Einschuss

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

inma

Einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:28

Sorry, het is een heel verhaal geworden. Maar dit hebben we vorige maand allemaal meegemaakt...

Maandag
Ik kom op stal en Indra heeft een dik been waar ze niet op kan staan, ik vertrouw het niet dus bel gelijk de dierenarts. Die komt s’middags. Ik ga nog even naar huis en kom s’middags terug. Wanneer ik op stal kom ligt Indra. Ze heeft koorts. Ze heeft dus in dat been einschuss (olifantsbeen). Dat kan snel optreden! De avond daarvoor was er nog niks aan de hand! Gelijk antibiotica en pijnstiller gehad en afwachten of ze ging staan. Dit doet ze niet, lukt ook niet met hulp. De dierenarts maar even gebeld, die zegt dat we maar even de nacht moeten afwachten.
Overigens is Indra zwanger dus de dierenarts kan helaas geen ontsteking remmers geven.

Dinsdag
Stille hoop dat ze staat, maar Indra ligt nog steeds. Dierenarts weer gebeld, deze kwam gelijk. Ze heeft geen koorts meer, gelukkig. Geprobeerd haar aan de balken van de stal overeind te hijsen, maar het lukt niet want de stal is te laag. Besloten om er een aantal dakplaten af te halen en haar zo met een kraan overeind te hijsen. Er zit een loonwerkersbedrijf op de boerderij dus de kraan staat er gelukkig!
Haar vervolgens overeind gehesen, maar het lukt niet. Ze heeft inmiddels al bijna 24 uur plat op haar zij gelegen en haar benen doen het gewoon niet, ze kan er niet op staan. Haar vervolgens op haar andere zij gelegd op een bed van balen hooi, dit ligt comfortabeler en zorgt dat de bloedsomloop goed op gang kan komen, ondertussen ook goed blijven poetsen om zo het bloed goed te laten doorstromen. De dierenarts vertrekt weer en we moeten afwachten. Wel heeft hij gezegd voordat hij weggaat dat als er vanmiddag geen verbetering in zit dat we serieus moeten overwegen haar te laten inslapen! Huilen

De middag, de dierenarts komt weer en ondertussen is Indra weer een stuk levendiger geworden door het liggen op de andere zijde. Voor de poging krijgt ze nog een infuus om vocht binnen te krijgen en ook voor wat energie. Dus daar gaan we weer en ineens staat ze! Geweldig! Ze staat wel nog wat wankel, want ondertussen staat ze nog steeds niet op haar dikke been en is ze uitgeput door haar vele nutteloze pogingen om op te staan. Paar uur erbij blijven staan, staan ging steeds beter en minder wankel. Besloten om haar kont tussen balen hooi te zetten zodat ze daar steun aan heeft. Dit gaat best goed en eindelijk weer naar huis gegaan na een lange dag.

Woensdag
Ze staat nog! Woensdag is eigenlijk een heel goede dag geweest. Geen koorts en ze heeft die dag goed gegeten en gedronken. Advies meegekregen om het been zoveel mogelijk te koelen, koelen en nog eens koelen.

Donderdag
Ik ga voor mijn werk nog even langs om te koelen. En ze ligt weer! Nee!
Haar weer overeind getakeld (dak er weer af) en ze stond eigenlijk best goed, nog wel een klein beetje wankel, maar ze stond gelukkig vlakbij de muur dus hier een paar balen tussen gedaan en zo is ze goed blijven staan de hele middag en avond en nacht! In de middag nog even een infuus gehad, want uit het bloedmonster dat die ochtend was afgenomen bleek toch wel dat haar spieren flink aan het verzuren waren.

Vrijdag
Ze staat nog steeds! Vandaag doen we eindelijk de eerste stappen naar buiten, dit gaat redelijk goed. Wel heel langzaam, maar het gaat. We zijn denk 30 meter de stal uitgeweest en weer terug. Ondertussen staat ze redelijk goed weer op haar dikke been. Wel begint haar rechtervoorbeen dik te worden, ze heeft door het lange liggen een flinke wond op dit been gekregen, dus ook weer koelen, koelen, koelen.

Zaterdag
De dierenarts besluit een soort verband om haar dikke been te doen. Animalintex. Hier moet ze de nacht mee blijven staan. Vandaag ook weer even naar buiten geweest. Weer maar een heel klein stukje, maar goed voorzichtig stappen is toch het beste om beter te worden.

