Ingesmeerd met zalf; haarloze plek wordt groter!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VLC

Ingesmeerd met zalf; haarloze plek wordt groter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 22:15

Mijn paard had op de trailer een wond(je) opgelopen, waarop ik de eerste week betadine heb gedaan. Daarna was het dicht en keek je tegen het grijze vel aan. Sindsdien smeer ik het in met zalf, maar tot mijn schrik wordt de haarloze plek alleen maar groter! De huid om de plek heen, die eerst nog in tact was is nu zacht en valt er, samen met plukken haar, zomaar af.
Ik smeerde de zalf op om het haar zo snel mogelijk de kans te geven door het vel heen te kunnen komen. Inmiddels ben ik gestopt met smeren.
Wat is hier aan de hand? En hoe kan ik op een andere manier de huid een beetje soepel houden zodat het haar er makkelijker door kan komen?

Alvast bedankt!

Silence

Re: Ingesmeerd met zalf; haarloze plek wordt groter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:17

Toen Silence zijn staart kaal had geschuurd op een redelijk oppervlak, heb ik een zalfje gehaald bij de Boerenbond.
Kan de naam voor je nakijken als je wilt.
Werkte bij Silence echt heel goed, zijn haren waren binnen no-time weer terug.
Normaal duren kale plekjes bij hem duidelijk langer wat betreft het teruggroeien van haar.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 22:20

Ja, ik zou wel graag de naam willen weten Lachen
Bedankt voor je reactie en voor de moeite!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:21

Ik ga het morgen op stal even voor je nakijken. Knipoog

Graag gedaan alvast.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:23

Als het wondje nu dicht is en er netjes uitziet, zou ik er niks meer opsmeren. Het haar komt er toch wel weer op, daar heb je geen smeerseltje voor nodig.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:27

Ik vraag me af wat voor zalf je gebruikt hebt?

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 22:37

Uierzalf, zodat het een beetje vet zou blijven, ook omdat er een deken overheen ligt en het op een plaats is waar het misschien kan schuren. Eigenlijk werkt het bijna altijd goed bij wondjes, zover ik daar ervaring mee heb, daarom verbaas ik me hier zo over..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:59

Misschien is het een idee over te stappen op Calendula? Dat is speciaal ter bevordering van het herstel van de huid. Uierzalf is volgens mij bedoeld tegen kloofjes/korsten en maakt de boel zacht.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:07

Calendula heb ik goede ervaringen mee, mijn paard had van de zomer, door de mok kale plekken (waar dus haar hoort te zitten), door de calendula is dat weg gegaan, en is haar haar weer snel terug gegroeid!

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 10:02

Ja dat heb ik ook nog liggen! Ik heb het zelf gebruikt in mijn gezicht tegen littekenvorming. Kan ik daar gewoon de menselijke variant voor gebruiken?

Bedankt voor de reacties!!!

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:05

lizzy2 schreef:
Ja dat heb ik ook nog liggen! Ik heb het zelf gebruikt in mijn gezicht tegen littekenvorming. Kan ik daar gewoon de menselijke variant voor gebruiken?

Bedankt voor de reacties!!!

Ja hoor ik gebruik die ook altijd is echt een super middeltje

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:11

Toen mijn paard een scheur wond had ( helaas van het prikkeldraad bij de buren is nu gelukkig weg) ben ik na dat het genezen was Aloe Vera erop gaan smeren om het soepel te houden, dat heeft goed geholpen !
Calendula kan indd ook helpen..

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 16:39

Volgens mijn instructrice is het schimmel, dus ik ben maar gaan wassen met speciaal spul. Iig bedankt voor de reacties die ik heb gehad!

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:34

Kan het niet regenschurft zijn? omdat je zei dat het groter werd, zachter, en er plukken haar af gingen? Dit klinkt bij mij bekend in de oren, en heb toen betadine gebruikt.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:20

Ik weet het niet. Ze staat dag en nacht onder deken, dus in principe zou het dan niet kunnen toch?
Ik gebruik nu imaverol (ofzoiets) en het zag er vanmorgen al wat normaler uit, gelukkig!

