pony heeft dikke pees

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LinZZZZ

pony heeft dikke pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:44

Hallo,

Vandaag heb ik op mijn pony gereden. Na het rijden voelde ik dat een van haar pezen dikker was (soort verdikking). De pees was ook ietjes warmer dan het andere been maar dat kan misschien door de peesbeschermers komen. Ik heb er cooling gel op gedaan en heb met haar een kwartiertje op het harde gestapt. Er hebben meerdere mensen naar gekeken en er is niets van kreupelheid of onregelmatigheid te zien. Ook is het stuk wat dikker is niet gevoelig. Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil haar het liefst niet stil laten staan. Ze is nog heel jong en moet echt elke dag haar energie kwijt.

Groetjes!

DiantaM

Re: pony heeft dikke pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:01

Je moet heel erg uitkijken, er lopen in dit forum verschillende topics over paarden met peesblessures. Sommige paarden daarvan worden niet kreupel, maar lopen toch met een flinke blessure. In dit geval zou ik het niet te lang aankijken, want een peesblessure is zeer ernstig.

Ik weet trouwens niet hoe strak jij jouw beschermers doet, maar daarvan horen ze geen dikke benen te krijgen hoor! Je moet ze ook absoluut niet aantrekken, gewoon het klitteband vastmaken zonder druk.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:25

VSW-->BEH

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:27

Tulandro schreef:
Je moet heel erg uitkijken, er lopen in dit forum verschillende topics over paarden met peesblessures. Sommige paarden daarvan worden niet kreupel, maar lopen toch met een flinke blessure. In dit geval zou ik het niet te lang aankijken, want een peesblessure is zeer ernstig.

Ik weet trouwens niet hoe strak jij jouw beschermers doet, maar daarvan horen ze geen dikke benen te krijgen hoor! Je moet ze ook absoluut niet aantrekken, gewoon het klitteband vastmaken zonder druk.

nee zo bedoelde ik het niet... ik bedoelde dat haar been warm aanvoelde. Dat dat kon komen door de beschermers, omdat de temperatuur soms hoog oploopt. Ik heb goede passende peesberschermers die goed aansluiten en niet te strak zitten.

bacardi2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:53

IK heb altijd begrepen dat een pees alleen bij grote schade direct na de gebeurtenis (denk aan een peesklap of trap van een ander paard ed.) dik wordt.
Bij kleine peesproblem schijnt de pees niet direct na arbeid dik te worden. Ook duurt het dan lang voordat de pees weer dun wordt.

Weet je dus zeker dat het echt de pees is die dik is. Als dit zo is, zou ik je pony direct op rust zetten. Als je dan door rijdt richt je alleen maar meer schade aan.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:56

ik zou de DA erbij halen als 't over een dag of 2 nog zo is.. in die tijd denk ik 10 minuutjes wandelen..
mijn vriendin is ook doorgereden ermee, en dat paard z;n pees was bijna gescheurd.. (er zat een ''gat'' in zegmaar)
Veel succes!!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:44

gelijk de da er bij halen. als je hiermee door rijdt en het is wel een peesblessure maak je veel meer kapot dan je lief is. er is trouwens een hk topic over peesblessures, misschien kunnen wij je helpen en misschien herkent iemand deze symptomen.

[HK] Peesblessure: Boxrust of juist gecontroleerd beweging geven?

paarden hoeven trouwens niet kreupel te worden van peesblessures. het zelfde geldt voor het dikker en warmer worden. de een loopt stokkreupel maar er is aan de pees niks te zien, terwijl bij de ander de pees erg dik en warm is maar die geen pas verkeerd zet. het is echt per paard per blessure anders.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:45

Hoi, ik zou zsm een DA laten komen en een scan laten maken. Op Dolors linkje kun je er bij komen en je ervaringen delen cq vragen stellen. Knipoog

Ook ik ben een groentje op dit gebied en ben nu 2 maand onder de panne. Clown

Maar niks doen met je dier voor het door een DA is bekeken, hoor! Ach gut

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 18:10

tja dat is wel erg makkelijk gezegd hoor... gelijk een arts laten komen. Als deze nu gratis was. De pees is niet gevoelig en verschillende mensen op de manege zeggen dat het geen ontsteking kan zijn (waarom ze dat zeggen weet ik niet). En ook al zou ik er een arts bij laten komen; ik kan onmogelijk met een 6-jarige super-elke-dag-energie-rijke pony een paar weken stappen. Als ik haar al een dag niet rij is ze al fris. Dus ik moet haar toch rijden wat die arts dan ook zegt. Ik zal uiteraard toch oppassen met zware belasting.

