4 benen kreupel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dayenxbyoux

4 benen kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:22

Tja, de titel zegt het al..
mijn pony loopt echt niet lekker sinds vandaag!
Met vier benen..
links voor heeft ze ook een grote bult aan de borst zitten...
ik weet heel misschien de oorzaak, maar weet het niet zeker...

* Ze heeft zaterdag heel intensief gewerkt en hoog gesprongen en gedressuurt, en is daarna niet meer naar buiten geweest omdat de wei veelste hard was.. het kan dus niet aan de grond van de wei liggen.. maar misschien dat haar spieren gewoon heel veel pijn doen hierdoor? dus een soort van spierpijn..? Ach gut

* Ze is laatst ook nog weer een keer ingeënt, daar op die plek , vooraan haar borst is het dan ook heel dik. als je die aanraakt, dan steigert ze en je kan zo zien dat het haar vreselijk pijn doet. Misschien dat ze niet tegen die inenting kon ofzo? Maar... ze heeft hem al wel eerder gehad..?

We hebben haar al ingesmeerd met een soort mentol gel, waar de spieren warmer van worden.
Je zag dat het haar pijn deed..

Heeft iemand nog ideeën om mijn paardje te helpen?

bokken123

Re: 4 benen kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:24

hoi,

Heeft ze 3 dagen voor de inenting gehad. Want de dierenarts zegt altijd tegen mij dat je 3 dagen niet mag rijden na z'n spuit. Alleen even stappen.

Groetjes,

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:25

Ik lees: "heel veel pijn", "vreselijk pijn en" "zag dat het haar pijn deed". Het enige dat ik denk is: dierenarts bellen!!!

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:26

Roxx schreef:
Ik lees: "heel veel pijn", "vreselijk pijn en" "zag dat het haar pijn deed". Het enige dat ik denk is: dierenarts bellen!!!

ja, maar ik weet echt niet wat het is..
als ze morgen nog niet beter en lekkerder loopt bellen we zeker eventjes de dierenarts..
maar ik denk toch dat het haar spieren zijn.
iemand nog ideën hoe je het kunt behandelen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:27

Ik mag toch hopen dat ze gisteren wel heeft buiten gestaan, of in elk geval beweging heeft gehad. Het klink een beetje als spierbevangen.

treasure27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:27

Citaat:
Ze is laatst ook nog weer een keer ingeënt, daar op die plek , vooraan haar borst is het dan ook heel dik. als je die aanraakt, dan steigert ze en je kan zo zien dat het haar vreselijk pijn doet.

Ik denk toch dat je de dierenarts morgen even langs moet laten komen en niet zelf iets moet gaan doen want dit is echt niet goed hoor...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:28

Heeft ze gisteren wel iets gedaan? Wel buiten haar boks geweest? Anders is de kans groot dat ze spierbevangen is Lachen.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:30

Precies, ik zou in dit geval ook de dierenarts bellen, ook al kunnen we op afstand niet oordelen wat er met je pony aan de hand is, dit lijkt me ernstig genoeg om een dierenarts te laten komen!!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:30

denk ook spierbevangen gezien de omschrijving

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:31

En aangezien spierbevangenheid erg pijnlijk is niet wachten tot morgen met een dierenarts bellen!

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:37

Apple schreef:
Heeft ze gisteren wel iets gedaan? Wel buiten haar boks geweest? Anders is de kans groot dat ze spierbevangen is Lachen.

nee, gisteren niks gedaan;(
ik weet het, niet zo goed..
maaar ik had niet veel tijd,
wei en bak waren te hard.
vandaag weer wei te hard,
maar wel even in de bak gedaan..
na een tijdje ging het beter,
maar later was het weer het zelfde liedje.. Huilen

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:37

oeh, niet fijn dayen..
ik zou ook de dierenarts meteen bellen eerlijk gezecht,
want je weet niet wat er aan de hand kan zijn he..

je bent trouwns niet de enige met een kreupele pony,
swenny loopt ook kreupel Knipoog maar met 1 voetje gelukkig..
heeft zich alleen maar verstapt!

maar heel veel succes en sterkte!!