Zondag
Het verband wordt eraf gehaald en het been is een stuk dunner geworden, gelukkig! Dus vandaag ook weer een stukje gelopen en het been goed blijven koelen, het gaat echt weer beter met haar!

Maandag
Vandaag ook weer gelopen, de eerste dag dat de dierenarts niet langskomt. Het gaat eigenlijk best goed met haar. Koorts heeft ze de hele week niet meer gehad en eten en drinken gaat echt goed. Lopen gaat nog steeds in hele kleine stukjes, maar het gaat.

Dinsdag
Neeneenee! Ik wordt s’ochtends gebeld dat ze ligt! Hoe kan dat nou?! Het ging zo gaat met haar! Toen is mij de vraag gesteld, wilde ik ermee doorgaan of wilde ik haar laten inslapen. Ze lag er heel lusteloos bij. Maar ik kon het nog niet opgeven, niet na alles wat deze week was gebeurd. Ik moest zien dat ze niet meer wilde. Ik wou haar nog een keer optakelen om te kijken wat ze met haar benen zou doen. Zou ze niks doen, dan zou ik haar laten inslapen. Maar zette ze haar benen neer, dan gingen we er weer voor.
Helaas moesten we tot de middag wachten tot er een kraan zou zijn, want ondertussen was deze elders aan het werk.
S’middags weer alle mensen erbij gehaald en het nog een keer geprobeerd. En ze stond! Ze stond zo makkelijk op! O wat was ik hier blij mee. Ze heeft maar heel even in de banden van de kraan gestaan, want ze wou gelijk weer rondlopen in de stal, maar ja dat gaat een beetje moeilijk als je half gehesen in een kraan staat! Dus snel weer uit de banden en haar benen weer goed ingezwachteld zodat ze hier steun aan heeft. Wel heeft ze weer een paar mooie schaafplekken erbij. Ze wordt er niet knapper op, haar andere oog ligt nu ook open.

Woensdag
Ze staat nog, ze staat nog!
Toen de dierenarts eenmaal weer kwam vroeg hij of ze even naar buiten kon. Dan kon hij de wonden wat beter bekijken en even kijken hoe ze liep. We stonden allebei verbaasd. Ze liep als een tierelier! Alsof er gister niks gebeurd was. Raar beest! De korst van de plek op haar voorbeen begint los te laten en er komt een hoop pus onder vandaan, maar het is aan het genezen. Het voorbeen is ook niet meer dik.
Ik ben die dag drie keer een stukje dijk heen en weer gelopen, wie had dat gedacht na gister.
Van de dierenarts een flinke apotheek meegekregen aan pijnstillers en antibiotica voor de komende week, want het gaat zo goed met haar dat hij volgende week dinsdag pas weer komt!

Sindsdien gaat het steeds beter met haar. De eerste week daarop veel gestapt met haar en inmiddels staat ze overdag in de wei en snachts op stal met een bandage om haar dikke been om het vocht weg te houden. Ook heeft ze het al een paar keer voor elkaar gekregen om zelf weer op te staan (ze rolt erg graag...). En ze krijgt haar oude streken weer terug… :p Dus dat wil zeggen dat ze zich weer goed voelt. Ondertussen ook weer begonnen met een heel klein beetje longeren, zodat ze weer een beetje spieren en conditie terugkrijgt. En, haar been begint echt weer mooi dun te worden... daar ben ik echt blij mee. Haha!

inma

Re: Einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:36

Zal er morgen even wat foto's bij plaatsen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:18

Jeetje wat een verhaal. Wel mazzel dat er een kraan op het erf aanwezig is.
Fijn dat het zo goed gaat, succes verder!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:22

jeetje dat is nog eens wat zeg! Hopen dat t nu alleen nog maar de goeie kant op blijft gaan en dat ze weer helemaal de oude word. Sterkte ermee!

