Wat doen jullie aan de hoeven van je paard/pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Wat doen jullie aan de hoeven van je paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:32

Ik sta sinds 3 maanden nu op een nieuwe stal en ik verwonder me er over hoe de mensen daar omgaan met de hoeven van hun paarden.

Ze smeren ze bijna elke dag de hoeven in met olie, vet en andere rommeltjes.

Ik smeer bijna nooit wat op de hoefjes. Ik zorg er wel voor dat ze schoon zijn en uitgekrabt uiteraard, maar aan die smeerseltjes doe ik bijna nooit wat.

Wat doen jullie? En als je smeert, hoe vaak en wat?

moonsparkle

Re: Wat doen jullie aan de hoeven van je paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:34

Ik smeer af en toe van dat groene spul op de kroonrand, de hoeven mijn mijn paard brokkelen namelijk nogal gauw af op t land, en dat spul bevorderd de groei. Ben helaas even de naam ervan kwijt.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:35

ik doe niks (ja de hoeven uitkrabben) maar geen olie of vet erop.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:36

smeren is niet goed voor de hoef want het sluit deze af van vocht, invetten is dus alleen maar leuk voor 'het oog' niet voor het behoud van je hoef

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:37

ik smeer er niks op krab ze op zn tijd uit en laat de hoefsmid op tijd komen verder niks. en ze hebben wel mega harde hoeven.

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:38

Ik krab ze uit en geef in de zomer spul waar de hoeven harder van worden, omdat ze dat dan nodig heeft (anders brokkelen ze af).
Ik weet wat je bedoelt moonsparkle, maar ik weet ook even niet hoe het heet. Heb jij niet dat de hoeven niet genoeg tijd krijgen om hard te worden, omdat ze zo hard groeien (dat had ik namelijk wel)?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:38

Dat dacht ik ook altijd... vandaar mijnm vraag... want op mijn nieuwe stal, staan ze massaal met z'n allen te smeren... het liefst elke dag.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:38

Uitkrabben en 's zomers de hoeven afspuiten tegen het scheuren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:40

CarmN schreef:
Ik krab ze uit en geef in de zomer spul waar de hoeven harder van worden, omdat ze dat dan nodig heeft (anders brokkelen ze af).
Ik weet wat je bedoelt moonsparkle, maar ik weet ook even niet hoe het heet. Heb jij niet dat de hoeven niet genoeg tijd krijgen om hard te worden, omdat ze zo hard groeien (dat had ik namelijk wel)?

nee, dat was t probleem niet, ze ravvot gewoon erg graag in de wei en trapt met regelmaat daar ook haar ijzers eraf. Sindsdien loopt ze ook met springschoenen om in de wei, en nu gaat het goed. Haha!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:42

Voor het rijden kijk ik ze na op steentjes en aangekoekte troep, na het rijden haal ik ze helemaal leeg en 3x per week spuit ik er spul tegen rotstraal op. Hij heeft het niet meer maar hij is er erg gevoelig voor. Verder doe ik er niets mee, vind het allemaal een beetje onnodig..

De hoeven van mijn veulen doe ik helemaal niets mee. Ik krab ze ook niet uit.

vuurneon

2 keer per jaar de hoefsmit langs laten komen en verder alleen uitkrabben Lachen

2 keer per jaar krijgt hij ook vet over zijn hoeven heen, maar dat is alleen omdat de bijrijdster dan zin heeft om met mijn pony te tutten Haha!

CarmN

moonsparkle schreef:
CarmN schreef:

nee, dat was t probleem niet, ze ravvot gewoon erg graag in de wei en trapt met regelmaat daar ook haar ijzers eraf. Sindsdien loopt ze ook met springschoenen om in de wei, en nu gaat het goed. Haha!

Haha, nee... Ik bedoel juist dat dat gebeurt als je dat groene spul gebruikt.
Dat ijzers aftrappen herken ik ook, ja.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:45

naja, ik ben dat spul gaan gebruiken op aan rade van de hoefsmid, dus die zal het wel weten. Als de hoeven hard en heel zijn gebruik ik het ook niet.

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:48

Ik moest het toen ook gaan gebruiken van mijn hoefsmid, maar blijkbaar waren de hoeven van mijn paard niet zo geschikt om hard te groeien Knipoog.
Nou ja, hij zei wel dat het geen kwaad kon (bovenste rand zacht), maar ik vond 't zelf toch niet zo prettig, want het was wel een erg groot stuk.

