peesblessure. HELP..!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kel_tje

peesblessure. HELP..!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:05

hallo.
mijn paard heeft een peesblessure, nu al zo`n 3 maanden lang. de veearts is geweest en heeft gezegt dat ik 5 min mocht stappen aan de hand en daarna goed afspuiten met koud water..!! dat heb ik een week of 2 volgehouden maar der been werd steeds een beetje dikker dus wij hebben weer de veearts gebeld en hij zei dat we naar de praktijk moesten komen voor een scan van der been te laten maken.. alleen mijn vader wil dat nie laten doen omdat ze niet de trailer ingaat...alleen nu zeggen de mensen dat ik er beter op kan gaan zitten...maar ik heb ergens gelezen dat dat juist niet goed is.. ik heb nu 1 keer 10 minuten op der gestapt omdat ik zo gek werd van die mensen... alleen ik voelde me der helemaal nie goed bij. dus wat is nou het beste om te laten doen? en als ik fotos moet laten maken hoe krijg ik mijn paard dan rustig in de trailer, en hoeveel kost zo`n scan? kan iemand mij alsjeblieft helpen...!!!

Zammie

Re: peesblessure.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:17

Is er niet een praktijk die met de scan aan huis kan komen. heb je het probleem trailer niet... Als het inderdaad een peesontsteking is dan moet er volgens mij ook een pijnstiller/ontstekingsremmer gegeven worden en mag je 3 x daags 10 minuten op het harde met je paard stappen en inderdaad iedere keer na het stappen 10 minuten afspuiten met koud water. Ik vind drie maanden wel erg lang en had allang actie ondernomen (dus andere DA ernaar laten kijken) want dit vind ik een beetje een rare behandeling. ik zou er niet zomaar opstappen... Andere (paarden)DA bellen lijkt mij het verstandigste...

CM_

Re: peesblessure. HELP..!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:18

ik ga met zammie mee.
als de pees nog ontstoken is , zou ik er ook niet op gaan zitten, maar zodra de ontsteking weg is kan het zeker geen kwaad
Juist als je dan onder de man gaat stappen, paard wat nageeflijk vraagt en actieveerd, dan krijg je dat de pees wat meer doorbuigt en dus beter doorbloed word-->betere afvoer.

Daan_O

Re: peesblessure.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:19

Ik denk dat je het beste inderdaad een scan kunt laten maken van de pees, dan weet je gelijk wat er nu echt aan de hand is. Ik zou er niet op gaan zitten. Zeker niet naar andere mensen luisteren, het is toch jouw paard? Eerst maar advies van de veearts afwachten en dat opvolgen lijkt mij...

Tegenwoordig is het ook mogelijk om rontgenfoto's aan huis te laten maken dus misschien ook wel een scan? Ik zou overleggen met je DA wat hij het beste vind en dan gelijk navragen welke kosten er aan zijn verbonden. Vergeet niet dat een peesblessure wel ernstig kan zijn waar ze later ook nog last van kan blijven houden, ik zou er zo niet mee door blijven lopen als ik jou was.

Overigens is 3 maanden stappen bij een peesblessure niet overdreven lang, ken ook paarden die een half jaar moesten stappen...

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:23

ik wil wel een scan laten maken maar mijn vader niet..!! hij denkt dat het met stappen wel overgaat.. maar wij en de dierenarts weten zelf ook nog niet eens hoe erg de pees beschadigd is dat kun je alleen zien met een scan maar mijn vader wil da nie laten maken. we hadden trouwens al gevraagt of ze aan huis een scan konde maken maar dat deed hij niet dus....