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:16

Mijn pony heb het ook een tijdje gehad, dat het dikker was dan normaal. ik heb het toen elke dag goed gekoeld en gewoon beweging geven (niet zwaar natuurlijk, voornamelijk alleen stappen en beetje draven) Hij liep er niet anders op en het was niet gevoelig. Na een week of 2 was het weer normaal en het is nooit terug gekomen. Iemand die mij toen les gaf zei ook van mischien heb hij zich gestoten of wat dan ook ik moest het maar even aankijken en het ging weg gelukkig. Als het langer blijft zou ik er wel een DA bij halen.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 18:20

ja dat ga ik zeker doen tommy! Misschien dat ze zich in haar stal heeft gestoten.
Bedankt!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:40

LinZZZZ schreef:
tja dat is wel erg makkelijk gezegd hoor... gelijk een arts laten komen. Als deze nu gratis was. De pees is niet gevoelig en verschillende mensen op de manege zeggen dat het geen ontsteking kan zijn (waarom ze dat zeggen weet ik niet). En ook al zou ik er een arts bij laten komen; ik kan onmogelijk met een 6-jarige super-elke-dag-energie-rijke pony een paar weken stappen. Als ik haar al een dag niet rij is ze al fris. Dus ik moet haar toch rijden wat die arts dan ook zegt. Ik zal uiteraard toch oppassen met zware belasting.

als het echt een peesblessure is, zal de arts niet zeggen dat je door kan rijden. hij zal boxrust adviseren of 24/7 weidegang. ligt aan de ernst van de blessure en karakter van het paard. en je zal dan ook je paard terug invoer moeten zetten, zodat ze daar geen energie uit haalt. voor een paard dat op rust staat is onbeperkt hooi namelijk genoeg. en desnoods sederen tijdens het stappen zodat je paard rustig blijft en het voor jezelf en paard niet gevaarlijk wordt. maar goed, nu ga ik op de zaken voor uit lopen. ik wil je nog 1 ding adviseren, als het over 2 weken niet minder is, zal ik toch de da laten komen en het beste is nu om je paard even wat rust te geven, dus alleen maar stappen aan de hand en minder op voer, of als je dan toch perse wil rijden, minder hard werken en geen krappe bochten maken, mocht het wel een peesblessure zijn.

oh ja. een peesblessure hoeft niet alleen een ontsteking te zijn. een peesblessure is nogal een algemeen wordt voor alles wat mis kan zijn met de pees. varierend van gaten in de pees, tot lichte beschadingen en ontstekingen.

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:07

LinZZZZ schreef:

het is waar: makkelijker gezegd dan gedaan. want een peesblessure wens ik echt niemand toe! Maar de dierenartskosten wegen toch niet op tegen de gezondheid van je paard, bij mijn dierenarts kost een thuisbezoek en onderzoek samen 40 euro.
Ykja heeft haar strekpees helemaal doorgesneden en haar buigpees is ook beschadigd. Maar ook toen heeft Ykja welgeteld één dag kreupel gelopen. Wanneer je er snel bij bent kan je nog een hoop leed ( lees beschadiging) voorkomen.
Probeer eerst aan de hand op het harde te stappen en kijk of de pees warm wordt.
Houdt dit in ieder geval een langere tijd aan! niet als het niet warm meer wordt gelijk alles hervatten maar rustig opbouwen. Geef haar in ieder geval minder krachtvoer. Wanneer je bang bent dat ze er met jou aan het lijntje ervandoor gaat KAN je ervoor kiezen om bij de dierenarts tranquigel te halen maar ik vind dat je daar goed over na moet denken!
Ik hoop dat je op je eigen gevoel afgaat ( je opent niet voor niets een topic) en niet alleen op meningen van een ander.

