Knarstanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleyvg

Knarstanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 08:20

Hallo,

Mijn paard doet knarstanden als die een bit in heeft. Weet iemand hoe je dit kan verkomen of hoe je dit kan verhelpen?

groetjes, Kimberley

Moelie

Re: Knarstanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:07

Ik zou het zo niet weten, je kunt misschien proberen de neusriem iets strakker te doen zodat die niet meer de kans heeft om te knarsetanden, dus dat die dan geen ruimte meer in de mond heeft om dat te doen. Voor de rest weet ik niet of daar echt manieren voor zijn om af te leren.
Of even nagaan of zijn bit wel goed zit, misschien heeft die ergens last van en gaat die daarom misschien knarsetanden?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:33

de mijne gaat wel eens knarssetanden als ze ontspannen aan het werk is, waarom?geen idee

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:38

Ik zou nooit de neusriem strakker doen om dit ''probleem'op te lossen, heeft geen enkele zin!
Mijn haf knarsetand ook vaak, ook regelmatig als ze gewoon op stal staat.
Wat de oorzaak is zou ik ook niet weten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:43

Inderdaad niet de neusriem strakker doen, dat is nooit ergens een oplossing voor.
Paard dat ik rijd doet het ook als hij ontspannen is. Ik heb geen idee waar het aan ligt of wat je er aan moet doen. Misschien voor de zekerheid een keer de tandarts laten komen?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:47

Jeezes,....; neusriem strakker doen Gestoord Wat een advies zeg. Lips are sealed

Als ik jou was zou ik even een paardentandarts erbij halen. Knarstanden kan een paard doen uit pijn of stress. Duidt dus op een probleem in de mond of de manier van rijden.
Mijn paardje heeft het ook eens een periode gedaan. Na het wegvijlen van wat haken, heeft ze het nooit meer gedaan. Knipoog

Kimberleyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 17:58

Luckystory schreef:
Jeezes,....; neusriem strakker doen Gestoord Wat een advies zeg. Lips are sealed

Als ik jou was zou ik even een paardentandarts erbij halen. Knarstanden kan een paard doen uit pijn of stress. Duidt dus op een probleem in de mond of de manier van rijden.
Mijn paardje heeft het ook eens een periode gedaan. Na het wegvijlen van wat haken, heeft ze het nooit meer gedaan. Knipoog
Hij si al naar de tandarts geweets en waarom doen sommifge paarden dan ook als ze onstapmnen lopen denk niet doro de manier van rijden

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:04

Luckystory schreef:

Dat zei de jury waar ik een poosje geleden reed ook, Het knarstanden is een uiting van pijn en het niet prettig voelen van je paard.
Ja sorry hoor maar hij loopt met zijn oren naar voren en doet het alleen maar als hij ontspannen is.
Veel paarden doen het als ze ontspannen lopen, en heb er eigenlijk nog niet 1 gezien die het echt als uiting van pijn heeft gedaan.

Verder denk ik dat je er niet veel aan kan doen. Mijn pony doet het ook, en in de stille binnenbak met een proef denk ik ook weleens van hou op maar ik denk je er niks aan kan doen.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:11

quote="Moelie"]Ik zou het zo niet weten, je kunt misschien proberen de neusriem iets strakker te doen zodat die niet meer de kans heeft om te knarsetanden, dus dat die dan geen ruimte meer in de mond heeft om dat te doen. Voor de rest weet ik niet of daar echt manieren voor zijn om af te leren.
Of even nagaan of zijn bit wel goed zit, misschien heeft die ergens last van en gaat die daarom misschien knarsetanden?[/quote]

neusriem strakker doen.. omg wat een onwijs domme opmerking zeg! Duivel Gestoord Hamer
Gestoord
En dan ook echt als handtekening hebben van behandel je paard zoals je zelf behandeld wilt worden... Misselijk Nagelbijten / Gniffelen

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:30

paard bij ons op stal doet het ook tijdens het rijden. ik zou niet weten wat je eraan kunt doen. denk dat je inderdaad even de tandarts kan laten komen voor de zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:40

Het bit is de meest voorkomende reden dat een paard tandenknarst.

Ik zou er een goede tandarts naar laten kijken, die verder kijkt dan alleen haken, dus ook de gehele anatomie van de mond meeneemt in zijn consult.

