Ervaringen zenuwsnede

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoyceje

Ervaringen zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 21:24

Ik ben aan het overwegen om bij mijn paard een zenuwsnede te laten uitvoeren. In november vorig jaar is vastgesteld dat mijn paard een cyste (een gat) in het straalbeen heeft, dit is eigenlijk een vorm van hoefkatrol onsteking klasse 4.
Dit is vastgesteld door Rob van Nassau in samenwerking met dierenkliniek Visdonk. Hiervoor ben ik een jaar aan het klungelen geweest en kon niemand de oorzaak van het kreupelen vinden. Mijn paard is in november door Rob op breakover beslag gezet. Ook ben ik het rijden aan gaan passen, ik heb me erg verdiept in het rechtrichten en heb les genomen van een leerling van Marijke de Jong (paardenbegrijpen.nl).
Het ging toen eigenlijk heel erg goed, ze heeft in 3,5 maand geen pas meer slecht gelopen. Helaas haalde ik mijn paard 2 weken terug toch weer kreupel uit de stal. Ze heeft nu weer nieuw beslag, maar loopt in draf nog niet helemaal lekker.
Nu zit ik eigenlijk weer met de handen in het haar, ik heb Rob gebeld, en als het beslag niet meer helpt, is een zenuwsnede nog de enige en laatste optie. Hij denkt dat het bij mijn paard goed zou kunnen helpen. Haar met pensioen doen is geen optie, want dan zal ze altijd deze ijzers nodig hebben, en dat wordt veel te duur. Misschien dat ze wel weer opknapt, maar dat weet ik natuurlijk niet.

Ik zou graag van mensen die een zenuwsnede hebben laten uitvoeren hun ervaringen willen weten. Ik vind het namelijk nog al wat, en ben dan ook heel erg aan het twijfelen. Ik weet wel dat als mijn paard geen pijn heeft ze hartstikke blij is, en graag voor me werkt. Ook de nieuwe manier van rijden vind ze geweldig en ze pakt het heel goed op. Als ik mijn paard d.m.v. zo'n operatie nog een pijnvrij leven kan geven, waarom niet? Maar toch heb ik geen garantie dat de operatie ook daadwerkelijk goed uitpakt en het is nogal prijzig.

Ik hoef geen goed bedoelde adviezen van mensen zoals ga anders rijden, en pas het beslag aan. Ik heb al het mogelijke al gedaan.

Alvast bedankt voor de reacties.

Kuggur

Re: Ervaringen zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:27

Besef je je wel dat rijden dan niet meer mogelijk is?

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 21:29

Ik heb dit inderdaad overlegd met Rob van Nassau en hij geeft aan dat het geen probleem is om nog recreatief met haar te rijden. Wedstrijd ambities heb ik niet zo, dus dat is geen probleem. Heb je hier zelf ook ervaring mee?

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:34

Ik heb persoonlijk nooit een zenuwsnede laten uitvoeren, maar ken wel de ervaringen van een stalgenoot.

Zij kocht een 14 jarig rijpaard dat al een paar maanden na aankoop flink begon te kreupelen aan beide voorbenen. Dier is de medische molen ingegaan en na lang dokteren en onderzoek werd de diagnose HKO gesteld in beide voorvoeten.
Vervolgens heeft mijn stalgenoot een zenuwsnede laten uitvoeren. Paard heeft dan geen gevoel meer in de voeten. Ze bleef er aktief mee rijden, ook wedstrijden.
Dit ging bijna een jaar "goed" en vervolgens begon het dier af te takelen. Werd mager, lusteloos... Na verder onderzoek bleek dat het dier ontstekingen in beide voeten had + een peesblessure (overbelasting). Door de zenuwsnede voelde het dier geen pijn, kon het dus ook geen pijn aangeven en werd het ziek toen de ontstekingen te ver gevorderd waren.
Dit paard is daarna alsnog ingeslapen.

