Paard kreupel door hoefschoenen van Kavalkade!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opaal

Paard kreupel door hoefschoenen van Kavalkade!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 14:12

Hoi allemaal,

Paar weken geleden heb ik voor mijn paard een setje hoefschoenen gekocht van Kavalkade omdat hij continu zijn ijzer eronderuit strapte met losgooien in de bak. Ik heb hier weken over na moeten denken omdat ze nogal prijzig zijn maar uiteindelijk toch besloten om ze te kopen omdat dit volgens zeggen de beste oplossing was voor mijn probleem. Springschoenen werkte namelijk niet en een 7 jarig paard binnenhouden, kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Nou had ik dat maar wel gedaan want ben nu veel verder van huis!

Ik heb de schoenen aan gedaan die bestemd waren voor een hoefmaat 3 tot 5. Nou mijn paard heeft hoefmaat 4 dus No problem! Moet zeggen dat ik de riempjes op het laatste gaatje net vast kreeg maar dacht nog, moet waarschijnlijk wat uitlopen en hoe strakker hoe beter. Hij heeft ze om precies te zijn nog geen 5 minuten om en zie ik al 1 hoefschoen naar boven schieten. En ja je raad het al.....precies met het stukje metaal wat aan de schoenen bevestigd is in zijn kootholte! ik ben gelijk de bak in gestierd om hem te pakken en deze rot schoenen uit te doen maar dit was helaas al te laat... Het stuk metaal had de kootholte al op twee plaatsen te pakken gehad. Maar goed verder nog niet heel veel aan de hand dacht ik, voet afgespoten met koud water en op de schaafwond wat betedinezalf gesmeerd. Tot ik na een half uurtje nog eens bij hem ging kijken en hij in het midden van zijn kootholte een behoorlijk zacht ei had gekregen en aan de rechterkant onder het schaafplek ook een behoorlijk bult had ontwikkeld. Toen dacht ik al, dit word een paar dagen een kreupel paard en dat was dan ook zo. Heb drie dagen met hem gestapt en met koud water afgespoten tot het ei weg was. De bult was toch een soort schieffel geworden en keihard! Toch ben ik hem gaan rijden waarbij hij wat stijf in zijn lijf aanvoelde. Heb wat rustig aan gedaan en nu anderhalve week verder hem gisteren maar weer eens goed door gepakt. Het gevolg daarvan was dat ie stokkreupel ging lopen nadat hij zich los liet in zijn lijf. Ook het ei is weer opgekomen waar ik de laatste dagen eerlijk gezegd niet meer zo op gelet had maar nu wel doordat hij weer kreupel liep. Ga nu morgen de dierenarts maar bellen want ben bang dat er meer aan de hand is....

Zijn er meer bokkers die deze ervaring hebben met die schoenen?

Arabesk

Re: Paard kreupel door hoefschoenen van Kavalkade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:10

zo'n ding als dit was het?

Afbeelding

niet echt een hoefschoen, eerder een balbeschermer ofzo

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:21

Arabesk schreef:
zo'n ding als dit was het?

Afbeelding

niet echt een hoefschoen, eerder een balbeschermer ofzo

Ja zo een was het...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:11

Balbeschermer idd, hoe kan zo'n ding nou omhoog schieten? Verward

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:54

Lotte1990 schreef:
Balbeschermer idd, hoe kan zo'n ding nou omhoog schieten? Verward

Nou dat was mijn eerste gedachten idd ook maar het is gebeurd helaas zonder dat ie echt gek deed trouwens want stond er bij te kijken...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:59

Schoot het riempje los ofzo?
En hij zat verder wel helemaal correct?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:02

Ik heb ze ook gehad en vond ze verschrikkelijk!
Ik heb ze twee keer een kwartier gebruikt... eerste keer weinig aan de hand, maar ze liep niet lekker!
tweede keer na een kwartier had ze gewoon wonden van die dingen!
nee echt nooit meer!
Heb ze gelukkig kunnen terug brengen Bloos

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:04

Als ik dit zo lees, lijkt het me verstandig om contact op te nemen met Kavalkade.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:05

Emilia schreef:
Als ik dit zo lees, lijkt het me verstandig om contact op te nemen met Kavalkade.

De eigenaaresse van de ruitershop heeft ze een mail gestuurd!
Verder eigenlijk niks meer van gehoord...