Mocht alles in de mond in orde zijn, dan toch maar overstappen op bitloos en/of je eigen manier van rijden goed onder de loep nemen.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:22

JoviBan schreef:
Het bit is de meest voorkomende reden dat een paard tandenknarst.

Ik zou er een goede tandarts naar laten kijken, die verder kijkt dan alleen haken, dus ook de gehele anatomie van de mond meeneemt in zijn consult.

Mocht alles in de mond in orde zijn, dan toch maar overstappen op bitloos en/of je eigen manier van rijden goed onder de loep nemen.

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Dus van alle mensen waar het paard van knarst en de mond goed is moeten maar stoppen met bit rijden Verward Dat vind ik echt niet. Ik ken een paar mensen daar rijden ze met een paard dat knarst goede Z proeven, niks geen spanning, stress of dat de ruiter verkeert zit Verward Als het echt pijn zou doen of vervelend zou worden, waarom rijden ze dan zo goed? En heeft het paard steeds de oren naar voren?
Ik denk dat het gewoon een gewoonte is, en nu ik ook in dit topic lees dat veel paarden het doen als ze ontspant lopen, en dat maak in hier ook mee. Dus niks dat er verkeert gereden word of iets dergelijks.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:26

mijn verzorgshetje doet het ook zonder bit in.
als ik hem aan het poetsen ben ofzo, dan gaat hij ook knarstanden.
en ook als hij het bitje in krijgt.
ik denk eerder dat het iets is van ontspanning of misschien zelfs wel beetje ongeduldig, hij wil namelijk heel graag mee aan de fiets.
bitje hangt goed, en zelfs met halster doet hij dat duss..

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:30

Mijn paard doet dit altijd na een tijdje om te tonen dat ze aan het werk is ( en dit niet altijd even leuk vind, aangezien ze erg lui is Haha! ).
Geen medische problemen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:47

winerieke schreef:
Als het echt pijn zou doen of vervelend zou worden, waarom rijden ze dan zo goed? En heeft het paard steeds de oren naar voren?

Je wilt niet weten hoeveel paarden "goed" lopen, oren naar voren hebben en hun stinkende best voor hun ruiter lopen te doen terwijl ze pijn hebben.
Of dat nu pijn door het bit is, of door het zadel, of door de ruiter, of door lichamelijk ongemak, maakt niet uit.
Maar staar je hier alsjeblieft niet blind op, "paard doet 't goed dus er is niks aan de hand".

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:34

Knarsetanden is stressverwerking, het strakker doen van de neusriem zal alleen meer stress veroorzaken. Knipoog

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:47

ladolcevita schreef:
Knarsetanden is stressverwerking, het strakker doen van de neusriem zal alleen meer stress veroorzaken. Knipoog

waarom zou mijn vz shet dat dan doen als hij ontspannen staat te genieten als ik hem aan het poetsen ben? en tegelijkertijd soms knarstand?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:26

Een paard dat knarsetand probeert 1e instantie jou iets duidelijk te maken van een lichamelijk ongemak of geeft het als een uiting van stress.

Ook kan het aangeleerd gedrag zijn, zelfs tijdens het poetsen moet je zeker weten of jouw beoordeling goed is of je paard echt ontspannen is en geen pijn heeft.

Als je zeker weet en er iemand hebt naar laten kijken die er verstand van heeft en alle opties hebt uitgesloten aan lichamelijke pijn of stress, dan is het aangeleerd gedrag.

Maar knarsetanden komt altijd voort uit iets, voordat het aangeleerd wordt!
Er wordt te snel gedacht dat het afwijkend gedrag is, maar het heeft altijd een herkomst.

Dus als je paard het nog niet zo lang doet, ga na waarom hij het doet en wanneer.
Vaak een slecht passend zadel, het bit kan er mee te maken hebben, maar als er een tandarts bij is geweest die uitgesloten heeft dat het vanuit de mond komt, ligt het wellicht aan het zadel.
Bitloos kan een optie zijn als het vanuit de mond komt, maar als je wedstrijden oid wilt rijden is dat niet handig.
Een goede osteopaat naar het paard laten kijken, die kan je vertellen waar er lichamelijke ongemakken zitten, waardoor het dier misschien knarsetand.

Past het zadel goed?
Is er recent een -goede- tandarts bij geweest?
Wat doe je met het paard en hoe oud is het dier?
Kan hij doe oefeningen mentaal wel aan en maak je het niet te moeilijk?
Hoe ga je met je paard om?