Ik weet niet of een zenuwsnede per definitie een slechte zaak is, maar hou er rekening mee dat het ook veel nadelen heeft. Het is zeker geen wonderoplossing.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 21:43

Nee ik weet dat het geen wonderoplossing is, maar misschien voor mijn paard wel de laatste oplossing. Als ik het al laat uitvoeren zal ik haar zeker niet te veel belasten en haar heel goed in de gaten houden (doe ik nu ook al). Het is alleen bedoeld om haar nog een aantal pijnvrije en leuke jaren te bezorgen. Ik weet gewoon dat als ze geen pijn heeft ze zich happy voelt en graag met me bezig is, hetzij aan de hand, of rustig rijden. Ik zal dan ook zeker deze manier van rijden doorzetten, ze vind het leuk en het is ook nog eens heel goed voor haar.
Ik ben me ook heel goed bewust van de nadelen, daarom twijfel ik ook zo en ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere mensen.
Bedankt voor je reactie.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:48

Kuggur schreef:

is niet waar. je kunt dan wel rijden, maar je moet rekening houden met bepaalde dingen. Ik heb zelf jaren terug (in 1994) een paard met HKO ook na van alles te hebben geprobeerd (speciaal beslag, injecties in de gewrichten enz.) besloten om een zenuwsnede te laten doen bij dit paard. Op zich is de operatie goed gegaan en na de rusperiode kon ik weer langzaamaan met hem beginnen te trainen. Dit ging allemaal goed en paard had geen pijn meer en was (was altijd al een optimistisch paard) gewoon weer een blij paard. Ik heb 1 keer weer op hem gereden en moest toen zelf een rustkuur ondergaan i.v.m een hernia. Een vriendin verzorgde hem en deed hem dagelijks lekker naar buiten. Ik lag dus op bed en mijn vriendin kwam huilend binnen (lag toen ong. 2 weken plat) en vertelde dat hij weer kreupel was en op 1 voorbeen niet wilde staan. DA is gebeld en langsgeweest en de volgende dag zijn er foto's gemaakt. Toen bleek dat z'n hoefbeen gebroken was en DA heeft toen de hoop opgegeven. Omdat de bloedvoorziening niet goed is in de hoef kan zo'n breuk moeilijk herstellen en om hem een jaar of langer op stal te zetten kon ik het paard niet aandoen. Ik heb toen dus afscheid van hem genomen. Het vermoeden is dat hij in het weiland net verkeerd is neergekomen met de hoef en dat daardoor de breuk is ontstaan. Blijft altijd onzeker waar het van is gekomen, maar hij voelde dus in een gedeelte van de hoef niets meer en was misschien net even te enthousiast... Hij had natuurlijk geen pijn meer bij de hoefkatrol. Je zult altijd rekening moeten houden met de ondergrond waarop je rijd. Even lekker hard galloperen in het bos kan alleen als je zeker weet dat het pad egaal is. Je moet de hoeven goed blijven onderhouden, ook i.v.m. steentjes (hoefonsteking) omdat ze dus in een bepaald gedeelte geen gevoel meer hebben. Ik denk dat als hij niet z'n hoefbeen had gebroken ik nog lang plezier van hem had kunnen hebben. Of ik er nu wel of niet op kon rijden, maakte mij niets uit. Ik zou het bij de paarden die ik nu heb en ze zouden ook zoiets krijgen het zo weer doen. Denk dat je voor jezelf goed moet overwegen of je het niet erg vind dat je geen wedstrijden kunt rijden en dat hij veel weidegang moet hebben.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:59

Ik heb eigenlijk alleen positieve ervaringen met de zenuwsnede, míts je 'm om de goede reden laat uitvoeren.

De ingreep zelf is simpel, snel en vrijwel zonder complicaties (enkel het risico bij het ontwaken en opstaan), kosten rond de 400 euro. Je moet wel van te voren goed weten dat er met de diepe buiger die over het straalbeen heen loopt niets aan de hand is, dat daar géén blessures of beschadigingen in zitten. Anders loop je het risico dat die pees uiteindelijk zo verrot wordt dat ie doorbreekt en dat is einde verhaal. Je voorkomt een hoop ellende (en kosten!) omdat je niet meer steeds het gewricht moeten laten inspuiten (wat ook niet zonder risico is!).

Aan de paarden merk je niets met lopen, ze struikelen ook niet eerder en zijn prima te berijden, zelfs springen kan nog. Vaak blijft het voorste gedeelte van de zool gewoon gevoelig (bij een lage zenuwsnede althans), en ook de gevoeligheid in de huid komt soms terug. Je moet wel het paard dagelijks goed de hoeven uitkrabben om te checken op beschadigingen.