Waar zijn olie en vet voor de hoeven eigenlijk goed voor?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:48

Ik smeer er nooit wat op. Ik krab ze alleen uit en als ze heel droog zijn in de zomer spuit ik ze af. En dan komt natuurlijk regelmatig de hoefsmit Knipoog

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:49

CarmN schreef:
Ik moest het toen ook gaan gebruiken van mijn hoefsmid, maar blijkbaar waren de hoeven van mijn paard niet zo geschikt om hard te groeien Knipoog.
Nou ja, hij zei wel dat het geen kwaad kon (bovenste rand zacht), maar ik vond 't zelf toch niet zo prettig, want het was wel een erg groot stuk.

Waar zijn olie en vet voor de hoeven eigenlijk goed voor?

Het ziet er mooier uit en het sluit de hoef af tegen water enz, niet echt goed dus Knipoog

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:52

Ik krab ze uit en dat was het. Tenzij het echt nodig is om te vetten omdat ze een beetje week zijn oid van het veel in vochtig gras te staan. Dat had ik vorig jaar met een bijrijdpaard. Paar keer vetten en toen waren ze weer prima. Zelfs hoefsmid doet bijna niets met de hoeven, zien er altijd prima uit.

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:56

Ik smeer er niks op.
Krab ze uit en laat regelmatig een hoefsmid komen.
In de zomer drogen ze snel uit, daarom spuit ik ze vaak af met water. Ook spuit ik dan in het weiland het gedeelte rondom de waterbak helemaal nat zodat ze daar regelmatig doorheen lopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:01

o ja dat doe ik ook wel: als het land té droog is, laat ik de hoeven in een emmer met water weken Lachen

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:04

Ik smeer er echt nooit wat op. Vet en Teer is echt slecht voor de hoefjes. Wat ik doe is vijlen en uitkrabben en veel over het asfalt lopen en veel door het water met zijn hoefjes ( door de plas bij ons)

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:45

ik krab ze voor het rijden en na het rijden uit. en om de 8 weken meestal komt de hoefsmid. voor de rest doe ik er niks aan.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 00:11

Ik krab ze 2x per dag uit en af en toe smeer ik ze in met vet, en natuurlijk komt de hoefsmid om de ongeveer 8 weken langs.
Mijn pony staat alleen voor op ijzers

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:15

Ik krab de hoeven na het rijden uit voor het rijden kontroleer ik ze op steentjes en dergelijke, Als er een stukje afbrokkeld fijl ik het weer netjes bij dat het niet verder gaat brokkelen en 1 keer in de 8 weken komt de hoefsmid, Zomers als de hoeven heel droog zijn spuit ik ze af met water en doe er een dun laagje vet op Dit doe ik alleen aan de bovenkant. de onderkant van de hoef doe ik dat niet, wand zo sluitje hem idd helemaal af. Gelukkig zijn ze bijna nooit te droog en doe ik het ook bijna nooit, hoe minder je er op smeert hoe beter is mijn mening... Als ik naar de kering ga vetik zo ookin, maar dit is idd alleen maar om ze mooi te laten glimmen en doe dit vlak voor ik de ring in moet...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:21

Ik krab de hoeven geregeld ff uit en als er een stukje is afgebroken dan vijl ik het netjes bij. De hoefsmid komt elke 8 weken en zomers maak ik altijd een blubberbende bij de waterbakken waar ze dan met de hoeven in komen te staan als ze drinken, verder eigenlijk niets. Tenzij er een keer een beetje rotstraal is, maar dat los ik op met goed schoonmaken met water.... Vet en olie sluit de hoef juist af voor opname van vocht/water. Ik doe het dus nooit, alleen toen ik wedstrijden reed voor de verzorging/mooi zijn....

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:54

Iedere dag natuurlijk uitkrabben. In de zomer ook afspuiten.
Daarnaast smeer ik ze als ze te brokkelig worden.
En ik moet op advies van de hoefsmid de onderkant teren omdat het leven te dicht aan het oppervlak zit bij de straal en het stukje wat ertussen zit te zacht is waardoor hij sneller last zal krijgen van bijvoorbeeld steentjes etc.
Maar dit doe ik ook echt maar 1 keer in de maand want vind het troep...