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:10

Jeetje wat erg zeg, gelukkig gaat het inmiddels weer wat beter met haar.
Is wel heel erg schricken als je paard zo lang ziek is ik weet er alles vanaf.
iedere dag weer hope en als het dah tegen zit is dat eenhele zwaare slag.
gelukkig is zij een taaie en gaat het nu de goede kant op.
Nog bedankt dat je me op de hoogte hebt gehouden.
Ga nu weer heel hard duimen dat het zo blijft en alleen nog maar beter gaat worden.
veel liefs en xxx kc

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:32

Gelukkig gaat het een stuk beter met haar!!! Maar heb ik het goed begrepen dat de DA geen medicijnen tegen de einschuss durfde te spuiten vanwege de dracht? Niet alle medicijnen mogen en kunnen idd gebruikt worden, maar er zijn genoeg ontstekingsremmers die zonder gevaar gebruikt kunnen worden hoor!

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 00:05

Ze kreeg wel antibiotica, dat ook ontstekingremmend werkt, en pijnstillers. Maar echte ontstekingsremmers, zoals corticosteroiden mag je niet geven bij dracht.

Weet ook niet precies wat ze allemaal heeft gehad. Op de rekening staat: paard ziek injectie Tong uitsteken

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:09

Medicijnen voor einschuss (oa Diurizone, vochtafdrijver) mag idd niet bij dragende merries worden gebruikt.
Jammer dat t weer nu slecht is, anders zou je haar gewoon de hele dag op de wei kunnen zetten. beweging is essentieel bij einschuss, en bovendien hoef je dan niet continu je stal te slopen als ze ligt.. Ze is volgens mij wel mega braaf dat ze dat optakelen iedere keer zo toelaat!

Heel veel beterschap met haar! En die schaafwonden enzo genezen wel weer! Ze staat toch al onder de AB dus dat word ook meteen gedekt Knipoog

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 00:12

Ja, optakelen is nooit een probleem geweest! Daar verbaas ik me nog altijd over... ze vond het allemaal best.

En idd, ik merk dat als ze een paar uur op de wei staat dat haar been zoveel beter is dan als ik haar van stal haal. Daarom krijgt ze s'nachts nog wel een bandage om. Paar keer geprobeerd zonder, maar dat was nog geen succes.
En oja, ze heeft ook last van stalbenen.....

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:14

Heel handig.. Ik zou persoonlijk vooral veel weidegang doen, dat geeft vaak het beste resultaat, omdat ze zichzelf toch wel in beweging houden door het grazen. Welk been heeft ze einschuss? En word t been wel al weer stukje dunner? Onze hengst zijn been is nooit meer dun geworden, dus die is nog steeds het mooie voorbeeld voor studenten: Dit noemen ze nu Einschuss Lachen

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:15

ben niet zo bekend met dit verschijnsel, waar komt dit vandaan? kan ieder paard dit zomaar ineens krijgen?
goed dat je niet hebt opgegeven! succes met haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:20

Ik zou haar ook zoveel mogelijk in beweging houden dmv weidegang. Mijn merrie heeft het ook gehad en daarom staat die 24-7 in de wei al voor behoorlijke tijd. Tot de wonden van een ongeluk niet dicht zijn blijft ze buiten lopen.

Mocht het de volgende keer weer gebeuren, zou ik toch vragen om die corticosteroiden te spuiten, dan het veulen er maar af, maar die merrie is belangrijker.

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:24

Mijn oude paard heeft het ook gehad, van de mok... ze was na een week of 2 toch wel opgeknapt en heeft er niets aan over gehouden gelukkig. 2 stallen naast haar stond er 1, die heeft het 3x achter elkaar gehad, telkens een ander been. SDie heeft er wel dikke benen aan over gehouden.

Op dit moment staat er 1 bij ons, nou zo heftig heb ik het nog nooit gezien Verdrietig vocht kwam gewoon door de huid heen sijpelen, zo dik... Hoop dat die er nog bovenop komt.