Als dit je laatste reële optie is zou ik er zeker voor gaan..

Enneh... ben benieuwd wanneer de eerste AdB reactie komt....

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:02

Zammie schreef:
Kuggur schreef:

is niet waar. je kunt dan wel rijden, maar je moet rekening houden met bepaalde dingen. Ik heb zelf jaren terug (in 1994) een paard met HKO ook na van alles te hebben geprobeerd (speciaal beslag, injecties in de gewrichten enz.) besloten om een zenuwsnede te laten doen bij dit paard. Op zich is de operatie goed gegaan en na de rusperiode kon ik weer langzaamaan met hem beginnen te trainen. Dit ging allemaal goed en paard had geen pijn meer en was (was altijd al een optimistisch paard) gewoon weer een blij paard. Ik heb 1 keer weer op hem gereden en moest toen zelf een rustkuur ondergaan i.v.m een hernia. Een vriendin verzorgde hem en deed hem dagelijks lekker naar buiten. Ik lag dus op bed en mijn vriendin kwam huilend binnen (lag toen ong. 2 weken plat) en vertelde dat hij weer kreupel was en op 1 voorbeen niet wilde staan. DA is gebeld en langsgeweest en de volgende dag zijn er foto's gemaakt. Toen bleek dat z'n hoefbeen gebroken was en DA heeft toen de hoop opgegeven. Omdat de bloedvoorziening niet goed is in de hoef kan zo'n breuk moeilijk herstellen en om hem een jaar of langer op stal te zetten kon ik het paard niet aandoen. Ik heb toen dus afscheid van hem genomen. Het vermoeden is dat hij in het weiland net verkeerd is neergekomen met de hoef en dat daardoor de breuk is ontstaan. Blijft altijd onzeker waar het van is gekomen, maar hij voelde dus in een gedeelte van de hoef niets meer en was misschien net even te enthousiast... Hij had natuurlijk geen pijn meer bij de hoefkatrol. Je zult altijd rekening moeten houden met de ondergrond waarop je rijd. Even lekker hard galloperen in het bos kan alleen als je zeker weet dat het pad egaal is. Je moet de hoeven goed blijven onderhouden, ook i.v.m. steentjes (hoefonsteking) omdat ze dus in een bepaald gedeelte geen gevoel meer hebben. Ik denk dat als hij niet z'n hoefbeen had gebroken ik nog lang plezier van hem had kunnen hebben. Of ik er nu wel of niet op kon rijden, maakte mij niets uit. Ik zou het bij de paarden die ik nu heb en ze zouden ook zoiets krijgen het zo weer doen. Denk dat je voor jezelf goed moet overwegen of je het niet erg vind dat je geen wedstrijden kunt rijden en dat hij veel weidegang moet hebben.

Bedankt voor je reactie!
Wat jammer dat jouw paard het toch niet gered heeft. Denk je dat het de goede kant op gaat, en dan krijg je zo iets. Maar is het zo dat de breuk in verband staat met de uitgevoerde zenuwsnede? Ik denk dat een paard zonder zenuwsnede hetzelfde kan overkomen als hij verkeerd terecht komt. Ik heb gehoord dat paarden bij het lopen geen last hebben van hun 'verdoofde' hoef. Ze plaatsen hun benen op gevoel van de gewrichten.
Ik zou het absoluut niet erg vinden dat ik dan geen wedstrijden kan rijden, die ambitie heb ik toch niet zo. Zou het wel een keer leuk vinden om te doen, maar ik heb veel liever dat ik mijn paard nog een fijn leven kan geven. Elke dag weidegang is voor mij nu al een vereiste, dus dat zit wel goed.

Ik heb trouwens bij van nassau nog de vraag neergelegd of mijn paard met een zenuwsnede haar straalbeen niet helemaal 'kapot loopt' . Hij gaf aan dat juist het tegenover gestelde vaak het geval is. Doordat een paard geen pijn meer heeft zal hij zijn been weer goed belasten. Hierdoor komt de doorbloeding weer goed op gang, en het komt nog wel eens voor dat het gat in het straalbeen zelfs kleiner wordt en dat de botaanmaak weer op gang komt. Dit vond ik wel fijn om te horen.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:09

Knavia schreef:
Ik heb eigenlijk alleen positieve ervaringen met de zenuwsnede, míts je 'm om de goede reden laat uitvoeren.

