Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
moonfish13 schreef:zal er denk ik aan liggen, sommigen hebben ijzers omdat ze bijvoorbeeld platvoeten hebben zo zullen er denk ik nog wel meer redenen zijn.
Arabesk schreef:De meerwaarde? 0,0 Een paard met gezonde hoeven heeft blootsvoets voldoende grip.
Het idee van kalkoenen móeten en dus ijzers moeten is voortgekomen uit vroeger, toen karrepaarden ook dressuur reden. Op gras moesten die op kalkoenen gezet worden, omdat íjzers te glad zijn. Blote voeten zijn niet te glad en er zijn legio voorbeelden van succesvolle ruiters met paardjes op blote pootjes.
Net als het ingesleten links opstijgen, denken we nu dat voor op gras rijden en voor springen op modder, ijzers met stiften nodig zijn.
pgent schreef:Het is nog niet echt het antwoord waarna ik op zoek was... Als ik bv bij nationale wedstrijden kijk of internationaal zijn er 9 van de 10 vierkant beslagen.
Terwijl er heel veel nationale wedstrijden zijn die alleen maar op zand worden gereden..
Buiten dit heb ik nog een ander punt maar goed dat is een hele andere discussie: Hoe weet je paard dat hij met kalkoenen niet glijdt??
Is dat niet meer ons idee en voor onze gemoedsrust??
Zitten wij niet rustiger relexer als we weten dat de kans klein is op vallen?
Een paard kan het m.i alleen maar ERVAREN.....
aerdenhout1 schreef:Dan is het raar dat ik toch wel meerdere malen een paard een sliding heb zien maken op nat zand en nat weiland als ze een keer uit hun dak gingen. En dan zat er geen ruiter op hun rug, hadden ze GEEN ijzers onder en hoefden ook niet over een hindernis heen.
diesel83 schreef:platvoeten bij paarden?? haha nou daar heb ik ook nog nooit van gehoord?! Ik denk eerder dat het een kwestie van luxe is mensen denken dan dat t er verzorgder uitziet! Mijn paard staat lekker op zn blote voeten. Ik kan me alleen wel voorstellen dat wanneer je wedstrijden rijd en in het gras door de zomer moet dat je er stiften in moet doen tegen het uitglijden en dan zijn ijzers wel handig. maar ja dat kan ook met alleen voorijzers
groetjes