Als jij namelijk veel onrust veroorzaakt, werkt dat door op je paard als hij daar gevoelig voor is.
Vaak is het een combinatie van dingen, door je eigen onbewustheid erover.

Zodra je zoiets begint op te merken moet je actie ondernemen en dingen gaan uitsluiten en oplossen voordat je paard dit gedrag gaat aanleren.
Eenmaal aangeleerd is het moeilijk af te leren.

Maar voordat je er genoegen mee neemt dat het aangeleerd gedrag is, moet je er wel zeker van zijn dat alle andere dingen uitgesloten zijn!!!
Anders ben je niet eerlijk tegenover je paard.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:49

dan denk ik dat het aangeleerd is bij mijn shet.
er ligt nooit geen zadeltje op ( is een minishetlander waar niet op wordt gereden)
als hij een hoofdstelletje in krijgt is er ook niks aan de hand paar keertjes kouwen en het is goed, halster om doen ook niks aan de hand.
alleen tijdens het poetsen dan staat hij op rust heel relaxt bijna met z'n oogjes dicht maar wel te knarstanden soms.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:56

33Bonita33 schreef:
er ligt nooit geen zadeltje op ( is een minishetlander waar niet op wordt gereden)
als hij een hoofdstelletje in krijgt is er ook niks aan de hand paar keertjes kouwen en het is goed, halster om doen ook niks aan de hand.
alleen tijdens het poetsen dan staat hij op rust heel relaxt bijna met z'n oogjes dicht maar wel te knarstanden soms.

Op welke manier dan?
Achtereen volgend op elkaar of af en toe een x een knars?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:02

Is er bij de shet wel eens een tandarts langs geweest? Want vooral die kleintjes hebben snel problemen met de tanden hiezen. Misschien dat hij moet poetsen idd ontspant en zo zijn kaken ontspant en daardoor de tanden op een manier op elkaar komen te staan dat ze knasen. Iets wat hij heeft proberen te voorkomen door aan te spannen. Is maar een theorie hoor Knipoog

Knarstanden komt altijd ergens vanuit. Denk dat Miska de meest duidelijke uitleg geeft.
Overigeens is ontspannen lopen met de oren erop niet echt ontspannen, gezien dan ook de oren lekker moeten hangen Knipoog

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:02

Miska schreef:
33Bonita33 schreef:

Op welke manier dan?
Achtereen volgend op elkaar of af en toe een x een knars?

uhm, ik zal het even uitproberen te leggen Bloos Haha!

Ik : POets Poets
Pony: OOgjes bijna dicht, knars knars dan weer ff niks dan weer knars knars.
gewoon afentoee niet de heletijd maar om de minuut ofzoo een keer knars knars

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:09

Oke, maar dat valt niet onder het knarsetanden wat er met dit topic bedoeld wordt denk ik.
Dat is uit ontspannenheid een paar x de tanden schrapen.
Tenzij het wel iets uit pijn is, kom je op bepaalde plaatsen wat hij misschien niet prettig vindt.
Moeilijk in te schatten zo op deze manier, maar het komt altijd ergens vandaan.
Mijne knarste eerder ook wel eens, maar die ontblootte ook de tanden erbij en dat is echt niet omdat hij het fijn vond.
Na een behandeling van de osteo is zijn ongemak weg en knarst niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:10

Mijn merrie doet dit ook af en toe knarsen, vooral als ik haar sta te poetsen. Bij het rijden doet ze het niet. De tandarts komt ook ieder kwartaal. Dus tandproblemen zijn het niet bij haar Als ze het tijdens het rijden zou doen zou ik wel kijken naar eventuele oorzaken, paarden zijn wat dat betreft taaie dieren. Ze lopen heel lang goed door ook al hebben ze pijn, dus dan is het aan ons om te kijken wat er met ze aan de hand is zodra ze symptomen hebben die op problemen kunnen duiden.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:19

Knarsetanden komt altijd ergens uit voort, iets wat je paard je duidelijk probeert te maken.
Als je het probleem gevonden hebt en opgelost, en daarna blijft je paard dit doen komt het doordat het aangeleerd gedrag is geworden.
Ik begrijp niet zo goed, dat mensen dit maar voor lief nemen.
Als een paard dit eerder niet deed en zo ineens wel gaat doen, kun je toch wel bedenken dat er iets niet klopt.