Luna.. ziekte van Cushing.....? FOTO'S

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Luna.. ziekte van Cushing.....? FOTO'S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 15:32

Na een hoop bloedtesten, rontgenfoto's, osteopaten, magnetiseurs, paragnosten, en kwakzalvers... lees ik toevallig een stuk in de BIT over plassen.. en ja.. ook Luna heeft last van overtollig plassen.
Luna plast heel de dag, voor het rijden, in de bak, na het rijden, en haar stal is iedere dag weer een zwembad.
Ook hier is bloed voor afgenomen, maar er kwamen geen schokbarende resultaten naar boven.
In het stukje in BIT over plassen werd je doorverwezen bij heldere plas naar suikerziekte, en bij een dikke buik; de ziekte van Cushing.

Ziekte van Cushing? Wat is dat? Ik googlen, en bokken natuurlijk, en tja.. écht alle kenmerken van deze ziekte heeft Luna.

-Bevangen geweest..
-Slecht/niet meer in het haar komen na het scheren (in september!!)..
-Dikke vochtbulten boven haar ogen.
-Agressief tegen andere paarden
-Lusteloos, en geen zin hebben in werk (behalve longeerwerk, dat vind ze super!)
-Kreupelen onder het zadel.
-Hoekige dikke buik
-Magere kont en voorhand.
-Luna heeft vroeger overgewicht gehad.
-Zadeldwang

Vrijdag kwam ik hier achter, ik heb meteen de kliniek gemaild, en gisteren en vandaag is de kliniek aan het proberen om contact op te nemen met Utrecht.
Roosendaal heeft mijn voicemail ingesproken, en ze zijn nog druk bezig met uitzoeken, en het terugzoeken van de bloedresultaten van Luna.

Vandaag Luna maar eens op de foto gezet, om de overeenkomsten eens aan jullie te laten zien.

Luna vorig jaar, (goed op dieet, strakke buik, goed in het haar, gezonde uitstraling)
Afbeelding

Luna vandaag (let op.. Luna wordt nog steeds dressuurmatig aan de longe getraind, staat dus niet stil in werk!)
Vrij bespierde voorhand.
Afbeelding

Gespierd kontje:
Afbeelding

Niet meer teruggekomen in het haar, na het scheren september 2007 (normaal 3 x in winterseizoen moeten scheren)
Afbeelding
Afbeelding

Hoekige/opgezwollen buik:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ogen met vochtbulten, ipv kuiltjes..
Afbeelding
Afbeelding

Totaal niet naar haar zin op de wei/paddock, stemmingswisselingen.
Afbeelding

Totaal plaatje; Magere Luna met opgezwollen buik, en geen frisse blik in ogen.
Afbeelding

Tja.. aan de ene kant ben ik blij als ik eindelijk weet wat Luna heeft.... maar aan de andere kant is dit wel het laatste wat je wilt horen over je pony.. Huilen

snoef

Re: Luna.. ziekte van Cushing.....? FOTO'S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:36

Haai!

Als eerste sterkte met deze uitslag, ik weet precies hoe je je voelt. Vorig jaar begon mijn pony ook dezelfde syntomen te vertonen, vooral het vele plassen maakte mij zorgen kon haar wel 4 keer per dag uitmesten en nog was het een zwembad. Helaas was het kort na de uitslag snel over ook...
Wel weet ik door veel onderzoek dat er een medicijn is die niet echt bekend is onder de dierenartsen in nederland, maar het kan wel helpen. Mijn schat was al 29 en dus die moest gewoon gaan. Hoe oud is je pony? ik zag het niet staan of ik heb er mischien over heen gelezen!

sucses!

groetjes lianne

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 15:39

Ik heb de uitslag nog niet, sterker nog.. er wordt nog overlegd waar en wanneer Luna getest kan worden.
Het is wel sterk dat ze alle symptonen heeft.
Luna is 12 jaar, vrij jong voor deze ziekte, maar er zijn geloof ik ook al gevallen bekend vanaf 7 jarige leeftijd.
Er is inderdaad een medicijn om de tumor te remmen, maar we willen eerst de uitslag uiteraard.

