Koliek door stro, welke bodembedeking nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Koliek door stro, welke bodembedeking nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 16:02

Mijn paard krijg koliek door dat hij te veel stro eet.
Hij staat nu op alleen ruberematten.

Welke bodembedeking is het beste in dit geval. Het moet ook nog eens bodembedeking zijn die op de mest hoop bij het stro kan. (en dus weer op het land als mest gebruikt kan worden)

ik weet niet of het hier goed staat, maar merk het wel als het verplaatst wordt

Naranga

Re: Koliek door stro, welke bodembedeking nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:06

Ik vind vlas erg fijn, maar er zijn wel paarden die dat (proberen te) eten.
Zorg dan wel dat er voldoende hooi is om de hele dag wat te kunnen knabbelen (desnoods oud hooi met weinig voedings waarde) Aangezien die van jou nu ook de hele dag eet en je beter kunt voorkomen dat ie zich gaat vervelen en andere dingen gaat bedenken om zich te vermaken.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:13

Wij hebben ook vlas Lachen Bevalt heel goed Lachen Eigenlijk hoef je alleen maar de drollen er tussen uit te scheppen, en af het toe het natte pis. Heb je veel minder mest van dan stro.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:18

Mijn paard is in januari ook flinke koliek gekregen door stro..
Sindsdien gebruik ik vlas, en wil niet meer anders.. Je moet er alleen voor zorgen dat ze dan genoeg hooi hebben, zodat ze wat te knabbelen hebben..

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 16:19

hij gaat `s ochtens om 11 uur naar buiten en `s avonds om 19uur weer naar binnen. als hij binnen staat krijgt hij een berg hooi. toch krijgt hij het voor elkaar om in de nacht zo veel stro te vreten.

vlas heb ik ook al aan zitten denken, maar ben dus bang dat hij dat ook gaat eten, of is dat vele malen minder dan met stro

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:20

Ik heb gehoord dat ze vlas wel proberen te eten [mijn pony eerst ook, en die ad eerder ook zijn stro op] alleen omdat het een hele scherpe smaak is dat ze het al gauw laten. Ik weet niet zeker of het waar is, maar mij is het een keer vertelt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:22

Erg groot nadeel van vlas is dat als ze het wel eten je een verstopping kunt krijgen die vaak dodelijk danwel door operatie verwijderd moet worden. Vlas gaat namelijk vastzitten in de darmen. Je moet dus echt voorkomen dat hij ervan eet. Kun je niet een ander soort stro in de stal leggen? Weet niet wat je nu hebt, maar wisselen van soort kan al genoeg zijn. de ene vind tarwe lekker en de ander weer rogge. Gerstestro is vaak erg lekker omdat het zachter als rogge/tarwe is....

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:27

Ben ook overgegaan op vlas ivm luchtweg problemen, mijn paardje stond voorheen altijd op stro.
De eerste keer dat er vlas in zijn stal lag, heb ik het helemaal met azijn gemengd met water in een plantenspuit over het vlas gespoten. Hij nam een hap maar heeft het daarna nooit meer gedaan. Dit heb ik de eerste week volgehouden maar nu weet hij dus wel dat hij dat niet moet eten Clown

Voorheen at hij ook veel stro, ondanks dat hij veel ruwvoer krijgt en de hele dag in de wei staat. Misschien een tip voor je.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:30

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:30

Het helpt ook om het 'vieze' vlas te mengen met het schone.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:33

houtkrullen, werkt ook erg goed en heb je ook veel minder mest van dan met stro. Kan ook gewoon op het land, tenminste bij ons doen gaat het gewoon op de mesthoop.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:35

zaagsel. eten ze niet van. soms eten paarden vlas op als het net vers is neergelgd is.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:35

ik zweer bij vlas ... echt heel erg fijn spul...!! echt een aanrader!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 16:56

en iemand toevcallig ook ervaring met stalmatten en zo ja wat voor matten

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:18

alleen stalmatten in combinatie met heel droog zaagsel. dát nam dan de urine op, en de paarden mestte en plaste daar dan op. En dan konden ze droog liggen op de rubberen matten.
Waar ze die vandaan hadden weet ik niet.

