Waarom is een paard met een gebroken been niet te redden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Waarom is een paard met een gebroken been niet te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 14:37

Ik vraag het me al langer af, maar naar aanleiding van het topic van het gebroken been aan het strand kwam de vraag opnieuw bij me op. Waarom krijgen (bijna) alle paarden die een been breken een spuitje?

In het geval van dat strandtopic gaat het om een open breuk, dat daar de genezing moeilijk zou zijn kan ik goed inkomen. Maar een gesloten breuk zou je toch moeten kunnen gipsen? Wie o wie legt het mij uit?

nicky_4you

Re: Waarom is een paard met een gebroken been niet te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:39

dit vraag ik mij ook af. maar ik dacht omdat een paard te zwaar is en hij er dan een tijd niet op mag staan. ik heb weleens gelezen dat ze een paard dan ophangen maar het wel zwak blijft en het zo weer kan breken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:41

Jeetje, daar kun je een enorm antwoord op geven, maar kort gezegd is het zo dat hoe lager de breuk zit, hoe meer de kans van slagen is en ik vrees dat een breuk van het pijpbeen of hoger einde verhaal is. Mijn merrie haar pijpbeen was op drie plekken kapot, open wond, duidelijk einde oefening.
Ook het type breuk is van belang. In de nieuwe Cap staat een heel mooi artikel over breuken.
Paarden kunnen natuurlijk moeilijk stil staan en niet elk paard tolereert een been compleet in gips, vrees ik..
Ook na een operatie wil een paard als het uit de narcose opstaat nog wel eens moeite hebben met opstaan en soms breekt het paard zijn been dan weer (of zelfs een gezond been)..

Er zijn dus enorm veel factoren die bepalen wat voor behandeling plaatsvindt en natuurlijk is het altijd afwegen wat de risico's zijn als het paard gered wordt.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:43

Een verschil met de mens is natuurlijk ook dat wij ons been naar de zijkant kunnen verplaatsen, dat kan een paard niet, die kan het alleen naar voren of achteren brengen, dat maakt het ook wel lastig denk ik.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:48

Het paard kan vrijwel nooit meer echt goed lopen na een herstelde beenbreuk en dus is het niet lonend qua kosten en moeite. Alleen bij hele goede fokmerries en gekeurde hengsten wordt het meestal geprobeerd. Zoals Detour aangaf is het niet een kwestie van een gipsje er omheen.

Ik ken in al die jaren 2 paarden die een gebroken been hebben gehad en succesvol geopereerd/hersteld zijn, een pony die vrijwel helemaal hersteld is en de hengst Farrington.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:50

Ik ken een merrie die wel is geopereerd, maar nu alleen nog dienst doet als fokmerrie en grasmaaier. Maargoed, zoals al gezegd ligt ook compleet aan de breuk helaas..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:52

Ik weet wel een arabische hengst die een knie heeft gebroken, namelijk Balasjow. Bij hem zie je op een litteken ( schoonheidsfout ) helemaal niks aan hem, loopt gewoon goed en heeft ook mooie nakomelingen.

Maar ik denk dat het ook aan de breuk zelf ligt en aan de acties die erop worden genomen als het net is gebeurd..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:19

Je zit idd met de plaats van de breuk, een knie is heel anders dan een pijpbeen enz.
Zoek maar eens op Barbaro (google of bokt) bekend renpaard dat zijn achterbeen gebroken heeft. Dit paard is uiteindelijk overleden aan een infectie dacht ik.

