Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ikenindi schreef:ik zou zeggen: voeren na het rijden heeft geen nut. voor het riden wel...

doe en schouderklopjes geef.
Citaat:Belonen
Een paard kort na een inspanning met wat voer belonen lijkt goed, maar feitelijk doet u het paardenlichaam geen plezier en belast u het dier. Tijdens het sporten bouwt een paard afvalstoffen op (verzuring). Deze verzuring is een soort afvalproduct van eiwitten en suikers. Het lichaam heeft tijd nodig om hiervan te herstellen. Ook gemakkelijk verteerbaar voer verergert die verzuring. Het is beter om uw paard op een andere manier te bedanken en wat later - na circa één uur rust - voer te verstrekken.
Sporten en voeren
Wacht na het voeren minimaal een uur met rijden (werken). En andersom, wacht na het rijden ongeveer een uur met voeren. Reden: als een paard voer gaat verteren, onttrekt het bloed uit de spieren om voedingsstoffen naar de organen te transporteren. Daardoor heeft een paard vlak na het eten te weinig bloed in de spieren om te sporten en treedt er verzuring op. Na ongeveer een uur is het bloedtransport weer op normaal niveau.
maarre ik blijf het zo maar doen doe het al 15 jaar en die slobber is niet zijn echte eten zeg maar, maar een tussendoortje ik heb namelijk niet de tijd om een heel uur na het rijden op stal te hangen.
nou vlak voor het rijden is zeker niet goed! met volle maag loop je niet lekker! een worteltje kan best! een lekkere aai een knuffel en een "braaf" lijkt mij de beste directe beloning!