Als maar magerder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Als maar magerder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 22:44

Hallo allemaal!

ik heb een vraagje.. en het zit me echt niet lekker.
Op de stal waar ik rijd, hebben we een pony wie als maar magerder word. We hebben hem al op de wei gehad bij mensen. zelf de wei geinspecteerd op jacobskruiskruid maar niks gevonden.
Hij kreeg onbeperkt hooi, het was een goede wei, en genoeg brokken zelfs iets meer dan hij gewend was, en dezelfde brokken.
Die mensen belden met 2 weken op, hij werd als maar magerder. dus wij kijken en idd!! wij de pony onmiddelijk terug halen naar de stal. dierenarts erbij.. kan niks vinden.. we hebben hem overal over naar onderzocht,wormen, tanden noem maar op!
Ik vind dit echt eng worden!
Ik wil graag weten of miss andere bokkers hier evaring mee hebben.
De dierenarts heeft bloed afgenomen en dat word nagekeken..
Maar ik hoop echt dat ik reacties krijg..dit is echt eng!
En het het is ook niet de ziekte van coeshing. want hier hebben we ooit al een pony mee gehad.. en dat was totaal anders!!

Groetjes!!

ikenindi

Re: Als maar magerder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:46

als de da t niet weet wordt het lastig. andere da vragen anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:48

dit hebben wij ook gehad met een fries, we zijn met haar naar de kliniek gegaan, en daar bleek dat haar slokdarm te slap was, ze mocht alleen nog kort gras en geweekt grasbrok hebben, daar staat ze nu een tijdje op, en ze is nu eindelijk weer een beetje op gewicht.
is er geen kliniek in de buurt? miss dat ze daar even naar kunnen kijken, wij dachten eerst dat het haken op de kiezen waren, maar dat was dus niet het geval..

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 22:56

Heey allemaal!!

Okee bedankt voor de snelle reacties!!

@ dees_daan: Als de slokdarm te slap is, dan gaat dat toch ook niet meer over?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:01

Heeft de pony nog meer kwaaltjes?
Ik ben me de laatste tijd een beetje aan t verdiepen in insulineresistentie bij paarden omdat ik het vermoeden heb dat mijn paard dat ook heeft.
Het schijnt dat er best veel paarden zijn met insulineresistentie.
Het is moeilijk te testen en wordt vaak door dierenartsen over het hoofd gezien.
Symptomen zijn:
Hardnekkig over- of ondergewicht,
Gevoelig voor hoefbevangenheid en een harde manenkam,
Huidproblemen,
Weinig zin om te werken (komt door lusteloosheid/minder energie en/of spierpijn of spiervermoeidheid),

Je kan hier altijd op laten testen Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:27

mijn paard is 4 dagen in de kliniek geweest en ze konden niks vinden hij blijft mager,ik maak me er niet meer druk om want hij heeft zelf nergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:16

AprilSchat schreef:
Heey allemaal!!

Okee bedankt voor de snelle reacties!!

@ dees_daan: Als de slokdarm te slap is, dan gaat dat toch ook niet meer over?

dat gaat idd niet meer over.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:19

WIj hebben er hier een gehad

Bleek tanden + wormen te zijn...
en dat heeft 2 maandne geduurt voor die weer wat dikker was.
Ik mag hier geen foto's van plaatsen, maar als jij zegt : héél mager, denk ik dat dat hetzelfde was als hier. Vel over been, alle botten kunnen zien.

maar hier is het na de tandarts, met boren en slijpmachines, verdoving, en alles goedgekomen.
en nu ontwormen we 4x per jaar Lachen

marleen_usar schreef:
mijn paard is 4 dagen in de kliniek geweest en ze konden niks vinden hij blijft mager,ik maak me er niet meer druk om want hij heeft zelf nergens last van.

Pardon?
Jij hebt vaker zulke uitspraken geloof ik.
je paard wordt niet voor niets mager, je kan hem ook wat meer voer geven....(jij weet dondersgoed waar ik dit op basseer)
of onderzoeken wat er is, want nergens last van, dan wordt die ook niet mager

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:18

[-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:22

De pony kan ook nog gewoon aan het vermageren zijn gegaan omdat de overgang van oude stal naar nieuwe weide te plotseling was. Dan kan het heel snel gaan en inderdaad binnen 2 weken kan een paard dan flink vermageren. Dat is gewoon stress.
Ongeacht de hoeveelheid voer die je er dan in stopt.

En ja, afvallen gaat nu eenmaal een stuk sneller dan aankomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:26

Jolliegirl, het komt wel vaker voor aan het eind van de winter, dat paarden in gewicht afnemen. Ze gaan weer verharen, dat neemt ook energie en verder zijn ze gewoon toe aan de eerste groene grassprieten. Verder hebben ook dieren zonlicht nodig voor hun stofwisseling. Als een paard echt heel extreem mager wordt, tja dat is wel reden tot ongerustheid maar als je een tijdje lang ribben ziet die je anders niet ziet is er geen reden tot ongerustheid.

Iemand via een omweg beschuldigen dat ze haar paard volgens jou niet genoeg te eten geeft vind ik wel een hele rare streek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:42

leeuwenberg schreef:
dees_daan schreef:
dit hebben wij ook gehad met een fries, we zijn met haar naar de kliniek gegaan, en daar bleek dat haar slokdarm te slap was, ze mocht alleen nog kort gras en geweekt grasbrok hebben, daar staat ze nu een tijdje op, en ze is nu eindelijk weer een beetje op gewicht.
is er geen kliniek in de buurt? miss dat ze daar even naar kunnen kijken, wij dachten eerst dat het haken op de kiezen waren, maar dat was dus niet het geval..

