iets tegen voorkoming van zandkoliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

iets tegen voorkoming van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 23:51

bij ons staan de paarden op stal op bosgrond dus altijd nauwelijks gras,nu is afgelopen week een paard met spoed geopereerd aan zandkoliek,ze hadden kilo's zand in de darmen gevonden Verdrietig
hoe kun je voorkomen dat je paard geen zand in de darmen krijgt,enn is hier iets voor
las dat je kunt checken of je paard zand in de mest heeft door de mestballen te weken in water een uurtje en er moet dan geen theelepeltje zand inzitten anders is niet goed.wie kan me er meer over vertellen!!gr emaartje

xtostarlight

Re: iets tegen voorkoming van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:53

Ik geloof dat lijnzaadolie of iets ook hielp met het zand makkelijker door de darmen te laten gaan?
Weet het niet zeker hoor, heb het ooit gelezen hier op bokt.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:54

dierenarts niks voorgeschreven dan? sand-clear of meer van dat soort verkrijgbaar bij de kliniek/arts dacht ik of anders paardendrogist..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:55

gekookte lijnzaad(of olie)
of een kuur van zandclear(of zoiets)
je kan idd de mest controleren het probleem is dat zand zich best lang kan ophopen en dals je dan de mest controleerd zie je er niks aan terwijl het er wel inzit. en het kan ook opeens veel eruit komen en dan zie je het pas(maar kan ook geleidelijk aan komen hoor)

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:56

lijnzaadolie idd en sand-clear is aan te raden.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 00:08

deess schreef:
dierenarts niks voorgeschreven dan? sand-clear of meer van dat soort verkrijgbaar bij de kliniek/arts dacht ik of anders paardendrogist..

nou het is mijn paard niet,het paard ligt in de lingenhoeve zal er best wat voor hebben nou maar dat weet ik niet,maar omdat mijn paard op dezelfde stal staat vandaar de vraag ter voorkoming van.. Knipoog

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:10

Onze paardjes hebben er ook last van gehad, we moesten van de dierenarts lijnzaad voeren en slobber, en macho moest een muilkorf om (omdat hij echt zand op at)
Nooit meer zandkoliek gehad Lachen en idd goed de mest controleren
Macho heeft ook geen muilkorf meer om

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 00:21

MissToseland schreef:
Onze paardjes hebben er ook last van gehad, we moesten van de dierenarts lijnzaad voeren en slobber, en macho moest een muilkorf om (omdat hij echt zand op at)
Nooit meer zandkoliek gehad Lachen en idd goed de mest controleren
Macho heeft ook geen muilkorf meer om

welke lijnzaad heb jij gevoerd? gewoon de olie!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:22

nee echte zaadjes, gekookt water er over, even laten staan en dan voeren door de muesli..
gaat al 7 jaar goed!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:35

de haflinger van mijn schoonouders had ook vaak zandkoliek,ook zij kreeg lijnzaad olie over het voer,en we verdeelde door de hele wei(ook bosgrond dus snel een zandbak)overal een beetje hooi,zo dat ze mooi hier en daar wat hooi ging knabbelen in plaats van de laatste grasjes uit het zand trekken,werkt hier super.
vr groetjes saskia

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:39

Om te controleren of er zand in de mest zit kun je een paar mestballen in een potje doen of een plastic handschoen er er water aan toevoegen. Zand is zwaarder en zakt naar de bodem. Zo kun je de hoeveelheid zand inschatten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 07:22

Emaartje schreef:
bij ons staan de paarden op stal op bosgrond dus altijd nauwelijks gras,nu is afgelopen week een paard met spoed geopereerd aan zandkoliek,ze hadden kilo's zand in de darmen gevonden Verdrietig
hoe kun je voorkomen dat je paard geen zand in de darmen krijgt,enn is hier iets voor
las dat je kunt checken of je paard zand in de mest heeft door de mestballen te weken in water een uurtje en er moet dan geen theelepeltje zand inzitten anders is niet goed.wie kan me er meer over vertellen!!gr emaartje

heel veel hooi voeren, het zand blijft namelijk aan het hooi kleven en word zo op een natuurlijke manier afgevoerd

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:12

Volgens mij is daar wel speciaal hooi voor nodig,
maar dat speciale hooi kan je via de zoekfunctie wel terugvinden, aangezien er al veel topics lopen over de preventie van zandkoliek.

Slobber werkt ook goed, alleen geldt dit alleen voor slobber gemaakt van zemelen.