In ieder geval wat je ook doet: veel succes ermee!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:16

ik zou er wel een dierenarts naar laten kijken als dit langer aanhoud, dat je even niet kan rijden moet je maar voor lief nemen hoor, je pony's gezondheid staat voorop neem ik aan..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:49

LinZZZZ schreef:

Ook een 6 jarige superfris paard kan geblesseerd raken. Niets doen, geen da naar laten kijken kán er uiteindelijk op uit lopen dat je paard niet meer te redden is omdat de blessure te ver uit de hand is gelopen. Er zijn paarden afgemaakt wegens peesblessures en er zijn paarden wonderwel genezen die afgeschreven waren, dus ik hoop dat je de eventuele ernst toch wel inziet. En dan nog.. .liever toch iets geld uitgegeven om te horen dat het niets is, dan niets doen en te horen dat je leuke paard een 6 jarige grasmaaier wordt omdat je niets meer met haar zou mogen doen? Zolang er niemand met een medische achtergrond naar dat been heeft gekeken weet niemand wat je paard mankeerd Knipoog . En ik ga er, net als de rest, vanuit dat je het beste voor je paard wilt. Ik wens je wijsheid in je beslissing.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:41

LinZZZZ schreef:

Sorry, maar even bot Bloos Wat een enorm domme reactie! Boos!
Als je geen geld uit wilt geven aan je dier, moet je er geen aanschaffen. Dat ten eerste.
Ten tweede geeft het lichaam van je paard aan dat er iets niet klopt. Dik en warm worden doet het niet voor niets.
Je kan mazzel hebben dat het snel weg is en niet ernstig was, maar voor het zelfde geld is het wel foute boel.
En als dat betekend dat je paard op rust moet zij het zo. Denk je dat ik zonder gevaar voor eigen leven liep met die van mij?
Stap r een paar dagen op het harde en als de bult blijft laten scannen. Beter een keer 100 euro kwijt als straks je pony.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:22

LinZZZZ schreef:

Sorry dat ik het zeg, maar als jij het beste met je pony voor hebt, laat je een DA komen en dan maken die paar euro's ook niet uit!!!
Als het een peesblessure is, dan moet je echt gaan stappen!!! Op het harde, aan de hand!!
Hoe rot dat ook is, met een druk paard, maar het noodzakelijk!!
Of je zet je pony 24/7 in het land en kijkt er een jaar niet naar...

Ik heb ook met mijn 6 jarige paard 4maanden!!! moeten stappen!
En nee, dat is niet luek, en ja, dat is levensgevaarlijk soms, maar omdat je wilt dat je paard weer beter wordt, doe je het!

Laat er alstjebliefd een DA bij komen of ga naar de kliniek!!
Ga niet zelf lopen dokteren!
Een DA kan precies zien wat er mis is en kan je precies vertellen wat je wel of niet moet doen!

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:40

Hoe gaat het nu met je pony's been?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:48

LinZZZZ schreef:

Slim hoor, meid, Clown ..

Gewoon zuinig zijn op de centen met het risico dat je je paard onnodig naar de kl*te helpt. Weet je wel hoe moeilijk peesblessures genezen?? er zijn genoeg paarden die permanent onberijdbaar zijn door verkeerd omgaan met peesblessureleed, of zelfs erger.. Daar is geen ontsteking voor nodig.

Als je te beroerd bent om geld uit te geven aan dergelijke kwetsuur verkoop je paard dan. Misschien dat een ander er wel voor gaat. Bloos

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 11:30

Needje schreef:
LinZZZZ schreef:

Sorry, maar even bot Bloos Wat een enorm domme reactie! Boos!
Als je geen geld uit wilt geven aan je dier, moet je er geen aanschaffen. Dat ten eerste.
Ten tweede geeft het lichaam van je paard aan dat er iets niet klopt. Dik en warm worden doet het niet voor niets.
Je kan mazzel hebben dat het snel weg is en niet ernstig was, maar voor het zelfde geld is het wel foute boel.
En als dat betekend dat je paard op rust moet zij het zo. Denk je dat ik zonder gevaar voor eigen leven liep met die van mij?
Stap r een paar dagen op het harde en als de bult blijft laten scannen. Beter een keer 100 euro kwijt als straks je pony.