Ik ken ook een paardje met dezelfde symthomen, kan je mij uileggen wat het gevolg is van de uitgerekte slokdarm ten opzichte van vermageren?

de slokdarm word te slap, dus hooi word een prop, het voer hoopt zich op. ze gaan vaak erg lang kauwen, en kwijlen veel, ook komt de helft van het voer vaak op de grond terecht..
de merrie bij ons had een prop in haar slokdarm ipv haar maag zitten, die is weggespoeld, en ze mocht 24 uur geen eten hebben, weer terug met de merrie, en de prop was bijna weg, nu ze alleen kort gras, en geweekt grasbrok krijgt, gaat het prima, en ze is eindelijk weer netjes op gewicht.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:48

MysticTinker schreef:
Heeft de pony nog meer kwaaltjes?
Ik ben me de laatste tijd een beetje aan t verdiepen in insulineresistentie bij paarden omdat ik het vermoeden heb dat mijn paard dat ook heeft.
Het schijnt dat er best veel paarden zijn met insulineresistentie.
Het is moeilijk te testen en wordt vaak door dierenartsen over het hoofd gezien.
Symptomen zijn:
Hardnekkig over- of ondergewicht,
Gevoelig voor hoefbevangenheid en een harde manenkam,
Huidproblemen,
Weinig zin om te werken (komt door lusteloosheid/minder energie en/of spierpijn of spiervermoeidheid),

Je kan hier altijd op laten testen Lachen

hoe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:19

Jolliegirl schreef:
WIj hebben er hier een gehad

Bleek tanden + wormen te zijn...
en dat heeft 2 maandne geduurt voor die weer wat dikker was.
Ik mag hier geen foto's van plaatsen, maar als jij zegt : héél mager, denk ik dat dat hetzelfde was als hier. Vel over been, alle botten kunnen zien.

maar hier is het na de tandarts, met boren en slijpmachines, verdoving, en alles goedgekomen.
en nu ontwormen we 4x per jaar Lachen

marleen_usar schreef:

Pardon?
Jij hebt vaker zulke uitspraken geloof ik.
je paard wordt niet voor niets mager, je kan hem ook wat meer voer geven....(jij weet dondersgoed waar ik dit op basseer)
of onderzoeken wat er is, want nergens last van, dan wordt die ook niet mager

Aan de hand van uitlatingen van Jolliegirl in dit topic, geTemt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:04

zeg er dan ook even bij dat je me blijft lastigvallen met PB-tjes.
dat ik zeg dat dit dier NIETS te eten krijgt. want dat heb ik nooit gezecht (zie quote hierboven)

en ik vraag je nu vriendelijk te kappen met deze enorme heissa om niets.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:17

ontopic: hoe kun je die insulineresistentie testen? heb er wel over gelezen maar is n btje weggezakt;)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:36

Moderatoropmerking:
vriendelijk verzoek om hier geen persoonlijke vete's uit te vechten!

photographer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:00

Maismeel kan heel goed helpen
dat tot pap mengen met lekkere biks
en je pony zal enorm aankomen

wel rustig opbouwen met voeren

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:13

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:25

maar hoe testen ze dat? bloedprikken?
ik heb trouwens de reden waardoor mijn paardje zo mager is: pijn. zie onderschrift: het zit ons niet mee

check

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:37

Laat eens een beetje bloed prikken zou ik zeggen kunnen ze kijken hoe het met alle bloedlichaampjes is en hoe de lever er voor staat...Verder heb ik bij onze kliniek eens staan praten met een paarden eigenaar die wel een heeeeel mager paard had gehad en die is er bovenop gekomen door het voeren van taugé daar zaten net de vitamines in die hij nodig had. Klinkt misschien raar maar is wel echt gebeurt. Dit paard werd behandeld in DAP Bodegraven, misschien zou je daar eens advies kunnen vragen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:40

tauge??? wat zit daar in dan wat niet in ander voer zit? en hoeveel moet je daar van geven dan? vast enorm veel???

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:56

AprilSchat schreef:
Hallo allemaal!

ik heb een vraagje.. en het zit me echt niet lekker.
Op de stal waar ik rijd, hebben we een pony wie als maar magerder word. We hebben hem al op de wei gehad bij mensen. zelf de wei geinspecteerd op jacobskruiskruid maar niks gevonden.
Hij kreeg onbeperkt hooi, het was een goede wei, en genoeg brokken zelfs iets meer dan hij gewend was, en dezelfde brokken.
Die mensen belden met 2 weken op, hij werd als maar magerder. dus wij kijken en idd!! wij de pony onmiddelijk terug halen naar de stal. dierenarts erbij.. kan niks vinden.. we hebben hem overal over naar onderzocht,wormen, tanden noem maar op!
Ik vind dit echt eng worden!
Ik wil graag weten of miss andere bokkers hier evaring mee hebben.
De dierenarts heeft bloed afgenomen en dat word nagekeken..
Maar ik hoop echt dat ik reacties krijg..dit is echt eng!
En het het is ook niet de ziekte van coeshing. want hier hebben we ooit al een pony mee gehad.. en dat was totaal anders!!

Groetjes!!

beide paarden van mij vertonen nu hetzelfde Boos! DA is gebelt ben benieuwd of hij wat vind Boos!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:59

bloedonderzoek. en ik zou zeggen: laat gelijk op alle waardes onderzoeken. kost een hoop geld, maar dan weet je wel alles... ik heb het ook laten doen en ben er blij om. ben er nu vroeg bij...

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:45

Heey allemaal!!
Bedankt voor jullie medeleven!
We hebben inmiddels de uitslag,
Die was dat de pony een ontsteking ergens in zijn lichaam heeft gehad en dat daar alle eiwitten ed heen zijn gegaan!!
We weten helaas alleen niet waar de ontsteking heeft gezeten!