Pigmentloze vlekken rondom oog en mond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaWa

Pigmentloze vlekken rondom oog en mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 19:22

Hallo!

Ik start dit topic omdat ik deze verschijnselen nog nooit bij een ander paard heb gezien en ik toch wel heel erg benieuwd ben wat het is en hoe/of het te verhelpen is.
Het geval is dat mijn pony pigmentloze vlekken rondom haar oog/ogen en op haar mond (lippen) krijgt. In de zomer is het erger dan in de winter. Ze heeft er geen last van, maar het is nogal ontsierend.
Nu vraag ik mij dus af of iemand er ervaring mee heeft en weet hoe ik deze vlekken weg kan krijgen.
Voor de duidelijkheid even een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb gehoord dat dit een teken kan zijn van kopertekort, maar ik wil dus niet zomaar koper gaan bijvoeren als ik het niet zeker weet.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Groetjes, CaWa en Echo Lachen

Ps: misschien handig om te vermelden: de vlekken komen en gaan (blijft vaak wel een klein beetje zichtbaar, maar heeel ienieminie)en ze lijken te 'wandelen', dus ze beginnen bijvoorbeeld boven het oog en zakken dan af naar beneden...
Laatst bijgewerkt door CaWa op 01-03-08 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

CleovG

Re: Pigmentloze vlekken rondom oog en mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:23

Ik weet niet wat het is, maar mijn paard heeft op zijn lip allemaal kleine vlekjes en over zijn lijf heeft hij ook nog pigmentlozevlekjes.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 19:25

Hmm raar, wordt het bij die van jou ook erger en minder erg, of blijft het constant? Dat vind ik namelijk zo raar... dat er 'beweging' in zit Clown

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:28

Mijn paard heeft het altijd, het is op zijn lip dus je ziet het niet meteen zitten en het zijn echt stipjes. Over zijn lijf blijft het ook gewoon het zelfde.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 20:34

Oke, duidelijk iets anders dus! Iemand nog een idee?? Ben echt heel erg benieuwd Bloos

Alvast bedankt!

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:17

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:33

mensen kunnen het ook hebben
vitiligo is (bij mensen) vaak herkenbaar aan een gehypopigmenteerde plek met een iets opgezette Hypergepigmenteerde rand.
(dus een witte/licht vlek met een iets opgezette donkerdere rand waar dus meer pigment zit)

Een merrie bij ons op stal heeft het ook, eigenlijk nooit heel erg op gelet of ht bij jaar ook beweging in zit.

Bij mensen zit er trouwens geen beweging in (als ik het goed heb onthouden op school)

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 17:53

Heel erg bedankt omaas en ma_rie_tje voor jullie uitleg! Jammer dat er niets aan te doen is, maar ik ben al lang blij dat het niets ernstigs is (zat stiekem al een beetje aan een vorm van huidkanker oid te denken Bloos ) en dat ze er geen last van heeft Lachen
Nou, mysterie opgelost zou ik zeggen Cool

dempsyflaing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:47

Ook mijn pony heeft pigmentloze vlekken om zijn ogen en mond. 's Zomers zijn ze erger dan in de winter, de invloed van zon is erg groot. Hij heeft ze nu zo'n 8 jaar en momenteel is het niet op zijn ergst. Ik hoop dat ik de foto's geplaatst krijg want ben hier niet zo handig in.
[img]www.pixie.nl/DEMPSY-170805 002.jpg[/img]
[img]www.pixie.nl/DEMPSY-170805 003.jpg[/img]
[img]www.pixie.nl/DEMPSY-170805 004.jpg[/img]

dempsyflaing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:48

foto's dus niet gelukt, maar als je de link volgt kun je ze zien. Hij staat er niet op zn voordeligst op....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:55

rosanne1390

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:41

dempsyflaing schreef:
Ook mijn pony heeft pigmentloze vlekken om zijn ogen en mond. 's Zomers zijn ze erger dan in de winter, de invloed van zon is erg groot. Hij heeft ze nu zo'n 8 jaar en momenteel is het niet op zijn ergst. Ik hoop dat ik de foto's geplaatst krijg want ben hier niet zo handig in.
[img]www.pixie.nl/DEMPSY-170805 002.jpg[/img]
[img]www.pixie.nl/DEMPSY-170805 003.jpg[/img]
[img]www.pixie.nl/DEMPSY-170805 004.jpg[/img]

Maar had jouw paard ze altijd al? Of zijn ze zich in de loop van jaren gaan vormen? En wat ik me ook afvraag is of het zelf stopt, of dat het door blijft gaan...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:45

Probeer haar in te schrijven bij het Appaloosa stamboek! Knipoog Haha!

dempsyflaing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:11

@rosanne1390 - Nee hij had ze niet, pas toen hij een jaar op 7 was is het begonnen en het wordt steeds meer. In de winter krijgt hij sommige plekken witte haren en 's zomers wordt het erger.

Een paardentandarts vroeg idd of er geen appaloosa achter zit.
Maar het is een Welsh NWR en de vader van zijn moeder is een arabier en die schijnt het te vererven.