De ingreep zelf is simpel, snel en vrijwel zonder complicaties (enkel het risico bij het ontwaken en opstaan), kosten rond de 400 euro. Je moet wel van te voren goed weten dat er met de diepe buiger die over het straalbeen heen loopt niets aan de hand is, dat daar géén blessures of beschadigingen in zitten. Anders loop je het risico dat die pees uiteindelijk zo verrot wordt dat ie doorbreekt en dat is einde verhaal. Je voorkomt een hoop ellende (en kosten!) omdat je niet meer steeds het gewricht moeten laten inspuiten (wat ook niet zonder risico is!).

Aan de paarden merk je niets met lopen, ze struikelen ook niet eerder en zijn prima te berijden, zelfs springen kan nog. Vaak blijft het voorste gedeelte van de zool gewoon gevoelig (bij een lage zenuwsnede althans), en ook de gevoeligheid in de huid komt soms terug. Je moet wel het paard dagelijks goed de hoeven uitkrabben om te checken op beschadigingen.

Als dit je laatste reële optie is zou ik er zeker voor gaan..

Enneh... ben benieuwd wanneer de eerste AdB reactie komt....

Dit klinkt behoorlijk hoopvol...
Ik dacht trouwens dat de operatie veel duurder was, zo rond de 1000 euro. Waar heb jij het laten doen? Mag ook per pb.

Wat betreft de AdB reactie, daar zit ik idd niet op te wachten, heb ook duidelijk vermeld dat ik de manier van rijden al heb aangepast en ik niet zit wachten op dergelijke reacties Knipoog
Ik heb ook nog een oud topic uit 2006 doorgelezen en dat werd ook overspoeld door AdB aanhangers, beetje zinloos want daar werd niet om gevraagd....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:12

Klopt helemaal wat je zegt. Het is juist goed om zoveel mogelijk beweging te geven (o.a dus de weidegang, maar zeker ook trainen en wandelen en wat je maar wilt doen) Mijn paard liep weer goed na de operatie en heeft gewoon pech gehad. Dat had waarschijnlijk niets te maken met de zenuwsnede. Het enigste was, dat het hersteld (o.a door de slechte doorbloeding) heel lang zou gaan duren en dan was het nog de vraag of het wel goed zou komen. Ik heb toen toch besloten om afscheid van hem te nemen. Zoals ik al zie: ik zou het zo weer laten doen. Waarom? Ik heb zelf dagelijks pijn en zou daar ook graag voor geopereerd willen worden, mits mijn leven dan pijnvij zou kunnen zijn... Mijn paard kreeg dagelijks pijnstillers en de injecties en niets hielp bij hem. Net zoals bij jou. Jij kunt je paard nog een heel fijn leven geven en als je gewoon rekening houd met wat hij wel en niet kan, kun je nog veel plezier met elkaar hebben. Ik begrijp dat er mensen zijn die het onetisch zullen vinden, maar ik krijg toch ook geen spuitje omdat ik niet meer voldoe aan de vragen van de maatschappij? Ik kan niet meer volledig werken (heb geen uitkering, voordat ik wordt afgeschilderd als profiteur) maar heb ondanks de pijn een fijn leven met m'n man en m'n dieren... En ik slik dus wel iedere dag rotzooi om de dag te kunnen doorkomen en dat is ook een aanslag voor je lichaam, merk daar nu ook de gevolgen van. dan liever een operatie met de garantie van weer pijnvrij als de medicijnen, maar helaas is die mogelijkheid er voor mij niet...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:15

Tsja, ik ben niet zo van de zenuwsnedes. Een paard heeft dan helemaal geen gevoel meer in zijn ondervoeten, dus dat moet ongeveer aanvoelen zoals bij ons dat je arm 's nachts weleens helemaal 'dood' is weet je wel. Of zoals je mond of wang aanvoelt als je verdoofd bent bij de tandarts Nagelbijten / Gniffelen

