten en suikers. Het lichaam heeft tijd nodig om hiervan te herstellen. Ook gemakkelijk verteerbaar voer verergert die verzuring. Het is beter om uw paard op een andere manier te bedanken en wat later - na circa één uur rust - voer te verstrekken.

Sporten en voeren
Wacht na het voeren minimaal een uur met rijden (werken). En andersom, wacht na het rijden ongeveer een uur met voeren. Reden: als een paard voer gaat verteren, onttrekt het bloed uit de spieren om voedingsstoffen naar de organen te transporteren. Daardoor heeft een paard vlak na het eten te weinig bloed in de spieren om te sporten en treedt er verzuring op. Na ongeveer een uur is het bloedtransport weer op normaal niveau.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:15

Ik geef hem die slobber niet als beloning hoor

Needje bedankt Haha! maarre ik blijf het zo maar doen doe het al 15 jaar en die slobber is niet zijn echte eten zeg maar, maar een tussendoortje ik heb namelijk niet de tijd om een heel uur na het rijden op stal te hangen.

Overigens ben ik wel verbaasd van dit stukje als ik op wedstrijden kijk enzo, krijgen de paarden ook meestal hapje na het afzadelen en gewoon thuis, krijgen de meeste paarden ook wat lekkers na het rijden (en dan bedoel ik geen appel)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:16

Voor het rijden voeren zou ik niet doen, dat is juist slecht heb ik altijd geleerd en lijkt me ook meest logische..
Want met een volle buik werken is voor een mens ook niet prettig.

Een paard zou ik niet standaard na het rijden wat geven.
Veel paarden raken erdoor verwend en worden nijdig als ze niks krijgen.
Sta je op een stal m et meerdere paarden dan vind ik het zelfs een beetje gemeen tegenover de anderen die het horen/zien/ruiken.

Ik sta gelukkig op een privestal,na het rijden krijgen ze wat brok, omdat ik weet hoeveel training ze gehad hebben, smorgens en savonds krijgen ze standaard hun portie, ik vul dat aan op basis van de training.
Als ik dus een dag niet rijd, dan krijgen ze dus minder, dit om maandagziekte te voorkomen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:18

mijne krijgt na het rijden een halve schep brokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:27

Larissa Haha! nou vlak voor het rijden is zeker niet goed! met volle maag loop je niet lekker! een worteltje kan best! een lekkere aai een knuffel en een "braaf" lijkt mij de beste directe beloning!

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 18:28

Idd alou ben het met je eens:)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:30

Op dit moment krijgt die van mij voor en na het rijden ook wat lucerne. Maar dat komt omdat ie nu op de bak staat en daar geen eten krijgt. Dus voer ik m tussendoor. En dus voor en na het rijden. (alles alleen ruwvoer) Ik merk op zich ook niets aan hem. Maar ik probeer er wel rekening mee te houden als het enigzins kan. Ik geef m iig geen krachtvoer voor of na het rijden.

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 18:32

krachtvoer geef ik ook niet voor of na het rijden. gewoon een paar worteltjes..of beetje muslie.. maar de echte beloning is gewoon een klopje op de hals een aai ofzo op het moment dat het paard het goed doet! en na het rijden is dus meer even een klein verwennerijtje..