Een paard is een dier dat gewend is veel te lopen. Wanneer die een been breekt, zal die eerst op drie benen lopen. Echter is niet mogelijk om altijd op drie benen te lopen. Zoals eerder al genoemd, ontwaken uit narcose geeft heel veel risico's waar alsnog een been kan worden gebroken. Het dier kan dan niet lopen en moet in banden opgehangen worden. Door dat ophangen zijn er allemaal zaken die niet meer of minder gaan werken zoals het hoort. Het maagdarmstelsel gaat achteruit, bespiering gaat weg, drukplekken, verminderde weerstand enz. Om maar nog niet te spreken over de gemoedstoestand van je paard. Vaak wegen de risico's niet op tegen het mogelijke resultaat. Plus dat het ongelovelijk veel geld kost, de hele constructie, 24/7 bewaking, speciale voeding, begeleiding, uiteindelijk voorzichte beweging, schema's enz.
Vanwege die ongelovelijke kosten zijn het ook vaak de paarden die wanneer ze beter worden geld kunnen verdienen. Als fokmerrie of dekhengst. Het gemiddelde recreatiepaard wordt niet snel geopereerd. Daarnaast speelt de plek van het ongeval ook mee. Je moet redelijk snel opereren, anders raken de banden en spieren zodanig beschadigd dat het bot wel hkan herstellen, maar het alsnog einde verhaal is.

Je moet natuurlijk wel onderscheid maken tussen breuken. Een open breek is meteen afgelopen. Normale breuk valt al weer in de catergorie mogelijk en een haarscheurtje (wat eigenlijk ook een breuk is) valt al weer heel normaal te behandelen.

Voornaamste reden, kosten en welzijn van het paard.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 20:01

OK, bedankt voor de verklaringen. Jammer is het wel dat het uiteindelijk veelal om het geld draait, maar het is wel de realiteit. Mijn budget voor onvoorziene dierenartskosten is helaas ook niet onbeperkt.
En julle hebben helemaal gelijk dat het paard ook nog een "paardwaardig" bestaan moet hebben. Ja, lijkt me logisch.
Ik wist niet dat het zo moeilijk is om breuken bij een paard te genezen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:07

Ik heb ooit gehoord op zo'n Amerikaans dierenpolitie-programma, dat paarden ook te zwaar zijn om effectief op drie benen te kunnen lopen. Het gewicht drukt dan te zwaar op de gezonde benen. Voeg daar het proces van Rianne H aan toe...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:08

Het ligt ook vaak aan hoe erg de breuk is en op welke plek.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:10

Een veulen bij ons in de opfok had ook zijn achterbeen gebroken.

Het heupbeen was keurig recht doormidden.
Dit is met rust en tijd weer helemaal goedgekomen.
Er is verder helemaal niks aan gebeurd.

Wat ik dus wil zeggen: Het hangt indedaad echt van de breuk af.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:11

Hangt inderdaad heel erg af van de aard van de breuk en de plek van de breuk.

Er is bij paarden momenteel al veel meer mogelijk dan pakweg 20 jaar geleden dus een breuk hoeft niet per definitie altijd meer einde verhaal te betekenen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:12

En ook van de leeftijd van het paard af. Een veulen heeft botten die veel makkelijker helen bij een breuk dan een ouder paard. Vergelijkbaar met jonge kinderen en volwassenen.
Daarnaast is een veulen ook stukken lichter, maar wel weer stukken drukker..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:04

Bij mij op stal staat een paard die zijn been had gebroken een maand of 3 a 4 geleden.
We dachten dat het een onschuldig wondje was na een stoeipartij , toen arme beest de volgende dag niet meer wou lopen zijn er foto's gemaakt. Spronggewricht was op 2 plaatsen door midden maar wel vlak.

Sinds 2 dagen zit de eigenaresse er weer op om te stappen om het wat soepeler te krijgen. Het wordt nooit meer 100% maar wellciht dat rustige ritjes in de toekomst weer mogenlijk zijn.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:05

vorig jaar nog 1 van onze paarden nog in moeten laten slapen.
Het kootbeen was totaal verbrijzeld. Al zou je het laten vergroeien. Het dier zou nooit pijnvrij op het land kunnen staan. Voor een dier wat gemaakt is om te bewegen is dat geen leven.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:12

Ik heb 2! paarden gehad met een gebroken kootbeen(en nee ik heb er geen gekke dingen mee gedaan);Gewoon domme pech!
Alletwee zijn ze geopereerd.De een kreeg 2 schroeven op 5 jarige leeftijd en is uiteindelijk 29 geworden.De ander is 23 geworden nadat ze op 4 jarige leeftijd 3 schroeven kreeg.Deze merrie werd Z2 met een heleboel winstpunten en keurmerrie.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:20

Super, goed om te horen dat het ook goed af kan lopen. Hoe lang heeft het revalidatieproces geduurd?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:38

Dit stond een keer in BIT over beenbreuken bij paarden. Ik heb het een keer overgetypt en het is wellicht een interessant stuk om in dit topic te zetten.