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:45

hallo

het pigmentverlies kan ook te maken hebben met een tekort in de voeding, dit kan zowel koper als zink zijn.
Je kan altijd bloed laten nemen en dit laten nakijken op deze dingen of tijdelijk een voedingsuplement bijgeven waar deze dingen inzitten.
Het pigmentverlies bij mijn merrie werd groter doordat ze drachtig is en dus meer geeft aan het veulen dus gaf de dierenarts me een suplement met extra koper en zink en het is niet meer groter geworden, dus misschien toch eens laten nakijken.
groetjes

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:46

En ik heb het zelf Verdrietig

dempsyflaing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:21

Heb er idd al een keer naar laten kijken maar zijn bloed is goed, zit bij hem dus in de genen. Hij heeft hierdoor ook een echt eigenwijze kop en dat past goed bij hem.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:05

sflj schreef:
Probeer haar in te schrijven bij het Appaloosa stamboek! Knipoog Haha!

Haha is ook een optie natuurlijk, wordt ze wel een heeeeeeeeeeeeeeeeele aparte ap denk ik Clown

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:07

doom schreef:

He wat vervelend voor je! Heb je er erg last van? Ach gut

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:14

oranad schreef:
hallo

het pigmentverlies kan ook te maken hebben met een tekort in de voeding, dit kan zowel koper als zink zijn.
Je kan altijd bloed laten nemen en dit laten nakijken op deze dingen of tijdelijk een voedingsuplement bijgeven waar deze dingen inzitten.
Het pigmentverlies bij mijn merrie werd groter doordat ze drachtig is en dus meer geeft aan het veulen dus gaf de dierenarts me een suplement met extra koper en zink en het is niet meer groter geworden, dus misschien toch eens laten nakijken.
groetjes

Dankjewel voor de tip! Ze is drachtig geweest (al een aantal jaar geleden hoor), maar zou dat er nog mee te maken kunnen hebben? Denk zelf van niet.. Tekort in de voeding kan natuurlijk altijd: ze krijgt op een dag een halve kilo basisbrok, dagelijks een schep ponymix museli van Subli, weidegang van 9.00 tot 14.00 of 16.00 en onbeperkt hooi/kuilgras.

T blijft de afgelopen tijd redelijk stabiel, ze heeft nu een vlek bij dr oog en een paar kleintjes op dr mond, maar nog niet zo groot als op de foto's *laten we hopen dat t zo blijft!*

Denk persoonlijk dat het inderdaad een aangeboren 'afwijking' is...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:11

Anouar heeft het ook, hij krijgt steeds meer witte vlekjes, over z'n hele lichaam.

Komt vaker voor bij paarden (voornamelijk vossen) naarmate ze ouder worden

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:33

CaWa schreef:
oranad schreef:
hallo

groetjes

Dankjewel voor de tip! Ze is drachtig geweest (al een aantal jaar geleden hoor), maar zou dat er nog mee te maken kunnen hebben? Denk zelf van niet.. Tekort in de voeding kan natuurlijk altijd: ze krijgt op een dag een halve kilo basisbrok, dagelijks een schep ponymix museli van Subli, weidegang van 9.00 tot 14.00 of 16.00 en onbeperkt hooi/kuilgras.

T blijft de afgelopen tijd redelijk stabiel, ze heeft nu een vlek bij dr oog en een paar kleintjes op dr mond, maar nog niet zo groot als op de foto's *laten we hopen dat t zo blijft!*

Denk persoonlijk dat het inderdaad een aangeboren 'afwijking' is...

van haar dracht toen denk ik niet.
je kan natuurlijk altijd proberen om eens een suplement te geven he, dan ben je daar zeker.
moest je interesse hebben mag je altijd pb doen dan zeg ik je welk ik gebruikte.
groetjes

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:13

CaWa schreef:
doom schreef:

He wat vervelend voor je! Heb je er erg last van? Ach gut

Last niet doet geen zeer of jeukerig of wat dan !!!
Geestelijke last !! Ja ja dat zeker het is zo'n rot gezicht en die rotziekte hoort gewoon niet bij jou voor jou gevoel.
HEt neemt stukje voor stukje jou lichaam over... Verdrietig en dat doet heel veel pijn! Vork

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:31

Dus bij jou wordt het ook steeds groter? Ach gut Heel naar... Ik heb zelf ook pigmentloze vlekken over mn lichaam (vooral mn voeten/onderbenen en een paar vlekken op mn buik) omdat ik als baby een pan kokend water over mezelf heb heen getrokken Vork . De vlekken zijn dus littekens van het verbranden en die worden niet groter gelukkig.
Ik wens je heel veel sterkte en laat je niet teveel op je kop zitten he! Lachen

Oranad, als de vlekken weer groter worden, stuur ik je zeker een PB! Thanks voor het aanbod!

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:36

Mijn oude pony had het rondom zijn mond,
En de pony die ik nu heb heeft witte vlekjes over zijn hele lichaam en het worden er steeds meer(ouderdom) Lachen