Tetanus enting, hoelang is de werking?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Tetanus enting, hoelang is de werking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 19:51

Hoe lang werkt een tetantus enting, met andere woorden, om de hoeveel tijd moet je enten tegen tetanus?

Sonja_vR

Re: Tetanus enting, hoelang is de werking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:54

over het algemeen is de jaarlijkse enting een combi tegen influenza en tetanus
hoe lang de enting werkzaam is weet ik niet exact, weet wel dat paarden erg gevoelig zijn voor tetanus dus raadzaam om die enting up to date te houden

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:32

tetanus is 2 jaar geldig, ik doe het om en om

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 22:02

Mist schreef:
tetanus is 2 jaar geldig, ik doe het om en om

Hoe bedoel je om en om?

Overigens geloof ik dat het merkafhankelijk is hoelang de werking is. Bij het ene entingsmerk moet je om het jaar en bij het andere elke 2 jaar enten.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:05

Ik laat tetanus en influenza in een keer doen (volgens mij is dit ook gebruikelijk) Ik weet wel dat het voor een van de 2 raadzaam is het na 9 maanden opnieuw te doen maar weet niet meer welke het was. Voor wedstrijden moet je in het paspoort aan kunnen tonen dat hij jaarlijks zijn enting krijgt.

Bel je toch even de veearts? Die weet welke stof hij gebruikt en hoe lang het werkzaam is (daar ga ik tenminste wel vanuit Haha!)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:15

Daan_Ordeal schreef:
Ik laat tetanus en influenza in een keer doen (volgens mij is dit ook gebruikelijk) Ik weet wel dat het voor een van de 2 raadzaam is het na 9 maanden opnieuw te doen maar weet niet meer welke het was. Voor wedstrijden moet je in het paspoort aan kunnen tonen dat hij jaarlijks zijn enting krijgt.

Bel je toch even de veearts? Die weet welke stof hij gebruikt en hoe lang het werkzaam is (daar ga ik tenminste wel vanuit Haha!)

om de 9 maanden is voor influenza dat je dat moet herhalen, niet voor tetanus Knipoog tetanus blijft tot wel 5 jaar goed, maar het wordt aangeraden om het voor de zekerheid wel iets vaker dan dat te herhalen...

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:16

Tetanus kun je gerust om de 2-3 jaar doen, elk jaar is niet nodig. (info van dierenarts) Influenza moet je wel elk jaar herhalen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:46

Is bij jullie DA de tetanus-inenting apart te verkrijgen? Of alleen gecombineerd met de influenza?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 11:52

Ii ben er al uit, dus ter info:

influenza elk jaa of elke 6 maanden (als je wedstrijden rijdt).
tetanus kan elke 2 jaar.
meestal wordt een combi gegeven, maar dat is dus niet nodig! tetanus kan minder vaak dan influenza wat betreft de werking van de entstof.
tetanus is ook los verkrijgbaar, bijv te gebruiken als je paard acute en ernstige vervuilde verwonding oploopt en je enting al wat langer geleden is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:00

En hoe kom je aan die 2 jaar?
Ik heb ook al gelezen dat de tetanus-inenting 15 jaar werkzaam zou zijn.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:02

simodi schreef:
Bij het ene entingsmerk moet je om het jaar en bij het andere elke 2 jaar enten.

Dat komt dan toch op hetzelfde neer?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 12:18

singasong schreef:
En hoe kom je aan die 2 jaar?
Ik heb ook al gelezen dat de tetanus-inenting 15 jaar werkzaam zou zijn.

Nagevraagd bij de DA Knipoog !
Het zou langer kunnen zijn dan 2 jaar (bij mensen is het bijv 5 jaar), maar 2 jaar weten ze in elk geval zeker dus langer is niet aan te raden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 12:20

Lianne84 schreef:
simodi schreef:
Bij het ene entingsmerk moet je om het jaar en bij het andere elke 2 jaar enten.

Dat komt dan toch op hetzelfde neer?

Nee, wat ik hier opschreef betrof iets dat ik verkeerd begrepen had.

Deze termijnen staan vermeld bij combinatievaccins influenza + tetanus (bijv duvaxyn T, proteq T). De werkingstijden 1 of 2 jaar hebben betrekking op de influenzastof, niet op de tetanusstof, die werkt langer en is in de verschillende vaccins hetzelfde omdat dat bij dezelfde firma in Frankrijk vandaan komt (aldus DA).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:23

ok, is inenten tegen alleen influenza gebruikelijk dan?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:14

ja dat vind ik dus het domme van de hele zaak. Volgens mijn DA ent je die twee altijd samen, maar ik wil eigenlijk enkel tetanus... Tis een beetje onozel in feite dat je ook telkens die tetanus erbij moet nemen als je voor influenza ent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:17

tetanus/influenza wordt altijd als cocktail toegediend. Bij mensen is de werking jarenlang, en is bij mogelijke besmetting een herhalingsenting voldoende, het afweersysteem van een paard wijkt af en bij paarden moet je echt jaarlijks, hooguit om het jaar enten voor tetanus. Tetanus is een hele nare ziekte waar je paard echt dood aan gaat als hij het krijgt, daar wil je geen risico mee nemen.

