beginnende artrose

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

beginnende artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:28

Bij mijn paard is een lichte vorm van artrose in het spronggewricht en de kogel geconstateerd heeft iemand ervaring wat je nog met artrose kunt doen. Paard heeft een spuit gehad en de verwachting is dat hij hiervan opknapt. De dierenarts denkt dat ik straks alles weer met hem kan doen maar dat ik niet hoger zal komen dan M-dressuur.

jesito

Re: beginnende artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:42

Lichte artrose is nog goed mee te rijden.
Je moet gewoon wat meer met mate doen en er toch even bij nadenken.
Verder zou je iets van een supplement kunnen gaan voeren, de artrose gaat niet over want het is gewoon slijtage van het kraakbeen, maar met het suplement vertraag je verdere slijtage en heeft je paard vaak minder last van de artrose.
Omdat de gewrichtsvloeistof dan beter aangemaakt word.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:22

Inderdaad ervoor zorgen om gelijk supplementen (glucohorse, proflex, glucosamine oid) te gaan voeren. Artrose is een pijnlijke kwestie, dus op deze manier kan je het verlichten en vertragen.

Zolang het paard aangeeft nog voor je te willen werken, is er niets aan de hand. Het kan wel voorkomen dat je wat ruimer je tijd moet nemen met instappen etc.

Succes!!

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:44

Hoe kom je er eigenlijk achter of je paard artrose heeft?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:28

door röntgenfoto's te maken

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:51

Zelf heeft mijn paard ook een spuit gehad en is daar ook van op geknapt naar heel veel rust, daarna tijd op primeval gestaan en nu even niet. Kijken hoe het gaat. Knipoog

succes iig! Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:42

MD-->BEH

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:08

Toevallig gisteren mijn hoefsmid hierover gebeld...

Mijn paard heeft sinds haar 3e zware arthrose (lage en hoge overhoef, haken op de kogels, verbening hoefkraakbeenderen, oh ja en nog HKO rv2-3 LV 3-4)

Ik heb daar heel haar leven rekening mee gehouden, ze is, behoudens hoefzweren 1x kreupel geweest door de arthrose toen ze 14 was, na break-over beslag liep ze gelijk weer goed.

Ze wordt 18 april 21 jaar !!!!!!! en ik rij er nog op(laatste 6 jaar rechtuit in het bos). Nu ben ik net verhuisd naar een huis met 2.5 hectare grond, ze krijgt nu dus VEEL meer beweging ipv dat stukje bosgrond van 1 hectare (waar weinig op groeide: dus weinig beweging)

Die knol van mij voelt zich nu zo goed dat ze echt wil werken. Dwz als ik er net op zit loopt ze gelijk "in de krul" zo van "en nu gaan we werken he ???"

Het is heel verleidelijk om de dressuuroefeningen weer op te pakken, ze wil zo graag ! Dus belde ik mijn hoefsmid- om te vragen ALS ik te ver zou gaan, of ze dat gelijk zou laten zien (en niet een half jaar later als het te laat zou zijn !) Mijn hoefsmid (hoofcare) zei, geen probleem, ze geeft het wel aan !

Ik ben zo blij !

Ze heeft sinds haar 14e glucosamine (groene oss)

Als een DA de rontgenfoto's van mijn paard ziet dan schrikt hij zich rot !! zo erg zijn ze. Dus het klinische beeld, hoeft totaal niet overeen te komen met de foto's ! Lichte arthrose kan zware kreupelheden veroorzaken, en zoals in ons geval, zware arthrose hoeft geen doodvonnis te betekenen. Luister naar je paard, zoek haar/zijn grenzen op, en respecteer die !

veel sterkte!

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:24

Misschien even centraal spat topic lezen?

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:00

Ja je maakt röntgenfoto's, maar dat doe je toch niet zomaar, het paard moet dan toch wel symptomen hebben gegeven van artrose? welke zijn dat.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:39

wisselende kreupelheid, "wijzen" of "pointeren" met 1 voet (is niet hetzelfde als "op rust staan"!) stijfheid bij begin van rijden of uit de stal komen

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:42

Mijn paard heeft ook lichte (beginnende) artrose..
Hij liep in het begin nog wel eens kreupel, maar heeft het afgelopen half jaar geen stap meer kreupel gezet..
Hij loopt nu Z dressuur met de punten voor Z2 en loopt B springen..

Ik merk er niets van.. Lachen

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 19:55

Anouk, heb je iets bijzonders gedaan dat je paard het nu weer zo goede doet?

