Kale plekken op hals van paard, wat kan dit zijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tin

Kale plekken op hals van paard, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 16:01

Mijn Ijslander Tindur heeft al een paar weken kale plekken op zijn hals.
Het zijn kale plekken en bij bijna alle plekken zitten een soort harde korstjes, deze zijn rond.
Ook zit er bij 1 kale plek schilfers.
Er werd tegen mij gezegd dat het verstikkingsplekken waren omdat hij een dikke bos manen ervoor heeft hangen.
Maar nu heeft hij ook een plek aan de andere kant, waar dus geen manen overheen hangen.
Ook heb ik hem nu al 2 weken ingevlochten zodat er lucht bij kan maar helaas zie ik geen verbetering van dat het haar weer groeid of dat het rondje verdwijnt.
Wat kan dit zijn?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Twiggy2008

Re: Kale plekken op hals van paard, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:04

Klinkt meer als een soort schimmel. De DA kan je er iets tegen geven en als het schimmel is moet je alles wassen. Hebben de andere paarden/pony's in zijn omgeving geen last? Want het is besmettelijk (als het schimmel is). Wij hebben twee paarden staan op onze stalling die dit ook hadden. Kale plekjes, haartjes vielen eruit, rood met korsten. Was heel besmettelijk.....

Maar goed, ik ben geen DA natuurlijk en je hebt heel veel huidaandoeningen.......

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:08

ja klopt, het kan heel veel zijn.
als ik zo naar het haar kijk zouden het ook doodgewone schuurplekken kunnen zijn?
temperatuur gaat omhoog he en het verharen jeukt soms zo erg.
niet elke schimmel is trouwens besmettelijk hoor
kan ook luis zijn,even goed zoeken of je iets kunt vinden wat er op lijkt

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 17:22

Bedankt voor de reacties.
Ik heb net op een heleboel zitten googlen..heb niet echt iets gevonden wat er op lijkt.
Luis ga ik nog even goed op controleren morgen.
Maar het rare is, is dat hij geen jeukt lijkt te hebben.Ga morgen wel even een tijdje in de weide zitten kijken hoeveel hij schuurt of iets.
Andere ponies zal ik ook even controleren..
Zal morgen even laten weten of ik ergens achter ben gekomen.Mocht ik nou niks vinden bel ik zoiezo de dierenarts.Ik ben benieuwd wat het kan zijn ook omdat hij niet eens verhaart en alleen op zijn nek het echt kaal heeft.
Bedankt voor de tips!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:40

Bij ons heeft een pony dat ook. Dit komt doordat ze met haar hoofd over de rand van de stal deur heen en weer aan het gaan is als die zich verveeld.. Kan dit het niet zijn?

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:42

mijn verzorgpony fjord x haflinger heeft ook zulk soort plekken, ze zijn dan wel niet rood, maar het is gewoon kaal, waarschijnlijk zit ze te dicht in haar vacht, maar me andere vzpony heeft ook een schuurplekje maar daar zitten wel schilfers bij, heb nog niet weer contact gehad met de eigenaresse, en weet dus ook niet wat het precies is.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:48

Simone, je hebt pm;-)

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 10:45

@ kiimmie Tindur staat niet op stal Lachen
Ik ga vanmiddag naar m'n paardjes toe en ga ik eens even kijken wat hij heeft.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:55

Jordy, maak je niet al teveel zorgen. Onze ijslanders zien er net zo gehavend uit, met exact dezelfde plekken en verschillende kleurplekjes. Ik zal proberen eraan te denken vanmiddag een foto voor je te maken.
De veearts is er bij ons bij geweest, omdat ik bang was dat hets chimmel was of schurft..niets aan de hand zei hij, kwam door de dikke vacht en het niet normaal kunnen verharen. Ik heb nu de drainage compositum bij paardendrogist besteld...hopen dat het wat helpt...(nog meer hopen dat de veearts gelijk had, haha).
De bovenste foto hebben die van ons ook op de hals, ook langs oren..en die kale plek op de laatste foto heeft Glóa onder dr buik, vanaf dr tepeltjes gezien richting navel.
Smeren met teatree om de schilvers los te laten helpt ook goed Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:57

even ter toevoeging, de gewone paarden die erbij staat heeft nergens last van, als het een schimmel oid was geweest, had hi wegens het schoeken en kroelen met elkaar ook al hebben gehad he Knipoog

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:59

Mijn 2,5 jarige heeft dit ook op zijn borst, dit is bij hem echt van het verharen. Hier is hij nu een week mee bezig en daar heeft het gewoon al helemaal losgelaten en komt de zomervacht weer doorheen. Ik zal je er niet te druk over maken als ik jouw was....

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:00

kan het geen beginnend zomer exceem zijn?

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:40

Mijn shet heeft dit ook.Vorig jaar had ik hem daarom helemaal geschoren.Dit jaar heb ik alleen een baan onder zijn manen geschoren(waar het het dikste is)de andere kant had ik niet geschoren en hij heeft nu zo'n zelfde plek als jou pony.
Volgens mij heeft het te maken met hun dikke wintervacht,en idd bij mijn pony gaat het onder zijn manen broeien.
Vorig heeft hij na het scheren niet meer geschuurd en dit jaar valt het gelukkig mee.

Succes ermee

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 13:45

Ik heb voor de zekerheid gewoon de dierenarts laten komen, omdat de plekken erger werden en hij ook korsterige wondjes kreeg..De dierenarts denkt aan luis..ookal heb ik nog geen luis gezien..wel andere beestjes maar die waren voor de dierenarts te groot voor een luis..
Naja in ieder geval..de oude verzorgster van Tindur dacht ook aan luis omdat hij dit vorig jaar ook had en toen had hij ook luis en en schimmel.
Krijg shampoo voor luizen en ga hem dan 2 keer wassen en alles even lekker ontsmetten.
Als het dan niet weg gaat moet ik kijken wat het dan is..