Er zijn hele andere goede oplossingen voor HKO, maar ja, daar werd niet om gevraagd, dus die ga ik ook niet geven, hooguit op verzoek per pb.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:16

ik lees even met je mee, wil er graag meer over leren Knipoog

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:20

Arabesk, ik heb alles al geprobeerd, met ijzers, zonder ijzers, supplementen, andere manier van rijden, het helpt allemaal niet. Misschien dat het deze week weer beter gaat, maar dat is afwachten. Ik zie dus geen andere mogelijkheden meer. Mijn paard heeft geen standaad HKO, het is bij haar al heel ver gevorderd met als gat in het straalbeen als resultaat. Hier is in princiepe niets meer aan te doen. Je mag me per pb oplossingen geven, maar ik kan er helaas geen bedenken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:26

Arabesk schreef:
Tsja, ik ben niet zo van de zenuwsnedes. Een paard heeft dan helemaal geen gevoel meer in zijn ondervoeten, dus dat moet ongeveer aanvoelen zoals bij ons dat je arm 's nachts weleens helemaal 'dood' is weet je wel. Of zoals je mond of wang aanvoelt als je verdoofd bent bij de tandarts Nagelbijten / Gniffelen

Er zijn hele andere goede oplossingen voor HKO, maar ja, daar werd niet om gevraagd, dus die ga ik ook niet geven, hooguit op verzoek per pb.

het is niet dat het hele gevoel weg is hoor... In de tijd dat mijn paard is geholpen was er bij mij niets bekend over natuurlijk bekappen, maar sta er niet onwillig tegenover. Je maakt nu eenmaal keuzes en soms is dat iets wat een ander niet zou doen. ik heb destijds mijn gevoel gevolgd en ben blij met de tijd die ik nog met hem heb gehad...

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:28

Zammie schreef:
Klopt helemaal wat je zegt. Het is juist goed om zoveel mogelijk beweging te geven (o.a dus de weidegang, maar zeker ook trainen en wandelen en wat je maar wilt doen) Mijn paard liep weer goed na de operatie en heeft gewoon pech gehad. Dat had waarschijnlijk niets te maken met de zenuwsnede. Het enigste was, dat het hersteld (o.a door de slechte doorbloeding) heel lang zou gaan duren en dan was het nog de vraag of het wel goed zou komen. Ik heb toen toch besloten om afscheid van hem te nemen. Zoals ik al zie: ik zou het zo weer laten doen. Waarom? Ik heb zelf dagelijks pijn en zou daar ook graag voor geopereerd willen worden, mits mijn leven dan pijnvij zou kunnen zijn... Mijn paard kreeg dagelijks pijnstillers en de injecties en niets hielp bij hem. Net zoals bij jou. Jij kunt je paard nog een heel fijn leven geven en als je gewoon rekening houd met wat hij wel en niet kan, kun je nog veel plezier met elkaar hebben. Ik begrijp dat er mensen zijn die het onetisch zullen vinden, maar ik krijg toch ook geen spuitje omdat ik niet meer voldoe aan de vragen van de maatschappij? Ik kan niet meer volledig werken (heb geen uitkering, voordat ik wordt afgeschilderd als profiteur) maar heb ondanks de pijn een fijn leven met m'n man en m'n dieren... En ik slik dus wel iedere dag rotzooi om de dag te kunnen doorkomen en dat is ook een aanslag voor je lichaam, merk daar nu ook de gevolgen van. dan liever een operatie met de garantie van weer pijnvrij als de medicijnen, maar helaas is die mogelijkheid er voor mij niet...