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:28

dit vroeg ik me ook af, mijn paard heeft hele lichte artrose, maar volgens de veearts (heb foto's laten maken) zou hij er geen last van moeten hebben.
Met slecht/koud/vochtig weer wil hij nog weleens slecht lopen.
Verder rijd ik hem dressuurmatig nog gewoon, lekker buitenrijden en crossen, en af en toe een sprongetje, en dit moet ook gewoon kunnen. maar ik wil hem niet kapot hebben. Maar hij geeft mij ook zeker niet het idee dat hij last heeft of dat het teveel is.
Degene die hier springen met paarden met artrose. Hoevaak en tot hoe hoeg doen jullie dat?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:06

Ik heb sinds 2 weken een kwpn'er van 9 jaar met beginnende artrose, hij loopt verder goed, ik stap lang in en uit... Heb nu ook supplementen voor hem besteld. Ben benieuwd.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:17

arthrose is vaak te "managen" door zoals eerder gezegd is, lang in- en uit te stappen, het paard vooral niet in een box op te sluiten, veel weidegang geven (en daarbij bedoel ik niet een bak van 20x40) voedingssupplementen met glucosamine....MAAR een groot deel ligt ook aan jouw eigen ambities. Ga je springen,of heel intensief dressuren met een paard met arthrose, dan verkort je de levensduur- heel simpel ! Als ik had gedaan wat ik van plan was met mijn merrie: een springcarriere opbouwen, dan was ze er al lang niet meer ! Vanaf haar 3e (nog voordat ze ingereden was) wist ik het, mijn hoefsmid vertrouwde de hoefvorm niet en wilde graag foto's. De fotos waren TOEN al zo erg dat ze mij aanraadden het paard in te laten slapen ! want het zou nooit meer iets worden.
Volgende week wordt ze 21 jaar, ik rij er nog steeds op.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:42

Mijn pony heeft al sinds haar 6de trauma artrose. In een zo ernstige vorm dat Utrecht bioj constatering heeft geadviseerd haar in te laten slapen. Ze zou volgens Utrecht NOOIT meer goed gaan lopen.

Ik heb mijn pony nu nog steeds. Ze is nu net 14 geworden. En sinds kort is ze Z1 dressuur. Ook is ze M springen.

Ik heb haar in eerste instantie medicijnen gegeven van de DA die de bot groei afremmen. Hoe dat spul heet weet ik niet meer. Daarna is ze behandeld door een homeopatische arts. Deze heeft haar met laser behandeld. En met homeopatische medicijnen behandeld. Ze staat nu nog steeds op homeopatische medicijnen.

Verder houden we er met rijden ook rekening mee. In de zin dat ze eerst goed los gestapt wordt en dat ze dan in galop wordt gereden. Omdat galop een makkelijkere gang is dan draf. Na de galop wordt er pas gedraafd.

Een dag in de box is funest. Dat is natuurlijk voor elk paard slecht maar paarden met artrose gaan dan vast zitten.

Mocht je willen weten welke arts haar heeft behandeld of als je meer info wil pb me maar

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:26

Billy20 schreef:
Anouk, heb je iets bijzonders gedaan dat je paard het nu weer zo goede doet?

Ja ik kan toveren Clown
Nee... hij heeft alleen heel veel regelmaat in zn leven.. En staat veel buiten en los..
Verder kan ik er echt gewoon alles mee doen..

L0veJ0la

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:56

rijden jullie ook verder wedstrijden?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:09

Het paard waar ik op rijd heeft ook arthrose.
Sinds wij rijden volgens het systeem van Antoine de Bodt, is het duidelijk merkbaar dat Obelix veel minder last heeft wanneer hij rechtgericht is. Hij krijgt steeds ruimere gangen en dat is wat anders toen hij het net kreeg en wij nog niet zo fanatiek op deze manier bezig waren.
Soms is hij (met name aan het begin van het rijden) even niet rad, maar als hij rechtgericht is, loopt hij weer regelmatig.

Het is inderdaad belangrijk om goed in te stappen en uit te stappen. Ik begin meestal met lange teugel draven, dan is de ergste stijfheid voorbij. Ook kan het zo zijn dat er een dag tussen zit dat het paard niet zo lekker loopt en op die dag doen we het iets rustiger aan.
Verder staat Obelix voor op hoefijzers met zooltjes en krijgt hij glucosamine.
De hoefsmid durfde het nog niet aan om de ijzers eraf te halen, maar het is wel de bedoeling daar naar toe te gaan. (Obelix zat even niet lekker in zijn vel om andere redenen, maar dat is nu al zo'n 4 maanden helemaal goed. Mogelijk kan hij binnenkort op blote voetjes).

We rijden L1 dressuur, maar eigenlijk nogal recreatief, wedstrijden rijdt ik voor de lol.
De veearts zei destijds dat we niet teveel mochten springen. Aangezien we daar niet zo'n behoefte aan hebben doen we dit ook niet vaak.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:36

L0veJ0la schreef:

Mijn pony wordt inderdaad ook op wedstrijden uit gebracht. In de Z1 bij de paarden. Dus alle dagen trainen.

Verder wordt er momenteel geen springwedstrijd mee gestart omdat ik nu even geen ponyamazone heb. Maar er wordt wel mee gesprongen. Zo eens in de 2 weken zeker wel. En soms 1 keer per week.

Malou_Koos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:19

een paardje bij mij op stal die heeft ook atrose, Hij krijgt medicijnen en dan moet ie al een heel stuk opknappen!

Nu gewoon veel wandelen met hem..

L0veJ0la

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:20

hoe oud is jouw paardjes?

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 08:22

L0veJ0la schreef:

Ja.. Die van mij is Z2dressuur en L springen startgerechtig..
Wordt bijna elke dag getraind.. Knipoog

En hij wordt dit jaar (in november) 14..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:04

Mijn pony is 1 maart 14 geworden.

Een aanrader is RUST ROEST!!
En dat geldt zeker voor artrose!! Veel beweging. Naar geleiden van last.