Ik heb dit zelf nog nooit gezien bij een paard en ik ga nu even af op wat de dierenarts zegt.. mocht dat luizenspul niet werken ga ik hem denk ik scheren en dan kan ik vanzelf merken of het door het verharen komt of niet.
In ieder geval hou ik hem in de gaten!
Iedereen bedankt voor de reacties!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:51

Ochjemig, mag stiekem hopen dat dat het niet is. Een paardje van stal had ooit eens luis, maar die werd er mager door en had er vreselijke jeuk aan..maarja, als jullie beestjes hebben gezien dan zal er toch iets zitten he.

Ik zal even de foo uploaden die ik heb van Glóa, waar je als je goed kijkt ook op dr hals zo'n plekje ziet zitten. Zo zit ze helemaal onder op dr hals, net als de andere ijslanders, behalve de grote paarden.

Veel succes ermee en vergeet je borstels etc ook niet goed uit te wassen he Knipoog

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:56

Zie hier de foto..was vergeten de plekjes te fotograferen voor je, maar op deze foto zie je een kaal stukje, althans heel raar vachtje, met een donker rondje erin..

Afbeelding

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 07:33

luis valt wel mee hoor,een van onze shetten op stal heeft het ook gehad
wassen met spul en dan trekt het wel weer weg, goed voeren scheelt ook een hoop!!!

Bright

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:04

Schimmel? Schuren? Geen idee, Als je het niet vertrouwd kan je er altijd een DA bij halen

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 20:25

Amy77 bedankt voor de foto, het ziet er idd hetzelfde uit.
Toch heeft Tindur het vooral bij zijn hals en nek waar de manen zitten, en daar zitten ook de meeste luizen.
Ik zag vandaag weer een zwart beestje springen, lopen? Nouja goed ik hoop dat de dierenarts het bij het juiste eind heeft want dat flesje shampoo koste me 88 euro terwijl het op internet gewoon verkrijgbaar is voor 27,50.....
Bedenk me nog wel even voordat ik deze dierenarts weer laat komen.
Omdat zijn verzorgster het ook herkende als luis of misschien schimmel vertrouw ik er wel een beetje op dat hij het gewoon weer heeft.
Hij is slecht in conditie en staat 24/7 buiten, ook verhaart hij nog geen eens, dusja.
Ga hem scheren morgen omdat ik alles goed wil kunnen bestrijden, heb vandaag 2 dekens gehaald en ben van plan om hem misschien volgend jaar ook wel weer onder een dek te zetten.Dat gedoe met luizen is nu al de tweede keer voor Tindur..
Word leuk morgen, mijn andere paard moet ook gewassen worden omdat ik dezelfde dekjes en borstels gebruik...niet slim dus en heb vandaag alles omgegooid en verandert..nou nog alles wassen en in de dettol....
Iedereen bedankt voor de tips en de reacties!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:27

Ik denk mijt.. Of schurft ?
Schimmel gaat vaak gepaard met korstjes, die zie ik hier niet Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:08

He verdorie zeg dat het toch luis is he..tis zo'n enorme klus om dat helemaal weg te krijgen..gaat wel lukken uiteraard, maar vergt veel tijd en gedoe.
Wat je zou kunnen doen als extra's is drainage compositum. Ik geef dat mn ijs nu ook, geen idee of het helpt, ben er pas net mee begonnen, maar volgens de berichten werkt dat goed door de verharing heen en bij herstel van eventuele ziekte of weerstandvermindering.
Nog een tip, maar dat weet je vast wel, als je de deken omhebt, doe die elke dag even af om te luchten. Wij hebben vorig jaar voor een oaardje gezorgd met luis, waar ik eerder over vertelde, maar door de deken loste het zich niet snel op..de warmte/broei kwam de luis erg goe duit maar het maarz o te zeggen Knipoog we hadden een 'luizenborstel' die we apart hielden en elke dag gebruikte, eind vd poetsbeurt in dettol gelegd, laten weken, uitlekken en volgende dag was ie weer droog en klaar voor gebruik Lachen

veel succes...(ik ga mn paardje da toch ok maar goed in de gaten houden of ik iets zie)

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:12

Drainage doet heel weinig hoor, je zult er meer voor moeten doen vrees ik..
Laat de dierenarts eens langskomen, die heeft er óf poeders voor of hij geeft hem een prik...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:14

voor luis kun je het beste dat spul voor koeien gebruiken, werkt super in een paar behandelingen en hoef je niet te wassen, ff aan je da vragen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:20

Simba_ schreef:
Drainage doet heel weinig hoor, je zult er meer voor moeten doen vrees ik..
Laat de dierenarts eens langskomen, die heeft er óf poeders voor of hij geeft hem een prik...

Ja uiteraard, om luis weg te krijgen wel ja Knipoog maar ter ondersteuning. Mijn merrie krijgt het vanwege haar exceem.
Vanmiddag kwam de veearts bij mn ijs vor een wond, gelijk die plekjes laten zien en hij kon er toch wat afkrijgen, die donkere rondjes..ietwat schilverig eronder, want die rondjes waren wat harder dan de rest van haar vacht. Hij heeft niets raars kunnen ontdekken tot nu toe en ziet het de laatste tijd erg veel bij vooral paarden met dikke vacht...ik heb dus mazzel vooralsno Knipoog

chantiehenry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:23

hoi,
bij ons op stal hebben ze last van kale plekken op het hoofd.
ik ben er nog niet achter wat dat is maar ik denk hetzelfde als wat jou paard heeft.