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:25

ik weet niet waar je woont maar ik weet een dierenarts die aan huis scant
hij woont in zoetermeer
ik stuur je een pb

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:26

ik woon in tilburg

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:29

Ik zou toch wel je vader proberen te overtuigen dat je beter een scan kunt laten maken. Ook omdat je nu aangeeft dat het been dikker is dan eerst. Misschien zit het wel helemaal niet goed

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:31

wij moesten vroeger altijd een peesblessure inbandageren,en verschillende keren per dag stappen op de harde weg,en tussendoor afspuiten en de bandage er weer om(ook weleens een aantal uren af natuurlijk...)Zo heb ik een peesblessure bij mijn paard weggekregen(het duurt wel een week of 6...en ze lopen het snel weer op als je niet uitkijkt...)
Oja,ook nog anti-phlogistine creme erop smeren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:35

geerke, bijn a constant een bandage om het been is helemaal niet goed

dan word ie juist zwakker...
een week of 6 en dan weer beter, dat is dus geen echte peesblessure geweest, een echte peesblessure duurt zeker 3 maanden , meestal zelfs langer..

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:37

Een scan is de enige manier om er achter te komen wat de ernst van de blessure is. Hoe dan ook een peesblessure is een serieus probleem en iets wat een hoop tijd gaat kosten. Ik loop al ruim 1,5 jaar met mijn paardje. Eerst 2x per dag 5 minuten tot nu 20 min.
Koelen is erg belangrijk, daarvoor gebruikte ik een koelpack en bandage. Zeker 10 tot 15 minuten na elke wandeling.

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:38

ik heb het net aan mijn vader gevragen over de scan aan hij huis dit zei hij: nee het is onzin om een scan te laten maken.... ik zeg zo: ja mar dan weten we hoe erg de pees beschadigd is en dan kun de DA zeggen of het nog over gaat..!! hij zegt zo: nej ik weet wel hoe erg de pees beschadigd is, want als hij heel erg beschadigd is zou ze nietmeer kunnen lopen..!! dit zegt mijn vader:O

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:42

Mijn paard heeft een scheur in d'r pees en heeft nog geen stap kreupel gelopen of een dik been gehad.
Paarden kunnen herstellen van een peesblessure, maar dan moeten ze wel de juiste behandeling en eventueel beslag krijgen.
Laat hem anders even meelezen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:47

mijn paard heeft ook geen pas kreupel gelopen, maar ik heb ook een scan laten maken, een paard hoeft niet kreupel te zijn ...

Misschien moet je deze pagina eens uitprinten en laten lezen??

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:55

ik heb ook al gezegt dat ze niet kreupel hoeven te zijn..!!! maar hij denkt van wel en hij luisterd niet naar andere mensen hij denkt dat ie het zelf allemaal weet...:S:S

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:57

sja , zolang je ouders het te zeggen hebben, heb je dat te accepteren.
Ik zou beestje voorlopig zoveel mogelijk rust geven , en aan de hand stappen,
als de pees daarvan dikker word, is dit nog niet zo erg hoor,
dat wil juist zeggen dat er een lichte aanslag op de pees is gepleegd, en juist die lichte aanslagen zorgen voor de genezing Knipoog

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:59

Als je vader dit uit kosten overwegingen doet moet je maar tegen hem zeggen dat je door zo door te kwakkelen op den duur nog veel meer kosten gaat krijgen. En bovendien geen plezier meer aan je paard beleeft zoals je zou doen als je lekker kan rijden, en daar heb je hem waarschijnlijk voor.

Zoals al eerder gezegd is een scan de enige mogelijkheid om in te schatten hoe erg de pees beschadigd is, eventueel zelf betalen / regelen? Succes!!