De tijd dat een gebroken been bij een paard fatale gevolgen had, ligt ver achter ons. Met platen, schroeven en verbeterde operatietechnieken kan menig breuk gerepareerd worden. Dierenarts Emile Welling: 'Niet alles is haalbaar, maar hoe beter een paard bij de kliniek wordt aangeleverd, hoe beter de prognose'

Je paard hinnikt zoals je hem nog nooit hebt gehoord. Hij roept je met een toon van paniek in zijn stem. Als je om de hoek van de stal komt en hem in de wei ziet staan, staat je hart stil. Vanaf halverwege zijn pijpbeen bungelt zijn linker voorbeen. Gebroken! Er spookt van alles door je hoofd. Is dit nu het einde? Het antwoord is nee, maar je moet wel meteen actie ondernemen.
Afhankelijk van hoe het paard op jouw aanwezigheid reageert, ga je naar hem toe of laat je hem met rust. Blijf met het paard waar je bent; als hij gaat hinken of zelfs op het gebroken been gaat staan wordt het verwonding groter en kans op genezing kleiner. Bel meteen de dierenarts, elke minuut telt.
Het is van groot belang dat de dierenarts het paard ter plekke inpakt, voordat hij op transport naar de kliniek wordt gezet, verteld Emile Welling van dierenkliniek Bosch en Duin.
Paarden die naar hem doorverwezen worden komen op de meest uiteenlopende manieren binnen. Als het goed is zijn de paarden gespalkt of in een soort instant gips gezet. Door een breuk heel goed in te pakken, wordt erger voorkomen. Welling: Heel soms gebeurt het nog dat de eigenaar een paard zomaar op de trailer sleurt en hier afgeleverd. Dat is het stomste wat ze kunnen doen. Een paard hoeft in een bocht maar een zijn evenwicht te verliezen, op zijn gebroken been te gaan staan en de kans dat ik wat kan doen, neemt sterk af. De botdelen kunnen door een huid heen steken waardoor een open breuk ontstaat Op dat moment heb je een infectie die het gebruik van schroeven en platen bemoeilijkt.

Sterk gestel
Van het onderste hoefbeen tot hoog in het bovenbeen gaan er botten stuk. Toch breekt een paard volgens Welling vrij zelden een been. Vergeleken met honden, katten en mensen hebben paarden een ongelooflijk sterk gestel.
Daar staat tegenover dat als ze iets breken, het ook best lastig is een breuk te repareren. Je hebt veel ijzerwerk nodig om de grote krachten die op een paardenbeen inwerken op te vangen. Hoe hoger je in het paardenbeen komt,, hoe groter de krachten. daaruit volgt; hoe hoger de breuk zit, hoe minder de kans op succes.
De oorzaken van een beenbreuk lopen sterk uiteen. een breuk in het pijpbeen komt vrij veel voor de een slechte stalling en een staldeur die niet tot onderaan sluit. Een paard ligt, probeert op te staan en steekt daarvoor één van zijn voorbenen vooruit. Als dat been onder de deur door kan en hij staat werkelijk op, dan is het krak. Andere oorzaken zijn klappen van andere paarden, overbelasting en het werken op een bevroren en ongelijke ondergrond.