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:07

Ik zou geloof ik zelf nog een mail versturen met een foto erbij van de hoef van je paard. Dit mag echt niet gebeuren! Hoe is het nu met hem?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:10

Mijn paard heb ik een tijdje niet kunnen rijden omdat het toch wel flinke schaafwonden waren en ik met springschoenen moet rijden i.v.m het aantikken!
Mijn paard was er verder niet kreupel van!

paard van de TS heeft meer pech gehad zo te lezen Verdrietig

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 10:57

Het riempje zat gewoon nog vast dus hoe het kan weet ik niet maar schoot gewoon omhoog met metalen stuk in zijn kootholte. Ik ben de dag erna gelijk terug gegaan naar de ruitersportzaak die mij deze vreselijke gevaarlijke dingen hebben aangesmeerd. Hun hadden dit natuurlijk nog nooit gehoord en kreeg ook gelijk de reactie of ik ze wel goed omgedaan had. Nou kan je vertellen, dat heb ik! Ook strak genoeg want kreeg ze met pijn en moeten op het laatste gaatje van de riempjes. De schoenen zijn nu terug gestuurd naar Kavalkade en ik hoor er nog van. Met mijn paard gaat het niet zo goed, loopt kreupel en het ei in kootholte komt elke keer terug. Wil zo de dierenarts even bellen om hem erna te latten kijken maar ben bang dat er een scan aan te pas moet komen...

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 19:28

D.A. vandaag bij mijn paard geweest en verwacht een peesblessure in de kootholte. Er kan nog geen scan gemaakt worden vanwege teveel vocht op het plek. Moet nu een week op boxrust en daarna een scan. Niet zo'n goed vooruitzicht dus! Heeft iemand hier wel eens van gehoord? Ik wist niet eens dat er een pees liep in die holte vandaar....

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:31

Waarom kloten met ijzers en hoefschoenen? Ze kunnen prima op 'blote' voeten lopen hoor..

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:35

Udella schreef:
Waarom stinkmodder met ijzers en hoefschoenen? Ze kunnen prima op 'blote' voeten lopen hoor..

sommige paarden kunnen niet zo goed op 'blote' voeten lopen hoor. Ik rijd vaak buiten als ik geen ijzers zou hebben zou bij binnen no-time geen hoeven meer over hebben.

Vervelend wat er is gebeurt met je paardje. Hopen dat het snel goed gaat weer! Ik was aan het twijfelen om die dingen aan te schaffen.. ik zie er nu wel vanaf!

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 19:39

Udella schreef:
Waarom stinkmodder met ijzers en hoefschoenen? Ze kunnen prima op 'blote' voeten lopen hoor..

Ten eerste heb ik dacht ik niet om deze reactie gevraagd in dit topic. Ten tweede vind ik ook niet dat je zomaar je mond een douw kunt geven zonder dat je weet of dat misschien ooit wel eens geprobeerd is. Ben half jaar bezig geweest om hem van zijn ijzers af te krijgen maar scheurde telkens dusdanig in dat dit niet kon!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:55

Udella schreef:

No Cheer
Ach ja, slik mijn woorden maar in...

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:56

Opaal wat een ongeloofelijke pech heb jij gehad met die ondingen zeg!
Hoop dat het allemaal goed komt Ach gut
Echt vreselijk dat deze dingen dit kunnen aanrichten!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:01

Jeetje wat balen zeg.
Ik heb ook wel eens gekeken naar die dingen ivm aftrappen van ijzers. Ben nu heel blij dat ik ze niet gekocht heb.
Ik zou zeker foto's maken van de schade, en deze naar de fabrikant sturen.
De oppervlakkige buiger en de diepe buiger daaronder lopen door de kootholte naar onder. Kan dus best dat de oppervlakkige beschadigd is door it geintje. Ik hoop dat het mee gaat vallen!!! Sterkte ermee!

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 23:21

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 13:28

opaal schreef:
Bedankt allemaal voor jullie medeleven! Ik heb een ander topic geopend over deze blessure en hou jullie daarop verder op de hoogte.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=910449&hilit=

Vandaag een scan + foto gemaakt van zijn voet. Pees is helemaal intakt maar botkapsel in de kootholte is beschadigd. Dit komt met rust weer helemaal goed volgens D.A.!!! 6 tot 8 weken stappen, afspuiten en 1 of andere helingsgel op de plek smeren. Daarna weer een foto om te kijken of het helemaal geheeld is. Al met al half jaatje zoet mee tot hij weer in oude staat verkeerd volgend D.A.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:09

jeetje en ik wilde erover nadenken deze aan te schaffen. Heb je kavalkade al te woordt gestaan

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 15:11

splash1999 schreef:
jeetje en ik wilde erover nadenken deze aan te schaffen. Heb je kavalkade al te woordt gestaan

De ruitersportzaak waar ik ze heb gekocht is er mee bezig verhaal te halen bij Kavalkade.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:02

dat is dan in ieder geval fijn al is dit vreselijk beroerd voor jou en je paardje

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:09

Wat een rotverhaal zeg!
Op de foto vind ik die dingen er eigenlijk ook niet zo fijn uitzien. Ik ken ze niet, maar het lijkt me dat ze heel snel uitgaan.

Ik weet niet of je nog verder wil in hoefschoenen, maar volgens mij kan je ze beter op maat laten maken.
Er zijn namelijk mensen die dat goed kunnen. Mijn zus rijdt al jaren met hoefschoenen en die heeft eigenlijk nooit problemen.
die schoenen zitten helemaal om de hoef en die krijgt een paard met moeite af. mocht je meer info willen, pb me maar.