Zo had ik het nog niet bekeken, maar hier heb je inderdaad helemaal gelijk in.
Het enige wat ik wil is mijn paard nog een fijn leven geven, en een beetje egoistisch misschien, ik wil haar gewoon nog niet kwijt.
Ik ben alleen zo bang (stel dat ik het doe) dat de operatie toch niet gewenste effect heeft. Dit hoor je namelijk ook wel eens, dat het paard toch blijft kreupelen na de ingreep. Dan ben je alsnog je paard kwijt, en je geld...
Ik moet het allemaal maar eens goed overdenken.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:33

Wat een herkenbaar verhaal.
Zenuwsnede is zover ik weet verboden!! Jou paard heeft waarschijnlijk osteoperose in het straalbeen (dat is een botziekte die de cystes maakt) Dat komt nooit meer goed en er zal zeker geen nieuw bot aanmaak mogelijk zijn. Dit omdat het straalbeen niet van het soort strutuur bot is als wat wij denken.
Zenuwsnede bij deze vorm is zeer gevaarlijk, het bot wordt steeds dunner en zal makkelijk bij een verkeerde draai kunnen breken. Dat jou veearts je daar niet op gewezen heeft.
Je moet aan je paard denken: is het eerlijk? is het paard waardig haar zo te laten lopen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:35

Tja, ik kan natuurlijk niet in jouw portemonee kijken... Voor de operatie is mij dat ook verteld, dat het soms niet werkt of dat de zenuwen weer aan elkaar groeien of dat ze fantoompijn kunnen hebben. Dat weet je niet van te voren. het is en blijft een operatie waar wat bij mis kan gaan. Als ik nu gewoon naar mezelf kijk: ik ben geopereerd aan m'n rug, heeft op dat moment een goed resultaat gebracht en ben een paar jaar "pijnvrij" geweest. Moest het een en ander aanpassen en dat ging goed. na een paar jaar ging het toch weer helemaal mis en heb destijd een jaar plat gelegen, met alleen wat lopen. Kon niet meer zitten of staan. Had toen een paard en heb hem niet verkocht. Waarom? Omdat ik hem al zolang had en heb toen iemand bereid gevonden om hem regelmatig te berijden. Begrijp je wat ik bedoel? Ik ga dus heel ver om een oplossing tevinden. Dat is iets wat niemand voor jou kan doen. Jij moet dit helemaal zelf beslissen...

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:41

Maar waar komt het nou eigenlijk op neer? Dat het paard ongevoelig wordt in de voeten zodat de negatieve effecten van de ziekte (pijn) niet meer voelbaar zijn en je kunt blijven rijden? Dat neemt de ziekte, het probleem verder niet weg. Ik vind dit een moeilijk, ethisch onderwerp.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:46

ZENUWSNEDE IS NIET VERBODEN! En ik daag iedereen uit om het wetsartikel te zoeken waar dit dan zogenaamd in zou staan!!!

Je mag alleen na een zenuwsnede niet meer aan officiële wedstrijden deelnemen omdat het als een soort van doping wordt gezien, je maakt een paard immers kunstmatig pijnvrij.

Ook al zou het verboden zijn volgens de wet, dan nog is er de uitzonderingsregel dat er wel ingrepen uitgevoerd mogen worden die als levensreddend worden gezien. Voor een paard die anders ingeslapen of geslacht zou worden, kan je stellen dat in dat geval b.v. een zenuwsnede 'levensreddend' is, en kom je dan door de mazen van de wet heen. Dit geld exact zo voor b.v. een operatie tegen luchtzuigen (waar ik overigens weer niet voor ben).

De TS krijgt zo ook nog even een PB van me.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:50

met een zenuwsnede het leven nog pijnvrij kunnen volbrengen op de wei (en niet zozeer om nog te rijden) lijkt mij iets waar ik best over na zou willen denken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:52

Nathalie1983 schreef:
Maar waar komt het nou eigenlijk op neer? Dat het paard ongevoelig wordt in de voeten zodat de negatieve effecten van de ziekte (pijn) niet meer voelbaar zijn en je kunt blijven rijden? Dat neemt de ziekte, het probleem verder niet weg. Ik vind dit een moeilijk, ethisch onderwerp.

Ik wou maar dat er voor mij een operatie was waardoor ik geen pijn meer zou hebben en weer een normaal leven zou kunnen leiden.... Ging mij niet om het rijden (lees de stukjes maar eens door die ik gepost heb in dit topic) maar omdat ik graag wilde dat mijn paard kon leven zonder pijn. En juist beweging is zo belangrijk bij HKO. Dat wordt bemoeilijkt door de pijn. Weet wederom alles hiervan....

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:06

Oke, dus alleen in leves reddende sitiaties.