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:22

Nou goed dat het in iig verbeterd! Ontsmetten kan niet snel kwaad in dit geval. Maar mijn paard had van de zomer, regenschurft. Ik heb gewoon te veel het vet weggepoetst en als ze dan in 24/7 zonder deken in een wei staat waar regen is, ontstaat het. Heb je der echt altijd met een deken op staan? Ook niet een x zonder in de regen?

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 20:31

1 keer is ze vochtig geworden toen er een paar spetters vielen met longeren. Dat is het enige waarbij ze de afgelopen weken nat is geworden. Maar daar moet een paard tegen kunnen lijkt mij?
Het zag er nu weer een beetje slechter uit, meer losse velletjes. Morgen weer wassen en misschien dat het dan weer beter is.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:31

Wordt dat plekje bijna een obsessie?

Gewoon met rust laten en de natuur zijn gang laten gaan. Hoe meer je er aan gaat zitten, hoe meer het gaat irriteren, hoe groter het plekje.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:45

Ja, maar als het regenschurft is, lijkt het me juist erger worden. Dus moet je niet de natuur zijn gang laten gaan. Heeft ze nu dus kale plekken? En kan je er stukken haar van aftrekken, en is die vacht, ook zacht? (dus niet als de "gewone"vacht.)

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:44

Ik heb het 1.5 week afgewacht Suzan1, maar toen bleek het echt dat de plek alleen maar groter werd ipv kleiner.

Ze heeft 1 kale plek. Tzag er vandaag weer slechter uit, heb het weer gewassen met imevarol, en hoop dat het morgen beter is.
Ik zal morgen gelijk een foto maken, zodat jullie kunnen zien hoe het eruit ziet. Er zitten aan de zijkant losse velletjes, en nu aan de onderkant en losse lap.
Ik baal er echt gigiantisch van dat het vandaag weer groter was. Zou ik ook vaker dan een keer per 3 dagen met imevarol kunnen wassen denken jullie?

Alvast bedankt!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:48

lizzy2 schreef:
Zou ik ook vaker dan een keer per 3 dagen met imevarol kunnen wassen denken jullie?

Alvast bedankt!!

Dat heeft geen nut. De wachttijd van 3 dagen is de tijd die schimmel sporen nodig hebben om weer uit te groeien.
Mij klinkt het idd als een schimmelinfectie. Sterilonzalf wil ook nog wel eens goed werk doen in dat geval.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:49

ik zou niet meer met imaverol wassen hoor, het is toch een chemisch middel! dan heb je kans dat daar weer een huidreactie op komt! soms heeft het meer tijd nodig...en anders (weer) ff dierenarts laten komen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:51

imevarol doen wij altijd oplossen met water en dan sprayen.. werkt sneller hebben wij het idee, enkel wel zo dat ze hier erg vettig van worden Knipoog!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:53

zou er niet te veel aan smeren en wassen
door het smeren en wassen maak je de huid zacht , en houd je zuurstof (met zalf) bij de huid weg
en juist dat heeft de huid nodig om te genezen

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:56

smurffie schreef:
imevarol doen wij altijd oplossen met water en dan sprayen.. werkt sneller hebben wij het idee, enkel wel zo dat ze hier erg vettig van worden Knipoog!

Wat is het verschil met de verdunde versie er op deppen?
Ik ben blij dat jullie zo meedenken! Als het over een paar dagen niet beter is laten we idd even de DA komen. Die is nog niet geweest omdat het zelf behandelen van een onschuldig wondje eigelijk altijd goed gaat.

Bedankt voor alle reacties!
Oja Draumpje: Aan die zuurstof heb ik ook al gedacht, maar die lijkt me er zoiezo al niet zo veel aanwezig onder een deken? Dat is het vervelende aan een wondje onder een deken . Echt balen.
Jullie raden dus aan om gewoon om de 3 dagen te wassen? Ik wrijf het wel droog erna en doe niet het hele lijf alleen de plek.