Zelf geef ik ook 1 x per maand een Sand-Clear kuurtje en daarnaast nog dagelijks een scheutje lijnzaadolie of een portie lijnzaad (gekookt of ongekookt).

Ongekookte lijnzaad mag gegeven worden, mits je direct voert en direct na het voeren de voerzoek ZEER GOED schoon maakt. Al is het natuurlijk veiliger om het voor de zekerheid wel te koken.
De DA in Lienden (mijn paard heeft er om dezelfde reden gestaan, alleen iets minder kritiek) vertelde mij dat zij altijd lijnzaad ongekookt gaven en dat het pas gevaarlijk wordt, wanneer je het in een vaste voerbak gooit.
Zelf gebruik ik hiervoor een losse bak, die ik direct na het voeren uit de stal haal.

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:57

Sand Clear kopen bij de paardendrogist. Werkt super.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:14

Sand-clear kun je ook gerust preventief geven als kuur!
Dus ook voor jouw paard, die geen zandkoliek heeft, kan het goed zijn.
Verdere tips mbt olie en slobber zijn al gegeven!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:15

sandclear

Zie net dat al genoemd is , maar dat werkt erg goed.

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:11

Er is geen onderzoek te vinden dat bewijst dat psyllium (ingredient SandClear) daadwerkelijk helpt om zand te verwijderen. Onbeperkt hooi voeren (het gaat hierbij om de ruwe celstof dus er is geen 'speciaal' hooi voor nodig) werkt het beste en verwijderd nagenoeg al het zand uit de maag van een paard. Helpt natuurlijk niet meer als de maag al helemaal vol zit en het paard al koliek heeft.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:35

Judje schreef:
Volgens mij is daar wel speciaal hooi voor nodig,
maar dat speciale hooi kan je via de zoekfunctie wel terugvinden, aangezien er al veel topics lopen over de preventie van zandkoliek.

Slobber werkt ook goed, alleen geldt dit alleen voor slobber gemaakt van zemelen.

Zelf geef ik ook 1 x per maand een Sand-Clear kuurtje en daarnaast nog dagelijks een scheutje lijnzaadolie of een portie lijnzaad (gekookt of ongekookt).

Ongekookte lijnzaad mag gegeven worden, mits je direct voert en direct na het voeren de voerzoek ZEER GOED schoon maakt. Al is het natuurlijk veiliger om het voor de zekerheid wel te koken.
De DA in Lienden (mijn paard heeft er om dezelfde reden gestaan, alleen iets minder kritiek) vertelde mij dat zij altijd lijnzaad ongekookt gaven en dat het pas gevaarlijk wordt, wanneer je het in een vaste voerbak gooit.
Zelf gebruik ik hiervoor een losse bak, die ik direct na het voeren uit de stal haal.

Ik geef mijn paard ook gekookt lijnzaad, alleen ik snap dit bovenste verhaal niet helemaal. Blond Wat is direct voeren? En waarom meteen weghalen?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:52

Direct voeren, dus door de muesli ofzo, en alle achtergebleven lijnzaadjes verwijderen. Deze geven een gif af als ze acher blijven in de voerbak, met alle nare gevolgen van dien.

Ik kook lijnzaad gewoon even minuut of 10, laat het afkoelen, door de mix en Voila Lachen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:53

maar als je ze koopt, geef je ze toch ook niet in 1x of gaat het om dat ze dan al in aanraking geweest zijn met het paard/kwijl/voer enz. (ben een beetje blond vandaag geloof ik)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:55

je geeft zeg maar een handje per keer..
Maar je kunt alleen de zaadjes geven. (direct voeren)
OF de zaadjes koken / natmaken met warm water. Dan wordt het een papje Lachen (indirect voeren)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:55

MissToseland schreef:
nee echte zaadjes, gekookt water er over, even laten staan en dan voeren door de muesli..
gaat al 7 jaar goed!

doe je dat elke dag?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:57

CarpeDiem schreef:
Direct voeren, dus door de muesli ofzo, en alle achtergebleven lijnzaadjes verwijderen. Deze geven een gif af als ze acher blijven in de voerbak, met alle nare gevolgen van dien.

Ik kook lijnzaad gewoon even minuut of 10, laat het afkoelen, door de mix en Voila Lachen

Als je veel lijnzaad in een keer kookt hoe lang kun je het gekookte lijnzaad bewaren

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:01

Niet doen.. dat gaat ongelofelijk stinken Ja

Gewoon kopje per keer.. Is bijna geen werk hoor Ja

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:02

ik kook altijd een pannetje vol en geef dit dan 2 dagen achter elkaar.