Zijn er eigenlijk recent foto's gemaakt? Ik vindt dat iedereen voor zich uit moet maken wat je doet. Maar met cystes in het bot, kan het heel snel fout gaan. De osteoporose kan binnen drie maanden zeer ernstig toe slaan. Bij mijn paard heeft het in 2 jaar tijd bijna zijn hele bot wegevreten. De veearts bood ook ons aan of : pijnstillers en hem in het land zetten of een zenuwsnede. Hij gaf daarna zijn menig over zenuwsnede. De doorbloeding van de hoef zou geheel kunnen staken en afsterven. Hij zou niks meer voelen , met het gevolg dat hij er zo door heen loopt ,dat het breekt.
Ik zal proberen de rontgen foto's erop te zetten, dan kan je heel goed het verschil zien.

SharaniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:13

Bijna 6 jaar geleden bleek mijn paard net zoiets als die van jouw te hebben. Op advies van de DA (een ervaren paardenarts) heb ik ook een zenuwsnede laten doen. Ik heb het paard daarna alleen nog recreatief gebruikt en ben altijd extra voorzichtig met haar. Het was een dure operatie (wel wat meer dan 400 euro), maar ik heb er geen spijt van. Ik heb toch al weer 6 jaar langer plezier van haar gehad.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:08

Knavia schreef:
ZENUWSNEDE IS NIET VERBODEN! En ik daag iedereen uit om het wetsartikel te zoeken waar dit dan zogenaamd in zou staan!!!

Je mag alleen na een zenuwsnede niet meer aan officiële wedstrijden deelnemen omdat het als een soort van doping wordt gezien, je maakt een paard immers kunstmatig pijnvrij.

Ook al zou het verboden zijn volgens de wet, dan nog is er de uitzonderingsregel dat er wel ingrepen uitgevoerd mogen worden die als levensreddend worden gezien. Voor een paard die anders ingeslapen of geslacht zou worden, kan je stellen dat in dat geval b.v. een zenuwsnede 'levensreddend' is, en kom je dan door de mazen van de wet heen. Dit geld exact zo voor b.v. een operatie tegen luchtzuigen (waar ik overigens weer niet voor ben).

De TS krijgt zo ook nog even een PB van me.

Idd, een zenuwsnede is helemaal niet verboden. Ik begrijp niet hoe mensen daar telkens bij komen. Bedankt voor je pb, zal er zo even een terug sturen!

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:15

coco25 schreef:
Oke, dus alleen in leves reddende sitiaties.

Zijn er eigenlijk recent foto's gemaakt? Ik vindt dat iedereen voor zich uit moet maken wat je doet. Maar met cystes in het bot, kan het heel snel fout gaan. De osteoporose kan binnen drie maanden zeer ernstig toe slaan. Bij mijn paard heeft het in 2 jaar tijd bijna zijn hele bot wegevreten. De veearts bood ook ons aan of : pijnstillers en hem in het land zetten of een zenuwsnede. Hij gaf daarna zijn menig over zenuwsnede. De doorbloeding van de hoef zou geheel kunnen staken en afsterven. Hij zou niks meer voelen , met het gevolg dat hij er zo door heen loopt ,dat het breekt.
Ik zal proberen de rontgen foto's erop te zetten, dan kan je heel goed het verschil zien.

Ja er zijn in november nog foto's gemaakt. Mijn DA heeft het helemaal niet gehad over osteoporose. Ik denk ook niet dat mijn paard dat heeft, anders had hij dit wel gezegd. Achteraf blijkt ook dat mijn paard het al had voordat ik haar kocht, dit is te zien op foto's die ik bij haar heb gekregen. Die foto's zijn al 2 jaar oud, en de cyste is sindsdien niet erger geworden. De DA denkt dat het bij mijn paard komt door vroegere overbelasting, of een trauma.

Het is absoluut niet zo dat de doorbloeding staakt. Het blijkt juist dat de doorbloeding na een zenuwsnede weer veel beter op gang komt, en dat bij sommige paarden het gat zelfs kleiner wordt. Dit komt doordat het paard zijn voet weer goed en zonder pijn kan neerzetten, waardoor de doorbloeding weer beter wordt.
Hoe is het trouwens met jou paard afgelopen?