Genezing geen maal in de kliniek overlegt de dierenarts met de eigenaar wat mogelijk is en wat niet
Je kijkt naar de technische kant van de operatie, maar ook naar het paard en diens waarde, financieel en emotioneel.
Het moeilijkste deel van de operatie is het begin. De dierenarts moet de botuiteinden zo nauwkeurig mogelijk tegen elkaar zetten, voordat hij de zaak met schroeven kan vastzetten. Dat klinkt eenvoudig, maar afhankelijk van de plek van de fractuur zit je in een immens pak spieren te werken. de uiteindelijk genezing s afhankelijk van een groot aantal factoren. In de eerste plaats de breuk. een risicomoment is het opstaan van het paard na de operatie. De meeste fracturen kun je beschermen met gips en je kunt een paard tijden het opstaan een handje helpen. Praat je echter over een dijbeenfractuur bij een groot 700 kilo wegend paard, dan is de kans klein dat het goed komt.
Er wordt wel eens beweerd dat paardenbotten niet goed aan elkaar groeien, maar dat klopt niet.
Welling: Hoe jonger een paard hoe sneller hij nieuw bot aanmaakt dat de breuk stabiliseert. Bij veulens slagen veel operaties omdat er heel weinig krachten op de botten staan. Daaraan tegen heeft een paard van tien jaar ruim voldoende botaanmaak en pas boven de vijftien jaar een trage botaanmaak.
Maar zelfs een paard van boven de vijftien met een fractuur laag in het been, is goed te helpen.

Vervolg
Grote vraag blijft wat je nog met een paard kunt dat zijn been heeft gebroken. Dat loopt uiteen van een weidecarrière als fokmerrie tot succesvol internationaal dressuur- springpaard. Als je een goed paard snel en goed helpt, kan hij volledig genezen. Probleem bij fracturen in het hoef- en kootgewricht is dat je ze niet fractuur herkent en er meestal een breuk tot in het gewricht loopt. Als je merkt dat je paard ernstig kreupel loopt, wacht dan niet te lang. een breuk moet zo snel mogelijk worden geopereerd.
Fracturen hoger in het been zijn vaak overduidelijk. Hoe er geen pijpbeenfractuur er ook uitziet, we kunnen het wel degelijk repareren. Is er voldoende botaanmaak, dan gaat het plaatwerk er in een tweede operatie weer uit en kan het paard gaan en staan waar het wil. Valt de botaanmaak tegen, dan laten we het zitten. Ik heb zeker één paard geopereerd dat met het ijzerwerk nog in zijn veen internationaal springt.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:51

vaak is een overweging ook puur financieel lijkt me. veel paarden zijn niet heel veel waard in financieel opzicht dan. een operatie plus nabehandeling zal minstens 3000 euro gaan kosten lijkt me zo. Als je paard slechts 1500 euro waard is, is de overweging al erg in het nadeel van het paard. Daarnaast kan men dus ook niet garanderen dat je paard weer volledig hersteld, dus maak je veel kosten, om hem vervolgens alsnog na een jaar af te kunnen laten maken. Operatie geslaagd patient overleden zeg maar. wij hebben een tijd voor een handelaar gereden en daar voor hebben we een jaar een paard op stal gehad, manhattan. Mijn zus bracht hem uit op concours. Hij werd verkocht en na twee weken kregen wij telefoon dat hij in de wei zijn been had gebroken. Die mensen hebben kosten nog moeite gespaard om hem weer op te kanppen. Hij is geoperereerd in urtecht, heeft fysiotherapie, aquatherapie, weet ik veel wat voor theralieen en osteopaten gezien, maar na een jaar bleek hij nog tseeds veel pijn te hebben en is hij ( dus na minstens 5000euro) alsnog ingeslapen. Beetje jammer lijkt me zo.

ik zou zelf niet gauw aan zo'n oeratie beginnen, ondanks dat ik gek op mijn paardjes ben. het duurt allemaal verschrikkelijk lang en is echt niet leuk voor je paard, en ik ga liever niet failliet aan een operatie waarvan de uitkomst nog zo onzeker is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:42