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:44

ooh sorry had uit je verhaal begrepen dat je het wel al wist!
Het hele teste gedoe moet nog gebeuren dus. nou sucses dan maar! en hopen dat er iets goeds uitkomt

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 15:46

snoef schreef:
ooh sorry had uit je verhaal begrepen dat je het wel al wist!
Het hele teste gedoe moet nog gebeuren dus. nou sucses dan maar! en hopen dat er iets goeds uitkomt

Als er (weeeeeeer) niets uit komt moeten we verder gaan zoeken.. ben nu al zo'n 2,5 jr bezig!! Bloos Huilen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:46

Getsie dat is niet fijn. Kan me voorstellen dat het heel dubbel voelt. Fijn om te weten (of in ieder geval een heel sterk vermoeden te hebben) wat er aan de hand is maar niet fijn dat zoiets naar boven komt.
Wel goed dat je dit soort dingen in de Bit staan en dus in jouw geval een hoop duidelijkheid geven.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:48

Hey meis,

nogmaals sterkte! Ach gut Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt!

X_fientje_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:40

hey,

Vandaag hebben we op school (universiteit) een aatal dingen besproken ivm de ziekte van cushing.

Ik zal hieronder een aantal symptomen opsommen.
- het zwaarder worden (met andere woorden sterk verdikken)
- vermoeidheid
-depressief
-bloeddrukstijging
- veel plassen en veel drinken
- doffe dunne vacht met haaruitval (plekken waar er totaal geen haren meer staan)
- dunne huid
- verminderd uithoudingsvermogen
- spierzwakte en spieratrofie
- toegenomen buikomvang
- ook mogelijkheid tot het krijgen van diabetes

De ziekte van Cushing heeft een 3tal oorzaken
- een probleem aan de hypofyse (een orgaantje in de 3de hersenventrikel)
- een probleem aan de bijnier
- een probleem van de hypothalamus (bevindt zich ook in de hersenen)
=> meestal gaat dit om gezwellen die er voor zorgen dat er een teveel aan ACTH-hormoon geproduceerd wordt. (als je verdere wetenschappelijke info wenst, laat me dan iets weten Knipoog )

Ik moet heel eerlijk zijn dat ik nog nooit gehoord heb van Cushing bij paarden. De ziekte is beter bekend bij de mensen, honden en zelden bij katten. Dus ik zou zeggen niet panikeren en de resultaten afwachten. Als je toch denkt dat je paardje deze symptomen heeft, kan je de DA daar eens aan herinneren (de ziekte van Cushing wordt vaak over het hoofd gezien) Knipoog

Ik hoop dat je iets hebt aan m'n uitleg en ik zal proberen een aatal fotos van katten/honden met de ziekte van Cushing hier zetten, zo kan je een zien hoe deze dieren eruit zien.

Veel succes en hopelijk weet je snel wat het is Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:57

Unique:
cushing komt bij paarden best veel voor hoor Knipoog
ik weet niet hoe je engels is,maar vooral op engelse sites staat ontzettend veel info.

Mexxuna:
hopelijk vinden ze iets waar wat aan te doen is.
cushing hoeft niet meteen het einde te betekenen hoor, met goede medicatie en goede voeding kom je vaak al een heel eind.

laat je ze ook kijken naar de schildklierwaarde?
soms kan deze nl ook niet helemaal goed werken en kan behoorlijk dezelfde symptomen geven Knipoog

X_fientje_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:10

Ah in de les werd er niet gesproken over paarden vandaar dat ik aannam dat cushing niet voorkwam bij paarden Knipoog

Mijn engels is trouwens uitstekend Tong uitsteken

Cushing betekent idd niet het einde. Er is zeer specifieke medicatie voorhanden Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 23:47

Nee Cushing betekend voor mij en Luna ook niet het einde.. maar ik moet wel goed nadenken hoe ik het allemaal aan ga pakken.
Ik zou haar dan ook graag met licht dressuurmatig werk aan het lopen houden, van longeerwerk wordt ze enorm vrolijk.

@Ellepel; schildklierwaarden zijn 2 maanden geleden nagekeken, en waren goed.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:33

Jeetje, geen goed nieuws. Maar dan weet je wel eindelijk wat er aan de hand is. Sterkte!

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:40

Bij de ziekte van cushing is een bekend verschijnsel toch ook de krullende vacht?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 17:16

Angeltjuhhhh schreef:
Bij de ziekte van cushing is een bekend verschijnsel toch ook de krullende vacht?

Ja of het niet aanmaken van een nieuwe vacht (in Luna's geval).

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:27

Angeltjuhhhh schreef:

jah dat meende ik ook Lachen helaas is vorig jaar een (Verzorg)paardje van een vriendin van me overleden aan Cushing.. zij zit hier ook op bokt, ik kan haar vragen of ze je info wil geven?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:28

Mexxuna schreef:
Angeltjuhhhh schreef:

Ja of het niet aanmaken van een nieuwe vacht (in Luna's geval).