Ik ent twee keer per jaar (wedstrijdpaarden), waarbij ze 1x de influenza/tetanus cocktail krijgen en 1x alleen influenza.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:19

Mijne zijn het afgelopen jaar ook een keer enkel tegen influenze geent. Overigens zijn paarden tegen tetanus ook langer beschermd (honden bijvoorbeeld ook) maar het is een lastig punt met de regelgeving. Het zou me in ieder geval niet verbazen als de cocktail er straks niet meer is en je maar om de zoveel jaar tegen tetanus hoeft te enten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:53

Zep schreef:
tetanus/influenza wordt altijd als cocktail toegediend. Bij mensen is de werking jarenlang, en is bij mogelijke besmetting een herhalingsenting voldoende, het afweersysteem van een paard wijkt af en bij paarden moet je echt jaarlijks, hooguit om het jaar enten voor tetanus. Tetanus is een hele nare ziekte waar je paard echt dood aan gaat als hij het krijgt, daar wil je geen risico mee nemen.

Ik ent twee keer per jaar (wedstrijdpaarden), waarbij ze 1x de influenza/tetanus cocktail krijgen en 1x alleen influenza.

Hoe weet je dat dat je hooguit om het jaar moet enten voor tetanus?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 18:20

kynshiri schreef:
ja dat vind ik dus het domme van de hele zaak. Volgens mijn DA ent je die twee altijd samen, maar ik wil eigenlijk enkel tetanus... Tis een beetje onozel in feite dat je ook telkens die tetanus erbij moet nemen als je voor influenza ent...

Dat hoeft dus niet!
Meestal wordt er of influenza + tetanus of influenza + rhino gegeven, maar het kan ook apart.
Wel is het zo dat je tetanus mee-ent als je influenza geeft.
Maar alles is ook apart te enten, dus alleen influenza, alleen tetanus.

Je moet wel elk halfjaar influenza enten als je wedstrijden rijdt, maar dus niet ook elk halfjaar tetanus!
Dat hoeft niet voor een goede werking en het is niet voorgeschreven door de KNHS.
Je mag het wel doen natuurlijk, maar in feite ben je dan aan het 'over-enten' en dat is volgens de DA ook weer niet nodig.

Een en ander hangt natuurlijk ook af van het beleid dat je staleigenaar voert. Alle paarden moeten hetzelfde schema aanhouden.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:25

Voor KNHS wedstrijden is 1 x in de 12 maanden enten genoeg, zie regelementen. Knipoog

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:27

15 jaar bij mensen heb ik toevallig laats na gevraagd. Bij paarden weet ik niet precies

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 20:46

suuske schreef:
15 jaar bij mensen heb ik toevallig laats na gevraagd. Bij paarden weet ik niet precies

Volgens DA is 2 jaar in elk geval zeker maar het zou ook 5 jaar kunnen zijn, maar daarover zijn de meningen verdeeld.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:06

Hey

Tetanus is inderdaad 2 jaar maar influenza elke 9 maanden omdat een combinatie preparaat veel goedkoper is dan enkel tetanus wordt dit bijna altijd samen gegeven en dus elke jaar of 2 keer per jaar voor de wedstrijden.

Greetz

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:27

Tja, de discussie over tetanus is bij menselijk gebruikook niet niet uitgevochten....
Het ene onderzoek wijst uit dat die 10 jaar geldig is, het andere onerzioek zegt 25 jaar.

Dacht dat een coctail 3 euro (iig erg weinig) duurder was dan alleen influenza.
Dus tja, voor die paar euro, doe mij dan die coctail maar!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:55

ma_rie_tje schreef:
Tja, de discussie over tetanus is bij menselijk gebruikook niet niet uitgevochten....
Het ene onderzoek wijst uit dat die 10 jaar geldig is, het andere onerzioek zegt 25 jaar.

Dacht dat een coctail 3 euro (iig erg weinig) duurder was dan alleen influenza.
Dus tja, voor die paar euro, doe mij dan die coctail maar!

Ook al is het maar 3 euro duurder wil ik mijn paard niet voor influenza ingeënt hebben. Ik wil graag alleen maar de tetanus-inenting.