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:41

leonieswenny schreef:
oeh, niet fijn dayen..
ik zou ook de dierenarts meteen bellen eerlijk gezecht,
want je weet niet wat er aan de hand kan zijn he..

je bent trouwns niet de enige met een kreupele pony,
swenny loopt ook kreupel Knipoog maar met 1 voetje gelukkig..
heeft zich alleen maar verstapt!

maar heel veel succes en sterkte!!

dankje leoniee, Bloos
jij ook met swenny..
tja ik weet echt niet wati k moet doen Ach gut

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:46

Wanneer is die enting precies geweest dan. Zit de zwelling precies op die plaats.
Heeft ze opeens zaterdag hard moeten werken of doe je het normaal elke dag. Wat heb je de vorige week met haar gedaan?
Is er misschien sprake van 2 problemen. De enting en iets anders.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:48

Het is mij ook eens gezegd dat je een paard een paar dagen rustig (stapwerk) moet trainen en jij hebt hem ondanks die dikke bult toch zwaar getraind en daarna is je pony ook niet meer buiten geweest? Denk inderdaad aan spierbevangenheid en ik zou de zwelling gaan koelen en daarna iets erop smeren wat weer verwamt en dit 3 a 4 keer per dag doen en DA bellen....

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:50

lees net een stukje in een paardenblad, hoop dat je actie gaat ondernemen, de DA heeft er voor geleerd en zal eerder kunnen ontdekken wat er is dan dat jij afwacht tot morgen.

Zal het even overtypen voor je:
Vroeger sprak men van maandagsziekte. De paarden kregen plotseling ernstige spierpijn. Vaak gebeurde dat op maandag omdat ze gedurende de hele week hard moesten werken en op zondag vrij waren en extra eten kregen.

Door de plotselinge rust en door de extra suikers in de spier, waardoor doorbloeding verminderde, waren de paarden dan op maandag zo stijf als een plank..

Ook nu kan een paard nog spierbevangen raken maar tegenwoordig komt maandagsziekte ook op andere dagen voor.

Het paard is plotseling erg stijf en stram. In ernstige gevallen wil het geen stap meer lopen. Soms is urine bruin van kleur. Dit is een ernstige situatie. Dwing het paard NIET tot lopen als het niet wil en loop er zo min mogelijk mee.
Hou het paard goed warm met een dek en bel de DA.
Deze zal de ernst van de situatie inschatten door middel van bloedonderzoek en zal medicijnen geven om de SPIERBESCHADIGINGEN te verminderen.

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:51

Zammie schreef:
Het is mij ook eens gezegd dat je een paard een paar dagen rustig (stapwerk) moet trainen en jij hebt hem ondanks die dikke bult toch zwaar getraind en daarna is je pony ook niet meer buiten geweest? Denk inderdaad aan spierbevangenheid en ik zou de zwelling gaan koelen en daarna iets erop smeren wat weer verwamt en dit 3 a 4 keer per dag doen en DA bellen....

die dikke bult zat er nog niet hoor toen ik zaterdag ging rijden..
maar ik trainde gewoon zoals normaal,
ik heb echt geen idee.

wat zouden jullie doen, gelijk de dierenarts bellen of nog even afwachten?

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:52

Cheveyo schreef:
lees net een stukje in een paardenblad, hoop dat je actie gaat ondernemen, de DA heeft er voor geleerd en zal eerder kunnen ontdekken wat er is dan dat jij afwacht tot morgen.

Zal het even overtypen voor je:
Vroeger sprak men van maandagsziekte. De paarden kregen plotseling ernstige spierpijn. Vaak gebeurde dat op maandag omdat ze gedurende de hele week hard moesten werken en op zondag vrij waren en extra eten kregen.