Ik vind de bit wel erg positief met het stukje dat het been loshangt halverwege het pijpbeen, natuurljik is dat het einde, dat is toch een open breuk?.. Verward
In de nieuwe Cap kijken ze wat zakeljiker en medischer naar breuken en zijn ze sceptischer en genuanceerder. Knipoog Niet als aanval naar jou hoor, Lenneke, maar ze pretenderen imo meer dan vaak in de praktijk het geval is met breuken..Misschien is Bit wat commercieler ingesteld? Geenn idee.. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door detour op 11-03-08 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:51

Ik heb een paard gekend die was 1 jaar of iets ouder en is in de wei gevonden en kon niet meer opstaan.
Die mensen zijn met dit paard naar de kliniek geweest en daar bleek iets in de heup gebroken te zijn, de dierenartsen daar spraken meteen over inslapen maar dat wilde die man van dat paard niet.
Hij heeft het dier mee naar huis genomen en dagelijks kreeg het pijnstiller en werd alles voor 'm gedaan.
Na een tijd ging het beter en mocht die zelfs weer even naar de wei, dit is even goed gegaan.
Tot hij wat achteruit ging en er zelfs mensen begonnn te bellen dat er een kreupel paard in de wei liep.
Hij wou zelf smorgens naar buiten maar als hij dan wat gek had gedaan was het over.
Toen hebben ze het paard weer op stal laten staan, voor rust.
Opeens werd het dier mager en begon raar te lopen op de voorbenen.
Wat bleek dat zijn voorbenen aan het vergroeien waren omdat hij alles op zijn nog groeiende beentjes op moest vangen en het mager worden kwam volgens mij gewoon door de pijn.
Die man wilde eerst nog een speciale hoefsmid laten kijken naar het dier maar we hebben met alle man tegen hem gezegd dat hij hier een eind aan moet maken.
Het dier kon niet eens meer hooi van de grond opeten want dan viel die zowat voorover en hij kreeg nog steeds pijnstilling, maar volgens mij is het lichaam daar aan gewent geraakt.
De laatste dagen lag hij alleen nog maar.
Een van de laatste weken waren zijn manen in elkaar geknoopt en ik stond in zijn stal om ze uit elkaar te halen en hij wil aan me snuffelen en valt bijna zo op me.
Dat arme dier is echt te lang mee geschouwt, wel met goede bedoelingen.
Ik was blij toen hij zijn genadeprik had gehad!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:59

detour schreef:
Ik vind de bit wel erg positief met het stukje dat het been loshangt halverwege het pijpbeen, natuurljik is dat het einde, dat is toch een open breuk?.. Verward
In de nieuwe Cap kijken ze wat zakeljiker en medischer naar breuken en zijn ze sceptischer en genuanceerder. Knipoog Niet als aanval naar jou hoor, Lenneke, maar ze pretenderen imo meer dan vaak in de praktijk het geval is met breuken..Misschien is Bit wat commercieler ingesteld? Geenn idee.. Scheve mond

Ik voel me ook niet aangesproken hoor. Ik had dit ooit eens overgetypt, dus ik dacht 'laat ik het hier eens neerzetten'

Bit heeft wel vaker stukjes waar je zo je vraagtekens bij kunt zetten, maar juist door daar over te discuseren krijg je heel interessante meningen van mensen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:06

Met dat laatste ben ik het helemaa eens, als ik de puf heb zal ik ook wat uit de cap neerzetten maar niet alles, is enorm artikel (met ontzettend mooie en goede foto's, vind de Cap sowieso interessanter en van ander nivo dan de Bit Bloos )..

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:18

Mijn paard brak vorig jaar ook zijn linker voorbeen. Het was geen open breuk maar vanaf het pijpbeen bungelde het wel degelijk (het was dan ook helemaal verbrijzeld, echt niets meer van over) Het klinkt heel stom maar het leek net een stuk rubber Scheve mond
Omdat het hele pijpbeen aan gort lag heb ik hem in laten slapen, dat was zelfs met een operatie nooit meer goed gekomen, misschien idd nog wel als weidepaardje, maar dat vind ik niet tegen de risico's opwegen, om van de kosten nog maar niet te speken.