Wij werken op t werk gewoon met zaagsel als ze niet op stro kunnen.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:27

claubrink schreef:
en iemand toevcallig ook ervaring met stalmatten en zo ja wat voor matten

ik heb ongeveer 3/4 stalmat in mijn stal. de rest vul ik op met zaagsel.
alleen zaagsel in mijn stal vond ik behoorlijk duur worden vandaar dat ik matten er bij heb. scheelt de helft.
bevalt echt prima en is makkelijk uit te mesten.

heb ooit ook eens vlas geprobeert maar vond het echt waardeloos. vind het te fijn. mijn paard begon daardoor weer te hoesten en ook was het erg glad.

oja, mijn matten zijn volgens mij oude koeiestal matten van 1,5 bij 1,5. laten dan geen urine door maar zaagsel absorbeert dit wel.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 08:41

bedankt voor alle reactie`s. ik heb gister met de stal eigenaar gesproken, en ik mag hem op zaagsel zetten. nu alleen nog kijken waar ik het vandaan moet halen

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:53

Vlas is wel een stuk fijner (ook voor de luchtwegen) en goedkoper dan zaagsel, misschien toch gewoon eerst een weekje proberen of ie t eet? Er zijn namelijk maar weinig paarden die het echt eten, ook mijn veelvraat bleef er netjes vanaf Lachen

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:04

Mijn merrie had ook altijd last van koliek omdat ze veel stro at. Heb haar toen op zaagsel gezet maar dat at ze ook gewoon op. Nu staat ze op vlas en krijgt ze genoeg te eten. (lees: stro voor de darmen en genoeg hooi). Ze eet het vlas absoluut niet op en ik vind het fijner dan zaagsel. Daarbij mag je vlas op de mesthoop gooien en zaagsel niet.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:02

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:10

Ik heb koematras in de (inloop)stal waar de paarden op kunnen liggen. Dat wordt ook vastgemaakt aan de (betonnen)vloer anders kan het gaan schuiven. De matrassen van hit zijn zo zwaar dat ze gewoon blijven liggen maar ik vond ze ook erg duur. Mijn paarden plassen wel op de matten dus ik ben blij dat ik geen drainagetegels heb genomen, dan blijft er toch urine onder zitten en ligt je paard in de amoniaklucht, ook al stroomt het goed weg naar het putje. De koematras is 4 cm dik en ik leg er nog stro op 's avonds zodat ze schoon kunnen liggen maar je hebt veel minder nodig.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:56

de rubbermatten zijn erg goed met een dun laagje zaagsel of vlas
ik zou ook gekookte lijnzaad gaan voeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:01

Vlas werkt niet als je alleen een dun laagje in de box strooit. Potten of wat anders nemen.
Als ik jou was zou ik vlas nemen, maar er zijn paarden die zelfs dat eten. Strooi er stalpoeder over of een gieter met water en azijn. En geef s'nachts behalve hooi evengoed een plakje stro om mee te rommelen, daar krijgen ze op deze manier geen koliek van, integendeel.
En weet je zeker dat de koliek door stro kwam en niet door wormen, teveel krachtvoer of iets anders?

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:03

Ik denk dat je vlas heel goed zou kunnen gebruiken, of eventueel schoonstro en daar overheen vies stro strooien, meestal eten ze het dan niet meer Haha!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 19:17

vlas is geen optie, heb een dun laagje over het zaagsel gestrooit, maar binnen de kortste keren, had hij dat opgegeten.

azijn er over heen zal ook niet werken omdat hij azijn lekker vind.
hou het dus wel gewoon bij zaagsel