Door de plotselinge rust en door de extra suikers in de spier, waardoor doorbloeding verminderde, waren de paarden dan op maandag zo stijf als een plank..

Ook nu kan een paard nog spierbevangen raken maar tegenwoordig komt maandagsziekte ook op andere dagen voor.

Het paard is plotseling erg stijf en stram. In ernstige gevallen wil het geen stap meer lopen. Soms is urine bruin van kleur. Dit is een ernstige situatie. Dwing het paard NIET tot lopen als het niet wil en loop er zo min mogelijk mee.
Hou het paard goed warm met een dek en bel de DA.
Deze zal de ernst van de situatie inschatten door middel van bloedonderzoek en zal medicijnen geven om de SPIERBESCHADIGINGEN te verminderen.

ze is voor derest best wel vrolijk, oortjes naar voren, ziet er niet ziek uit, geen bruine urine, wil ook wel lopen.. bokte zelfs een paar keer!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:53

wil alleen maar helpen, het is jouw paard dus jij bepaalt of je haar pijn wilt verlichten door evt DA Knipoog. Ik voel er niks van Knipoog

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:53

Ik zou gelijk de dierenarts bellen. Je vertelt je verhaal. Als hij het nodig vind dan komt hij gelijk en als hij denk kan tot morgen wachten zegt hij het ook wel.
Mijn vriendin is dierenarts en zij zegt altijd liever dat ik 10 keer gebeld wordt voor niets dan 1 keer te weinig.
Kan je met je ouders overleggen dat je mag bellen of dat zij voor je bellen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:54

Spierbevangenheid kan in meerdere graden voorkomen, gewoon de dierenarts bellen anders ben je verder van huis.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:54

Klinkt als maandagsziekte ja. Daarvoor zou ik even de DA bellen

Die bult kan komen van de enting, Doordat de spuit een zenuw of spier raakt, die een zwelling veroorzaakt Ook wel "tietje"genoemd. naar een paar dagen trekt dat meestal weg.

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:55

Cheveyo schreef:
wil alleen maar helpen, het is jouw paard dus jij bepaalt of je haar pijn wilt verlichten door evt DA Knipoog. Ik voel er niks van Knipoog

ja, natuurlijk wil ik mijn paard helpen.. maar ik weet echt niet wat ik moet doen..
me moeder belt eventjes.. ik denk dat we zo de dierenarts bellen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:58

Sommige paarden gaan ondanks spierbevangenheid toch nog door. Dit kan heel gevaarlijk zijn. Als ze te lang doorlopen kan het zijn dat het paard op het laatst niet meer kan, gaat liggen en nooit meer opstaat. Dit heeft de dierenarts mij verteld toen mijn paard laatst spierbevangen was. Mijn paard liep, ondanks dat hij veel pijn had, ook nog door. Gelukkig heb ik hem gelijk stil gezet, een dikke deken op gedaan en de dierenarts gebeld. Ik moet er niet aan denken wat er anders gebeurd was.

Neem geen risico, bespaar je paard een hoop pijn en bel NU een dierenarts. Hopelijk valt het mee en is je paard niet spierbevangen. Dan ben je de kosten van het dierenartsbezoek kwijt. Als je geen dierenarts belt en het blijkt wel fout te zijn kun je straks je paard kwijt zijn!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:01

Ga alsjeblieft morgen meteen de DA bellen!!!
Dit klinkt écht niet goed.
En als je paard bokt, betekend niet altijd dat ie vrolijk is!
Dit kan ook het uiten van pijn zijn.
Heeft ze de enting in de borst gehad?
Of heeft ze de enting in de hals gehad en er kwam een bult bij de borst?

Je verteld dat je je paard intensief hebt bereden, dressuur en springen.
Ik vind het niet meer als logisch dat je je paard de volgende dag even doet longeren of in de bak los gooit.

Succes verder! Ach gut