Beterschap met je paardje Ach gut

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 00:41

carpe diem: het is haar achterbeen, en het been is al zoveel dunner dan dat het geweest is, het heeft nu weer vorm (hak en zo). Je moet eigenlijk 2 keer kijken om te zien of het echt dik is, valt dus niet zo meer op, gelukkig.
En ja, het liefst zet ik haar de hele dag op de wei, maar ja, met de regen van vanavond. Hoop niet dat dit aanhoudt....
En balen van je hengst, loopt hij er wel goed op? Ken ook een ander paard met een megabeen, loopt er nooit kreupel op...

kannie: einschuss is een ontsteking wat in de lymfevaten is terecht gekomen waardoor het hele been opzwelt (ook wel olifantenbeen). Vaak krijgt het paard er ook koorts bij, wat bij mij dus zo was.

pipo: ja dat zei ik ook tegen de da nadat ze weeer was gaan liggen, maar die zei dat dat op dat moment geen nut meer zou hebben.

marenko: ja, bij mij ook van de mok.... wat ik al zolang probeer weg te krijgen....
En bij Indra kwam het vocht ook uit haar been. Is een beetje te vergelijken met zweten. Heb ik toen groene leem op gesmeerd om zo het vocht er beter uit te krijgen.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:44

eigenlijk dus een bloedvergiftiging? bij mij op stal heeft een paard dat ook wel eens gehad idd, kreeg wel een dik been, maar niet zo extreem als ik hier lees. maar dit was dan miss nog niet in zo'n ver gevorderd stadium....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:47

Het is inderdaad een soort van bloedvergiftiging Kannie!

Kon dat niet meer Inma? Dat is wel heel vervelend, wat zou volgens hem de consequentie zijn voor het veulen als je wel corticosteroiden zou gaan geven?

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 00:50

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 00:50

Bij corticosteroiden heb je een hele grote kans dat het veulen wordt verworpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:53

inma schreef:
Bij corticosteroiden heb je een hele grote kans dat het veulen wordt verworpen.

Klinkt hard, maar als ik moest kiezen tussen merrie of veulen...........

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 01:03

Ik had ook zeker voor Indra gekozen. Maar op dat moment was het been al een stuk dunner geworden, ze stond er al een beetje op en ze had ook een tijd geen koorts meer gehad, dus vandaar dat de da wrs zei dat het geen nut meer had. Er was dus eigenlijk ook geen reden meer dat ze zou gaan moeten liggen, maar ja dat deed ze wel.

En eigenlijk zou die keuze heel logisch zijn: 1 paard is meer dan niks.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:44

Dit was na de eerst keer overeind zetten. Ze ging niet op haar benen staan, dus hadden we er balen hooi onder gedaan. Zo even laten staan, maar het lukte gewoon niet.
Afbeelding

Daarna op haar andere zijde op een bed van balen hooi gelegd. Hier zie je ook dat haar linkerachterbeen aardig dik is.
Afbeelding

Dit was na de tweede poging. Ze stond weer! (foto, is wat donkerder want het dak zat er inmiddels weer op Tong uitsteken)
Afbeelding

Dit was donderdag, toen we haar voor de tweede keer overeind gezet hebben.
Afbeelding

Een stapje zetten doet nog pijn, maar ik wil wel jouw lekkers!
Afbeelding

Eindelijk weer naar buiten. Lekker gras eten en been goed koelen. Hier ziet ze er nog 'mooi' uit. Nog geen kale plekken...
Afbeelding

Alleen het oog
Afbeelding

Een paar dagen later. De schaafwond op haar voorbeen begint te genezen, komt een hoop pus uit en de huid laat los. Op haar wang is de huid er al af.
Afbeelding

Het been wordt ook kaal
Afbeelding

En deze is van de week gemaakt. De grote korst is erafgevallen, maar ze maakt het met rollen iedere keer weer open. En overal waar schaafplekken zaten is het haar ervanaf.
Afbeelding

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:47

kc: je had me trouwens snel gevonden! Ik had nog geeneens kans gehad om je een pm te sturen!

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:30

Is het niet verstandig om tijdelijk een rolbeugel om te doen? Zodat ze niet telkens die wonden opgerolt.

Wat een naar gezicht zeg die foto's. Arm dier. Gelukkig gaat het nu beter!

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 14:41

Is op zich niet zo een slecht idee. Alleen volgens mij kan ze wel nog steeds gaan liggen met die singel, alleen kan ze niet meer over haar rug rollen (toch? heb er verder geen ervaring mee). En ik vermoed dat ze dat dan toch wel blijft doen want ze ligt ook graag.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:20

Opgerolt Nagelbijten / Gniffelen Blond

Volgens mij heb je verschillende soorten rolbeugels. Zou je eens naar moeten informeren. Het is dan in ieder geval veel minder prettig om te gaan liggen voor het paard.