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:01

het geld is geen probleem..!! en ik weet nie hoe ik aan geld kom want ik ben pas 14, dus dan mag ik nog nergens gan werken en een krantewijk doe ik nie..!!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:02

Een scan is toch echt wel aan te raden hoor (zoals iedereen hier al zegt) zodat je precies weet hoe erg de schade is. De mate van zwelling en ontsteking en met name de plaats is zeer van belang bij het opstellen van een therapie. hoeveel je met hem mag stappen en hoe je dit op kan bouwen is heel erg afhankelijk van al deze punten! Mijn fjord had een dubbele peesblessure aan beide voorbenen en heeft een half jaar geheel stil moeten staan omdat stappen eigenlijk al teveel was... Je weet pas echt wat je moet doen als de scan is gedaan.
De scan kan makkelijk aan huis, er zijn veel DA's die een klein echoapparaat hebben die ze zo voor je meenemen. Zodra je vader toegeeft zou ik gewoon wat klinieken bellen. En ik heb zo'n 60 euro betaald voor een scan dus erg duur is het ook niet.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:04

Je maakt een topic, vraagt informatie en bent niet bereid om van ons aan te nemen dat een scan de beste optie is.
Zo kan het alleen maar erger worden.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:20

Crisje_Lanc schreef:
Je maakt een topic, vraagt informatie en bent niet bereid om van ons aan te nemen dat een scan de beste optie is.
Zo kan het alleen maar erger worden.

dit is niet helemaal waar
zzij is wel bereid om het aan te nemen maar als je goed leest haar vader niet

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:52

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:55

ik vind dat als je een paard neemt, daar ook de verantwoording voor moet nemen. En daar hoort af en toe ook een da bij en de daarbij behorende kosten.
Dat je vader zegt het zelf te weten, en dat je paard anders niet meer kon lopen vind ik ronduit dom. Ik heb een paard gehad die een onwijse blessure had en die helemaal niet kreupel liep!
Dus vader van de TS... neem je verantwoordelijkheid!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:00

er moet idd een echo gemaakt worden. zo kan je nooit weten wat er aan de hand is. en iedereen heeft het hier over een ontsteking, maar bij een peesblessure kunnen er ook gaten in de pees zitten en de pees echt beschadigd zijn dus niet ontstoken. zolang er geen echo gemaakt is kan je er eigenlijk niks mee beginnen. jammer genoeg heb ik hierin ervaring. mijn paard had een peesblessure, is nu wel genezen, maar we zijn nog steeds aan het revalideren.

voor de rest is het erg belangrijk dat je paard rust houd. dus kijk waar je paard het rustigst staat, in zijn box of op het land. het is erg belangrijk dat hij geen rare bewegingen maakt, want dat maakt het alleen maar erger. ik zou er ook zeker niet op gaan rijden totdat er een echo gemaakt is en je weet waar je aan toe bent. je kan het beste 10 minuten per dag op het harde stappen en goed koelen. ongeveer 20 minuten afspuiten met koud water en als je coolpacks hebt, is het nog het beste om daarmee te koelen.

edit. en 3 maanden is idd niet lang. ik ben nu al 35 weken bezig en sommige uit het topic van mijn vorige bericht zijn nog langer bezig. peesblessures kosten erg veel tijd en je moet er veel geduld voor hebben. als je te snel opbouwd enz kan je de pees weer beschadigen en kan je weer opnieuw beginnen.
Laatst bijgewerkt door dolor op 26-02-08 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:15

Het kan er bij mij gewoon niet in dat je een paard al drie maanden stalrust geeft en er verder niets voor/aan doet. Echt je moet een scan laten maken, dan weet je wat er is en dan kun je op de juiste manier gaan behandelen en dan kan er later nog eens met scan worden gekeken of het al verbeterd. Wil je het risico lopen dat je nooit meer wat met je paard kunt en hij verder als grasmachine of erger afgemaakt wordt omdat je vader er niets voor over heeft? Kan er bij mij niet in dat je dan een paard hebt.... Begrijp je vader niet dat hij een paard op deze manier door laat "lopen" Koe Laat hem deze berichten lezen en hopelijk komt hij dan tot het besef dat het een dier is wat verzorging nodig heeft en dus ook weleens een DA. Als z'n auto kapot is gaat hij toch ook naar de garage? of niet soms....