Nou ok, ik zal het even uitleggen.... in mijn advertentie kan je er misschien uit concluderen dat ze al mij is. Dat is ze dus nu nog niet! Ik lease haar nu en dat word bij ons op de manege gezien als een eigen paard. Ik heb haar dus niet aageschaft en ze is dus nog wel van de manege. De hoefsmid, arts ed. worden dus nog door de manege betaald. Ik heb dit probleem dus daar aangegeven en krijg ik deze reactie "ze loopt niet kreupel en is er niet gevoelig op, ik denk dat het wel meevalt" Maarja idd een paard hoeft niet kreupel te zijn om een blessure te hebben. dit is voor mij een moeilijke situatie. Laat ik er zelf een arts bij komen (bij een paard wat nog niet eens van mij is) moet ik het ook zelf betalen, en dat vind ik op zich helemaal niet erg maar ze kan gewoon niet zo lang stilstaan. Er is bij ons geen fatsoenlijke wei (alleen nu een modderwei). En al hadden ze een goede wei, dan vreet ze zichzelf helemaal dik. Ook kan ik niet normaal op harde grond op het erf stappen, want de kans dat ze schrikt en ervandoor gaat en de weg oprent met zulke energie is vrij groot. (heeft ze bij anderen vaker gedaan) is levensgevaarlijk! Het voer aanpassen zou kunnen maar ze krijgt geloof ik al vrij weinig krachtvoer. Misschien is het allemaal wat duidelijker zo??? Het is niet dat ik er niet voorzichtig mee ben want dat ben ik juist wel, dat vind ik heel belangrijk!... alleen is ze nu nog niet van mij en dat is een probleem.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 11:36

detour schreef:
LinZZZZ schreef:

Slim hoor, meid, Clown ..

Gewoon zuinig zijn op de centen met het risico dat je je paard onnodig naar de kl*te helpt. Weet je wel hoe moeilijk peesblessures genezen?? er zijn genoeg paarden die permanent onberijdbaar zijn door verkeerd omgaan met peesblessureleed, of zelfs erger.. Daar is geen ontsteking voor nodig.

Als je te beroerd bent om geld uit te geven aan dergelijke kwetsuur verkoop je paard dan. Misschien dat een ander er wel voor gaat. Bloos

nou wat een botte reactie... typisch iets voor bokt... misschien dat je ook weleens minder bot kan reageren? Zou wel fijn zijn! De pony is op dit moment nog niet van mij maar van een manege waar ik haar lease. En het gaat mij absoluut niet om het geld. Paarden kosten geld. Maar de pony is nu nog niet van mij en de manege zorgt daarvoor. Als zij zeggen dat het geen onsteking kan zijn... waar ben ik dan??? Het is dan ook voor een ander weer heel erg makkelijk om te zeggen..."nou dan moet je daar weggaan". Maar helaas heb je niet met elke pony dezelfde superklik.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:43

het is gewoon de waarheid. Als de pees dikker is en warmer is er geheid iets mis. Mijn 4 jarige had een peesblessure opgelopen door compensatie van een andere blessure en deze had ik niet opgemerkt want de pees was niet warm, niet dik, en was niet kreupel met de scan was ze zeker heel slecht. En dan moet je een half jaar stappen met een jong paard. Leren ze ook weer van hoor.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 11:46

splash... ja tuurlijk, als ze dat hier zeggen dan neem ik dat ook aan en ga ik nogmaals naar de eigenaar! Maar ik hou niet van botte reacties. Je kan iets ook normaal zeggen toch? Dat merk ik ook vaak bij HAW.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:47

helaas heeft ze wel gelijk pezen zijn zo gevoelig dat je snel te laat bent

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:56

LinZZZZ, mijn reactie is idd gemeend bot. Knipoog
Omdat-als het mis is met de pees- het achteraf botter aankomt als je verkeerd hebt gehandeld en dit dier dus onnodig is beschadigd voor de rest van zijn of haar leven.Dat lijkt me heel wat naarder dan deze reactie, toch?..

De mijne heeft nu een peesblessure en buiten twee scans om krijgt het rustgevend voer en rust, 2 x per dag wandelen. kost me de komende maanden net heel veel meer, hoor..
Ontsteking? Nee.Gat? Nee. Scheur? Nee; een defect.

Een Pees bestaat uit lineaire banen die langs elkaar liggen. Peze worden slecht doorbloed. Daardoor genezen ze zeer langzaam en zijn ze zeer kwetsbaar. Als er een beschadiging tevoorschijn komt, zal het niet meer zo mooi genezen als het gezonde weefsel; de banen blijven ahw altijd iets "verward"; de plek kan dus kwetsbaar blijven.

Is dat wat je wil?.. Scheve mond

Je begint meteen over kosten, maar het gaat om een PEES!!! Pling

Je mag gerust kwaad op me zijn- als je maar wakker geschud wordt. Knipoog