Kan ook indd, je helpt me geheugen opfrissen! Lachen Iig veel succes

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 17:42

suusiejj schreef:
Angeltjuhhhh schreef:

jah dat meende ik ook Lachen helaas is vorig jaar een (Verzorg)paardje van een vriendin van me overleden aan Cushing.. zij zit hier ook op bokt, ik kan haar vragen of ze je info wil geven?

Gelukkig krijg ik via pb en via het topic Cushing veel tips en info!
Ik wacht nog steeds op een telefoontje van de kliniek... heb net al gebeld, maar ik moest wachten tot hun mij belde.. ze waren nog druk bezig..

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:08

Mexxuna schreef:
Gelukkig krijg ik via pb en via het topic Cushing veel tips en info!
Ik wacht nog steeds op een telefoontje van de kliniek... heb net al gebeld, maar ik moest wachten tot hun mij belde.. ze waren nog druk bezig..

ik liep net een eind met de honden en bedacht me dat ik best lúllig over kwam door te zeggen dat ie eraan overleden is.. sorry was niet mijn bedoeling, overigens was hij ook op leeftijd meende ik en waren ze er te laat achter...

Ik hoop dat je snel terug word gebeld!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:40

Ahh.. thanks Suusiejj! Lachen
Ik begrijp wel dat je het niet zo bedoelde. Lachen
Ik ben wel realistisch, en wil ook niet dat mijn paard nogmaals bevangen raakt, of hele dagen met pijn staat..
zo lang ze een normaal paardenleven kan leiden mag dit, maar zodra ze gaat aftakelen of pijn krijgt wil ik ingrijpen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:46

Jah indd Lachen Maar zover is het nog lang niet Lachen
Ze is nog fit meende ik te begrijpen uit je tekst?
Ondertussen nog niks gehoord dus? Dat komt morgen denk ik vast wel

Gelukkig dat je me niet verkeerd begreep Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:57

Fit is ze wel aan de longe, maar in de wei en onder het zadel absoluut niet. Dan is ze echt lusteloos en sjaggie..

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:54

hmm, ik hoop dat je vandaag gebeld word

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:05

er stond een pony op de manege met cushing die had een krullende vacht. Deze pony is nog heel oud geworden en heeft lang in de lessen mogen lopen

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:58

vandaag is de da bij mijn pony geweest en hij zei ook dat er een kans is dat hij cushing heeft... hij heeft nl ook en mega opgezwollen buik (borrelt ook heel erg) en verder zit er geen grammetje vet meer op hem.. dit is een shet van 8jaar en altijd dik geweest. hij heeft ook een krullende vacht gehad en heb hem toen weer geschoren maar komt lijkt zn haar ook niet echt te groeien. zn schoft en ruggengraad ligt ook erg op zn rug en geen vet meer omheen. hij is gelukkig wel vrolijk en actief ook onder het zadel. ik moet maandag zn ochtend urine opvangen(dat word dus heeel vroeg naar stal en wachten maar tot hij plast). de da zei dit gelijk tegen mij dat hij gelijk aan cushing dacht. dit is nu dus ook afwachten van de bloed en urine test en als het zo is is dit met medicijnen, wel levenslang, erg goed onder controle te houden.
wat ook een van de verschijnselen van cushing is is dat ze soort van de wereld raken en aanvallen krijgen..mijn pony is wel heel zenuwachtig en staat dus echt zn evenwicht te zoeken als je zn achterbeen op tilt.

waar mijn da ook aan zat te denken was leverbot. veel mensen denken dat dit alleen bij koeien vor komt maar ook bij paarden. dit kan als ze in nat land (voornamelijk langs water/ sloten) staan of hebben gestaan (kan dus zelfs van vorig jaar zomer zijn!!!) dit komt door kleine slakjes die mee naar binnen gaan via gras. deze zwerven het hele lichaam door en belanden uiteindelijk in de lever en vernietigen de lever en gaan de galgang in.

\weet jij ondertussen of je paard het heeft of niet? hoop wel voor je dat je al wat meer weet. probeer anders eens ochtendurine op te vangen (in een schepnetje met glazen pot erin, zodra ze plast gelijk er onder) in de urine kunnen ze precies zien of het de ziekte van cushing is.

groetjes

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 16:22

hoop maar dat het allemaal mee valt al is het wel fijn al;s je eindelijk weet wat het is. Als het leverbot is moet je eens contact met lenneke op het forum contacten haar paard heeft het ook gehad.